Kirjoittaja Aihe: Tabletti  (Luettu 30400 kertaa)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Tabletti
« : 24.10.14 - klo:19:24 »
Mieleen on jostain hiipinyt järjenvastainen hinku ostaa tabletti. Ihan rehellisesti minä(kään) en oikeasti tarvitse sitä mihinkään mutta ihmismieli vaan on semmoinen että haluaa omistaa tavaroita joita ei tarvitse. Siis lähipäivinä rakennan itsepetosta jolla perustelen muka rationaalisesti itselleni tätä hankintaa, ostan tabletin, poden ostokrapulaa ja sitten surffailen sillä laudalla interwebissä minkä akku kestää.

Koska olen saita kuin fan, mietin nyt mistä löytyy best bang for the buck?

Eksoottisen nimisiä kiinalaisia android-tabletteja, vaikka Pipo, Ramos tai Onda saa ihan hyvällä hinnalla mutta onko niistä mihinkään? Toisaalta ei nuo merkkitabletitkaan (lenovo, asus, samsung jne.) ole paljon sen hintavampia ja taitavat olla peräisin samoista pajoista kuin nimettömät. Windows-tabletti olisi sillä tavalla helppo valinta että MS-ympäristö on hyvine ja huonoine puolineen tuttu neljännesvuosisadan kokemuksella. Omppuvehkeillä on ylihintaisen maine mutta miten lienee nykyään?

Eli mikäs olisi kustannustehokas ratkaisu surffilaudaksi jolla ei oikeastaan muuta tehdä kuin selataan nettiviihdettä, katsotaan videoita ja käytetään ehkäpä navigaattorinakin?

Ajatuksia?
« Viimeksi muokattu: 24.10.14 - klo:19:26 kirjoittanut salaryman »
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #1 : 24.10.14 - klo:19:28 »
Varmaan Samsung Galaxy tabletit tarjoaa parhaan hinta/laatusuhteen.

Toki mielummin suosittelisin Applen tabletteja mutta mainitsit saituuden.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #2 : 24.10.14 - klo:20:44 »
Valitsisin tabletin puhelimen OS:n perusteella. Samsungit ovat hyviä, mutta jotenkin oma mielikuva on se, että ne ovat vielä vähän hitaita. Itse odotan uusinta Samsungin Android sukupolvea.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #3 : 24.10.14 - klo:21:06 »
Gigantista Lenovo 7" Android tabletti 79€. Jos et tykkää, käytä 30 päivän tyytyväisyystakuuta. Itse en ainakaan pikaisen hiplaamisen perusteella nähnyt siinä mitään kriittistä vikaa.

Toki jos perlsaus kestää, suosittelen lämpimästi iPadia. Jopa nainen osaa käyttää sitä.

HP:ltä on tulossa lähiaikoina varsin aggressiivisesti hinnoiteltuja HP Stream Windows 8 laitteita. 7" tabletti 99$, läppäri 199$ jne.
Itse odotan niiden lanseeraamista Suomessa, sillä kaipaan Officen ja One Driven jatkoksi tablettia. Hupikäyttöön se ei tulisi.

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #4 : 25.10.14 - klo:11:53 »
Kannattaa huomioida näytön koko ja laatu, jos aikoo käyttää vempainta myös lukemiseen. Mulla pdf:t sun muut ekirjat saivat uuden elämän tabletin myötä: istuessa koneelta niitä ei jaksa lukea mutta tabletilla mukavassa asennossa kylläkin. Ja on aika pirun kätevää kantaa kirjastoa mukana tai miksei myös kotosalla lukea.

Mulla Elisalta hommattu huawein halpis, joku reilu pari sataa, jossa käyttiksenä luonnollisesti android ja softana google books. Softa on kyllä pirun kätevä korostuksineen kirjanmerkkeineen jne.

Laitteesta ei muuta nipotettavaa muuta kuin, että sisäinen muisti täyttyy nopeasti ja laite on (elisan takia?) puoliksi täytetty jollain tauhkalla, jota ei voi normaaliin tapaan poistaa. Eli pitäs alkaa näkee ylimäärästä vaivaa virittääkseen laitteen hyvään kuosiin. Ei näin.

