Kirjoittaja Aihe: Kauluspaita ja mittojen ottaminen  (Luettu 8558 kertaa)

JordeK

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« : 26.08.14 - klo:00:19 »
Onko tähän olemassa mitään ohjeistusta, jonka avulla saisi esim. itse mittailtua mitat kauluspaidan teettämiseen? (näemmä herrainpukimon mittailut olisi ollut nyt maanantaina täällä Mansessa..)

Houkuttelisi perehtyä ensialkuun tuohon _hinnat-alkaen_ osastoon näissä mittatilauspaidoissa..


Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #1 : 26.08.14 - klo:08:43 »
Riippuu aika paljon siitä paidan valmistajasta. Samat mitat ei käy kaikille. Modern Tailor -ketjusta löytyy Jussin ohjeet:
http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=652.msg11443#msg11443


JordeK

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #2 : 26.08.14 - klo:11:56 »
Pitääkin tsekata. Itse olen sen verran vatsakas pönäkkä kaveri, että ajatus oikeasti istuvista ja sopivista paidoista houkuttaa suuresti.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #3 : 26.08.14 - klo:13:06 »
Onko tähän olemassa mitään ohjeistusta, jonka avulla saisi esim. itse mittailtua mitat kauluspaidan teettämiseen? (näemmä herrainpukimon mittailut olisi ollut nyt maanantaina täällä Mansessa..)

Houkuttelisi perehtyä ensialkuun tuohon _hinnat-alkaen_ osastoon näissä mittatilauspaidoissa..



Kyllä se herrainpukimon hinta on aika kohdallaan. Helposti menee kolme halpispaitaa ennen kuin mittaukset on kohdallaan ja siitä tulee helposti yli 150 euroa. Kannattaa vaan suosiolla mennä Herrainpukimon kautta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #4 : 26.08.14 - klo:13:44 »
Tämä.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #5 : 26.08.14 - klo:13:49 »
Kyllä se herrainpukimon hinta on aika kohdallaan. Helposti menee kolme halpispaitaa ennen kuin mittaukset on kohdallaan ja siitä tulee helposti yli 150 euroa. Kannattaa vaan suosiolla mennä Herrainpukimon kautta.

Herrainpukimo itse sanoo että heilläkin vasta kolmas paita osuu kohdalleen joten siinä kohtaa on vajaa 300e palanut.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #6 : 26.08.14 - klo:14:04 »
Luxirella on hyvät mittausohjeet.

http://luxire.com/pages/how-to-measure

Ainakin jossain vaiheessa heillä oli myös mahdollisuus "koepaidan" tilaukseen, eli hyvin edulliseen hintaan paita mittojesi mukaan, mutta heidän valitsemastaan kankaasta. Tämä pudottaa iterointikierrosten kustannusta ja siten kynnystä tilaukseen.

Itse olen kahdesti Luxirelta tilannut ja uskoisin että seuraavalla kerralla paita olisi just sopiva.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #7 : 26.08.14 - klo:14:19 »
Kyllä se herrainpukimon hinta on aika kohdallaan. Helposti menee kolme halpispaitaa ennen kuin mittaukset on kohdallaan ja siitä tulee helposti yli 150 euroa. Kannattaa vaan suosiolla mennä Herrainpukimon kautta.

Herrainpukimo itse sanoo että heilläkin vasta kolmas paita osuu kohdalleen joten siinä kohtaa on vajaa 300e palanut.

Ei.

Jo ensimmäinen mittapaita on yleensä huomattavasti parempi kuin kaupan hyllypaidat. Toiseen paitaan voidaan tehdä korjauksia, mikäli niitä tarvitaan - nykyisin se on jo suhteellisen harvinaista. Kolmanteen voidaan tarvittaessa tehdä mikroviilauksia ja esim. huomioida painovaihtelua.

Todettakoon, että mittausmenetelmämme on muuttunut pikkuhiljaa ajan kuluessa (tätä kutsutaan ihan tuotekehitykseksi) ja osumatarkkuus on nyt melkoisen kohdallaan. Sinällään esim. omien ajan kanssa muokkaantuneiden paitamittojeni mukaan tehty paita olisi nykyisellä mittakaavallamme melkoisen tarkkaan 1:1 suoraan minunkokoiselleni mitatun kanssa.

MT-ketjun paitamitoitusohjeeni on nykyisellään hieman vanhentunut.

Mikäli paidan mittoihin on tyytymätön, Herrainpukimo sekä hoitaa muokkauksen (jos paita voidaan muokata) että muuttaa mitat tarpeen mukaan seuraavia tilauksia varten. Tarvittaessa tehdään asiakkaalle myös täysin uusi paita, koska inhimillisten mittaus- ja kirjausvirheiden myös valmistaja tekee joskus mittavirheitä. Toivomme asiakkaidemme siis kertovan, mikäli tuotteissamme on jotain vikaa, jotta asiakas saa toivomansa tuotteen.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #8 : 26.08.14 - klo:14:37 »
Maaliskuussa oli vielä toisin:

Yleensä täydellinen istuvuus saavutetaan 3. paidan kohdalla toisen paidan ollessa jo _hyvin_ lähellä optimi-istuvuutta.

