Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1570138 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1725 : 03.04.12 - klo:14:03 »
Hmm. Nyt on kysyvä tiellä ja toivottavasti ei eksy vastauksien viidakossa. Parempi aloittaa tässä threadissa ja tunnustautua suoraan kenkäostosaloittelijaksi.

Minulla on kaksi paria Johnston & Murphyjä koossa US-8 E ja sopivuus on perfetto. Periaatteessaan tuon pitäisi vastata kokoa UK-7 normaali (eikö).

Eurokoko 41 mm Topmanin kengissä on ollut minulle OK.

Clarksin Craftmaster UK-7 on minulle OK, kuten myös Sebagon Seabury UK-7.

Olin innoissani ostamassa laatutorin puolelta etsimäni tyyppisiä ruskeita Brogueita ja kokokin piti laskujeni mukaan oleman hyvä. Mutta Loake Ashby 7G oli pohjallistenkin kanssa aivan liian iso ja väljä (jäi ostamatta, mutta vinkkinä ja tietona muille: kuvauksen mukaisessa hyvässä kunnossa ja avulias herrasmies myyjänä)

Nyt sitten menin sizeadvisors.com:iin ja mittasin jalkani koon huolella. Suosittelee minulle nyt tällaista:

96 last by Grenson in UK 6.5-F
024 last by Loake in UK 7.0-F

Jostain olin näkeväni että Loake Ashbyn lesti on mallinumeroa 026 (öh?) joten 024 voi tarkoittaa jotain muuta, ja toki F on aakkosissa ennen G:tä -> hieman kapeampi?

Mitä kokeneempi kengänostaja haluaisi nyt tässä vaiheessa antaa noviisille neuvoksi? En ole koskaan ostanut sovittamatta mutta olisin valmis kyllä nyt netistä tilaamaan.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1726 : 03.04.12 - klo:14:10 »
G on leveä, joten sen takia jos F menee niin tuo on syy leveyteen.

Brittimitat menevät pääsääntöisesti aakkosjärjestyksessä.
Jenkkimitoissa E on leveä ja leveyden myötä lisätään E-kirjaimia.
Euromitat ovat mitä sattuu.

Valitettavasti asia ei ole ihan näin helppoa vaan valmistajilla on lestistä riippuen poikkeuksia ja osa valmistaja ilmoittaa leveyden eri tavalla, Tricker's esimerkiksi käyttää numeroita (pienempi on kapeampi).

Loake, Grenson ja vastaavat noudattavat normaalia brittimittausta, joten sinulle F lienee paras leveys riippuen tietenkin koosta...
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1727 : 03.04.12 - klo:14:10 »
Enkkuleisteissä kapeimmasta (E) leveimpään (H). Tämä on vain yksi tapa. Peli on villiä ja merkinnät vaihtelevat valmsitajittain.

E
EX/E+
F (standard/average)
FX/F+
G
GX/G+
H

US lestit. Tämäkin vain yksi tapa ja myös US lesteissä valmistaja voi ilmoittaa eri tavoin. Kapein A ja levein G.

A
B
C
D (standard/average)
E
EE
EEE
EEEE
F
G


"Puolikokolestejä" en ole nähnyt vielä koskaan itse livenä.

Tuo on sitä oppirahojen maksamista. Ei kukaan voi sanoa sinulle meneekö tuo koko vai ei. Itse olen UK 11 lesti F ja ostan kaikki kenkäni UK11 koossa. Sitten jos ei sovi niin on vaihdettava.
« Viimeksi muokattu: 03.04.12 - klo:14:21 kirjoittanut konda »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1728 : 03.04.12 - klo:14:12 »
Mittaa jalkasi. Ota jalkaterän pituus (kuormattuna, eli paino enemmän sillä jalalla), lisää siihen 1-1,5cm käyntivaraa => "lestipituus" (johon vielä tietenkin lisätään kaikenlaisia muototekijöitä). Mittaa molemmat jalat ja toimi suuremman perusteella (eroa on usein muutamista milleistä senttiinkin).

Lestipituudesta tehdään sitten tuumia. Eli lesti / 2,54. Kerrotaan tämä kolmella. Vähennetään loppusummasta 25. Presto - sinulla on brittiläinen pituuskokosi. Jenkkiläinen otetaan muuten samoin, mutta vähennys on 25 sijaan 24. Vertaile omistamiisi.

Jenkkiläinen D vastaa brittiläistä normaalileveyttä (jotakuinkin). Valmistajasta riippuen tämä on joko brittien E tai F. Yleensä F. Jenkkien E voi olla hitusen leveämpi, mutta valmistajakohtainen vaihtelu on suurta. Leveytesi on siis todennäköisesti yleensä F tai FX.
Kaikki villa tottelee rautaa.

KP

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1729 : 06.04.12 - klo:14:04 »
Millaista on oiled leather laadullisesti? Esim. näissä Loaken kengissä on "oiled leather uppers".

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1730 : 10.04.12 - klo:15:47 »
Millaista on oiled leather laadullisesti? Esim. näissä Loaken kengissä on "oiled leather uppers".

Riippuu. Osa on sontaa, osa öljyttyä priimaa. Pintapuolisesti vilkaistuna noissa kengissä on OK-tasoa. Etuna toki vettähylkivyys, haittana kiillottumattomuus.

