Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569989 kertaa)

tg

  • Kisälli
  • Viestejä: 11
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3015 : 21.11.14 - klo:10:21 »
Olen pikkuhiljaa yrittänyt siirtyä tennarit-farkut-printtipaita linjalta vähän parempiin klassisiin casual kuteisiin mutta haasteeksi on noussut riittävän tiedon löytäminen kokonaisuuksista. Yksittäisistä vaatekappaleista ja niiden käyttötarkoituksista löytyy tietoa netistä mutta en ole löytänyt hyvää artikkelia miten hillitty kokonaisuus tehdään. Listasin alle muutaman yksinkertaisen ongelman joihin olen etsinyt vastauksia

- Käytän paljon navyn värisiä puuvillahousuja, joko valkoisen tai vaaleansinisen kauluspaidan kanssa. Minkä värinen bleiseri sopii yhteen? Jos bleiseri on haastava mitä yläosaa voisi yhdistää tähän kokonaisuuteen?
- Satunnaisesti jalassa on myös khakit chinot ja yllämainitun väriset kauluspaidat. Bleiseriksi väriksi taitaa parhaiten sopia navy mutta mistä materiaalista?
- Miten valita sukkien väri eri kokonaisuuksiin?
- Pitääkö linkin neuvot paikkaansa? http://www.pinterest.com/pin/501095896010457956/

Sitten muutama sekalainen mieltä askarruttanut kysymys

- Miten aikuinen mies valitsee sopivan kokoiset kengät? Lapsena/lapsille vinkki oli että kantapään ja kengän väliin jää sormen verran tilaa
- Minkälaiset ovat klassiset farkut? Mihin seikkoihin pitää kiinnittää huomiota?

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3016 : 21.11.14 - klo:10:43 »
Mielestäni linkin takaa löytyvä perussetti on hyvä, tuolla pääsee jo pitkälle. Vastaavan laisia näkee, aika lailla samat peruselementit niissä pyörivät. Muistaakseni Quijote väsäsi joskus (itse piirtämällä?) aika hyvän perussetin jolla pärjää pitkälle.

Sinisten puuvillahousujen kanssa menee mielestäni hyvin harmaa pikkutakki, ehkä kevyt tweed tai villainen. Ruudut ym. on sitten makuaisia, ei kuitenkaan liian pukumainen. (irtotakin) Materiaaleissa yleensäkin kannattaa suosia villaa, kesällä ehkä pellavaa.

Kengistä ja farkuista kertokoon joku muu.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

ikeroll

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3017 : 21.11.14 - klo:10:55 »
Navyjen housujen kanssa itse pidän usein harmaata yläosaa, oli se sitten irtotakki, o-aukkoinen neule tai paksumpi shaalikaulusneule, niin harmaa toimii aina. Khakien housujen kanssa sitten navy irtotakki tai se sama harmaa sopivat, joten irtotakki molemmissa väreissä on ihan kelpo sijoitus.
Sukkien kanssa kikkailu ei taida heti olla ihan ajankohtaista, vaan kannataa hankkia sinisiä, harmaita ja ruskeita sukkia hyvissä määrin.

Kenkäostoksilla suosin aluksi hieman napakkaa kenkää koska miltei kaikkien kenkien materiaali antaa lopulta periksi ja muotoutuu jalkaan paremmin. Kuitenkin pituussuunnassa kengän pitäisi olla juuri passeli, jalkapöytää ym. puristava kenkä kyllä muotoutuu. Tämä saattaa vaatia hieman Compedia kyllä.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3018 : 21.11.14 - klo:11:01 »
Tg, kai olet vilkaissut The Nordic Fitin ja Dresslikean kuvia? Atella ja Juholla on vapaa-ajan siistinedustavat setit hyvin hallussa, myös farkkulinjalla.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

teemuki

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3019 : 22.11.14 - klo:03:36 »
Kaapista löytyy hyvin istuva liivi, jossa etupuoli on mielestäni varsin hyvännäköistä kangasta ja takapuoli taas ihan polyesteria. Voiko tällaista liiviä käyttää irtoliivinä kauluspaidan päällä, vai onko ne tarkoitettu vain takin alla pidettäväksi (eli vain etumus näkyvissä)?

Nimimerkillä en tiedä liiveistä mitään.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3020 : 22.11.14 - klo:13:42 »
^Mieluiten vain samaa kangasta olevien suorien housujen kanssa. Tosin nuorena poikana käytin mustaa pukukangasliiviä farkkujen kanssa, mutta jälkikäteen ajateltuna se oli aivan liian juhlava tuossa käytössä - ja kokonaisuus epäsuhta. Toki jos liivi on vaikka tweediä tai jotakin muuta selvästi karkeaa tavaraa, se passaa myös farkkujen kanssa. Tuo vuoriselkämys on vain mukavuustekijä, sillä se hiostaa vähemmän kuin kangasselkä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3021 : 23.11.14 - klo:12:18 »
SuitSupplyn puvuissa näyttää olevan kaikissa aukeavat hihanapit (functional buttonholes tarkoittanee tätä). Eikös tuo rajoita aika paljon hihan pituuden muokattavuutta?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3022 : 23.11.14 - klo:12:42 »
^Jo vain, se on SS:n typerimpiä päätöksiä ja toivon mukaan poistuu, kun saavat riittävästi valituksia. Harmillisesti nappien availusta on tullut #menswear-meemi ja Suitsupply kai haluaa sillä koukuttaa nuoret jannut, joilla on kova näyttämisen halu.

