Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295490 kertaa)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1695 : 08.03.12 - klo:12:01 »
Se voi kyllä olla. Art deco-numeraalit menivät 60-luvulla vielä kapeammiksi suikeroiksi mutta mielestäni ne ovat ehkä leimallisimpia juuri 60-luvun kelloille.

Linoleum

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 58
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1696 : 08.03.12 - klo:14:55 »
Komeita aikarautoja miehillä.

Itseäni alkoi vaivata kellovitsaus noin 2 vuotta sitten. Se päättyi toistaiseksi vuoden takaiseen Omega Speedmaster Pron (klassinen Moonwatch) hankintaan. Tämän jälkeen vielä isäni heltyi ja antoi minulle tyttäreni syntymän kunniaksi lahjaksi oman vanhan ylioppilahjansa, eli Omega Seamaster 30:n vuodelta 1960. Speedy näkee enemmän käyttöä, mutta mahtavia vehkeitä molemmat. Pohdin aluksi paljon sitä, voinko ottaa täysin mekaanisen ja ei-automaattisen kellon käyttöön. Hyvin on pelittänyt, vetonupin hiplailu tarjoaa tietynlaisen mielenrauhan kiireisen arjen keskelle. Vähän sama fiilis kuin lepolestien asentaminen kenkiin käytön jälkeen.

Katsotaan jos kellohomostelu saa tulevaisuudessa jatkoa. Nyt ei finanssit anna myöden ja on muut (raha)reiät mielessä. Tämä ei poista sitä, etteikö voisi fiilistellä esimerkiksi nahkaranneketta tai jotain nato-strappia Speedyyn.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1697 : 08.03.12 - klo:15:49 »
Rahapulassa on hyvä homostella rannekkeiden parissa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Sócrates

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1698 : 08.03.12 - klo:16:55 »
^ Tästä tekisi mieli lohkoa ties mitä.

Qristian

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 117
  • SL R 1
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1699 : 08.03.12 - klo:19:36 »
Mainitun Omegan kohdalla on mielenkiintoista nähdä mihin aggressivinen hintojen nostaminen johtaa. Ikuisuuskysymys lienee, saavuttaako Omega ikinä Rolexia jälleenmyyntiarvossa. Itse olen pistänyt rahani sen puolesta, että lyhyellä aikavälillä voi tehdä hyviä Omega-kauppoja, mutta pidemmälti katsottuna uskon, että Rolex-mies hymyilee vielä hieman maireammin.

Tuon tulee sitten historia joskus kertomaan. Luulen, että jälleenmyyntiarvo saattaa nousta näennäisesti, mutta käytännössä tuollaiset edellä mainitsemani "kaupat" voivat olla tulevaisuudessa harvinaisia. Omega-mies hymyilee AINA kuin "hangon keksi"... =)

Jos jokainen ostaisi sellaisen kellon, mistä pitää ja sijoittaisi sitten rahaa vaikka osakkeisiin. Mielestäni on vähän kelloa itseään väheksyvää argumentoida ostostaan arvon säilyvyydellä. Tulee sellainen olo, että itse kellosta ei löytynyt tarpeeksi kehuttavaa. Toisaalta kun katsoo miten tiheään moni vaihtaa "graalejaan" toisiin, ei voi kuin ihmetellä, että pidettiinkö siitä kellosta alunperinkään niin paljoa, että oli syytä ostaa.

Minä näen tuon arvonsäilymisaspektin ylimääräisenä "bonuksena" joka joissain tapauksissa tulee muutenkin mieleisen kellon mukana. Joku saattaa nähdä jonkun kellomerkin välittämät mielikuvatkin samalla tavoin ylimääräisenä bonuksena. Jollekin taasen riittää "pelkkä" kello.

Minulla on ollut kelloja, jotka heti ostohetken jälkeen ovat antaneet suunnatonta omistamisen riemua, mutta sitten "taika" on kadonnut ja kello mennyt kiertoon. Toisaalta on myös kelloja, joissa tuo taika on säilynyt. Ei nämä asiat selviä kuin kokeilemalla.

Kelloon kiintymiseen vaikuttaa myös se, että se on ollut kädessä "todistamassa" kun itselle on tapahtunut jotain merkittävää (esim. lapsen syntymä) tai että siihen liittyy jokin tarina, joka antaa kellolle persoonallisuutta. Nämä taitavatkin olla enemmän henkimaailman asioita.