Jättäisin kuitenkin liimapohjarakenteen vuoksi väliin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

KP

  • Kisälli
  • Viestejä: 3
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1731 : 10.04.12 - klo:21:15 »
Millaista on oiled leather laadullisesti? Esim. näissä Loaken kengissä on "oiled leather uppers".

Riippuu. Osa on sontaa, osa öljyttyä priimaa. Pintapuolisesti vilkaistuna noissa kengissä on OK-tasoa. Etuna toki vettähylkivyys, haittana kiillottumattomuus.

Jättäisin kuitenkin liimapohjarakenteen vuoksi väliin.
Tarkoittaako tuo, että öljyttyä nahkaa ei tarvitse käsitellä samalla tavoin tai yhtä paljon kuin normaalia?

Kiillottamattomuus ei niin minua haittaa. Havaitsin tuon liimapohjan viime tingassa, mutta ostin kuitenkin, kun Robinssonsshoesista sai -40%. Sataa puntaa en olisi maksanut.

Kaitsu

  • Kisälli
  • Viestejä: 45
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1732 : 12.04.12 - klo:18:24 »
Kenkä voisi siis tarvita siltä kohdalta hivenen leventämistä. Osaava suutari hoitaa tämän alle kympillä.

Kuinkas paljon kenkää sitten pystyy leventämään? Voiko esimerkiksi F-lestin kengän leventää seuraavaan isompaan lestikokoon, vai missä raja käytännössä menee? E-baysta ostetut Loaken Obanit (9F) osoittautuivat hiukan liian kapeiksi jalkaani, pituus on kyllä osava, mutta ovat vaan niin hyvän näköiset että en haluaisi niistä luopua jos ne vaan voi oikeasti muokata sopivammiksi.

Ja sitten pitäisi löytää se osaava suutari Tampere-Hämeenlinna-akselilta..., kellään vinkkiä?
« Viimeksi muokattu: 12.04.12 - klo:21:02 kirjoittanut Kaitsu »

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1733 : 18.04.12 - klo:13:11 »
Voiko slipoverin kanssa pitää paitaa, jossa on tuplamansetit vai onko slipoveri liian casual?

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1734 : 18.04.12 - klo:13:15 »
^ Mielestäni voi.

Olen muutenkin sitä mieltä, että pelkät kaksoiskalvosimet eivät tee paidasta liian juhlavaa mihinkään asukokonaisuuteen.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1735 : 18.04.12 - klo:16:33 »
Kuinkas paljon kenkää sitten pystyy leventämään?

Vähän.
Jos kenkä puristaa pikkaisen niin voi toki kokeilla ihan isommalla lepolestillä samalla kun kosteuttaa nahkaa hoitoaineilla. Käytön ja lepolestien jälkeen kenkä löytää "oikean" koon. Suutari voi venyttää pikkaisen enemmän, mutta ei esim. F-koosta G-kokoon, koska silloin alkaa nahka jo kärsiä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

ViljamiK

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1736 : 18.04.12 - klo:22:24 »
Terve!

Kysymys teille joilla on enemmän kokemusta Herringin ja Loaken kengistä:

Minulla on tällä hetkellä nämä Loaken Litchfieldit koossa 9,5F:
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=7&shoeid=4569

Mietin tässä, että vastaako Herringin 9,5F suunnilleen tuota Loaken vastaavaa, vai pitääkö fiksata johonkin suuntaan? Nuo Litchfieldit on nyt varsin hyvät, mutta olisivat voineet olla myös ihan hiukan pienemmät.

Nämä kengät mielessä siis:
http://www.herringshoes.co.uk/product-info.php?&brandid=6&shoeid=4018

EDIT: kysyn siis kun tilaamassa olen :)

-ViljamiK
« Viimeksi muokattu: 18.04.12 - klo:22:38 kirjoittanut ViljamiK »

Centauri

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1737 : 18.04.12 - klo:22:34 »
Tarkoittaako tuo, että öljyttyä nahkaa ei tarvitse käsitellä samalla tavoin tai yhtä paljon kuin normaalia?

Öljytyn nahan hoitoon käytetään omaa, vain öljytyn nahan hoitoon tarkoitettua tököttiä. 'Normaaleja' hoitoaineita eikä lankkeja ei käytetä lainkaan.

jeesus

  • Kisälli
  • Viestejä: 21
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1738 : 19.04.12 - klo:01:10 »
Kysymys: mitä tulee ensimmäisenä mieleen (punaisesta) neulesolmiosta sinisen puvun kanssa? Onko se strictly business vai ihan ok keväisempiin juhliin?

Edit: mainittakoon vielä solmion olevan kapea, silkkinen ja kirkas.
« Viimeksi muokattu: 19.04.12 - klo:01:47 kirjoittanut jeesus »

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1739 : 19.04.12 - klo:05:47 »
Kysymys: mitä tulee ensimmäisenä mieleen (punaisesta) neulesolmiosta sinisen puvun kanssa? Onko se strictly business vai ihan ok keväisempiin juhliin?

Edit: mainittakoon vielä solmion olevan kapea, silkkinen ja kirkas.

Se on neule. Se on rela. Loppu määrää sitten muun.
Kaikki villa tottelee rautaa.