Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295145 kertaa)

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1860 : 25.04.12 - klo:13:08 »
Kellomies -kirjassa Kari Voutilainen nosti esille Tissotin, joka tarjoaa hyvää hinta-laatusuhdetta. 70-luvun alun Tissottini toimii edelleen, ei mitenkään kauhean tarkasti, mutta kuitenkin.

Jos vertaa muutamaa kelloa, joissa kaikissa on Eta 2824 tms, niin vaikea on osata sanoa eroja etukäteen. Laadunvalvonnassa voi helposti olla eroja, joten huonolla tuurilla kellomerkin X tuote ei muutaman viikon kuluttua toimikaan. Kellomerkkejä, mitkä itseään kiinnostaa, voi tietysti googlettaa ja katsoa millaisia arvioita löytää. Muuten lienee parasta, että ostaa sellaisen kellon mikä itseään miellyttää ulkoisesti, erityisesti jos verrokeissa on sama koneisto. Näin toimisin itse, minulla ei ole sen parempaa tietoa kellojen tekniikasta ja miten eri merkit oikeasti poikkeavat toisistaan kuin hinnan osalta.


-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1861 : 25.04.12 - klo:13:27 »
Sitten vielä sellainen kysymys helpottamaan omaa päätöksentekoa, että jos olisit itse ostamassa automaattikelloa hintaluokassa max. 450e, niin minkä kellon valitsisit?

Vintage. Omega, jos 450:llä saa, tyyliin http://www.huuto.net/kohteet/kayttamaton-uskomaton-omega-600-de-luxe-gold-v1967/217809994. Siis mulla on jo tuon tapainen 70-luvun kultakello. Tai miksei Seiko, tyyliin http://www.sometimeagofinland.com/watches/MR%20Seiko%20Laurel/index.html.
--
-Mars-

Vacheron

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1862 : 25.04.12 - klo:14:19 »
Eta tekee ainakin kolmea eri laatutasoa samasta koneistosta, tästä on ollut paljonkin puhetta.
Ns. "paremmat" valmistajat muokkaavat ja viimeistelevät kyseiset koneitot omalle tasolleen ja siinä se oleellinen ero.
Ei se brädäys siis pelkästään hintaa nosta, vaan koneiston, kuorien ja rannekkeiden laatu ja viimeistely. Eriasia on sitten missä kohtaa hinta on oikea ja kohtullinen, mutta se ei varmaankaan ole se oleellinen asia jos jonkun kellon haluaa ja laatuasioilla on merkitystä.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1863 : 25.04.12 - klo:15:02 »
Olisi myös hienoa, jos joku osaisi verrata esim. Tissotin (http://www.tissot.ch/?mod_collections/action_getsubfamilies/colid_0005/famid_0095/refid_VDAzOF8yMDdfMTZfMDU3XzAw) laatua vs. Christopher Ward tai Steinhart.

Sitten vielä sellainen kysymys helpottamaan omaa päätöksentekoa, että jos olisit itse ostamassa automaattikelloa hintaluokassa max. 450e, niin minkä kellon valitsisit?

Laatu on tässä nyt hieman hankala käsite, joitakin ranskiksia:
- Jokaisen näistä osat tehdään halpamaissa
- Tissottia tehdään lukumäärällisesti eniten
- Steinhart on itseasiassa pelkkä postiluukku - oikeasti kellot hankitaan Grovanalta
- Materiaalien tai koneiston puolesta kaikki ovat suunnilleen samaa tasoa
- Tissotilla on laajin jälleenmyynti ja huoltoverkosto
- CW on saanut runsaasti kehuja koko olemassa olonsa ajan
- Steinhartin ensimmäiset kellot olivat laadultaan vaihtelevia, välillä jopa heikkoja, mutta kuulopuheiden perusteella laatu on viimeaikoina parantunut huomattavasti


Sanoisin, niin että ota se kello joka miellyttää silmää eniten. Nämä merkit ovat hintalaatusuhteeltaan hyviä ja niiden tuotteet ovat oikein riittäiviä. Merkkinä Tissot on näistä tunnetuin ja vakavastiotettavin, toisaalta Steinhartin kelloissa on ripaus kalliimpien kellojen muotokieltä ja CW taas tarjoaa hyvän valikoiman erilaisia kelloja edulliseen hintaan.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1864 : 25.04.12 - klo:15:06 »
^Toki noin Vacheron, mutta tavallisen kuluttajan on vaikea tietää mikä taso kussakin kellossa on ja mitä muutoksia niissä on. Erityisen hankalaa on tietää kuinka paljon muutoksilla on vaikutusta koneiston tarkkuuteen, herkkyyteen missä asennossa kelloa pidetään / kuinka paljon voimaa main springissä on sekä tietysti kestävyyteen.

Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1865 : 26.04.12 - klo:08:24 »
Mistä käytettyjä kelloja kannattaisi etsiä?

Timezone.com -> Sales corner on näennäisesti kalliimpi kuin ebay, ja yleensä jenkkimyyjiä joten kello jäänee tulliin ja saa maksaa alvit ostohinnan päälle, mutta ainakin itse olen oppinut hyvin varovaiseksi ebay:n suhteen. En osaa lähteä arvailemaan prosentteja mutta ihan aitojen alkuperäisten sekä hyvällä maulla kunnostettujen ja entisöityjen kellojen lisäksi ebaysta löytyy satamäärin eri kellojen osasista koottuja "aitoja vintage-kelloja" (esim. muutaman huonokuntoisen Omegan parhaat osaset kootaan yhteen yhdeksi "kelloksi" - koneisto yhdestä, kuori toisesta, viisarit kolmannesta, jne) sekä arvokkaamman oloiseksi tai halutummantyyppisiksi retusoituja kelloja - yleisimmin virttynyt vaalea kellotaulu maalataan mustaksi mustatauluisen kellon ollessa tänä päivänä halutumpi kuin 50-60 -luvuilla.

Olen oppirahani maksanut ja esim. käytettyä Omegaa ostaessa käyn tarkkaan läpi kellon speksit, kuvan koneistosta, nupista, kuoresta jne. ja vertaan Omegan omaan tietokantaan: http://www.omegawatches.com/spirit/history/vintage-omegas

Tämä kaveri käräyttelee säännöllisesti feikki/franken -Omegoiden myyjiä:

http://omega-constellation-collectors.blogspot.com/

Niin, ja jos joku on kiinnostunut niin voin esim. yv:llä lähettää listan ebay-kellokauppiaista jotka mielestäni myyvät vain kuranttia tavaraa ja joiden kanssa olen itse asioinut hyvin kokemuksin.

Tässä tulikin hyvää asiaa. Myös Watchuseek palstan myyntiosiota kannattaa seurata. Siellä on myös useita Brittejä ja muita Eurooppalaisia myymässä kelloja jolloin välttää tullin ja ALV:n.
Ebay Uk on ollut myös satunnaisesti ostopaikkana ja esim jmryshi nimimerkillä oleva myyjä, myy kelloja sekä jenkeissä että Briteissä. Eli on siis omat huutokaupat molempiin maihin. Tuolta brittipuolelta olen yhden Speedy Pron ostanut ja myyjällä on kellopalstoilla hyvä maine.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1866 : 26.04.12 - klo:09:28 »
TZ-UK:lla sekä aiemmin myös Timezonella olen tehnyt kauppoja. Näissä on vaan se ongelma, että pitää muodostaa jonkinlainen persoona foorumilla jos haluaa neuvotella kansainvälisestä kaupasta tai edes haaveilee vaikkapa PayPal-maksusta. TZ-UK vaatii muistaakseni vähän foorumikokemusta että myyntialueelle edes pääsee ja pikapostaajat tapaavat saada kylmää vettä niskaansa. Timezonen kurassa rämpiminen taas ei ole sen vaivan arvoista, että pääsee tekemään kauppoja joista tullit ja ALV:it menee käytännössä varmasti maksuun.

jjari

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1867 : 26.04.12 - klo:09:34 »
chrono24.com on hyvä käytettyjen kellojen ostopaikka.

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1868 : 26.04.12 - klo:15:18 »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1869 : 26.04.12 - klo:15:21 »
MIH on harrastajien kestosuosikki, varmasti osin juuristaan johtuen, mutta minulle esimerkki siitä, miten ulkonäkö vie kiinnostavuuden mielenkiintoisistakin ratkaisuista. Sanomalehti myyntipakkauksena on sitten ihan oma juttunsa.

