Kirjoittaja Aihe: Smokki  (Luettu 52668 kertaa)

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #45 : 22.06.14 - klo:16:03 »
Liituraitapukuhan on siitä hyvä tumma puku, ettei se ole niin tylsä.
Keep Calm and Carry On.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Smokki
« Vastaus #46 : 22.06.14 - klo:17:02 »
Kyllä, kyllä - Suomessa miltei mikä vain käy. Minua kuitenkin kiinnostaa vaatteiden semantiikka, historia, valmistus ja vastaava vähemmän jokapäiväinen, joten kommentoin tämän mukaan. Niin kuin aina, lukija sitten päättää, minkä kokee hyödylliseksi ja minkä voi sivuuttaa. Hulluksi minäkin tulisin, jos lukisin kaikki löytämäni pienimmätkin nyanssit ja historialliset käytöt. Näitä esimerkiksi The London Loungen foorumi on pullollaan, eikä niistä kovin paljon hyödy edes tyylikirjoittelija.

Jos, co-re, siis haluat tyylipuhtaan vanhan polven frakkipaidan, luethan ASW:n tekstit ja aiemmat viestini tässä ketjussa. Eipä niiden tietämisestä haittaakaan ole, vaikka valitsisit toisin.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Smokki
« Vastaus #47 : 22.06.14 - klo:17:33 »
On ihan jees, että tulee eri näkökantoja. Joku saattaisi kutsua sitä dialogiksi.

Smokkikoodi on siinä mielessä mukava, että sehän on mitä rennoin vaihtoehto ja antaa tietämättömällekin mahdollisuuden vetää about miten vaan. Itse olen suosinut joissain tapauksissa tummaa pukua, koska se on ollut käytännöllisempi esim. jatkoja ajatellen. Lisäksi garderoobissa on tällä hetkellä vain paksu smokki, niin kesällä se on liian kuuma ja tämän takia tulee myös pukua käytettyä.

Yönsinistä smokkia tässä skouttailen, olisi sellainen kaksirivinen yönsininen samettismokki haaveissa tällä hetkellä.

AT

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #48 : 22.06.14 - klo:20:16 »
Yhtä paitaa ei voi käyttää molemmissa seteissä, sillä smokki ja frakki ovat vakiintuneet erillisiksi.

Ei kai frakkipaidan käyttöä smokin kanssa ole kuitenkaan pannaan laitettu vaikka hieman vanhahtavasta tavasta kyse onkin?
Anteeksi, voitteko kertoa mistä pääsee vuoteen 1936?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Smokki
« Vastaus #49 : 22.06.14 - klo:21:38 »
AT, jos sama paita kelpaisi tuosta vaan sekä smokin että frakin pariksi, miksi kaupoissa pallon ympäri on erikseen smokki- ja frakkipaitoja? Ei jaottelua ole tehty pelkkä tavaran myynti mielessä, vaan tarkoituksena on pukeutumisen sekä juhlien erottelu arjesta. Kyse on myös asukokonaisuuksista. Paidan vaihtaminen on sama kuin jos smokki- tai frakkiliivin muuttaisi kokonaan toiseksi. Asu ei enää olisi sama.

Huoli pois: jos vanha tahti jatkuu eli etiketti kevenee joka vuosikymmenellä, meidän aikanamme frakki saattaa painua kokonaan unholaan. USA:n puolella ei ole enää kuin muutama hienostelutilaisuus vuodessa, jolloin frakkia vaaditaan. Minua tämä tietysti suruttaa, sillä frakki on hieno osa länsimaista pukeutumiskulttuuria.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #50 : 22.06.14 - klo:21:49 »
Mulle jäi vain täysin epäselväksi, että mikä erottaa frakkipaidan selvimmin smokkipaidasta. Ainoa mikä vaikutti ehdottomalta oli se, että smokkipaidassa pitäisi olla ranskalaiset kalvosimet eli ymmärtääkseni ne kaksinkerroin taitettavat. Kolmannessani frakkipaidassa on sellaiset ja niin oli kahdessa edellisessäkin. Kaulukset on mallia pienet pystyt tässä frakkipaidassani, ilmeisesti menee myös smokin kanssa ihan virallisesti vaikka itsekin mieluummin tavalliset kaulukset ottaisin. Lisäksi tässä on kovitettu, tasainen rinta, kuten ilmeisesti osassa smokkipaitojakin.

Sitten minulla olisi tuo Schoffan valkoinen kauluspaita cutaway-kauluksella ja ranskalaisilla kaksinkertaisilla kalvosimilla. Napit on valkoista helmiäistä joten mitään etikettiä tuskin tuollakaan rikkoisi? Irtonapit olisi toki hienommat.

