Kirjoittaja Aihe: Puku ilman solmiota  (Luettu 42383 kertaa)

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #30 : 25.11.09 - klo:21:41 »
Ehkä tumma puku, mutta kravatitta ei klassisuutta asusta enää löydy.

Ilman kravattia kekkuloivat nimenomaan haluavat olla jotain muuta kuin klassisia.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #31 : 25.11.09 - klo:22:11 »
Mielestäni solmiolla on selvä käyttötarkoitus, se peittää paidan napit ja sitoo kauluksen kiinni, lisäksi se näyttää hyvältä. Sillä voi erottautua ja saada asusta erilaisen kuin edellispäivänä.

Kauluksenhan kiinnittävät napit. Tätä tarkoitan funktiolla. Solmion esi-isähän on eräänlainen kaulaliina, jonka tehtävä oli kaulan lämmittäminen. Kravatilla ei ole enää mitään sen kanssa tekemistä, se on jäänyt koristeeksi. Uskon, että tämä on yksi syy miksi se koetaan turhana asusteena. Epämukavuus on toinen miinus. Vaikka kaulus + solmu olisivat sopivat, on selvää, että vähänkin lämpimämmällä ilmalla paidan nappi avoinna on mukavampi olla.

Sikäli ei ole ihme, jos paita ja puku tullaan jatkossa suunnittelemaan toimimaan paremmin ilman krakaa toimivaksi (kuten naisten paitapuserot/jakut?). Monet pukua pakollisena työhaalarina pitävät miehet arvostaisivat varmasti tällaista.

Itse soisin solmion yleistyvän, pelkästään esteettisistä syistä. Mutta uskon valtaosan miehistä allekirjoittavan yllä esittämäni. Poikkeuksena luonnollisesti tämän foorumin herrat! :)

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #32 : 25.11.09 - klo:23:31 »
Mielestäni solmiolla on selvä käyttötarkoitus, se peittää paidan napit ja sitoo kauluksen kiinni, lisäksi se näyttää hyvältä. Sillä voi erottautua ja saada asusta erilaisen kuin edellispäivänä.

Kauluksenhan kiinnittävät napit. Tätä tarkoitan funktiolla. Solmion esi-isähän on eräänlainen kaulaliina, jonka tehtävä oli kaulan lämmittäminen. Kravatilla ei ole enää mitään sen kanssa tekemistä, se on jäänyt koristeeksi. Uskon, että tämä on yksi syy miksi se koetaan turhana asusteena. Epämukavuus on toinen miinus. Vaikka kaulus + solmu olisivat sopivat, on selvää, että vähänkin lämpimämmällä ilmalla paidan nappi avoinna on mukavampi olla.

Sikäli ei ole ihme, jos paita ja puku tullaan jatkossa suunnittelemaan toimimaan paremmin ilman krakaa toimivaksi (kuten naisten paitapuserot/jakut?). Monet pukua pakollisena työhaalarina pitävät miehet arvostaisivat varmasti tällaista.

Itse soisin solmion yleistyvän, pelkästään esteettisistä syistä. Mutta uskon valtaosan miehistä allekirjoittavan yllä esittämäni. Poikkeuksena luonnollisesti tämän foorumin herrat! :)


Muistaakseni kravatin yksi syy oli myös pitää kaulukset kiinni kun ei ollut nappeja.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #33 : 26.11.09 - klo:00:14 »
...on selvää, että vähänkin lämpimämmällä ilmalla paidan nappi avoinna on mukavampi olla.

Takki on paljon kuumempi kuin kravatti. Olen mieluummin ilman takkia kravatin kanssa kuin takin kanssa ilman kravattia.

Ilman takkiaa ja kravattia ollaankin jo tilanteessa, jossa ei varmaan edes tarvita pukua. Ainakin suomessa polo-paita + chinot on useimmissa työpaikoissa ihan hyväksytty asu kesäaikaan. Joissain hommissa tuossa asussa voi helteellä näyttäytyä asiakkaallekin. Polo (tms.) + bleiseri yhdistelmää näkee myös jonkin verran kesälomien molemmin puolin.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #34 : 26.11.09 - klo:12:44 »
Takki on paljon kuumempi kuin kravatti. Olen mieluummin ilman takkia kravatin kanssa kuin takin kanssa ilman kravattia.
Tuolla logiikalla soveltaen: Housut ovat paljon kuumemmat kuin kravatti. Olen mieuluummin ilman housuja kravatin kanssa kuin ilman kravattia.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #35 : 26.11.09 - klo:12:53 »
Olen mieuluummin ilman housuja kravatin kanssa kuin ilman kravattia.