Pitää muistaa, että unohtaa noi suoraan operaattoreilta hommatut vehkeet, jos toimintatapa on noin kusinen.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #5 : 25.10.14 - klo:14:14 »
Samanlainen outo ajatus kuin Salarymanilla tuli itsellenikin tuossa muutama viikko sitten ja eilen lähti tilaukseen Ipad Air 2 koska kotona on jo ennestään aikamoinen kasa omenaympäristöä. Perustelin ostopäätöstä itselleni tulevilla pitkillä ulkomaanmatkoilla jolloin joudun istumaan koneessa max 11 tuntia ja haluan lukea, kuunnella musiikkia, katsella haluamiani elokuvia mutta en halua kantaa liiaksi tavaraa mukanani. Eikä pidä unohtaa HelMetin kirjastoapplikaatiota joka näissä laitteissa myös toimii.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #6 : 28.10.14 - klo:19:28 »
MPC:n jutun perusteella rupesi ASUS MeMO Pad 7 (ME572CL) polttelemaan:

Lainaus
ASUS MEMO Pad 7 ME572CL on luonnollinen seuraaja MPC:n vuoden tabletiksi 2013 valitulle Nexus 7:lle. Suorituskyky on vuoden aikana kasvanut selvästi samalla kun akkukesto ja näytön laatu ovat parantuneet hieman. Ja samalla hinta on vieläpä laskenut.

Kuukauden päästä tuota pitäisi päästä käpistelemään kotimaisissakin kaupoissa. Kaksi sataa € ei ole ihan vähän mutta ei mitenkään mahdottomasti. Intuitiivisesti on jotenkin semmoinen tunne että kaikkein halvinta vaihtoehtoa ei kannata harkita, kuten ei sitä kalleintakaan jos etsii hyvää hinta/laatu -suhdetta.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Höyryvasara

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #7 : 29.10.14 - klo:14:23 »
Itse annan ääneni Ipadille. Oma kakkos versio on ollut aktiivisessa reissu käytössä läppärin korvikkeena ympäri palloa. Akkukesto on loistava, toimii sähköpostit, netti ja videot hienosti. Lisäksi on pienikokoinen ja lisänäppiksellä vetää vertoja melkeimpä läppärille. Sanotaan nyt että 80% korvaa läppärin reissuissa. Nyt olen päivittämässä omaani uudenpaan ipadiin, kun vanha on tosiaan reissuissa aavistuksen rähjääntynyt.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #8 : 29.10.14 - klo:15:20 »
Sanotaanko näin, että itse näen tämän asian niin että mikäli kotona on ns. pöytäkone, niin silloin jos koska tabletti pääsee oikeuksiinsa heti kun kotiovesta vaan häippäisee. Eli esim. minulla on iMac+iPad 2- kombinaatio ja olen ollut valintaani erittäin tyytyväinen. Alunperin oli tarkoitus hankkia kannettava, mutta kaveri kehotti funtsimaan asiaa kuinkas muutenkaan kuin funktionaaliselta näkökannalta. Varsinkin näin, koska hän tiesi minun tietokoneen käytön olevan niin peruskäyttöä (eli 98%:sti netin selaamista ja vähän sähköposteilua) kuin peruskäyttö oikeastaan olla voi. Kotona tablettia tulee käytettyä harvemmin koska isolta näytöltä on tietenkin mukavampi katsella ja selailla. Toki uutiset tulee monesti tabletilla punkassa makoillessa tai keittiössä aamupalaa syödessä selattua. Mutta heti jos poistun kotoa autolla vähänkin pidemmälle, (toiselle paikkakunnalle) niin tabletti tulee mukaan otettua. Eli mikäli sille on vähänkin oikeaa tarvetta ja käyttöä, niin pirun näppäriä laitteita ne ovat ja voin suositella omasta puolestani lämpimästi. Rumasti sanottuna, nyt kun tähän pöytäkoneen ja tabletin yhteiseloon on tottunut, niin kieltämättä kannettavat tuntuvat aikamoisilta väliinputoajilta tänä päivänä. Pöytäkoneen veroisia ne eivät missään nimessä kotikäytössä ole, mutta toisaalta reissun päällä ollessa ns. "kannettavan" mukana raahaaminen on yhtä tuskaa verrattuna tablettiin.
VASTATUULEEN!

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #9 : 29.10.14 - klo:15:29 »
Rumasti sanottuna, nyt kun tähän pöytäkoneen ja tabletin yhteiseloon on tottunut, niin kieltämättä kannettavat tuntuvat aikamoisilta väliinputoajilta tänä päivänä. Pöytäkoneen veroisia ne eivät missään nimessä kotikäytössä ole, mutta toisaalta reissun päällä ollessa ns. "kannettavan" mukana raahaaminen on yhtä tuskaa verrattuna tablettiin.

