Kirjoittaja Aihe: Pikkutakkia etsimässä  (Luettu 14347 kertaa)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #15 : 14.02.14 - klo:20:54 »
^ Saumassa oleva Mabro on kyllä ihan kunkku. Olen vaan liian läski siihen, muuten olisi Visa vinkunut.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #16 : 14.02.14 - klo:21:06 »
Jos 32v jätkä hakee ensimmäistä pikkutakkiaan niin ellei ole jotain varsin spesifistä tyylimakua niin kustannustehokkuus ennen kaikkea. Turha maksaa maltaita laadusta jota ei välttämättä tarvitse (siis jos satunnaisesti silloin tällöin tarvitsee). Jos satunnainen duunitilannetarve niin sen sijaan että ostat kalliin pikkutakin jostain, suosittelisin hyvän ja istuvan takki-housut-paita-kengät -yhdistelmän hankkimista. Panosta kokonaisuuteen ja istuvuuteen, vähemmän keikari-approved -laatuun. Laadullahan tässä kuitenkin viitataan usein myös käyttöikään ja -kestävyyteen. Varaa rahaa korjaustöihin. Saat 750€  ajattoman kokonaisuuden joka skulaa erittäin hyvin (takki 250 + housut 100 + paita 100 + kengät 200 + korjaukset 100). Itse menisin esim. Schoffaan tällä agendalla (onko siellä muuten housuja?)

Olen itse tehnyt sen virheen että hankkinut useita hyviä pikkutakkeja vailla parempaa näkemystä siitä mihin kokonaisuuteen ne yhdistelisin.
« Viimeksi muokattu: 14.02.14 - klo:21:14 kirjoittanut Laurentius »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #17 : 15.02.14 - klo:14:45 »

JohnDoe

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #18 : 16.02.14 - klo:01:07 »
Enpä ehtinyt vielä toiselle kierrokselle Helsingin liikkeisiin. Ensi viikolla uusi yritys.

Väriksi olen ajatellut ruskeaa tai harmaata. Molempien pitäisi sopia kohtuullisesti nykyisiin vaatteisiin. Sininen ei oikein kuulu omaan värivalikoimaan.

Harris Tweed ei välttämättä ole liian pappa. Jos vaan sopiva malli löytyy niin mikä ettei. Stockkalla oli jotain tweed-takkeja mutta ne olivat kyllä ihan pappa-mallistoa.

Tuo Suitsupplyn Havana voisi olla hyvä vaihtoehto. Ei ehkä tuossa sinisessä värissä mutta esim. tämä http://eu.suitsupply.com/en_FI/jackets/havana-grey-plain/C561.html?start=30&cgid=Jackets&prefn1=collection&prefv1=Spring%2FSummer. Sen mitä olen täältä lukenut niin rakenteeton takki voisi sopia koska ajatuksena on pitää alla neulepaitaa tai villatakkia?

Suavo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 701
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #19 : 16.02.14 - klo:09:32 »
Enpä ehtinyt vielä toiselle kierrokselle Helsingin liikkeisiin. Ensi viikolla uusi yritys.

Väriksi olen ajatellut ruskeaa tai harmaata. Molempien pitäisi sopia kohtuullisesti nykyisiin vaatteisiin. Sininen ei oikein kuulu omaan värivalikoimaan.

Kova statement ottaen huomioon, että sininen on miesten pukeutumisessa selvästi monipuolisin väri. Onko vaatekaappi pääasiassa jotain tummanruskeaa/tummanharmaata?

Lainaus
Sen mitä olen täältä lukenut niin rakenteeton takki voisi sopia koska ajatuksena on pitää alla neulepaitaa tai villatakkia?

Ei varsinaisesti, mutta eipä tuossa mitään ongelmaakaan ole. Rakenteeton rotsi mielletään vähän rennommaksi vaihtoehdoksi, joka toimii istuvuuden puolesta jos itseltä löytyy hartioista jonkun verran lihasta, kuikeloille hartiatopatut takit on parempi valinta.
« Viimeksi muokattu: 16.02.14 - klo:11:56 kirjoittanut Suavo »
Larppaus sallittu

JohnDoe

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #20 : 16.02.14 - klo:12:10 »
Enpä ehtinyt vielä toiselle kierrokselle Helsingin liikkeisiin. Ensi viikolla uusi yritys.

Väriksi olen ajatellut ruskeaa tai harmaata. Molempien pitäisi sopia kohtuullisesti nykyisiin vaatteisiin. Sininen ei oikein kuulu omaan värivalikoimaan.

Kova statement ottaen huomioon, että sininen on miesten pukeutumisessa selvästi monipuolisin väri. Onko vaatekaappi pääasiassa jotain tummanruskeaa/tummanharmaata?

Valitsin sanani huonosti. Vaatekaapista löytyy kyllä myös sinistä (lähinnä farkuista) mutta takin väriksi olin ajatellut harmaata tai ruskeaa.

