Kirjoittaja Aihe: Kusetushinnat  (Luettu 92148 kertaa)

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #210 : 11.03.15 - klo:22:35 »
^ Miksei noita vain tallenneta digitaalisena? Sehän on ihan todennettu juttu, että vinyylit tehdään eri lähtöaineistosta kuin digitaaliset äänitteet, joten niiden kuuluukin kuulostaa erilaiselta. Valitettavasti laadukkaaseen masteriin pääsee usein käsiksi vain vinyylin avulla.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #211 : 11.03.15 - klo:22:44 »
Miksei noita vain tallenneta digitaalisena?

[konda]

[/konda]

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #212 : 11.03.15 - klo:22:49 »
Perhana piti oikein lukea toi artikkeli kun täällä alettiin häröilemään. Mun tietämys ei riitä sanomaan miksi vinyyli on parempi koska niin paljon en ole näihin musajuttuihin perehtynyt.. Tiedän vain että äänenlaadullisesti se on. Joku voi avata asiaa jos vastaus on helpposelitteinen.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #213 : 11.03.15 - klo:23:03 »
^^ Ihan tosissani olin. Vinyylit tehdään harrastajille, joten lähtöaineisto on usein erilainen ja parempi kuin mahdollisesti saatavilla olevissa digitaalisissa tallenteissa. Jos minä omistaisin oikeudet musiikkiin, jota ei kannattaisi uudelleen masteroida, niin harkitsisin laadukkaan vinyylin etsimistä ja sen tallentamista digitaaliseen muotoon myytäväksi.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #214 : 11.03.15 - klo:23:24 »
Kun vinyylin idea on tallentaa ääntä nimenomaan analogsesti, niin tällaisen mahdollisimman korkealaatuisen analogisen tallenteen etsiminen vain jotta voisi sitten pakata sen sisältämän informaation digitaaliseen muotoon nolliksi ja ykkösiksi on vähän vastoin koko alkuperäistä ideaa, tosin samaa voisi kai sanoa ylipäätään vinyylin kuuntelemisesta millä tahansa muulla kuin analogisilla laitteilla.

[spoiler]Anyway, hitot äänenlaaduista, vinyylien matriisietsausten syynääminen on vaan huomattavasti miellyttävämpä puuhaa kuin CD-levyjen SID-koodien tihrustaminen. ;)

[/spoiler]

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #215 : 11.03.15 - klo:23:36 »
^ Olen tuosta eri mieltä. Vinyylin tärkein idea on tallentaa laadukas äänite harrastajille. Tuon saman tavoitteen voisi saavuttaa halutessa myös digitaalisena. Valitettavasti digitaaliset äänitteet totuttiin CD-kaudella optimoimaan muut asiat mielessä kuin äänenlaatu.

Carter

  • Kisälli
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #216 : 12.03.15 - klo:18:19 »
^ Olen tuosta eri mieltä. Vinyylin tärkein idea on tallentaa laadukas äänite harrastajille. Tuon saman tavoitteen voisi saavuttaa halutessa myös digitaalisena. Valitettavasti digitaaliset äänitteet totuttiin CD-kaudella optimoimaan muut asiat mielessä kuin äänenlaatu.
Harvemmin tällä foorumilla havaitsee tarpeelliseksi alkaa korjaamaan legendoja, mutta  tähän on pakko puuttua.
Vinyylit ja digitaaliset äänitteet masteroidaan täysin eri tavoin. Vinyylimasteria tehdessä mm. kompensoidaan valmistuslaitteiden tyyppiominaisuudet manipuloimalla taajuuskäyriä. Täten vinyylin digitoimisen jälkeen äänite olisi uudelleenmasteroitava dynamiikan korjaamiseksi, ja lopputulos ei pärjäisi enää vertailussa alkuperäiseen. Kyllä siitä ihan siedettävän saisi, mutta signaali on parempi digitoida mahdollisimman raakana, jos halutaan lopputuotteen olevan digitaalinen. Eli masternauhoilta alkuperäiset raidat digitaaliseksi, ja sen jälkeen koko miksaus ja masterointi digitaalisena.

Tärkeintä tässä debaatissa on ymmärtää, että analogisen ja digitaalisen äänisignaalin spektri ja dynamiikka poikkeavat toisistaan siinä määrin, ettei yksi voi ikinä olla toisen täydellinen kopio. Digitoitaessa ääni muuttuu aalloista pistematriisiksi, jonka tarkkuus riippuu näytteenottotaajuudesta... eli periaatteessa sama kuin valokuvien skannaus -> parempaa jälkeä syntyy digitoimalla negatiivi.
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo:18:39 kirjoittanut Carter »

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #217 : 12.03.15 - klo:18:46 »
^ menee off-topiiksi: jos levysoittimen esivahvistimen jälkeen tehdään ad-da muunnos, niin moniko huomaa tuon muuntimen olevan signaalitiellä sokkona?

