Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569464 kertaa)

Calle_H

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 108
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3735 : 09.09.17 - klo:22:28 »
Ihan mielenkiinnosta: Sinisen eri sävyt tuntuvat olevan miesten pukeutumisessa hyvin keskeinen peruselementti, vaaleina sävyinä paidoissa, tummempina (esim. "navy") lähes kaikkialla muualla. Jos nämä eivät jostain syystä olisi vaihtoehtoja, minkälaiselta värikartalta lähtisitte rakentamaan pukeutumisen perusteita? :) Eli siis tiivistettynä,voiko pukeutua vähäeleisen klassisesti ja hillityn tyylikkäästi ilman sinistä väriä eri sävyissään? :)

Kyselyä hiukan taustoittaakseni, minulla ja sinisellä on konfliktinen suhde: en tykkää katsella kyseistä väriä, saati pukea sitä päälleni tai omistaa sen värisiä asioita. Hyvin tummat ja vaaleat sävyt hyppivät silmille hiukan vähemmän kuin muut, ja niitä voin jotenkin sietää. Ultramariini onkin sitten ehdottomasti pannassa. En itsekään oikein tiedä miksi näin, ja olisi hauska kuulla, onko kellään vastaavia tuntemuksia jonkin värin suhteen?

Itse nimenomaan pidän sinisestä paljon. Siltikin uskon kyllä tuon olevan ihan hyvin toteutettavissa. Tummansinisten pukujen ja irtotakkien tilalle harmaata ja vaikkapa ruskean eri sävyjä... ja vaikkapa jotain oliivin väriäkin. Vaaleansiniset paidat jätät kauppaan ja tilalle vaikkapa valkoisia paitoja ja erilaisia vaaleita vaihtoehtoja.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3736 : 10.09.17 - klo:11:00 »
Sininen vaan tuppaa usein toimimaan todella hyvin suomalaisen päällä. Vaalea iho tekee sen. Lisäksi sininen riitelee hyvin harvan värin kanssa ja on yhtä sopiva niin kasuaaliin kuin muodolliseen tyyliin. Mutta kuten Calle tuossa jo totesi, jätät siniset kauppaan ja sillä siisti. Tai vaihtoehtoisesti muutat asennettasi. Mutta vastaus itse kysymykseen, että kyllä voi. Menee toistamiseksi, mutta hanki ja käytä harmaita, ruskeita, vihreitä. Tehosteena/asusteissa tumman/viininpunaista ja punaruskeaa, myös kirkasta punaista sopivissa määrin, poltettua keltaista ja oranssia. Paidoissa valkoista, kermaa ja vaalean lilaa joka muuten toimii harmaiden kanssa todella upeasti.

Pinkkiä en henk.koht. suosittele, koska se on puolestaan juuri se väri mitä minä en voi sietää. Tai siis siedän toki muiden ihmisien päällä, mutta itse en käytä enkä tykkää. Siniseen taittava vaalea lila onkin jo toinen juttu.
VASTATUULEEN!

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3737 : 10.09.17 - klo:11:38 »
Pinkkiä en henk.koht. suosittele, koska se on puolestaan juuri se väri mitä minä en voi sietää.

Minä taas pidän pinkistä, mutta sehän sopii parhaiten yhteen juuri tummansinisen kanssa, joten kysyjälle en suosittele.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3738 : 10.09.17 - klo:13:20 »
Ja korostan vielä, että minua ei tosiaan haittaa millään tavalla jos joku muu ihminen käyttää pinkkiä, eikä se toki minulle edes kuulu. Itse en vain käytä laisinkaan.

Kauluspaitoihin saa valinnanvaraa ja kiertoa mukavasti hankkimalla myös muita kuin pelkästään yksivärisiä.. Eli kysyjällekin vaan sinne vaatekaappiin yksivärisien kaveriksi raidallista (Bengal stripe) kauluspaitaa vihreillä, keltaisilla ja punaisilla raidoilla. Vapaa-aikaan rentoa ruudullista, kuten madrasta.


