Kirjoittaja Aihe: Suomalaiset räätälit  (Luettu 19593 kertaa)

Mikke

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 118
    • Profiili
Suomalaiset räätälit
« : 15.01.09 - klo:23:12 »
Haluaisin kysyä muiden kokemuksia - tai syitä kokemusten puutteeseen - suomalaisista räätäleistä. Teetetty puku tai paita on varmasti valmisvaatetta istuvampi mutta onko se niiiin paljon parempi? Itselläni ei tätä kokemusta ole, sillä muutaman tonnin hinta ylittää kipukynnyksen selvästi. Seuraan onnekkaampia ihailevan kateellisella katseella. Eikö puvun teettäjä joudu ahdistavan kompleksisten valintojen eteen, kun pitää valita kankaan laatu ja kuosi sekä vaatteen kymmenet yksityiskohdat? Onko mittatilauspuku sitten ratkaisu vai pääseekö se lähellekkään tilauspukua? Miten suomalaiset räätälit sijoittuvat hinnan ja laadun puolesta kansainvälisessä vertailussa?

Miten nämä asiat näette?

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #1 : 16.01.09 - klo:01:33 »
Kokemuksia työn jäljestä ei ole, koska kukkaro ei ole moista iloittelua suonut. Todennäköisesti tulevaisuudessa kaadan rahani siihen suuntaan.

Tilauspuku on verrattomasti parempi ratkaisu, jos on perfektionisti, riittävän varakas, tarkka tyylistään, paljon esillä, ja arvostaa suunnattomasti yksilöllisyyttä sekä käsityötä. Lisäänpä vielä, että suomalaiset tilauspukuja käyttävät miehet voi laskea kymmenissä. Heistäkin valtaosa on käynyt ulkomailla luomuksensa teettämässä. Ne, jotka ovat tilauspuvun hankkineet, eivät pidä melua itsestään. Todennäköisesti he myös tietävät erittäin tarkasti mitä haluavat, ja ovat fantasioineet täydellisestä puvusta, eikä suuri valinnanvara siten tuo tuskaa.

Mittatilaus on aina kompromissi. Se tuo miltei saman tuloksen kuin räätälityö, muttei koskaan pääse lähelle täydellistä istuvuutta. Kun jokin vaate istuu täydellisesti, tavallinen kaduntallaajakin toteaa miehen olevan tyylikäs, muttei välttämättä osaa sanoa miksi. Tilauspukuun saa reilut sauma- ja kangasvarat, joiden ansiosta sitä voi muutella suuntaan jos toiseenkin vielä vuosikymmenten päästä, mikäli lihominen tai laihtuminen yllättää. Käsintehtynä se myös todella kestää vähintään 20 vuotta, ellei jokin traaginen tilanne kangasta tärvele.

Suomi vs. muu maailma -vertailussa voin todeta, että englantilaisia parempia ei löydy, eikä Savile Row'n räätäleitä verrattomampia kouluteta. Itään ei kannata lähteä, ellei todella tunne luotettavia ja maineikkaita tekijöitä. Pettymys on todennäköisempi kuin hiomattoman timantin äkkääminen. Suomalaisista mestareista valtaosa on ensin kouluttautunut noin 8 vuotta, jonka jälkeen alalla on oltu vielä usea vuosi lisää. Ammattitaitoa löytyy, ja tarvittaessa muutosten tekeminen onnistuu paljon kätevämmin kuin jos täytyisi lähteä toiselle puolelle palloa.

Mies hankkii räätälin, jottei hänen itse täytyisi alituiseen vaivata päätään pukeutumisasioilla.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #2 : 16.01.09 - klo:09:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Mikke"
Eikö puvun teettäjä joudu ahdistavan kompleksisten valintojen eteen, kun pitää valita kankaan laatu ja kuosi sekä vaatteen kymmenet yksityiskohdat? Onko mittatilauspuku sitten ratkaisu vai pääseekö se lähellekkään tilauspukua?

Valitettavasti on todettava, että minullakaan ei kokemusta räätälin tekemistä vaatteista ole, mutta mittatilausvaatteista, myös puvuista, kyllä. Itse näen tuon yksityiskohtiin vaikuttamisen ennen kaikkea helpotuksena enkä suinkaan kompleksisena tilanteena. Valmisvaatteiden hankaluutena minulla usein on, että aina jokin ominaisuus on pielessä. Jos istuvuus on kohdallaan ei värivalikoima välttämättä miellytä tai jos värikin on oikea on jokin yksityiskohta, esim. takin halkio tai taskut vääränlaiset. Mittavaatteessa pääsen vaikuttamaan näihin asioihin ja kokonaisuus on sellainen kuin minä haluan.