Antoine

  • Kisälli
  • Viestejä: 13
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1870 : 26.04.12 - klo:19:00 »
Kävin tänään paikallisessa (valtakunnallisessa tosin) kivijalkaliikkeessä kyselemässä ja katselemassa automaattikelloja, lähinnä Tissotin ja Certinan malleja, kun muita ei tässä hintaluoassa siellä ollut.

Tulipa myösmtiedusteltua Tissotien "huoltovälejä" ja niiden hintoja. Kuulemma sellaisessa yhdessä peruskellossa aikaväli on noin 5 vuotta ja hintaa tulee noin 170 euroa. Miltä se teidän mielestänne kuulostaa? Tissotilla tosiaan on melko hyvä huoltoverkosto, vaikuttaakohan se hintaan miten? Uskotteko, että esim. Christopher Wardin kelloilla huoltohinnat ovat kalliimmat harvinaisuudestaan johtuen?

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1871 : 26.04.12 - klo:19:20 »
Kuulemma sellaisessa yhdessä peruskellossa aikaväli on noin 5 vuotta ja hintaa tulee noin 170 euroa. Miltä se teidän mielestänne kuulostaa? Tissotilla tosiaan on melko hyvä huoltoverkosto, vaikuttaakohan se hintaan miten? Uskotteko, että esim. Christopher Wardin kelloilla huoltohinnat ovat kalliimmat harvinaisuudestaan johtuen?

Kysypä huoltohintoja myös muilta sepiltä ja myös Kelloseppien työhuoneelta. Muistaakseni itse maksoin Omegan huollosta vähemmän Widemarkilla (ei ole Omegan oma huolto), mutta saatan muistaa väärinkin.

Tutut ETAn, Sellitan ja Rondon koneet raksuttavat Christopher Wardin kuorissa, eipä kait huolto sen kalliimpaa ole kuin muillakaan perustason brändeillä.
--
-Mars-

jjari

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1872 : 26.04.12 - klo:19:22 »
170 euroa kuulostaa melko edulliselta. Tuskin CW juuri kalliimpi on. Jos huollossa pitää uusia jotain CW spesifisiä osia niin niiden saaminen voi kestää. Ja silloin huoltokin kestää pitkään. Tissotin varaosia on tämä maa varmaan pullollaan :)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1873 : 26.04.12 - klo:20:29 »

Kysypä huoltohintoja myös muilta sepiltä ja myös Kelloseppien työhuoneelta. Muistaakseni itse maksoin Omegan huollosta vähemmän Widemarkilla (ei ole Omegan oma huolto), mutta saatan muistaa väärinkin.


+1 Kelloseppien Työhuoneelle, sijaitsee Helsingin Hämeentiellä. Nopea ja edullinen, en muista perushuollon hintaa mutta jossain 120€ tietämillä taitaa pyöriä peruskellon huolto, kronot jne. sitten toki enemmän. Pidän myös ko. liikkeen hyvästä etiikasta: eivät rupea turhia huoltelemaan/korjailemaan jollei aihetta, itse olen vienyt pari kertaa takkuilevan aikaraudan josta ehkä jopa kuulunut epäilyttäviä ääni. Työselosteessa lukee "kellon rukkaus" ja hinta muutaman kympin. Tällöin kyseessä kuitenkin ollut enemmän kuin vain sen käyntinopeusruuvin säätö.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1874 : 27.04.12 - klo:10:07 »
Ite olen maksanut 150e +/- 20e eta-pohjaisten koneistojen huollosta. Tietysti jos on tullut osien vaihtoa niin sitten hinta on ollut kovempi, mutta eipä tuollaista elaboree 2824:sta tai 2892:sta tarvitse uusilla osilla korostaa ekaan 20 vuoteen jos kelloa vaan jaksaa muuten 5-7v välein huollattaa.

Merkkihuolloissa touhu on sitten suorastaan sikahinaista. 500e on pieni raha kun Omegaa, Rollea tai IWC:tä aletaan pajalla huoltaa. Niinpä itellä on ollut periaatteena huoltaa ekat pari huoltoa paikallisilla sepillä ja lähettää valmistajalle vasta sitten kun kello on kunnolla kulunut. Tavallisesti valmistajien huolloissa kello viimeistellään sellaiseen iskuun ettei sitä uudesta hevin erota.