Olit siis yksi 'niistä' aamulla metrossa.
http://www.nopantsday.com/wp/


Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #36 : 26.11.09 - klo:12:58 »
Pakko vielä palata tuohon housuttomuuteen. Valitettavasti en löytänyt kuvaa Klaus Kopterista eduskunnassa.


tweedster

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 156
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #37 : 01.12.09 - klo:15:48 »


Olen aivan samaa mieltä diletantin kanssa siinä, että puvussa ilman solmiota on kyse muodista eikä tyylistä. Nykyään puhutaan tosin muodikkuuden sijasta trendikkyydestä, mikä ehkä sisältää vielä ehkä tyylistä riippumattoman merkityssisällön. Klassinen pukeutuminen ei välttämättä ole aina muodikasta, mutta se on ajatonta. Erityisesti nuorena tunsin myötähäpeää katsellessani vanhoja valokuvia 70-luvulta, joissa miehillä oli alaspäin reilusti levenevät lahkeet ja takeissa suhteettoman kapea leikkaus yhtä aikaa valtavien kauluskäänteiden kanssa (puhumattakaan naurettavista silmälasinpokista). Silloin olin iloinen, ettei minun tarvinnut koskaan käyttää sellaisia vaatteita. Nyt vanhempana olen tajunnut, että tuohonkin aikaan on ollut saatavilla huomattavasti klassisempia pukuja. Kyse on henkilökohtaisesta valinnasta: haluaako olla mielummin muodikas vai tyylikäs. Tyylikkään miehen ei tarvitse myöhemmin nolostua aiemmista informoiduista ja tietoisesti harkituista asuvalinnoista.

Kaikkihan muistamme erityisesti vanhojen 2000-luvun alkua kuvaavien scifielokuvien futuristiset asut, jotka näyttävät tylsiltä ja persoonattomilta uniformuilta. Haluanko todella pukeutua sillä lailla nyt 2000-luvulla?
 
"It's better to be a Young Fogey, than an Ageing Trendy" -Gavin Stamp

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #38 : 01.12.09 - klo:16:34 »
Nuo 70-luvun luomukset ovat erinomaisen tyylikkäitä 80-luvun hirvityksiin verrattuna!

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #39 : 12.07.11 - klo:17:16 »
Mielestäni solmiolla on selvä käyttötarkoitus, se peittää paidan napit ja sitoo kauluksen kiinni, lisäksi se näyttää hyvältä. Sillä voi erottautua ja saada asusta erilaisen kuin edellispäivänä.

Solmion visuaalinen tehtävä on ohjata katse kasvoihin.

Ajatelkaapas klassista "power suit" kokonaisuutta: Laivastonsininen puku valkoisella paidalla ja punaisella solmiolla. Valkoinen paita tummansinisen puvuntakin kehystämänä muodostaa visuaalisen elementin johon katse ensimmäiseksi luonnostaan kohdistuu. Punainen solmio taas muodostaa pystysuoran linjan joka vetää katseen kasvoihin. Takki-paita-solmioyhdistelmä muodostaa nuolenkärkikuvion joka ohjaa katsojan mielenkiinnon kasvoihin. Tämän vuoksi solmio kaulassa olet automaattisesti vakuuttavampi.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #40 : 13.07.11 - klo:23:04 »
Minusta tuo nuolenkärki tuntuisi osoittavan vähän eri paikkaan.
Taitaa olla suuntautumisesta kiinni kumpaa solmion päätä pitää jännenpänä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #41 : 14.07.11 - klo:11:22 »
Ei lainkaan. Kyse on lähinnä siitä, että mihin se nuoli muodostuu.

Tuosta syystä suomessa käytetään miesvaltaisilla aloilla yleisesti tupla-windsoria.

Pasigo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #42 : 08.08.11 - klo:14:26 »
Tämä "puku ilman solmiota"- kysymys on askarruttanut pitempään mieltäni. Olen uusi täällä foorumilla eikä silmääni ole sattunut mainintaa pystykaulus (tai papinkaulus) tyyppisistä paidoista. Itse olen yrittänyt etsiä sellaisia, huonolla menestyksellä.
Pystykaulus ei tietenkään sovi kaikkiin tilanteisiin, mutta olisi ehkä yksi vaihtoehto. Vai tuleeko silloin monen mielestä liian boheemi vaikutelma? Ascot-tyyppinen kaulaliina on toinen vaihtoehto, sitä tosin suomessa katsotaan pitkään ja jossain vaiheessa ei voi välttää vulgaareja "hinttiliina"-kommentteja. Mielestäni tuollainen liina on kuitenkin oikein valittuna ja asukokonaisuuteen sommiteltuna  hyvin maskuliininen.
Aihe kiinnostaa itseäni koska soitan puhallinsoitinta. Soitettaessa kaulan lihakset laajenevat ja sopiva kaulus sekä kravatti muuttuvat ahdistaviksi. Tämä saattaa olla ongelma myös laulajilla.
Ongelma ratkeaa myös tietysti ylänapin avaamalla ja solmiota löysentämällä, mutta tyyli kärsii.
« Viimeksi muokattu: 08.08.11 - klo:16:25 kirjoittanut Pasigo »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #43 : 08.08.11 - klo:14:41 »
^Jos tarkoitat Nehru-mallista paitakaulusta, kuten tässä...



...en osaa sanoa etiketistä mitään. Eipä näitä juuri Aasian ja Lähi-Idän ulkopuolella näe, ainakaan meidän jauhonaamaisten eurooppalaisten yllä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Puku ilman solmiota
« Vastaus #44 : 08.08.11 - klo:15:15 »
Olisiko parempi vaihtoehto soittohommiin väljäkauluksisempi paita, nehrusta tulee mieleen intialaiset, kiinalaiset ja papit :)