Räätälinpukua minäkin kuitenkin himoitsen, mutta toistaiseksi olen itseäni asian suhteen hillinnyt. Olen kuitenkin asettanut itselleni elämässäni tiettyjä tavoitteita ja olen päättänyt, että tavoitteet täytetyäni voin palkita itseni räätälin valmistamalla puvulla. Räätälin tekemää paitaa voisin tosin harkita jo aiemminkin,
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #3 : 16.01.09 - klo:13:15 »
Lainaus käyttäjältä: "DandyAndy"
Lainaus käyttäjältä: "Mikke"
Eikö puvun teettäjä joudu ahdistavan kompleksisten valintojen eteen, kun pitää valita kankaan laatu ja kuosi sekä vaatteen kymmenet yksityiskohdat? Onko mittatilauspuku sitten ratkaisu vai pääseekö se lähellekkään tilauspukua?

Valitettavasti on todettava, että minullakaan ei kokemusta räätälin tekemistä vaatteista ole, mutta mittatilausvaatteista, myös puvuista, kyllä. Itse näen tuon yksityiskohtiin vaikuttamisen ennen kaikkea helpotuksena enkä suinkaan kompleksisena tilanteena. Valmisvaatteiden hankaluutena minulla usein on, että aina jokin ominaisuus on pielessä. Jos istuvuus on kohdallaan ei värivalikoima välttämättä miellytä tai jos värikin on oikea on jokin yksityiskohta, esim. takin halkio tai taskut vääränlaiset. Mittavaatteessa pääsen vaikuttamaan näihin asioihin ja kokonaisuus on sellainen kuin minä haluan.

what he said. kun vihdoin teetän aidon räätälinpuvun, mahdollisuus vaikuttaa yksityiskohtiin on tärkein päätökseen vaikuttava seikka, joka menee jopa laadun edelle. mittatilauspuvunkin kohdalla - ainakin itselleni teettämissä - on mahdollisuus vaikuttaa tiettyihin piendetaljeihin, mutta saman peruskaavan mukaanhan ne tehdään. esim ivy-lookiin kuuluvaa 'luonnollista / pehmeää hartialinjaa' eivät haastattelemani mittatilauspukujen tekijät tee vaan ohjaavat vaatturille.

yksityiskohtiin - ja puvun kokonaisilmeeseen - vaikuttamisesta vielä, toki vaatturille mennessä on erittäin viisasta tarkkaan tietää mitä haluaa, jotta pukukokemus on onnistunut. tämä siis uskomus / päätelmä sillä oikeaa räätälinpukua en ole itselleni teettänyt.

suomalaiset vaatturit ovat harkinnassa, savile row sen sijaan ei: haen itselleni amerikkalaistyylistä ivy leagua sack suit -pukua, en englantilaista ja olen satavarma etteivät 'house stylestään' (erittäin ymmärrettävästi) tarkat savile rown räätälit suostu banaalien amerikanismien kanssa pelehtimään! :) eli tuskani on kova: mistä löydän suomesta / vanhalta mantereelat räätälin joka ymmärtää käsitteet TNSIL (the natural shoulder ivy league), sack suit, raised seams, 3/2 roll ja hooked vent?
get your kicks on route six six six

Consigliere

  • Kisälli
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #4 : 16.01.09 - klo:20:17 »
Arvon Herrat,

Olen onnellisessa asemassa, sillä olen itse juuri astunut räätälinpukujen huumaavaan maailmaan.

Muutamia vuosia sitten asetin itselleni tiettyjä ammatillisia päämääriä, joiden saavuttamisesta lupasin palkita itseni oikealla räätälinpuvulla. Onnen jumalattaret olivat puolellani ja niinpä viime elokuun alkupuolella astuin vakain askelin ensimmäiseen tapaamiseen valitsemani räätälin kanssa. Jonkun verran olin tietysti tehnyt etukäteistyötä ja tutustunut Helsinkiläisiin arvostettuihin räätäleihin, mutta lopullisesti tiesin olevani oikeassa paikassa, kun huomasin Arman Alizadin studion (http://www.pukustudio.com/) pöydällä saman James Bondin vaatetuksesta kertovan kirjan, jota itsekin selailen mieluusti nojatuolissani (http://www.amazon.com/Dressed-Kill-Jame ... 333&sr=1-5).