Mielestäni koskaan ei voi varmuudella tietää, onko hankittu kello nyt se "grail". Itse esimerkiksi haluaisin tietää mikä on tilanne Rolexin Daytonan, Patekin Nautiluksen, IWC:n Portuguesen, VC Overseasin tai AP ROO:n kanssa. Kaikki nuo ovat korkealla haluttavuuslistalla, mutta onkohan mikään noista se "grail". Harmi, ettei ole olemassa kellojen liisaustoimintaa, niin voisi ilman suurempia taloudellisia panostuksia kokeilla miten kello laulaa käyttäjälleen. On tylsää käyttää paljon rahaa kelloon, kantaa se ulos kaupasta ja hetken kuluttua huomata kärsivänsä Plääh-tunteesta.
« Viimeksi muokattu: 08.03.12 - klo:20:41 kirjoittanut Qristian »

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1700 : 08.03.12 - klo:20:30 »
Minulla on ollut kelloja, jotka heti ostohetken jälkeen ovat antaneet suunnatonta omistamisen riemua, mutta sitten "taika" on kadonnut ja kello mennyt kiertoon. Toisaalta on myös kelloja, joissa tuo taika on säilynyt. Ei nämä asiat selviä kuin kokeilemalla.

Erilaisten asioiden arvostus saattaa muuttua vuosien kuluessa. Tällöin saattaa se aiemmin havaittu "taikakin" menettää merkityksensä.
 
Mielestäni koskaan ei voi varmuudella tietää, onko hankittu kello nyt se "grail". Itse esimerkiksi haluaisin tietää mikä on tilanne Rolexin Daytonan, Patekin Nautiluksen, IWC:n Portuguesen, VC Overseasin tai AP ROO:n kanssa. Kaikki nuo ovat korkealla haluttavuuslistalla, mutta onkohan mikään noista se "grail". Harmi, ettei ole olemassa kellojen liisaustoimintaa, niin voisi ilman suurempia taloudellisia panostuksia kokeilla miten kello laulaa käyttäjälleen. On tylsää käyttää paljon rahaa kelloon, kantaa se ulos kaupasta ja hetken kuluttua huomata kärsivänsä Plääh-tunteesta.

Olen antanut itseni vakuuttua siitä, että mikäli vain saisin hankittua PP Nautiluksen, en enää koskaan edes haluaisi mitään muuta kelloa. AP Royal Oak saattaisi toimia Patekin korvikkeena useammankin vuoden ajan, mutta kyllä se Nautilus vaan jotenkin houkuttaa...

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1701 : 08.03.12 - klo:20:55 »
Minulla taas halu tiettyyn malliin kasvaa ajan kuluessa ja siitä tulee otettua kaikki mahdollinen selville. Sitten kun sen lopulta hyvään hintaan itselleen löytää ja ostaa, tunne on poikkeuksetta vain vahvistunut. Kyllähän se rahaa tietysti sitoo, mutta yhtäkään kelloani en möisi. Jos pitää saada uusi, siihen säästetään tai budjetoidaan erikseen.

Qristian heitti kyllä melko kovan viisikon kunhan AP ROO:sta otetaan yksi O pois. Siinä on Gentaa kerrakseen. Merkkikohtaiset asennevammat karsisi itselläni Daytonan pois ja loput kolme olisi sellaisia, että yhdestäkään en voisi luopua jos toinen pitäisi saada. Tuohon vielä kello, jota voisi käyttää puvun kanssa ja lopullinen setti olisi melkolailla valmis.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1702 : 08.03.12 - klo:22:06 »
Merkkikohtaiset asennevammat karsisi itselläni Daytonan pois ja loput kolme olisi sellaisia, että yhdestäkään en voisi luopua jos toinen pitäisi saada.

Sama täällä.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1703 : 09.03.12 - klo:00:05 »


Mainitun Omegan kohdalla on mielenkiintoista nähdä mihin aggressivinen hintojen nostaminen johtaa. Ikuisuuskysymys lienee, saavuttaako Omega ikinä Rolexia jälleenmyyntiarvossa. Itse olen pistänyt rahani sen puolesta, että lyhyellä aikavälillä voi tehdä hyviä Omega-kauppoja, mutta pidemmälti katsottuna uskon, että Rolex-mies hymyilee vielä hieman maireammin.

Jos jokainen ostaisi sellaisen kellon, mistä pitää ja sijoittaisi sitten rahaa vaikka osakkeisiin. Mielestäni on vähän kelloa itseään väheksyvää argumentoida ostostaan arvon säilyvyydellä. Tulee sellainen olo, että itse kellosta ei löytynyt tarpeeksi kehuttavaa. Toisaalta kun katsoo miten tiheään moni vaihtaa "graalejaan" toisiin, ei voi kuin ihmetellä, että pidettiinkö siitä kellosta alunperinkään niin paljoa, että oli syytä ostaa.

