Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569536 kertaa)

haukka

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 537
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2775 : 09.09.13 - klo:21:20 »
Kaikki toimii. Väreinä esim. tummansininen, vihreä ja viininpunainen.
" how`s it for stains?"

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2776 : 18.09.13 - klo:13:23 »
Mikä on se paljon puhuttu "oikea napituspiste" pikkutakissa?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2777 : 18.09.13 - klo:14:44 »
^Navalla tai hieman sen yläpuolella. Jos napin änkee liian ylös tai alas tästä, leikkaus näyttää oudolta - esimerkkinä vaikkapa Giorgio Armanin kaikki 80-luvun miesten takit, joiden näkemisestä saan närästystä ja pahaa mieltä.

Jos on oikein lyhyt mies ja haluaa näyttää hieman pidemmältä, vyötärökohdan ja sen myötä napituspisteen voi leikata hieman tavallista ylemmäksi. Windsorin herttuan monissa takeissa tätä on sovellettu.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2778 : 18.09.13 - klo:14:55 »
^Navalla tai hieman sen yläpuolella.

Tämä siis kaksinappisen ylempi nappi? Mulla on järjestään heti tuossa rintalastan alla, alemmas ei mene yhdessäkään takissa. Pituutta 190.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2779 : 18.09.13 - klo:16:34 »
^Kyllä, täydellisessä maailmassa 2-nappisen takin ylempi nappi tai 3-nappisen takin keskinappi on noin navan kohdalla. Täytyy silti muistaa: valmisvaatteissa leikkaus on sovitettu kuvitteellisen keskimitan mukaan, joka takaa ettei se istu kaikille sopivasti tai mukavasti. Jos kaikissa takeissasi ylin nappi on heti rintalastan jälkeen, ongelma on joko kehossa tai vaatevalmistajissa. Ei tästä kuitenkaan tarvitse välittää, jos on itse tyytyväinen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

jra72

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 237
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2780 : 18.09.13 - klo:16:56 »
^ Vielä vähän väännetään :) Eli koskeeko tämä sekä pukua, että irtotakkia? Käsittääkseni irtotakeilla on taipumus olla lyhyempiä kuin puvuntakkien.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2781 : 18.09.13 - klo:17:56 »
Väännetään vain: koskee kaikkia irtotakkeja sekä pukuja, jos haluaa seurata maagisia mittasuhteita viimeisen päälle. Kaikki nämä takit ovat samanpituisia, päällystakit voivat olla minkäpituisia vain (yleensä silti reiden puoliväliin tai polvien ylle). En silti muista miksi kultaiseksi keskipisteeksi on muodostunut napa, vaikka sehän sijaitsee torson alaosassa eikä tasan keskellä. Ehkä tavoitteena on näin saada pidemmät kaulukset, joilla katse saadaan ikään kuin nousemaan kasvoja kohti - ja kasvojahan kuuluu katsella, ei mitään ruumiinosia tai -ulokkeita. Tämän tietysti me tuhmat miehet usein unohdamme.

Taidolla leikattuna takki peittää noin puolet kehosta (eli torson, kädet ja pyllyn). Toisen osan peittää housut. Jos haluaa seurata muotia, tällä hetkellä niin sanotusti fäshönissä on lyhyempi takki, joka ei juuri pyllyä peittele. Pää jää sitten killumaan kiintopisteenä, jota saa päähineellä peitellä jos näin haluaa.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

--Tuomas

  • Kisälli
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2782 : 05.10.13 - klo:16:26 »
Hei,

Olisin kiinnostunut hankkimaan ensimmäiset paremmat/mukavammat kengät jokapäiväiseen käyttöön. Tennareiden käyttö siistimpien farkkujen kanssa alkaa jo kyllästyttää. Olen selaillut eri keskusteluja ja niiden perusteella ruskea tykkivene olisi ilmeisesti se mitä haen. Ensimmäisiksi halvemman hintaluokan kengiksi monet ovat suositelleet käytettyjä Vintage Florsheim Imperialeja Ebaysta. Netistä kenkien tilaaminen epäilyttää tietysti koon puolesta. Tällä hetkellä tiedän vain, että tennareiden kokoni on EU 45. Mutulla sanoisin lestini olevan melko kapea ja jalkapöytäni melko korkea.

Miten oman koon/lestin selvittäminen käy helpoiten? Menenkö Suomessa kivijalkaliikkeeseen kokeilemaan kenkiä? Tämä tietysti tuntuu jo sinällään härskiltä jos aikomusta kenkien ostoon ei ole. Helpointa olisi varmaan ostaa kengät suoraan liikkeestä, mutta ebay houkuttaa köyhää opiskelijaa.

Osa selaamista tykkiveneistä vaikuttaa sirommilta ja osa enemmän "kolhoilta". Kuvien perusteella Florsheim olisi melko kevyen oloinen. Mistä vaikutelma johtuu? Nahkan tai kannan paksuudesta? Olenko hakoteillä?