Kahden ensimmäisen tapaamisen aikana päädyimme yhteistyössä siihen, että minulle tehtäisiin kaksi asukokonaisuutta: harmaa flanellipuku sekä klassinen navy klubitakki harmailla flanellihousuilla. Molemmat takit ovat yksirivisiä, kaksinappisia ja läppähalkiolla varustettuja. Klubitakissa on patch-laskut ja hopeanväriset metallinapit. Kuten huomaannette, hain mahdollisimman pitkäikäisiä, klassisia vaatteita, joita voisin helposti varioida erilaisilla asusteilla.

Elokuun ensimmäisten tapaamisten jälkeen alkoi pukujen valmistusprosessi, joka kulminoitui valmiiden pukujen luovuttamiseen minulle joulun tienoolla. Yhteensä tapasimme Armanin kanssa nopean laskelmani mukaan kahdeksan kertaa ja pääsin vaikuttamaan kaikkiin haluamiini yksityiskohtiin Armanin tarjotessa asiantuntevaa apuaan niin pyytäessäni.

Tällä hetkellä molemmat puvut ovat noin kuukauden mittaisella koepurjehduksella, jonka jälkeen tehdään viimeiset korjaukset (mm. toimivat napinlävet kun hihojen pituus on lopullisesti varmistettu, pikkumuutoksia housujen sisätaskuihin jne.). Kokonaisuutena kokemus oli hieno, eikä varmasti jää viimeiseksi kosketuksekseni räätälinpukujen maailmaan.

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #5 : 17.01.09 - klo:03:20 »
Herra Consigliere, oli mukava kuulla kokemuksestasi Pukustudiolla. Millainen olkapää muuten on Alizadin sinulle tekemissä puvuntakeissa? Ovatko ne hyvinkin "structured"? (Täytyy todeta, että minulla on suomenkieliset räätälitermit kateissa).

Ei ole vaikea uskoa että bespoke-prosessi oli ikimuistoinen kokemus. Kun itse menin räätälille ensi kertaa, oli mittapuvunkin tilaus erittäin mielenkiintoinen asia. Räätälilläni on hyvin laaja kangasvalikoima ja mittapukujenkin yksityiskohtiin pystyi vaikuttamaan uskomattoman moninaisesti (mm. kaulusten malli ja koko, taskut, tikkaukset, sisävuori ja erilaiset kirjailut. Lisäksi räätäli viimeistelee joka puvun vielä käsin, jotta istuvuus vyötäröllä ja hihanpituudet ovat varmasti oikeat. Olen ollut tuotteisiin erittäin tyytyväinen, ja ero edellisiin valmisvaatteisiini niin istuvuuden kuin materiaalien suhteen on melkoinen.

Bespoke on minullakin haaveena, mutta tuskin vielä lähivuosina.. :) Siinäkin todennäköisesti luotan suomalaiseen räätäliin, koska olen käyttänyt paljon aikaa Savile Row-vaatturien töiden tutkimiseen, ja ikäväkseni täytyy todeta että Row'llakin voi olla täysin arpapeliä, millaisia luomuksia itselleen saa. Olen nähnyt useita surkeita luomuksia SW:n maineikkaimmilta valmistajilta. Näille onnettomille tekeleille mikä tahansa siisti valmispukukin vetäisi vertoja niin istuvuuden kuin viimeistelynkin suhteen. London Loungen bespoke-forumilla voi tutustua näihin tapauksiin. Oli mielenkiintoista, kun kyseisellä forumilla eräs lontoolainen arvostettu räätäli yhtyi muiden kritiikkiin ja totesi, etä itse ei koskaan päästäisi kyseisiä vaatteita omasta liikkeistään ulos.

Joten nostan hattua suomalaiselle työlle, ei täällä välttämättä jäädä Savile Row:sta jälkeen, Row taitaa olla ainakin nykypäivänä aivan yliarvostettu.