Juppi

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 106
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #51 : 22.06.14 - klo:22:10 »
Minä olen ymmärtänyt seuraavasti.
Frakkipaidassa on laskostettu tai koristeltu edusta, taitettava kaulus ja yksinkertaiset kalvosimet, jotka kuitenkin suljetaan napeilla.
Smokkipaidassa on taitekalvosimet. Napitus peitetty kaitaleella. Edustassa usein pysty- tai vaakasuoria hiuslaskoksia.

AT

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #52 : 22.06.14 - klo:22:54 »
AT, jos sama paita kelpaisi tuosta vaan sekä smokin että frakin pariksi, miksi kaupoissa pallon ympäri on erikseen smokki- ja frakkipaitoja?

Olen näköjään jäänyt jossain vaiheessa väärään käsitykseen koska oletin että sileällä kovike-etumuksella ja yksinkertaisilla kovikekalvosimilla oleva paita olisi nimenomaan smokin alkuperäinen paitatyyppi (frakkipaita siis) ja hyväksyttävä vaihtoehto edelleenkin. Toki samalla lailla muodollisempi vaihtoehto kuin valkoinen liivikin smokin yhteydessä.
Anteeksi, voitteko kertoa mistä pääsee vuoteen 1936?

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Smokki
« Vastaus #53 : 22.06.14 - klo:23:09 »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Smokki
« Vastaus #54 : 23.06.14 - klo:07:55 »
...tosiaan, vasta myöhään eilen illalla muistin kankaat.

Frakkipaidan kaulus, kalvosimet ja miehusta ovat yleensä marcella-puuvillaa, muut osat voivat olla melkein mitä vain kangasta. Smokkipaidassa marcellaa ei juuri käytetä lainkaan. Puristit eivät tykkäile normikauluksesta frakin kanssa vaan suosittelevat pystykaulusta, smokin kanssa molemmat kaulukset sopivat. Samat puristit eivät haluaisi nähdä taitettavia kalvosimia frakin kera. Frakkipaidan rinnustassa ei kuuluisi olla laskoksia lainkaan, vaan kova ja tasainen osa.

AT, soitathan tai mailaat Fintagen Lassille. Minä en ole perehtynyt vintage-juhlapaitoihin, hän tietää paremmin.

http://www.blacktieguide.com/White_Tie/White_Tie_Shirt.htm

http://www.turnbullandasser.co.uk/the-classic-white-pleated-dress-shirt-178

http://www.turnbullandasser.co.uk/the-classic-white-marcella-dress-shirt-177
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

AT

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 104
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #55 : 23.06.14 - klo:20:37 »
Eversti Sarmo esittelee edellä ehdottamaani paitamallia:





Jälkimmäisessä kuvassa myös kahden pistoolin vetoinen valkoinen liivi.
Anteeksi, voitteko kertoa mistä pääsee vuoteen 1936?

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #56 : 24.06.14 - klo:07:46 »
Olisko tuolla Mr Porterin alennussmokkien seassa mitään erityisesti kehuttavaa? http://www.mrporter.com/mens/Sale/Clothing/Tuxedos

Halvallahan noilla ei millään varsinaisesti pääse siihen Suittariin verrattuna mutta kunhan nyt on vaihtoehtoja mitä katsella.

jukolauta

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #57 : 24.06.14 - klo:18:50 »
^ Minulla olisi tarjolla Richard Jamesin navy/midnight smokkitakki koossa 38R. Ei siis housuja joten edellyttää sopivien metsästämistä tai sitten muita luovia ratkaisuja...

[spoiler][/spoiler]

MRSMOKKIMIES1280

  • Kisälli
  • Viestejä: 4
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #58 : 31.07.14 - klo:09:20 »
jos itte pitäis smokkia ni mustaa tai yönsinistä ja kokeilisi kerran Liivimallia

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Smokki
« Vastaus #59 : 16.08.14 - klo:08:17 »
Olikos se nyt niin, että valkoiset helmiäisnapit tavallisella paidan rintamuksella on täysin ok smokin kanssa vai onko etiketin mukaan oltava piilonapitus tai irtonapit?

Kenkäpuolesta sen verran, että kiiltonahkakenkien (joita en halua enää käyttää) lisäksi lähimpänä sopivaa olisi kaksi etualan paria. Borgue on vähemmän muodollinen mutta onko se ehdoton ei? Nuo captoet ei tosiaan ole mustat vaan tummanharmaat ja itse sävytetty lankilla. Pakon edessä voisin vetää ne kokonaan mustiksi värjäämällä mutta niin tai näin, kukaan ei varmasti tule kummastakaan valinnasta huomauttamaan. Itseäni toki voi ahdistaa pahasti jos tiedän että kaikki ei ole ok ;)