Minulla on kotona pelkkä kannettava, jota en kyllä koskaan minnekään kanna. Lähinnä töissä ja muualla on tullut pöytäkonetta käytettyä ja täytyy sanoa, että itse olen kokenut kannettavan jopa miellyttävämmäksi käyttää. Missä mielessä kannettava ei mielestäsi pärjää pöytäkoneelle?
Suositellaan täysraittiutta.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Tabletti
« Vastaus #10 : 29.10.14 - klo:16:36 »
iPadiin olen rakastunut. Se on hienon näköinen ja kokoinen, ruutua on mukava tökkiä ja kaikki toiminnot ovat niin käteviä, että! Sitä on oikeasti ilo käyttää, vaikka erityistä tarvetta ei ole. Jaa, sen kanssa saa kyllä paremman asennon kuin kannettava sylissä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #11 : 29.10.14 - klo:18:30 »
Rumasti sanottuna, nyt kun tähän pöytäkoneen ja tabletin yhteiseloon on tottunut, niin kieltämättä kannettavat tuntuvat aikamoisilta väliinputoajilta tänä päivänä. Pöytäkoneen veroisia ne eivät missään nimessä kotikäytössä ole, mutta toisaalta reissun päällä ollessa ns. "kannettavan" mukana raahaaminen on yhtä tuskaa verrattuna tablettiin.

Minulla on kotona pelkkä kannettava, jota en kyllä koskaan minnekään kanna. Lähinnä töissä ja muualla on tullut pöytäkonetta käytettyä ja täytyy sanoa, että itse olen kokenut kannettavan jopa miellyttävämmäksi käyttää. Missä mielessä kannettava ei mielestäsi pärjää pöytäkoneelle?

Kaikessa, missä tarttee tehoa ja hyvää näyttöä.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #12 : 29.10.14 - klo:18:48 »
No joo, varmaan ne suorituskykyisimmät laitteet löytyvät pöytäkoneista. En kuitenkaan sillä perusteella sanoisi yleisesti ottaen, että kannettavat eivät ole pöytäkoneen veroisia missään nimessä. Luulen, että suurelle osalle käyttäjistä löytyy riittävän hyvä kannettava. Asia voi olla toinen, jos vaikka pelaa paljon tehoa vaativia pelejä. Oma käyttöni on lähinnä tekstinkäsittelyä, satunnaista Photoshopin käyttöä, netissä surffaamista ja sellaista. Kannettavassa olen mieltynyt siihen, että se vie vähän tilaa ja näyttö, näppäimistö sekä keskusyksikkö ovat yksi kokonaisuus, jolloin laitteen siirtely on helppoa ja kaikki helposti käsillä. Lisäksi ergonomisesti kannettavalla on minusta paljon mukavampi kirjoittaa kuin perinteisellä pöytäkoneen näppäimistöllä.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #13 : 29.10.14 - klo:22:07 »
Siirryin MacBook Pro käyttäjäksi 4 vuotta sitten ja nyt otin kesällä uudeksi työkoneeksi 13" Airin. Illustrator ja Outlook ovat suurimmaksi osaksi käytössä. Ei tahmaa, ei jäätyile. Isoja kuva- ja vektoritiedostoja tulee pyöriteltyä ja ainut jäätyilevä ohjelma on Adobe Acrobat - sehän tosin on täysin perseestä millä hyvänsä koneella. En vaihtaisi konetta mihinkään muuhun. Tabletilla en saa tehtyä työasioita ja kone lähtee helposti Mujjon sleevessä minne hyvänsä tablettikin lähtisi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Tabletti
« Vastaus #14 : 29.10.14 - klo:23:21 »
Missä mielessä kannettava ei mielestäsi pärjää pöytäkoneelle?

Iso näyttö on tutkitusti merkittävä työtehon lisääjä. Kunnon rotta on myös monissa hommissa hyvä. Nuo tosin hoituu telakalla tai porttitoistimella. Varsinaisen pöntön tarve alkaa olla vähäistä joka hommassa.

Aiheeseen: tabletti on pirun jees. En suosittele pihistelyä, vaan ipadin tai vastaavan androidin hankkimista. Tuumakoko kannattaa miettiä. Muistin tarve on toinen. 3G on jo luksusta, koska muurin kautta netti hoituu reissussa niin helposti,