Jokaisella on omat tavat ja mieltymyksensä. Keskustelu luisuu jo sivuraiteille, mutta totean nyt kuitenkin, että osakesijoittaminen yleiskäsitteenä on hyvin laaja ja monitahoinen asia, joka vaatii todella hyvätasosita perehtymistä, jotta siinä voi menestyä nopealla kaupalla. Jos tuntee kellot - tai mitkä tahansa arvo/taide-esineet, on sijoittaminen tai säästäminen mahdollista ja järkevää. Se, että uskoo jonkin kellon arvon nousuun tarkoittaa sitä, että uskoo kellon olevan kiinnostava muiden silmissä myös jatkossa. En osaa lukea ajatuksiasi, mutta juontaako nihkeä suhtautuminen arvoargumenttisi juuri tähän? Jos nimittäin hankkii kelloja joiden arvon uskoo nousevan, tulee hankkineeksi enemmän tai vähämmän valtavirran mukaisia tuotteita, jolloin voisi ajatella, että muiden henkilöiden arviot ja näkemykset painavat sisältäpäin kumpuavaa intohimoa enemmän.

Itselleni on ihan selvää, että on A-kategorian kellot, jotka ostetaan itselle ja joita voi olla jopa vaikeakin myydä jos sille päälle sattuisi ja sitten B-kategoria johon kuuluvat ne jotka on makeita, mutta ei niin että haluaisin pitää ne välttämättä aina.

On tosiaan vähän huono jos arvolisäys on ainoa tekijä kelloa valittaessa, mutta totuuden nimissä ei se nyt mitenkään kauhean huonokaan juttu ole.

Minä näen tuon arvonsäilymisaspektin ylimääräisenä "bonuksena" joka joissain tapauksissa tulee muutenkin mieleisen kellon mukana. Joku saattaa nähdä jonkun kellomerkin välittämät mielikuvatkin samalla tavoin ylimääräisenä bonuksena. Jollekin taasen riittää "pelkkä" kello.

Minulla on ollut kelloja, jotka heti ostohetken jälkeen ovat antaneet suunnatonta omistamisen riemua, mutta sitten "taika" on kadonnut ja kello mennyt kiertoon. Toisaalta on myös kelloja, joissa tuo taika on säilynyt. Ei nämä asiat selviä kuin kokeilemalla.

Kelloon kiintymiseen vaikuttaa myös se, että se on ollut kädessä "todistamassa" kun itselle on tapahtunut jotain merkittävää (esim. lapsen syntymä) tai että siihen liittyy jokin tarina, joka antaa kellolle persoonallisuutta. Nämä taitavatkin olla enemmän henkimaailman asioita.

Mielestäni koskaan ei voi varmuudella tietää, onko hankittu kello nyt se "grail"...

Samaa mieltä. Kellonhankinta ja omistaminen on monitahoinen juttu ja eri ihmisille eriasiat on tärkeitä. Sitäpaitsi, olen nähnyt lähes kaikilla harrastamiseen syventyvillä näiden tärkeiden tekijöiden muuttuvan kokoajan. Uskon itse, että koko grail-homma on vaan mystinen harha, sitä ei voi koskaan saavuttaa, eikä yhdestäkään kellosta tule lopulta sellaista aarretta jota uskoo etsivänsä. Sensijaan luulen, että nuo mainitsemasi kokemukset voivat kyllä hyvinkin tehdä jostakin ihan peruskellostakin juuri "sen".

barcelona

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1704 : 09.03.12 - klo:04:02 »


Onko varmasti 50-lukua? Muotokieli sai itseni ensin miettimään, että JLC:llä olisi ihan perustellut syyt julkaista oma Master Control Sixties -mallistonsa.

Itseasiassa en tiedä tarkkaa valmistusvuotta, joten jos jollain tarkempaa tietoa niin erittäin kiitollisena otan sitä vastaan.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1705 : 09.03.12 - klo:08:15 »
En osaa lukea ajatuksiasi, mutta juontaako nihkeä suhtautuminen arvoargumenttisi juuri tähän? Jos nimittäin hankkii kelloja joiden arvon uskoo nousevan, tulee hankkineeksi enemmän tai vähämmän valtavirran mukaisia tuotteita, jolloin voisi ajatella, että muiden henkilöiden arviot ja näkemykset painavat sisältäpäin kumpuavaa intohimoa enemmän.

