Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569536 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1575 : 24.02.12 - klo:00:30 »
Mielikuva yliarvostuksesta syntynee siitä, että ainakin MTOP -ketjussa tuntuisi olevan kovin yleinen kommentti, että muuten ok puku tai takki, mutta hartialinjan pitäisi olla pyöreä.

Topattukin hartia voi näyttää todella hyvältä, jos se on oikean kokoinen ja sopii tyyliltäänkin käyttäjälleen sekä kontekstiin. Esimerkkinä tästä pankkiiri-toppahartia-Tauno, joka (Jubaa vapaasti lainaten) toimittaa jatkuvasti.

Makuasia, mutta onko niin, että pyöreäolkaisen takin löytäminen ei ole helppoa?

Täysin toppaamattoman hartian löytäminen ei ole kovin helppoa, ellei ole valmis maksamaan täyttä hintaa esimerkiksi napolilaisvalmistajien takeista. Itse olen löytänyt yhden sopivan jenkkityylisen irtotakin luonnollisella hartialinjalla Pelastusarmeijan kirpputorilta. Uskomaton mäihä, tiedän.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

barcelona

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1576 : 24.02.12 - klo:01:05 »
Rakenteeton hartia on muoti-ilmiö siinä missä miami vice puolimetriä ylitystä oleva toppahartia. Minustakin se näyttää hyvältä kun se on hyvin tehty mutta silmäni on tottunut siihen. Ei niistä vuosi sitten juuri kukaan täällä foorumilla meuhkannut. Sama juttu lyhyissä lahkeissa ja kireissä puvuissa. Liian lyhyet lahkeet alkaa olla pase ja makkarankuorista on päästy eroon. Täällä keskustelu on usein hyvin kärkästä ja näennäisesti tiedostavaa. Osa luulee olevansa oikeassa osa on. Sinä päätät kuka kukin on. Ja ennen kaikkea kun vilkaiset ulos niin huomaat että tyylisi on aika pienillä panostuksilla massasta poikkeavaa ja yleensä positiivisesti.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1577 : 24.02.12 - klo:08:27 »
Erittäin Satunnainen Kysymys: miksi keikarin foorumilla yliarvostetaan pyöreää olkapäälinjaa ja halveksitaan syvästi kulmikkaampaa linjaa? Pyöreä linjahan on vain yksi trendi muiden joukossa, eikä maailmalla edes mitenkään erityisen yleinen tai arvostettu.

P.S. Olikohan taas niin provokatiivinen kysymys, että syntyy jälleen kunnon kalabaliikki?

En osaa sanoa kenenkään muun puolesta mutta minusta se näyttää paremmalta. Pidän kaikessa muussakin pehmeälinjaisesta, pyöreästä muotoilusta ja inhon kulmikasta laatikkomaisuutta niin vaatteissa kuin vaikkapa huonekalumuotoilussa. Jälkimmäisessä tosin poikkeuksena Gerrit Van Rietveldin Puna-sininen tuoli.

Itsehän kuulun siihen kansanosaan joka käyttää pukaua jos / kun huvittaa ja / tai niissä tilaisuuksissa joissa on korrektia pukeutua pukuun. Minulle puku ei ole työhaalari eikä (oletetun) valta-asemani ilmaisun väline, joten vierastan erittäin voimakkaasti kulmikaslinjaista power suit -ajattelua. Ja kulmikas hartia on minusta simppelisti ruma.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1578 : 24.02.12 - klo:08:27 »
^^ Subjektiivinen juttu. Luonnollinen hartialinja näyttää omaan silmääni useimmiten parhaalta, mutta se ei tarkoita, että se olisi paras vaihtoehto jokaiseen takkimalliin ja jokaiselle käyttäjälle.

Näin toki myös.
get your kicks on route six six six

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1579 : 24.02.12 - klo:08:29 »
get your kicks on route six six six

erno

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1580 : 24.02.12 - klo:09:34 »
Eikö hieman korostetun hartialinjan voisi kuitenkin nähdä, paitsi power suitina, myös ulkoista demokratiaa edistävänä: sillähän saa tarvittaessa harteikkuutta vähän kapeampiharteisellekin. (Eikä tarvitse välttämättä liioitella Miami Vice -malliin, edes.) Jos on kovin luisut/kapeat hartiat, niin pyöreähartiainen puku voi olla todella "pehmeä". Siinä voi jäädä isojen poikien varjoon sanan mukaisesti jo kättelyssä.
« Viimeksi muokattu: 24.02.12 - klo:09:51 kirjoittanut erno »

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1581 : 24.02.12 - klo:09:56 »
Eikö hieman korostetun hartialinjan voisi kuitenkin nähdä, paitsi power suitina, myös ulkoista demokratiaa edistävänä: sillähän saa tarvittaessa harteikkuutta vähän kapempiharteisellekin. (Eikä tarvitse välttämättä liioitella Miami Vice -malliin, edes.) Jos on kovin luisut/kapeat hartiat, niin pyöreähartiainen puku voi olla todella "pehmeä". Siinä voi jäädä isojen poikien varjoon sanan mukaisesti jo kättelyssä.

