Kirjoittaja Aihe: Veldtschoen, velttikengät  (Luettu 9506 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9277
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Veldtschoen, velttikengät
« : 01.12.09 - klo:21:42 »
En usko kovin monen jäsenen vielä kyseisellä rakenteella valmistettuja popoja omistavan, mutta useamman kuukauden käytön perusteella uskallan suositella velttipopoja jokaiselle. Zug-nahka hylkii vettä upeasti, enkä veltteihin vaihdettuani tule enää koskaan käyttämään kumisaappaita. Veldtschoen on täydellinen syksyn ja talven vapaa-ajan jalkine.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #1 : 01.12.09 - klo:22:31 »
Minä tilasin hiljattain Cheaneyn velttikengät ja roska saa painua takaisin Englantiin. Mutta kuten toisen ketjun viestistäni voi lukea, ei vika ollut kenkätyypissä vaan näiden kyseisten kenkien huonossa laadussa ja vähintään yhtä huonossa istuvuudessa. Toivottavasti löydän vielä jostakin laadukkaat velttikengät, jotka lisäksi istuvat. Ilman muuta velttikengät kiinnostavat.
Suositellaan täysraittiutta.

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #2 : 01.12.09 - klo:22:39 »
Eihän tämä tarkoita ns. storm welt kenkiä?

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #4 : 01.12.09 - klo:22:46 »
Jep niin ajattelinkin

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

VMP

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 489
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #5 : 01.12.09 - klo:23:29 »
Kuten toisesta ketjusta voi lukea, minulle jo mainittu Cheaneyn kenkä passaa mainiosti. Tuntuu nyt jonkin verran tepasteltuani mainioilta.

Todelliseen testiin veltti ei ole vielä joutunut. Vaikuttaa kuitenkin lupaavalta. Pennineissä on myös storm welt. Väittäisin kuitenkin jo nyt tämän olevan täydellinen rakenne Suomen talvioloihin - etelämmän (ja näemmä pohjoisemmankin) vesikeleihin ja pohjoisemman lumeen. Myös luonnossa liikkuessa.

Pkm

  • Kisälli
  • Viestejä: 27
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #6 : 02.12.09 - klo:17:54 »
Crockett & Jonesin Snowdonit löytyy ja täytyy olla yhtämieltä, että keli kuin keli käy.

http://www.crockettandjones.co.uk/countryshoes-sno.html

Clanga

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #7 : 02.12.09 - klo:19:54 »
Itse hankin alkusyksystä arkikäyttöön Trickersin Matlockit Commando-pohjalla, ja ainakin toistaiseksi olen ollut hyvin tyytyväinen hankintaani. "Factory secondeina" hinta-laatu-suhde on varovaisesti arvioituna erinomainen. Pohjat ovat tosin paljaalle asvaltille hiukan kovat, jäisellä pinnalla aavistuksen liukkaat ja lisäksi hiekoitussepeli kiilautuu ikävästi kuvioinnin koloihin. En kuitenkaan tiedä, mahtaako mikään muukaan pohjamateriaali pärjätä meikäläisissä katuoloissa ratkaisevasti paremmin. Ja vaikka Ville ei kumisaappaita enää koskaan käytäkään, niin itse toimin velttikengät omistavanakin toisin. Vaeltaessa, sienimetsässä, perunamaalla, rantaliejussa kahlatessa jne. kumisaappaat kuluvat jalassa edelleen, ja siinä käytössä ne ovat mielestäni "monin verroin" velttikenkiä paremmat.

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #8 : 17.03.10 - klo:17:07 »


Osaisitteko antaa neuvoja miten zug grain -nahkaisia kenkiä pitäisi hoitaa? Käykö normaali kenkävoide ja kiilloke, vai onko velttikenkien hoito erilaista?

Itse ostin juuri eBaystä käytetyt kengät, jotka on tehty velttikenkien Zug grain -nahasta, mutta mukana ei tietenkään tullut hoito-ohjetta, kuten uusien kenkien mukana.

"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9277
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #9 : 17.03.10 - klo:21:55 »
Kysyin tästä samasta asiasta infoa aikanaan Styleforumilla ja AAAC:lla. Hoito on sama kuin normaalipopoilla.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #10 : 17.03.10 - klo:21:58 »

Kiitos.
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Plainwhitetee

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 369
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #11 : 16.07.11 - klo:17:38 »
Minkälaisia kenkiä foorumin jäsenet käyttävät eräpuuhissa (vaellus, metsästys, marjanpoiminta jne)? Kyse on siis saappaista koko päivän samoiluun vaikeassa, usein märässä maastossa, jossa on bludauksen ja rakkojen riski aina olemassa.