Carter

  • Kisälli
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #218 : 12.03.15 - klo:20:36 »
Laadukkaalla 192 kHz muunnoksella todellinen hifistelijä löytää eron ehkä kattavassa A-B vertailussa, mutta tämä ei olekaan suurin ongelma digitaalisessa materiaalissa. Kulmakiveksi muodostuu digitaalisen musiikin jälleenmyyntiformaatit. CD:n taajuus on 44,1 kHz joka on jo melko karkea verrattuna laatuun jolla nauhoitukset tehdään, mutta ero kärjistyy kun digitaalinen aineisto kompressoidaan esim. mp3-muotoon, joka kuitenkin on nykyään yleisin musiikin myyntimuoto. Älykkäistä algoritmeista huolimatta tässä vaiheessa raakadatasta on menetetty jo noin 90% joten ei liene ihme, että analoginen tallenne kuulostaa paremmalta.
Myönnän nöyrästi karanneeni hieman kauas kysymyksestä takertuessani itse äänitteen valmistukseen, signaalipolkuihin ja muuhun jargoniin. Olisi vaan pitänyt verrata tätä esim. kelloihin tai käyttää "räätälinpuku vs. räkkivaate" analogiaa.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #219 : 12.03.15 - klo:20:54 »
^ Perus-CD on ihan hyvä formaatti. Sinne CD:lle tallennettu sisältä paljon isompi ongelma. Tämä ei siis ole räkkipuku vs räätälinpuku ongelma, vaan navy-puku vs leopardikuvioitu.

CoccoBill

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 614
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #220 : 12.03.15 - klo:20:57 »
Ja kun se A-B vaihdetaan double blind ABX:ksi niin ne todelliset hifistitkin alkavat loppua. Raakadatasta menetetään tosiaan se 90%, ja jäljelle jää se 10% jolla on ihmiskorvalle merkitystä.

Tuosta vaikka kaikki itse kokeilemaan: https://abx.digitalfeed.net/lame.192.html

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #221 : 12.03.15 - klo:22:13 »
Saa olla ot. Tässä ketjussa mitään fiksua ole ollutkaan. Tämä sen sijaan opettavaista ja mielenkiintoista. Jatkakaa pojjaat. Tässä oppii uutta.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #222 : 12.03.15 - klo:23:08 »
^^ Lossless audio on digitaalisesta äänestä puhuttaessa vähän hassu termi, sillä analogisen signaalin muuttaminen digitaaliseksi aiheuttaa aina audioinformaation häviämistä. Analoginen ääni on aalto, digitaalinen ääni portaat (tai pistematriisi, niinkuin Carter sitä kuvasi).

"A signal is recorded digitally by an analog-to-digital converter, which measures the amplitude of an analog signal at regular intervals, which are specified by the sample rate, and then stores these sampled numbers in computer hardware. The fundamental problem with numbers on computers is that the range of values that can be represented is finite, which means that during sampling, the amplitude of the audio signal must be rounded. This process is called quantization, and these small errors in the measurements are manifested aurally as a form of low level distortion.

"

http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of_analog_and_digital_recording

Mitä taas tulee MP3 vs. CD vs. lossless audio keskusteluun, niin hyvä kysymys on, miksi edelleen käytetään niinkin käppäisiä pakkausmenetelmiä kuin MP3 ja CD formaateissa käytetään, kun nykyään on täysin teknisesti mahdollista käyttää parempiakin formaatteja. Ja tähän ehkä vastauksena se, että yhä enenevässä määrin artistit julkaisevat musiikkiaan nykyään suoraan FLAC tiedostona, ja usein niin, että levystä on saatavilla ainoastaan joko vinyyli tai FLAC (välillä jopa niin, että levy julkaistaan pelkästään FLAC tiedostona ilman mitään fyysistä formaattia). Aikanaan puhuttiin paljon siitä, että CD tulee korvaamaan täysin vinyylin, mutta näyttäisi siltä, että on käymässä täysin päinvastoin, eli yhä useammin vinyyli on se ainoa levyn fyysinen olomuoto, ja digitaalinen vaihtoehto ei ole fyysinen CD, vaan lossless audio formaatissa oleva tiedosto (esim. juuri FLAC).

Voisin vielä avata sellaisen matopurkin, kuin yliäänitaajuudet ja niiden vaikutus musiikin kokemiseen (esim. CD:n toistokyvyn yläraja 44.1kHz siinä missä parhailla vinyylisoittimilla pystytään toistamaan jopa 120kHz taajuuksia), mutta ehkä jätän sen nyt väliin.
« Viimeksi muokattu: 12.03.15 - klo:23:17 kirjoittanut Richard Mutt »

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #223 : 12.03.15 - klo:23:38 »
Ja kun se A-B vaihdetaan double blind ABX:ksi niin ne todelliset hifistitkin alkavat loppua. Raakadatasta menetetään tosiaan se 90%, ja jäljelle jää se 10% jolla on ihmiskorvalle merkitystä.

Tuosta vaikka kaikki itse kokeilemaan: https://abx.digitalfeed.net/lame.192.html

Ekalla raidalla olin oikeasti kuulevinani eroa ja sain 80% oikein, joka on siinä rajalla. Loput näytteet olivat sitten ihan lottoa kuuntelukokemuksen ja tulosten puolesta. En tosin ymmärrä miten oliko se nyt 3. näytteestä olisi voinut eroja löytääkään. Vehkeinä Meier Audio Porta Corda USB DAC ja Senheiser HD600.

Richard Mutt: Nyqvistin teoreemaan kannattaa tutustua, jos aaltomuodon palauttaminen askarruttaa. Kannattaa myös testata tuo linkattu ABX testi, jos uskot erottavasi häviöttömän häviöllisestä.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Kusetushinnat
« Vastaus #224 : 13.03.15 - klo:00:06 »
"Usein Nyquistin teoreemaan viitattaessa puhutaan Nyquistin teoriasta ja sanotaan, että korkein toistettava taajuus on puolet näytteenottotaajuudesta, "Nyquist-taajuus". On huomattava, että jo lähestyttäessä Nyquist-taajuutta menetetään alkuperäisen signaalin aaltomuoto ja toiston voimakkuus vaihtelee taajuudesta riippuen. Nyquist-taajuinen signaali voi jopa hävitä kokonaan, jos näytteet osuvat sen nollakohtiin."

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nyquistin_teoreema