Suitsupplyn Havana takki näyttää hakemaltani tyyliltä ainakin kuvissa ja kai minulla näitä hoikkia mallipoikia enemmän hartioita on. Siltä osin rakenteeton voisi sopia.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #21 : 16.02.14 - klo:19:34 »
Jonkin vaatekappaleen, materiaalin, kuosin ect. määrittäminen "pappamaiseksi" kertoo vain ja ainoastaan määrittelijän omista rajoitteista, päähän on voinut iskostua esimerkiksi mielikuva jostain vanhemmasta sukulaisesta johon sitten assosioituu vaikka Harris Tweed -takki.

Voisin kuvitella että ainakin tämän palstan edistyneemmät kirjoittelijat ymmärtävät ettei yksityiskohtia kannata lähteä rääpimään irti kokonaisuudesta. Hyvällä tyylitajulla melkein minkä vaan saa toimimaan kun vaan palaset on balanssissa keskenään ja kokonaisuus on kantajansa näköinen. Tuosta keskustelussa esiin pulpahtaneen ja pappamaseksi leimatun kalaruototweedin varaan voi rakentaa melkein minkälaisia settejä, hyvin nuorekkaitakin. Mutta jos tweed irtotakki herättää ensimmäisenä mielessä muiston siitä lukion valkosipulille lemahtavasta historianmaikasta niin pappavibathan siitä pintaan nousee.

Itselle ylläkuvatun kaltaisia viboja tulee täälläkin tiuhaan näkyvistä shaalikauluksisista neuleista, jollaista itse en suostuisi päälleni pistämään vaikka hirvikiväärillä uhkaisitte. Vika ei ole tietenkään neuletakeissa vaan ihan tämän kirjoittajan korvien välissä.

Ei mulla muuta, jatkakaa.


« Viimeksi muokattu: 16.02.14 - klo:19:43 kirjoittanut salaryman »
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Ari

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 540
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #22 : 16.02.14 - klo:20:48 »
^ Ainakin itselle pappamainen takki tarkoittaa tietyn kuosin, leikkauksen ja detskujen yhdistelmää - tweed yksinään ei lähtökohtaisesti ole pappamaista. Eli yksityiskohdista ja kokonaisuuksista tosiaan kyse.


JohnDoe

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #23 : 22.02.14 - klo:16:32 »
No niin, Helsingin Bulevardin liikkeiden kierros tuli tehtyä. T'uomosta löytyi sitten kuvan mukainen J. Lindebergin takki (Hopper Brushed Flannel Blazer). Materiaali on 100% Virgin Wool.

Hihojen lyhennyksineen hintaa kertyi 50% alennuksella tasan 200 €. Kiitokset keikareille avusta! En olisi liikkeeseen ilman neuvoja eksynyt. Seuraavaksi sitten parit paidat ja neuleet niin alkaa olla vaatekaappi pitkäksi aikaa kunnossa.



atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #24 : 22.02.14 - klo:16:34 »
Seuraavaksi sitten parit paidat ja neuleet niin alkaa olla vaatekaappi pitkäksi aikaa kunnossa.




Niinhän sinä luulet.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #25 : 23.02.14 - klo:08:52 »
Seuraavaksi sitten parit paidat ja neuleet niin alkaa olla vaatekaappi pitkäksi aikaa kunnossa.




Niinhän sinä luulet.

So true.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #26 : 23.02.14 - klo:21:47 »
Seuraavaksi sitten parit paidat ja neuleet niin alkaa olla vaatekaappi pitkäksi aikaa kunnossa.

Kuulostaa jotenkin tutulta. Kiusallisella tavalla tutulta...
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Herttua

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 252
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #27 : 23.02.14 - klo:21:55 »
Tää on just tätä.

Mulla on tän ja viime vuoden vuoden sisällä mennyt näin:
1. No takkipuoli on vähän köyhä, hoidetaan se kuntoon.
2. Niin onhan noita housuja aika vähän, ostetaan ainakin yhdet sammarit.
3. Kenkäpuoli on kyl pirun heikko, korjataan.
Nyt mennään kohdassa neljä.
4. Kauluspaidoista jäätävä pula.

Viidettä en tiedä vielä, enkä ehkä haluakaan :D
"The better you dress, the worse you can behave."

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #28 : 23.02.14 - klo:22:18 »
^

Millainen kello sinulla on? Patterkäyttöinen kvartsikelloko?

5. Laadukas mekaaninen kello.

Housujen on hyvä pysyä ylhäällä.

6. Equus leatherin vyöt.

Veikkaan että solmiopuoli on vähän rempallaan vielä. Jne.


Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Pikkutakkia etsimässä
« Vastaus #29 : 23.02.14 - klo:22:37 »
Pahin on toki että kun kohta xx. on vihdoin kunnossa niin tajuat että kohtaa 1. voi vielä parantaa ja koko rundi uusiksi. En tiedä tuleeko enää sellaista aikaa että vaatekaapissa on kaikki hyvin.. Kaipaan menneitä aikoja ennen keikaria.