^ Tottahan se on, että äkkisiltään kuulostaa kummalliselta vaivautumisen aiheelta, mutta toisaalta ymmärrän hyvinkin. Nuorempana itselleni kävi useinkin niin, vaikka turhaa se jälkeenpäin ajateltuna olikin. Nyttemmin iän tuoma itsevarmuus ja elämänkokemus on korjannut onneksi asiaa. Voisin melkein väittää, että tämä ongelma korostuu mitä ylemmäs Suomen kartalla noustaan ja mitä pienemmästä kyläpahasesta on kyse.
Itse kun olen ns. "ylemmän" keskiluokan perheestä (vanhemmat perus virkamiestasoa) ja he ovat vielä sitä sukupolvea joka pukeutui aina esim. tuttavaperheiden kanssa vietettyihin illanistujaisiin (lue ryyppäjäisiin) pikkutakkeihin ja naiset leninkeihin ja iltapukuihin, niin sen mallin mukaan sitä itsekin mielellään pukeutuu hieman paremmin ja ns. aikuismaisemmin aina kun on lähdössä rientoihin. Omalla kotikylällä kun laittoi pikkutakin farkkujen kaveriksi parikymppisenä, niin kyllä siinä sai vastailla tiedusteluihin juhlista jne. jne. ihan vaivautumiseen saakka. Nykyään kun kulkuyhteydet ovat suorastaan loistavat, niin itse olen ratkaissut "ylipukeutumisdilemman" siten, että ollessani täällä pohjoisemmassa en juurikaan käy viettämässä ravinteli-iltoja, vaan yhdistelen juttuja niin, että samalla kun käyn hoitamassa muita asioita esim. Helsingissä, niin samalla reissulla yleensä käväisen vähän ravintolan päällä. Parisen viikkoa sitten silmääni pisti noin 25-35 vuotiaiden miesten pukeutuminen Helsingissä. Voi tosin olla, että vaikutelma on hieman vääristynyt näin foorumilaisen silmin, mutta ilahduttavan paljon näkyi nuorilla/nuorehkoilla aikuisilla miehillä pukuja ja irtotakkeja. Mikä parasta, sininen oli selvästi korvannut mustan. Ok, huomasi kyllä hyvin mikä on kevään hittiväri, (eli olisihan tuo ollut mukava nähdä enemmän myös harmaata ja ruskeaa) mutta ainahan sininen hyvältä näyttää.