« Viimeksi muokattu: 10.09.17 - klo:13:23 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Alhazen

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1029
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3739 : 10.09.17 - klo:13:53 »
Sanoisin että vihreä on "viides väri" klassisessa miesten pukeutumisessa (tummansinisen, harmaan, ruskean ja mustan jälkeen) ja itse asiassa aika monta tummansinistä asiaa voi vaihtaa periaatteessa päittäin tummaan pullonvihreään muuttamatta mitään muuta. Vihreällä ja oliivilla on tietysti edelleen assosiaatio sotilas- ja maaseutuvaatteisiin, mutta ainakin itse tunnun olevan pääsemässä siitä yli ja Suomessa kaupunki- ja maaseutuvaatteiden erottelu ei ole koskaan ollut ylipäätään hirveän vahva.  Tummanvihreä kokopuku on toki aika paljon tummansinistä harvinaisempi ja silmiinpistävämpi valinta, mutta vihreät irto- ja päällystakit ovat jo kohtalaisen tavallisia ja sävystä riippuen helposti yhdisteltävissä vaaleanruskeisiin ja -harmaisiin housuihin, joku hiekansekainen oliivi farkkuihinkin. Vihreät paidat ovat vähän haastavampia, mutta esim. hyvin ruskettuneilla välimerellinen vähän murrettu vaalea toimii hyvin ja on yhdistettävissä esim. poltetun keltaisen kanssa, kuten täällä.

hookoo

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3740 : 12.09.17 - klo:15:51 »
Minkälaisia housuja porukka yleensä käyttää irtotakin kaverina syksyllä tai talvella? Kesällä tullut käytettyä chinoja mutta varmaan ilmojen kylmetessä käyvät liian ohuiksi.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3741 : 12.09.17 - klo:17:31 »
Minkälaisia housuja porukka yleensä käyttää irtotakin kaverina syksyllä tai talvella? Kesällä tullut käytettyä chinoja mutta varmaan ilmojen kylmetessä käyvät liian ohuiksi.

Siistejä farkkuja, paksua puuvillatwilliä olevia irtohousuja, villaflanellisia irtohousuja. Sinistä, harmaata, ruskeaa ja vihreää väreinä.
VASTATUULEEN!

hookoo

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3742 : 13.09.17 - klo:12:47 »
Siistejä farkkuja, paksua puuvillatwilliä olevia irtohousuja, villaflanellisia irtohousuja. Sinistä, harmaata, ruskeaa ja vihreää väreinä.

Olisiko vinkata hyviä liikkeitä tästä pk-seudulla missä olisi hyvä valikoima noita irtohousuja? Tuli nähtyä eräällä vastaantulijalla sellaiset siniset housut missä oli kankaassa kivasti tekstuuria ja kangas siis mitä ilmeisimmin syksyyn hyvin sopivasti vähän tukevampaa. Vähän vain hakusessa että millä hakusanoilla sellaisia etisisi :)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3743 : 13.09.17 - klo:13:04 »
Tämän foorumin "Helsingin herrat" osaavat varmasti tuohon kysymykseen vastata paremmin kuin minä. Mutta jos pelimerkkejä on pistää vähän enemmän pöksyihin, niin Fere ja Vaatturiliike Sauma ovat sellaisia mistä löytyy aika lailla korkeinta mahdollista laatua. (ja myös hintaa) Sitten pari pykälää alempana T'uomo ja Stockmann. Mutta odotellaan nyt tosiaan "Stadin kundien" vastauksia...

Sinuna tsekkaisin myös Herrainpukimon, jos haluat Feren ja Sauman tasoista laatua+Suomen parasta asiakaspalvelua sekä jonkin verran kohtuullisempia hintoja. (tekevät Helsinkiin mittakeikkoja ainakin pari kertaa kuukaudessa) Omat puuvillatwillihousut ovat HP:n mittatilausta kaikki ja ihan hevin en enää omalla ruumiinrakenteellani ole valmishousuihin palaamassa. (pl. tietenkin farkut ja sen sellaiset)
VASTATUULEEN!

sagaari

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 114
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3744 : 13.09.17 - klo:20:07 »
Tämän foorumin "Helsingin herrat" osaavat varmasti tuohon kysymykseen vastata paremmin kuin minä. Mutta jos pelimerkkejä on pistää vähän enemmän pöksyihin, niin Fere ja Vaatturiliike Sauma ovat sellaisia mistä löytyy aika lailla korkeinta mahdollista laatua. (ja myös hintaa) Sitten pari pykälää alempana T'uomo ja Stockmann. Mutta odotellaan nyt tosiaan "Stadin kundien" vastauksia...

