Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569576 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1305 : 23.01.12 - klo:10:21 »
^^ Takin ylin nappi on karmean korkealla ja alempi nappi lähempänä sitä luonnollisinta napituspaikkaa. Tietysti tuossa tapauksessa voisi kokeilla jättää ylin nappi auki ja napittaa vain alin, kuten Camoshita siinä taannoin foorumillakin esiintyneessä kuvassa oli tehnyt. Jos viitsit, niin voisit räpsäistä kuvan tällaisestakin napituksesta.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

geezer

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 296
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1306 : 23.01.12 - klo:10:45 »
Kiitos kommenteista.

Joo, tuo napituspiste siinä vähän häiritsee. Toki mittasuhteillani paras kohta lienee noiden nappien välissä, ei alempana. Enpä tiedä, toisaalta ainakin itselleni tuli tuosta rotsista hieman mod-fiilistä (vaikka 3-nappinen olisi tietty se perinteinen ko. tyyliin liittyvä leikkaus):




danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1307 : 23.01.12 - klo:11:02 »
Hihat on sen mittaiset että näyttää olevan lyhentämisen tarvetta reilusti. Eräs vaateliikkeen ompelija kerran sanoi minulle että hihoja on vaikea jos ei mahdotonta lyhentää enenmpää kuin mitä nappeihin asti pystyy. Sanoi nappien siirtämisen olevan mahdotonta ilman että takki menee pilalle. Onko kellään parempaa tietoa? Tuli vaan tuosta Geezerin takista mieleen miten onnistuu.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

geezer

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 296
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1308 : 23.01.12 - klo:11:21 »
Hihat on sen mittaiset että näyttää olevan lyhentämisen tarvetta reilusti. Eräs vaateliikkeen ompelija kerran sanoi minulle että hihoja on vaikea jos ei mahdotonta lyhentää enenmpää kuin mitä nappeihin asti pystyy. Sanoi nappien siirtämisen olevan mahdotonta ilman että takki menee pilalle. Onko kellään parempaa tietoa? Tuli vaan tuosta Geezerin takista mieleen miten onnistuu.

Katsoin, että hiha pitäisi lyhentää ensimmäisen ja toisen napin väliin. Tämä kohta tuntuu olevan muuten minulle tyyppillinen, eli tavaraa on aina 3-5cm liikaa. Hiha näyttää kyllä kuvassa hurjan pitkältä, mutta nappien siirtämiseen ei ole nähdäkseni tarvetta.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1309 : 23.01.12 - klo:13:51 »
Ja ainahan sitä hihaa voi lyhentää yläpäästä. Mulla on vissiin kaikki lyhennetty sillä tavalla. (kaikki hurjat kaksi kappaletta)

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1310 : 23.01.12 - klo:14:48 »
Ja ainahan sitä hihaa voi lyhentää yläpäästä.

Taitaa olla melko työlästä ja teetettynä hinnakasta.
Suositellaan täysraittiutta.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1311 : 25.01.12 - klo:13:29 »
Mulle ompelija sanoo hihanlyhentämisestä aina, että oikein tehtynä hiha irrotetaan, lyhennetään ja laitetaan takaisin kiinni. Alhaalta lyhentäminen ei kuulemma toimi, koska siinä on "kolmio" ja napit ja kaikki. Kuulemma "kolmio" ja napit ja kaikki täytyy rakentaa täysin uudelleen, jos lyhentää alhaalta ja tämä on erittäin työlästä.

Ja hihan lyhennys ylhäältä on jotain 40-50 euroa per hiha.

No itse en ompelusta tiedä mitään, joten en osaa sanoa onko tämä se "oikea" tapa vai ei. Ja ei ole koskaan selvinnyt mitä hittoa sillä "kolmiolla" siinä hihanappien suussa tarkoitetaan. Joku asiasta jotain tietävä voisi itse asiassa kommentoida tähän... esim Jussi?

Timati

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1312 : 25.01.12 - klo:13:34 »
Apinaa koijataan, apinaa pumpataan. . .

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1313 : 25.01.12 - klo:13:37 »
Kuten sanoin mulla ei ole mitään hajua mistä kuuluu ja mitä kuuluu kun kuulun luokkaan "maksan vaatteiden muutostöistä ja en koske neulaan ja lankaan". Sen tiedän, että Kallion muija ei ainakaan lyhennä ylhäältä mitään, koska tuskin siihen edes pystyy. Ihan ok lyhennyksiä se on ainkin tehnyt. Mitenkäs tuo lyhennys siitten tehdään, jos lyhennettävää on tuntuvasti?