"Viddu mun ranteet aukee oikeesti! Ootko siistimpää nähny?!"
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3023 : 23.11.14 - klo:12:48 »
En ihan heti muistakaan että jotain valmistajaa ois kritisoitu siitä että on toimivat hihanapit. Villellä havaittavissa sunnuntaiangstia.
Larppaus sallittu

Oliver Twist

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 73
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3024 : 23.11.14 - klo:12:49 »
Kaikkien muiden omituisten mielitekojen aiheuttamisen lisäksi Keikarin foorumi on saanut minut ensimmäistä kertaa eläessäni harmittelemaan, että asun niin kaukana Turusta.

Kaff

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 77
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3025 : 23.11.14 - klo:12:53 »
Vaatekaappin kauluspaitoja täytyisi hieman upgreidata, auttakaa tietämätöntä. En hae puvun kanssa pidettäviä paitoja, vaan hieman kasuaalimpia farkkujen ja neuleen kanssa meneviä hyvistä matskuista ja hyvillä leikkauksilla tehtyjä paitoja. Nykyinen valikoima koostuu Massimo Duttista, Selectediltä ja Uniqlosta hankituista paidoista. Kropaltani muistutan gorillaa, eli lievästi harteikas, laihahko ja helvetin pitkät kädet. MD:n ja Selectedin paidoista oon löytänyt kropalleni hyvin istuvia paitoja (Uniqlosta en ainuttakaan), mutta molemmissa valikoima kaulusten muodon yms suhteen on kovin suppea. Paidat saisi maksaa ihan maksimissaan 80€/kpl.

Olen lukenut täältä jengin suosivan Kamakuran paitoja? Oon menossa taas Japaniin Huhtikuussa, joten ko liikkeeseen pääsis ostoksille. Löytyykö heiltä tällaiselle pitkäkätiselle sopivia paitoja, onko muita ketjuja, vai meneekö räätälihommiksi (Kiinaan)?

Freddie Freeloader

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3026 : 23.11.14 - klo:12:59 »
^^^Kyllä itse ainakin kiroan myös noita Suittarin hihoja. Ymmärrän silti hyvin miksi kyseisestä ominaisuudesta pidetään kiinni.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3027 : 23.11.14 - klo:13:03 »
^^ Tuota halvemmalla saat kelpo mittapaitoja Modern tailorilta. Sitten ovat myös Luxiret ja muut mittavalmistajat, joita on sanottu paremmiksi, mutta taitavat olla MT:tä hieman hintavampia eikä minulla ole niistä kokemusta. Mittapaitoihin lähtiessä täytyy nähdä aloittamisen vaiva eli ensimmäinen paita tuskin on täydellinen (esim. MT:llä kannattaa ottaa se uuden asiakkaan halpakangas) mutta mittatilauspaidat ovat minulla olleet yksi parhaita pukeutumiseen liittyviä päätöksiä.
Suositellaan täysraittiutta.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3028 : 23.11.14 - klo:13:08 »
En ihan heti muistakaan että jotain valmistajaa ois kritisoitu siitä että on toimivat hihanapit. Villellä havaittavissa sunnuntaiangstia.

Itse ainakin kritisoin jokaista rtw-valmistajaa, jonka takeissa on toimivat hihanapit. Lisäarvo on 0, haittaa ja rajoituksia muuutostöiden osalta sitten sitäkin enemmän.

SuitSupplyn puvuissa näyttää olevan kaikissa aukeavat hihanapit (functional buttonholes tarkoittanee tätä). Eikös tuo rajoita aika paljon hihan pituuden muokattavuutta?

Ja itse tähän kysymykseen, rajoittaahan se. Jos pidennysvara alakautta ei riitä, voi sen toki tehdä tietyissä tapauksissa yläkautta. Kalliimpaa (eikä pituus aina riitä tätäkään kautta) ja etenkin kuvioitujen takkien kanssa vaatturille huomattavan paljon työläämpää hommaa.
« Viimeksi muokattu: 23.11.14 - klo:13:11 kirjoittanut ChuckBass »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #3029 : 23.11.14 - klo:14:11 »
Toimivien hihanappien salainen pahe ja erikoisuus oli tilausvaatteiden riemuja vielä noin 50-luvulla:

http://www.keikari.com/english/the-secret-vice-by-tom-wolfe/

...mutta noin vuoden 2000 jälkeen ne ovat ilmestyneet yhä useampien valmistakkien ja -pukujen ylle (H&M, Dressmann), sillä ne ovat niin vidun siistejä ja cooleja ja kaikkea, kun nappeja voi vapaasti avata sekä sulkea sprezzaturan hengessä.

CB sen sanoi: lisäarvo on nolla, ellei oikeasti ole työssä, jossa takki täytyy pitää yllä, mutta hihat kääriä. Muutoin vain estävät kätevät muutostyöt ja tarjoavat mahdollisuuden kukkoiluun. Paljon parempi yksityiskohta on vaikkapa värikäs napin ommel tai napinreikä, jos jotain jännää haluaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/