Olen dilemman sarvissa: kannattaisiko minun hankkia syysmetsälle herrasmiehen velttisaappaat (esimerkiksi http://www.pediwear.co.uk/sargent/products/99.php ), vai sitten vain tyytyä tekemään kuten 99% suomalaisista metsämiehistä tekee ja tilata Erätukusta liimattu kalvokenkä - niissä on jopa oikeaa nahkaa (ohhoh):

http://www.eratukku.fi/metsastys/metsastys-kengat-c-143_72.html

Kovin montaa eräpäivää ei vuodessa minulle kerry, ainakaan viime aikoina siis. Mieltäni tietysti lämmittäisi kulkea velttisaappaissa, mutta onko suorituskyky vastaava, onko hinta/käyttöikä-suhde kumman puolella?

Arvostan jos jaatte kokemuksia tai edes kuulopuheita!
- Voi voi. Tämä kaikki on niin ohimenevää. (Paddington)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #12 : 16.07.11 - klo:18:18 »
Minulla on ollut noin kymmenen vuotta Haix:in trekkerit todella rankalla käytöllä ja olen ollut niihin erittäin tyytyväinen. Ensimmäinen ihmetyksenaihe aikanaan oli kun uusia saappaita ei tarvinnutkaan sisäänkävellä vaan ne asetuivat suoraan laatikosta jalkaan puristamatta ja hiertämättä. Pohja on hyvin jäykkä, alppikengän sukulainen kun on, ja harmittavasti hyvin liukas kun lämpötila tippuu alle kymmenen miinusasteen. Toisaalta kenkä tukee jalkapohjaa ja nilkkaa erinomaisesti ja mitä karkeammassa kivikossa noilla kävelee, sitä paremmalta meno maistuu. Tuon tyyppiset saappaat ovat kenkämaailman Land Rover defenderit eli vaikka nillä kaduillakin voi kulkea niin omimmillaan ne ovat surkeissa olosuhteissa off-road.

Viime talvena tuli huollettua nuo kengät tavallista tarkemmin, putsasin ne, uusin nauhat ja käsittelin erittäin suurella määrällä minkkiöljyä valmistajan ohjeiden vastaisesti plus pintaan musta kiwi-lankki. Minkkilöjyn kai pitäisi näissä goretex-kengissä tukkia kalvon huokoset mutta itse pidän silti tärkeämpänä kyllästää kengän nahka täydellisen vettähylkiväksi. Valmistajan oma hoitoaine kun on onnetonta lirua joka peseytyy nahasta hyvin nopeasti pois minkä jälkeen nahka vettyy ja jalat alkavat tuntua märiltä vaikka sukat ovat edelleen täysin kuivat. Viime kevättalvena tuli mm. kahlattua yhteen menoon tuommoinen 12 tuntia nilkkoja myöten vetisessä sohjossa ja kengät pysyivät täysin kuivina.

Suosittelen pysymään kaukana erätukun ja muiden halpavalmistajien varsikengistä, tulee vaan turhia pettymyksiä. Kannattaa satsata pikkuisen enemmän ja ostaa saman tien parasta mitä rahalla saa. Itse tykkään Haixeista mutta en ole kenenkään pahemmin Meindl:ejään haukkuvan. Sinuna tutustuisin noiden kahden merkin tarjontaan.

Välillä olen vilkuillut Saksan eBayssa myynissä olevia Bundeswehrin ylijäämäjalkineita (Dienststiefel, Kampfstiefel, Bergschuhe), ne kun näyttävät erittäin paljon Haix:in tekemiltä. Hinnat ainakin ovat erittäin houkuttelevia ja germaanit perinteisesti ottavat nuo sotahommat sillä tavalla vakavasti että varusteet on yleensä viimesen päälle hyviä. En olisi hämmästynyt vaikka saksalaisen nurmiporan saappaat olisivat Haixeja.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Re: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #13 : 16.07.11 - klo:18:50 »
Sanoisin että nuo "klassisen" malliset velttikengät ym. country-varsikengät soveltuvat parhaiten lähinnä melko kevyeen tepasteluun vähän tavallista kehnommissa oloissa. Metsään ja maastoon vaativampaan käyttöön hankkisin modernit, nilkkaa hyvin tukevat vaelluskengät.
Keep Calm and Carry On.

supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Veldtschoen, velttikengät
« Vastaus #14 : 16.07.11 - klo:23:22 »
Olen käyttänyt viime vuosina metsästyskenkinä Lundhagsin "kumiterä"-kenkiä.

http://lundhags.se/boots/#listProducts

Pitää veden ja on tukeva. Pikku miinusta tulee hinnasta (ovh about 350E) ja kestää pari vuotta kun ajaa sisään. Toisaalta kestänevät
reilusti käyttöä ja sitä kautta investointi perusteltu.

Stadissa ainakin Hiidenkivi Lönkalla on myynnyt joitain malleja.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.