Kirjoittaja Aihe: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille  (Luettu 1569576 kertaa)

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2130 : 03.06.12 - klo:20:18 »
Omassa kaapissa on nämä Pekslit sisäänajoa odottamassa.

pukeutujaX

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2131 : 03.06.12 - klo:20:32 »
Ookkei, Venicet katosi ostokorista aika sukkelaan :) Katsellaan muita vaihtoehtoja.

koneistaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2132 : 03.06.12 - klo:21:28 »
Itse itselleni vastaten, googlettelun ja haku-toiminnon käyttämisen seurauksena on todettava, että pellavapuku ei ole sellainen vaatekappale, että se välttämättä sopisi kaikkiin suomalaisiin juhliin, sillä voimakkaan ryppyyntymisen takia sellaisen pitäjää voidaan katsoa pahalla silmällä. Nuo Suit Supplyn puvut ovat vieläpä italialaista pellavaa joka on ilmeisesti erityisen kovaa ryppyyntymään. Pellavapuku on siis lisä vaatekaappiin, mutta ei mikään peruskivi.

No, pitänee katsoa löytyisikö sopivia sekoitteita tai sitten ihan muita materiaaleja.

lawry

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 262
  • UNDISPUTED #MENSWEAR CHAMPION
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2133 : 03.06.12 - klo:21:36 »
Itse itselleni vastaten, googlettelun ja haku-toiminnon käyttämisen seurauksena on todettava, että pellavapuku ei ole sellainen vaatekappale, että se välttämättä sopisi kaikkiin suomalaisiin juhliin, sillä voimakkaan ryppyyntymisen takia sellaisen pitäjää voidaan katsoa pahalla silmällä. Nuo Suit Supplyn puvut ovat vieläpä italialaista pellavaa joka on ilmeisesti erityisen kovaa ryppyyntymään. Pellavapuku on siis lisä vaatekaappiin, mutta ei mikään peruskivi.

No, pitänee katsoa löytyisikö sopivia sekoitteita tai sitten ihan muita materiaaleja.

Ajattelin ainakin itse tilata juuri tuon puvun kesän juhlia varten. Istuva pellavapuku ja muu setti kunnossa niin ei pari ryppyä paljon haittaa. Vaikea uskoa, että se aiheuttaisi mitään negatiivista.

Juha R

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2134 : 03.06.12 - klo:22:35 »
Itse itselleni vastaten, googlettelun ja haku-toiminnon käyttämisen seurauksena on todettava, että pellavapuku ei ole sellainen vaatekappale, että se välttämättä sopisi kaikkiin suomalaisiin juhliin, sillä voimakkaan ryppyyntymisen takia sellaisen pitäjää voidaan katsoa pahalla silmällä.

Sellainen ohje on ainakin tullut vastaan että pellavapuvun ei kannata olla liian lähellä tumman puvun värejä koska tulee juuri vaikutelma ryppyisestä peruspuvusta. Sininen mieluummin vaaleampana. Tumma puku, jos siis tarkoitetaan etiketin mukaista virallisempaan tilaisuuteen tarkoitettua asua, ei voine olla pellavaa. Materiaaleilla on muodollisuushierarkia siinä missä väreilläkin.

koneistaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2135 : 04.06.12 - klo:12:40 »
Ei mun mielestä rypyt oikeastaan haittaa ollenkaan. Sen näkee kuitenkin, ettei se ole villaa.
Tää on vähän sellainen juttu, että jos kävisin pelkästään vaimon suvun juhlissa, niin pellavapuku todennäköisesti herättäisi lähinnä positiivisia kommentteja ja selkääntaputuksia. Mutta oman suvun juhlissa selkään tulisi kyllä helposti puukko taputuksen sijaan. Oma suku on nääs sellaista, jossa miehelle ostetaan rippijuhliin musta puku ja sitä pidetään sitten kaikissa juhlissa hautaan asti. Näissä piireissä tulkitaan helposti epäkunnioittavaksi, jos puku on rypistynyt, tai näyttää muuten kankaaltaan kovin poikkeavalta.

Täytynee siis keksiä miten erottua vähän hillitymmin. Joku pellavasekoite voisi olla hyvä, mutta mistähän löytäisi asiallisen?

choir

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1076
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2136 : 04.06.12 - klo:12:57 »
^Tuo on juuri sitä tilanteen huomioonottavaa pukeutumista, joka on erittäin tarpeen.

Minulla on samankaltainen tilanne, vaimoni suvun miehet eivät tunnu käyttävän edes irtotakkia, muuta kuin häissä ja hautajaisissa. Itse olen kumminkin tehnyt sen ratkaisun, että määrittelen itse, eikä rouvan suku, pukeutumiseni tason. Niinpä saatankin olla ainoa pukumes jossakin juhlassa. Mutta ei kukaan kyllä ole tullut minulle vinoilemaan siitä.
Lähtökohtani täällä on klassinen miesten pukeutumistyyli.

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili

vililikku

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 574
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2138 : 04.06.12 - klo:17:45 »
Itse itselleni vastaten, googlettelun ja haku-toiminnon käyttämisen seurauksena on todettava, että pellavapuku ei ole sellainen vaatekappale, että se välttämättä sopisi kaikkiin suomalaisiin juhliin, sillä voimakkaan ryppyyntymisen takia sellaisen pitäjää voidaan katsoa pahalla silmällä.