Sinuna tsekkaisin myös Herrainpukimon, jos haluat Feren ja Sauman tasoista laatua+Suomen parasta asiakaspalvelua sekä jonkin verran kohtuullisempia hintoja. (tekevät Helsinkiin mittakeikkoja ainakin pari kertaa kuukaudessa) Omat puuvillatwillihousut ovat HP:n mittatilausta kaikki ja ihan hevin en enää omalla ruumiinrakenteellani ole valmishousuihin palaamassa. (pl. tietenkin farkut ja sen sellaiset)

Schoffasta ostin ensimmäiset flanellihousuni viime syksynä. Myyjä kehui hyväksi, mutta viime aikoina on alkanut hieman häiritsemään istuvuus. "Keikaroinnin" alkuaikoina ei oma silmä ollut vielä harjaantunut ja luotin myyjään, joka totesi koon olevan hyvä. Nykyään olisin ottanut tilavammat, ja tilasinkin juuri herrainpukimolta mittatilauksena flanellit. En ainakaan itse enää luota Schoffan myyjiin niin paljoa kuin ennen.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3745 : 13.09.17 - klo:21:06 »
Schoffasta ostin ensimmäiset flanellihousuni viime syksynä. Myyjä kehui hyväksi, mutta viime aikoina on alkanut hieman häiritsemään istuvuus. "Keikaroinnin" alkuaikoina ei oma silmä ollut vielä harjaantunut ja luotin myyjään, joka totesi koon olevan hyvä. Nykyään olisin ottanut tilavammat, ja tilasinkin juuri herrainpukimolta mittatilauksena flanellit. En ainakaan itse enää luota Schoffan myyjiin niin paljoa kuin ennen.

Perussääntö, etenkin villa- mutta myös muille kankaille - ehkä poislukien denim:

Mikäli kankaassa ei ole elastaania, sen tulee sallia vapaa liikkuvuus leikkauksen puolesta. Vapaa liikkuvuus tarkoittaa sitä, että housut jalassa pitää päästä kyykkyyn kankaan venymättä takamuksesta tai polvista. Polvi- tai hanuripusseissa ei ole mitään kaunista.

Etenkin harmaat flanellit ovat kauneimmillaan niiden istuessa klassisesti. Kuvassa k.o. istuvuus puuvillalla demottuna:

Kaikki villa tottelee rautaa.

Ip123

  • Kisälli
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3746 : 30.09.17 - klo:11:34 »
Pääseekö jossain päin pk-seutua mittauttamaan jalkansa Brannock-laitteella?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3747 : 30.09.17 - klo:12:35 »
Eliel'sissä on Brannock ja muistaakseni Feressä myös.

Mitä housuihin tulee: riittävä tilavuus takaa mukavuuden. Kaikkein tärkeintä tämä on nivusten kohdalla, sillä miehen täytyy pystyä istumaan ilman paikkojen musertumista. Epämukavuus ei ole tyylikästä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3748 : 30.09.17 - klo:14:08 »
Tuolla Brannock-laitteella minä sain aivan käsittämättömiä tuloksia mittauttaessani melko kookkaat jalkani.
Suositellaan täysraittiutta.

Ip123

  • Kisälli
  • Viestejä: 40
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3749 : 20.10.17 - klo:00:39 »
Ja taas sitä ollaan merihädässä..

Kiikarissa on ollut jo tovin klassinen Mac ja burberryn sellainen näyttäisi löytyvän laatutorilta käytettynä fiksuun hintaan, mutta pitkänä L-versiona.
Kysymys kuuluukin, että saako ompelija pätkästyä pitkästä versiosta mitenkään fiksusti kutakuinkin normi pituista (52L ja ~180cm)? Suht arvokastahan tuo taitaa vähintäänkin olla..
« Viimeksi muokattu: 20.10.17 - klo:01:31 kirjoittanut Ip123 »