Näinhän sen pitäisi toimia.  Puku pitäisi valita oman vartalotyypin, ei jonkun kuvitteellisen yleismaailmallisen ihanteen mukaan.

Kapeat tai pullomaiset hartiat yhdistettynä täysin "luonnolliseen" hartialinjaan on hyvin valitettava kombo, joka korostaa torson pienuutta ja saa jopa pään näyttämään suhteettoman isolta.  Leveät, treenatut hartiat ja selvät toppaukset saavat kokonaisuuden näyttämään sarjakuvahahmolta.  Kumpikaan ei ole toivottavaa eikä luo uskottavaa kokonaisuutta.

Itse tykkään erittäin vähän topatusta hartiasta suhteellisen korkealla hihankuulalla (roping, spalla insellata).  Se on mielestäni elegantein olkatyyppi.  Se myös toimii ehkä parhaiten niin kapeille kuin leveillekin hartioille.  Ja minulle oikein erityisen hyvin. 

Cdos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 597
  • turhin postaaja 2013
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1582 : 24.02.12 - klo:10:04 »
Itse tykkään erittäin vähän topatusta hartiasta suhteellisen korkealla hihankuulalla (roping, spalla insellata).  Se on mielestäni elegantein olkatyyppi.  Se myös toimii ehkä parhaiten niin kapeille kuin leveillekin hartioille.  Ja minulle oikein erityisen hyvin. 

Näin.
Saatana mitä paskaa tämä nykyään on
Kiitos asiallisesta viestistä, jatka samaan malliin niin saadaan foorumin taso pysymään korkealla.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1583 : 24.02.12 - klo:13:05 »
erno, tämä pehmeä hartialinja on aina ollut amerikkalainen siluetti. Sen asema on vain vahvistunut, kun blogosfääriin on tässä vuosikymmenen aikana virrannut kunnolla italialaisia pukuja, erityisesti napolilaisia esimerkkejä. Kyllähän se eroaa voimakkaasti kaikista muista rakenteista, jossa hartioita on topattu yleensä liiaksi asti. Minä kannatan tuota brittiläistä topattua linjaa. Jos vain kohtalo sallisi, Huntsmanissa teettäisin kaiken. Vahvaa rintakehää ja upseerimaista hartiaa nipistetyllä vyötäröllä, näin on hyvä.

Jos esimerkkiä överiksi vedetystä hartiasta haluaa, Parisian Gentlemanin Hugo teettää pukunsa Caracenilla ja niissä on luonnoton ilme.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Timati

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1584 : 24.02.12 - klo:13:11 »
Minä kannatan tuota brittiläistä topattua linjaa. Jos vain kohtalo sallisi, Huntsmanissa teettäisin kaiken. Vahvaa rintakehää ja upseerimaista hartiaa nipistetyllä vyötäröllä, näin on hyvä.

Puhut asiaa. Kuulumme samaan kerhoon.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1585 : 24.02.12 - klo:13:14 »
Jos vain kohtalo sallisi, Huntsmanissa teettäisin kaiken. Vahvaa rintakehää ja upseerimaista hartiaa nipistetyllä vyötäröllä, näin on hyvä.

Amen!

Tosin Huntsmanin takit eivät ole varsinaisesti kovinkaan "topattuja", vaan militaristinen lookki saadaan aikaan nimenomaan ropingilla ja olkapään kiinnityksellä, mikäli tuttofattoamanoa on uskominen.  Ja onhan sitä.

Edit: ja sehän juuri on korkean hihankuulan hienous.  Olkalinja on samaan aikaan jämäkkä ja voimakas sekä muodoltaan kuitenkin luonnollinen ja elegantti.
« Viimeksi muokattu: 24.02.12 - klo:13:18 kirjoittanut Dan-D »

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1586 : 24.02.12 - klo:13:18 »
^ Kyllä. Yksi (itse asiassa Villeltä peräisin oleva) Huntsmanin tweedtakki löytyy ja hartiassa ei ole sisällä paljoa enempää ekstraa (kankaan lisäksi siis) kuin jossain semi-natural shoulder -takeissakaan, rakenne on vaan, no, rakennettu. Yhdistettynä siihen että hihat on istutettu ilmeisesti käsin ja kädentiet ovat mukavan pienet, tämä tuottaa aika mukavan ja sisältä luonnollisen tuntuisen hartian vaikka siinä onkin ulospäin poweria.  

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1587 : 24.02.12 - klo:13:23 »
Tähän loppuun vielä Huntsman-herkkua:

Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1588 : 24.02.12 - klo:13:25 »
Minä pidän luonnollisesta hartialinjasta, koska olen harteikas. En tahdo korostaa sitä. Samasta syystä pidän housuissa upslaakeista, koska olen pitkä. Pyrin sopusuhtaisuuteen. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi miehissä arvostetaan pituutta. Minusta yletön pituus ei ole sen parempi kuin lyhyyskään eikä laihuus näytä sen paremmalta kuin lihavuus. Sopusuhtaisuus näyttää hyvältä.
Suositellaan täysraittiutta.

Timati

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1589 : 24.02.12 - klo:13:32 »
Foorumin oma Huntsman Appreciation Society näki päivänvalon...