Sellainen ohje on ainakin tullut vastaan että pellavapuvun ei kannata olla liian lähellä tumman puvun värejä koska tulee juuri vaikutelma ryppyisestä peruspuvusta. Sininen mieluummin vaaleampana. Tumma puku, jos siis tarkoitetaan etiketin mukaista virallisempaan tilaisuuteen tarkoitettua asua, ei voine olla pellavaa. Materiaaleilla on muodollisuushierarkia siinä missä väreilläkin.

Minulla on tummansininen pellavapuku (joo, HM). Vähänkään lähempää katsottuna (<5 m) sitä ei voi millään sekoittaa tummansiniseen villapukuun. Materiaali on niin erilainen. Minusta tuota voi, ja se on jopa erittäin hyvä valinta, käyttää melkeinpä kaikissa kesäjuhlissa, kuten ylioppilas-, syntymäpäivä- (vähän riippuen synttäreistä ja juhlimispaikasta) ja rippijuhlissa. Siisti mutta vähän erilainen.

Juha R

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2139 : 04.06.12 - klo:19:14 »
Minulla on tummansininen pellavapuku (joo, HM). Vähänkään lähempää katsottuna (<5 m) sitä ei voi millään sekoittaa tummansiniseen villapukuun. Materiaali on niin erilainen. Minusta tuota voi, ja se on jopa erittäin hyvä valinta, käyttää melkeinpä kaikissa kesäjuhlissa

Varmasti voi. Alkuperäinen kysyjä ymmärtääkseni pohti voiko pellavapuku olla myös etiketin mukaisessa mielessä. Siihen mielestäni vastaus on ei. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö pellavapuku kelpaisi moniin juhliin, tai olisi juhlava, tyylikäs jne.

Tuo ohje välttää tummansinistä pellavapukua taisi olla Permanent Stylen suunnalta. Luulen että oli kyllä enemmän bisnespukeutujille suunnattu eli sinällään ei liity suoraan tähän.

koneistaja

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 65
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2140 : 04.06.12 - klo:21:22 »
Pellavasekoitteisia pukuja ei oikein tunnu löytyvän. Tyrwhittiltä on kaikki loppu. Ainoa minkä olen löytänyt: http://www.johnlewis.com/322711/Product.aspx

Tuokin on kuvissa mielestäni vähän nuhjuisen näköinen. Ehkä enemmän arkipuku helteisiin työpäiviin?

erno

  • Vieras
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2141 : 04.06.12 - klo:21:28 »
Itse itselleni vastaten, googlettelun ja haku-toiminnon käyttämisen seurauksena on todettava, että pellavapuku ei ole sellainen vaatekappale, että se välttämättä sopisi kaikkiin suomalaisiin juhliin, sillä voimakkaan ryppyyntymisen takia sellaisen pitäjää voidaan katsoa pahalla silmällä. Nuo Suit Supplyn puvut ovat vieläpä italialaista pellavaa joka on ilmeisesti erityisen kovaa ryppyyntymään. Pellavapuku on siis lisä vaatekaappiin, mutta ei mikään peruskivi.

No, pitänee katsoa löytyisikö sopivia sekoitteita tai sitten ihan muita materiaaleja.

Ajattelin ainakin itse tilata juuri tuon puvun kesän juhlia varten. Istuva pellavapuku ja muu setti kunnossa niin ei pari ryppyä paljon haittaa. Vaikea uskoa, että se aiheuttaisi mitään negatiivista.

Tässä on nyt ehkä erotettava kaksi eri ympäristöä, jos olen oikein ymmärtänyt. Itse olen jo tänä "kesänä" ehtinyt olla muutamassa tilaisuudessa, jossa pellavapukuja on näkynyt; erityisesti etiketin tuntevien konkareiden päällä. Ymmärrän kuitenkin koneistajan huolen, että piireissä, joissa rypistymätön polyesteripuku on normi, voidaan pellavapuku ryppyineen tulkita jopa välinpitämättömyydeksi ja kunnioituksen puutteeksi. (Jos siis oikein ymmärsin, mikä kyllä olisi harvinaista.)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2142 : 04.06.12 - klo:22:29 »
Jos olen asian oikein ymmärtänyt niin anglosaksisessa kulttuurissa vaalea pellavapuku näyttäisi olevan perinteinen (kesä)hiden asuste. Ainakin kun googlaa pellavapukuja, hyvin usein törmää määritelmään "wedding suit" näiden yhteydessä.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Ricardo

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2143 : 07.06.12 - klo:15:07 »
Musta puku ja neulesolmio...toimiiko? Jollain tavalla pitäisi saada mustaa pukua "rennommaksi", sillä juhlissa joihin olen matkalla ei ole pukukoodina musta puku, enkä edelleenkään omista istuvaa irtotakkia. Tuo neulesolmio tuli ensimmäisenä mieleen...

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kysy ja opi: ketju aloitteleville jäsenille
« Vastaus #2144 : 07.06.12 - klo:17:27 »
^ Kyllähän se ehkä vähän rennommaksi muuttuu, mutta aika kosmeettista se on kokonaisuuden kannalta. Toki neulesolmio on rennompi ja tässä tapauksessa parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi helmenharmaa satiinisolmio, jos nyt tahdotaan ääriesimerkeillä leikitellä.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.