Consigliere

  • Kisälli
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #6 : 24.01.09 - klo:14:35 »
Sami,

enpä ole asiantuntija itsekään räätälitermistössä, mutta Armanin olkapaa on mielestäni hyvinkin "structured". Itse asiassa herra itse kuvaa pukutyyliään sanalla "sotilaallinen". Yksityiskohdat ovat herkulliset; esimerkiksi takissa oleva niskalenkki (siis se, josta takin voi ripustaa naulaan) on nimikoitu hopealevy + ketju ja takin vasemmassa kauluksessa on oikeanlainen suora napinlävenreikä ja kauluksen takapuolella paikka napinläveen laitettavan kukan varrelle. Kunhan puvut ovat viimeistellyt (ja opin käyttämään Villen foorumia kunnolla), lupaan laittaa muutaman kuvan jonnekin, mikäli kiinnostusta löytyy.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #7 : 24.01.09 - klo:20:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Consigliere"
Kunhan puvut ovat viimeistellyt (ja opin käyttämään Villen foorumia kunnolla), lupaan laittaa muutaman kuvan jonnekin, mikäli kiinnostusta löytyy.

Laita toki reilu läjä valokuvia mailiini, jotta blogin lukijat pääsevät nauttimaan täydellisestä istuvuudesta sekä käsityön hurmiosta.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Sami

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 364
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #8 : 26.01.09 - klo:00:49 »
Samoin odottelen innolla kuvia puvun yksityiskohdista!

Pekka

  • Kisälli
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #9 : 10.04.09 - klo:13:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Consigliere"
Kunhan puvut ovat viimeistellyt (ja opin käyttämään Villen foorumia kunnolla), lupaan laittaa muutaman kuvan jonnekin, mikäli kiinnostusta löytyy.
Alkaako puvut olla jo kuvauskunnossa? Armanin kädenjälkeen korjaustöiden osalta tyytyväisenä näkisin mielelläni kuvia käsityönä tehdyistä puvuista.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #10 : 10.04.09 - klo:20:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Pekka"
Alkaako puvut olla jo kuvauskunnossa? Armanin kädenjälkeen korjaustöiden osalta tyytyväisenä näkisin mielelläni kuvia käsityönä tehdyistä puvuista.

Kuvia, mielellään myös yksityiskohdista, odottelen minäkin kärsimättömänä. Samoin olisi hienoa nähdä eri kuvakulmista puku herra Consiglieren päällä.
Suositellaan täysraittiutta.

Consigliere

  • Kisälli
  • Viestejä: 14
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #11 : 25.04.09 - klo:21:16 »
Hyvät Herrat,

Yleisön pyynnöstä muutama kuva Armanin tekemästä klubitakista iltaauringossa:
http://http://s650.photobucket.com/albums/uu226/consigliere_photo/

Valitettavasti ruumiinrakenteeni tai itsetuntoni ei salli mallipojaksi ryhtymistä, joten joudutte nauttimaan takista sellaisenaan. Todettakoon kuitenkin, että istuvuus on erinomainen.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #12 : 25.04.09 - klo:23:18 »
^Esimerkillistä satsaamista, Mr C. Mikäli ruumiinrakenne ei huimasti muutu, klubitakki palvelee täydellisesti istuvana vuosikymmeniä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Re: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #13 : 30.04.09 - klo:17:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Consigliere"
Valitettavasti ruumiinrakenteeni tai itsetuntoni ei salli mallipojaksi ryhtymistä, joten joudutte nauttimaan takista sellaisenaan.

Pistä päälle vain; mittavaatteissa mursukin näyttää hyvältä.
Suositellaan täysraittiutta.

ttuomine

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Vs: Suomalaiset räätälit
« Vastaus #14 : 28.11.10 - klo:20:36 »
Ajattelin nostaa tämmöisen vanhan ketjun, koska aihetta ei ole käsitelty foorumilla mielestäni tarpeeksi.

Olen katsellut noita suomalaisten vaatturien/räätälien nettisivuja, mutta kenelläkään ei ole oikein kunnollisia kuvia heidän tekemistään vaatteista esillä. Onko foorumilaisilla suomalaisilla räätäleillä teetettyjä pukuja tai muita vaatteita? Olisi mielenkiintoista nähdä kuvia niistä, jos tämmöisä vaatteita löytyy.

Räätälinpukua tilattaessahan asiakas saa tietysti valita oman mielensä mukaan kaikki vaatteen yksityiskohdat, mutta ainakin takissa taitaa räätälin oma tyyli vaikuttaa ratkaisevasti lopputulokseen. Styleforum.net:issä kun katselee herrojen räätäleillä teettämiä pukuja, niin kyllä saman räätälin tekemät takit ovat yleensä hyvin saman näköisiä.