Mutta hyvä että homma kehittyy. Tulen testaamaan tuon oman toisen paitani kunhan ehdin tulla Turussa käymään.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #9 : 26.08.14 - klo:21:54 »
Tässäkin asiassa tulee vastaan omien preferenssien muuttuminen, jota voidaan myös viilaamiseksi kutsua. Muutamasta mittapaitavalmistajasta on kokemuksia ja yleisin muutos seuraavaan paitaan on ollut hihojen pituus.

Omalla kohdalla suurinta haastetta aiheutti painon putoaminen, mutta tämä arvioitiin toisen ja kolmannen paidan kohdalla aika nappiin, eli mittauksesta paidan saapumiseen oli odotusarvona laihtuminen, joka toteutui suunnitellusti ja paidan mitat säädettiin sillä olettamuksella.

Nythän muokkaaminen on ihan hifistelyä, kun muutetaan vähän kauluksen kokoa ja muotoa.

Mittavirheitä voi tulla, mutta mun kohdalla mä tekisin todennäköisemmin ne isommat virheet kuin Tuomas tai Jussi, jotka pukimolla mittaavat. Minusta on myös kiva hypistellä kangaspakkoja, jota ei mikään näyttö korvaa.

Kolmas iteraatio toi mulle ns. täydelliset mitat, jotka ovat sopineet pieneen painonnousuun ja -laskuun. Kuitenkin ekan ja toisen iteraation paidat ovat käytössä, sillä nekin ovat olleet järjestään parempia kuin rekkipaidat. Väljyyttähän ei edes näe, kun käytän ekan iteraation paitoja neuleiden alla.

Disclaimer: teen yhteistyötä Herrainpukimon kanssa, mutta olen myös tyytyväinen asiakas.

Raitaverkkari

  • Kisälli
  • Viestejä: 34
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #10 : 27.08.14 - klo:00:48 »
Tässä on kanssa itsellä se ongelma että kun paitoja tarttis nyt, niin pakko tilata tuurilla nettikaupasta. Tai hakea jostain H&M:stä, tai Brothersista. Tämä siksi että ei heti uskalla tilata koko vaatekaappia täyteen Herrainpukimon tuotteita, vaan ensin 1-2 paitaa ja kunhan ne tulevat (4 viikkoa) katsotaan vielä mitat oikeasti kohdilleen ja sitten uusi satsi paitoja tulemaan.

Tätä odotellessakin on vähän tyhmää mennä ostamaan 79 euron kauluspaitaa Petrifunilta, koska takaraivossa kolkuttaisi että vain kymppi lisää ja saisit istuvan paidan :) Joten, vaihtoehdoksi jää ne alle 50 euron paidat sekä nettitilaus. Se on tietty Herrainpukimon tappio jos nettitilauspaita sattuukin olemaan aivan täydellinen, mutta se on varmaan aika kaukana todellisuudessa.

Joten, nettitilausta vetämään ja toivotaan että CT tai TM Lewinin paidat sopivat edes välttävästi ja ne voi jättää myös talvella neulepaidan alle kiertoon...

Itsellä myös painon pudotus meneillään, ja vaikka alle kymmenestä kilosta puhutaan niin huomasin että tässä helposti putoaa myös vyötärön ympärys melkein kymmenisen senttiä aikaisempien kokemuksien vuoksi. Joten pitää hetki vielä odotella että saa painon ns. vakioitua tiettyyn haarukkaan ennen mittauksiin lähtöä.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #11 : 27.08.14 - klo:01:12 »
Sellainen ehkä itsestäänselvä vinkki, että jos onnistuu itselleen sopivan valmispaidan löytämään, niin sen paidan mittaaminen on huomattavasti helpompaa kuin oman kropan mittaaminen, siis jos meinaa jostain esim. netistä tilaamisessa onneaan koettaa.

Ane

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 251
    • Profiili
Vs: Kauluspaita ja mittojen ottaminen
« Vastaus #12 : 27.08.14 - klo:08:43 »
Itse maksoin Luxiren kanssa ns. "oppirahoja" noin 60€, tuloksena oli ihan käytettävän oloinen paita vaikka kangas onkin jotain CVC-sekoitusta. Tämä sisälsi Luxiren operoima Fedex-lähetys Intiaan, 35 dollarin paita ja lähetys takaisin. Lähetin sinne valmiiksi hyvin istuvan paidan, ja pyysin hienosäätöä, sillä saanee parhaimman tuloksen.

Pukimoa lienee testattava joskus, vain maantieteellisen etäisyytensä ansiosta on jäänyt kokeilematta.