 

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2783 : 05.10.13 - klo:18:27 »
Tuon tekstin perusteella sanoisin, että hommaa tykäreitten sijaan chukkat. Monikäyttöisemmät, sopivammat tuleviin keleihin ja helpommat. Ehkä parhaat all around popot, jotka eivät juuri köyhdytä.

Muistaakseni Loaken chukkat ovat foorumistien suosiossa. Itseällä on Bexleyt, jotka eivät nekään huonot ole. Loakeja voi käydä sovittamassa (ja ostamassa) stadissa ja ilmeisesti myös Tampereella.

Edit: kengät kannattaa hommata nimenomaan mokkaisena, niin helppohoitoisuuden kuin monikäyttöisyydenkin takia.

"Pimlico" taitaa olla mallin nimi.
« Viimeksi muokattu: 05.10.13 - klo:18:30 kirjoittanut moonshine »

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2784 : 05.10.13 - klo:18:29 »
^ Hyvä ehdotus. Kannatan! Erityisesti Loaken chukkiin kannattaa tutustua.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Jarmo

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 374
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2785 : 05.10.13 - klo:18:46 »
Itse hankin vähän aikaa sitten Meerminin chukkat syyssäihin. Laitoin heidän sivustoltaan viestin jalkani mitoista ja mainitsin minkä kengän ajattelin hankkia. He sitten vastasivat ja kertoivat mikä on sopiva koko. Hyvin sopivat jalkaanhttp://meermin.es/ficha_articulo.php?id=2792

Kovasti olen itse ollut kyseisiin kenkiin tyytyväinen. Meerministä on kuitenkin ehkä hyvä pitää mielessä, että heillä on ajoittain ollut ongelmia laadunvalvonnan kanssa.

--Tuomas

  • Kisälli
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2786 : 05.10.13 - klo:19:12 »
Okei,

Ehkä ilmaisin asiani hieman epäselvästi.

Olen ulkonäöllisistä syistä kiinnostunut nimenomaan ruskeista tykkiveneistä. Haen siis kenkiä lämpöisemmille keleille, vaikka sitten vasta ensi kesäksi. Asialla ei siis varsinaisesti ole kiire.  Siistimmät kylmempien säiden kengät minulla jo on. Alkuperäiseen kysymykseeni liittyen: onko minun hankala/mahdoton Suomesta käsin selvittää esimerkiksi minulle sopiva Florsheimin lesti? Voinko kokeilla Helsingissä jotain kenkää jonka perusteella voisin arvioida koon ja tilata sopivan parin? Kannattaako suosiolla luopua nettikaupustelusta ja ostaa kengät jostain Helsingistä?

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2787 : 05.10.13 - klo:19:30 »
Koskat jalat ovat tunnetusti niin yksilöllisiä, oikein koon arpominen ilman sovittamista lienee arpapeliä, ellei ole yhteistä paria, joihin verrata. Ne, jotka omistavat florsheimeija, osaanevat kertoa tarkemmin. Tietääkseni myös tykkiveneissä Loaket ovat hinta-laadultaan ihan kova sana (ja sovitusmahdollisuus).

Itselläni on Meerminit, joihin olen ollut tyytyväinen (uk8 kuten myös kengänkokoni yleensä, eli true to size). Haittapuolena Meermineissä on pitkähkö toimitusaika.

Sanoisin, että Florsheimit menevät jo hieman hifistelyosastolle. Yleensäkin "ensimmäisten" kunnon kenkien tilaaminen käytettynä ei välttämättä ole tuolla kokemuksella paras idea. Esim. Loaken, Herringin, Meerminin tai vastaavan laatu taatusti riittää noilla pohjilla.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2788 : 05.10.13 - klo:19:49 »
^^mulla on Flosheim US 13 B sekä VTG että uudemmassa Imperialissa. Tuskin sulle apua mutta jos on niin saat tulla sovittamaan. Florsheimin kanssa oppirahat ovat aika halvat. Saan baystä parilla kympillä sovituskengät. Muistat vaan että VTG Florsuissa täytyy ottaa leveämpi kenkä kuin uudemmassa tuotannossa. Vanhat Florsut ovat kapeampia, kuten foorumilla aiemmin todettu. Pituuden suhteen normaali kokosi tai 0.5 kokoa pienempään päin.
« Viimeksi muokattu: 05.10.13 - klo:19:53 kirjoittanut konda »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2789 : 05.10.13 - klo:20:09 »
Vanhoissa Florsheimin pareissa mitoitus on esimerkillinen: jos koko on vaikka 9EE, tällöin se myös istuu tuplaleveälle 43-jalalle. True to size, kuuluu viidakon sanonta. Yksi syy tehtaan valtavaan suosioon oli juuri lesteissä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/