Voihan tuossa totuudensiementä ollakin, en ihan niin objektiivisesti osaa itseäni tarkastella. Tietyn merkin arvon säilyttäminen perustuu kuitenkin pohjimmiltaan siihen, että aina on joku, joka ko. merkin kellosta on valmis maksamaan ja itsehän puolestani karsastan merkkejä. Tai ehkä en niinkään karsasta kuin suhtaudun melko välinpitämättömästi. Kaikenlainen huomio tuolla oikeassa elämässä asiaan vihkiytymättömiltä ja muiltakin on myös yleensä kiusallista ja tarpeetonta.
« Viimeksi muokattu: 09.03.12 - klo:08:18 kirjoittanut Co-respondent »

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1706 : 09.03.12 - klo:08:36 »
Kaikenlainen huomio tuolla oikeassa elämässä asiaan vihkiytymättömiltä ja muiltakin on myös yleensä kiusallista ja tarpeetonta.

Tämän allekirjoitan myös omalta kohdaltani.

Jotkut vaan kerjäävät huomiota osakseen ja silloin myös tietynlaisen "kansan suosion" savuttaneet kellotkin ovat sellaiseen varsin sopiva instrumentti.

http://www.seiska.fi/viihdeuutiset/_a269541/linnan+jatkot+kimmo+elomaa+esitteli+rolexiaan++alta+kympin+maksaa+kuvat/

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1707 : 09.03.12 - klo:10:21 »
Kaikenlainen huomio tuolla oikeassa elämässä asiaan vihkiytymättömiltä ja muiltakin on myös yleensä kiusallista ja tarpeetonta.

Kyllä juuri näin, ja yhtälailla on hieno hetki hiljaisessa seminaarisalissa, neuvottelussa tai muualla huomata tuntemattoman henkilön vaivihkainen arvostava nyökkäys tunnistaessaan ranteessani olevan 50-luvun Longineksen, ja minun vastavuoroisesti osatessa arvostaa hänen vanhaa Omegaansa. Kahvitauolla Suunto- ja kännykkämiehet tohkeissaan tohottavat ja koettavat networkata ja bondautua - me olemme jo samassa veneessä eikä meidän tarvitse keksiä small-talkin aihetta enää.


Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1708 : 09.03.12 - klo:10:27 »
Kaikenlainen huomio tuolla oikeassa elämässä asiaan vihkiytymättömiltä ja muiltakin on myös yleensä kiusallista ja tarpeetonta.

Kyllä juuri näin, ja yhtälailla on hieno hetki hiljaisessa seminaarisalissa, neuvottelussa tai muualla huomata tuntemattoman henkilön vaivihkainen arvostava nyökkäys tunnistaessaan ranteessani olevan 50-luvun Longineksen, ja minun vastavuoroisesti osatessa arvostaa hänen vanhaa Omegaansa. Kahvitauolla Suunto- ja kännykkämiehet tohkeissaan tohottavat ja koettavat networkata ja bondautua - me olemme jo samassa veneessä eikä meidän tarvitse keksiä small-talkin aihetta enää.



No oikeastaan tarkoitin juuri päinvastaista. Kellot ovat tavallaan aika tylsä keskustelunaihe enkä koe sitä niin merkittäväksi yhdistäväksi tekijäksi, että ymmärtäisin ventovieraan lähestyvän minua vain sen perusteella. Muuten kyllä juttelen mielelläni monistakin asioista ihan ohimennen ihmisten kanssa ja kelloistakin iloisesti hymyillen jos keskustelun aloittaja on esim. asiakas tai vaikka messuilla osastollamme vieraileva henkilö. En siis koe kellojen vuoksi mitään yhteenkuuluvuuden tunnetta.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1709 : 09.03.12 - klo:10:52 »
No oikeastaan tarkoitin juuri päinvastaista. Kellot ovat tavallaan aika tylsä keskustelunaihe enkä koe sitä niin merkittäväksi yhdistäväksi tekijäksi, että ymmärtäisin ventovieraan lähestyvän minua vain sen perusteella. Muuten kyllä juttelen mielelläni monistakin asioista ihan

Vanhojen eli vintagekellojen harrastajat skannaavat usein läsnäolijoiden ranteita ja tunnistavat toisen "alan miehen". Minä ainakin teen niin, ja tiedän usean muunkin tekevän saman. Kyse on harrastuneisuuden tasosta, sekä nimenomaan siitä onko vintagekello vai moderni. En keksi uuden Rolexin tai Breitlingin omistajan kanssa yhteistä jutunaihetta, mutta tyylikäs, vanha arvokello voi usein herättää "in the know" -henkilöiden positiivisen huomion ja yhteenkuuluvuuden tunteen. Mutta en tietenkään tarkoita sitä että Stockan kassalla aloittaisin keskustelua LeCoultre Powermaticia ranteessaan kantavan kanssa, mutta noteeraan sen. Suurin osa ihmisistä ei noteeraisi sitä.