Edit: Niin ja en tosiaan ole lyhentänyt tuolla hihoja irrottavalla kertaakaan, koska Kalliossa homma on hoitunut sillä 14 eurolla ihan tyydyttävästi. Lähinnä kiinnostaa tätä homma nyt koska viimeksi viime viikolla se ompelija mulle tästä taas toitotti kun puhuttiin Eestin ompelijoista.
« Viimeksi muokattu: 25.01.12 - klo:13:41 kirjoittanut konda »

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1314 : 25.01.12 - klo:15:20 »
Kuten sanoin mulla ei ole mitään hajua mistä kuuluu ja mitä kuuluu kun kuulun luokkaan "maksan vaatteiden muutostöistä ja en koske neulaan ja lankaan". Sen tiedän, että Kallion muija ei ainakaan lyhennä ylhäältä mitään, koska tuskin siihen edes pystyy. Ihan ok lyhennyksiä se on ainkin tehnyt. Mitenkäs tuo lyhennys siitten tehdään, jos lyhennettävää on tuntuvasti?

Kuulun samaan kerhoon, mutta asiasta joskus selvää ottaneeni (entisellä kotipaikkakunnalla on kotitalon naapurissa entinen luotto-ompelija, nykyään lopettanut hommat) ja olen ymmärtänyt, että hihan irrottamisen asemesta mittavimmiassa muutostöissä yksinkertaisesti voidaan siirtää nappeja ylemmäs.

Eli siis lyhennetään vaikka ensimmäiseen napinreikään saakka ja tehdään uusi ylös tai vähennetään nappeja.
Tokihan "ongelma" on sama kuin muissakin lyhennyksissä eli napit ovat melkein hihansuussa, mutta haittaako se oikeasti ketään?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

starsailor

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 353
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1315 : 28.01.12 - klo:15:27 »
Tämä opiksi vaatteiden EU-kokojen erosta:

Koppasin viime viikolla hirveällä kiireellä muutaman italialaisen paidan, jotka löysin ranskalaisen nettikaupan alesta. Tietenkin kaikki ranskaksi enkä osaa kieltä, mutta goole translator auttoi sen verran, että uskalsin laittaa tilauksen sisälle. Siis normaalissa M-koossani, joka vastaa Italialaisissa liikkeissä kokoa 48, 50 = L, 46 = S jne. Tilauksen jälkeen katsoin muita tuotteita huomasin kokomerkinnän vieressä tekstin "Guide des tailles", eli koko opas. Siellä luki, että 46=XS, 48=S, 50=M, 52=L jne. Eli koot yhden isompia kuin italialaisessa mitassa. Tarkemmin parista ranskalaisesta nettiliikkestä katsottuani tämä onkin tavallista, eikä koska vain tätä merkkiä!

Maadoitus

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 54
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1316 : 29.01.12 - klo:08:45 »
Kalossit tarjoavat käytännöllisen suojan nahkapohjaisille kengille märillä keleillä, mutta miten tulisi toimia lumisilla pakkaskeleillä?

Eli laitatteko kalossit nahkapohjaisten kenkien suojaksi pakkasella? Vahingoittaako lumi nahkapohjaa? Kuvittelisin, että kosteutta pääsee imeytymään ilman kalossia jonkin verran kengän pohjaan. Entä vahingoittaako pakkanen jollain tavalla itse kumista kalossia?

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1317 : 29.01.12 - klo:11:51 »
Tuli tuosta yhtä edeltävästä postauksesta mieleen että olisi hyvä tehdä tänne foorumille sticky missä on noi eri koot selitettynä siten että tällainen tyhmempikin (lue: vähemmän kokenut/tietävä) ymmärtäisi ne. Helpottaisi kummasti nettiostoksia.

erno

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1318 : 29.01.12 - klo:16:02 »
Terve, ajattelin esittäyä ja vähän kyselläkin. Olen uusi jäsen "erno". Kohtuullisuuden ystävänä ja äärimmäisyyksiä välttävänä en tosin tunne itseäni aidoksi keikariksi, mutta pidän hyvästä ja tilanteen mukaisesta pukeutumisesta. (Toivon sitä muiltakin, silloinhan kaikilla on luontevinta. Valitetavasti toive on kovin usein turha.)

Sitten luvatut kysymykset:
Kaipa saan edellä mainitusta huolimatta kuitenkin mukana roikkua?
Mikä on suositus meneytelmäksi, jos haluaa lähettää tälle foorumille kuvia?


konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #1319 : 29.01.12 - klo:16:05 »
Foorumi kaipaa kaikkia pukeutumisesta kiinnostuneita jäseniä. Kuvia on paras laittaa Mitä Tänään On Päälläsi, eli MTOP -ketjuun (klassinen pukeutuminen) tai sitten Street pukeutumisessa Katutyylin saman nimiseen ketjuun.

Palautetta ei kannata pelästyä ja muista, että olet omiasi silloin, kun pukeudut itsellesi hyvältä tuntuvalla tyylillä ja itseäsi miellyttäviin vaatteisiin. Se, mitä tämä foorumi tekee sille omalle tyylille, on sitten asia erikseen :)
« Viimeksi muokattu: 29.01.12 - klo:16:08 kirjoittanut konda »