Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295493 kertaa)

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1680 : 06.03.12 - klo:13:52 »
Muuta noista sarjoista voi olla aika turha tuolla budjetilla etsiä mutta itsehän toki olen sitä mieltä, että nuo ovat sarjojensa puhtaimmat edustajat ja ennenkaikkea pukukelloksi sopivimmat, ellei kultaa vaadita.

Hienoja ovat kumpainenkin. Less Is More...

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1681 : 06.03.12 - klo:14:26 »
Rolexien paras puoli on se, että niiden arvo säilyy erittäin hyvin jälkimarkkinoilla.

Tästä on joskus käyty aiemminkin keskustelua, mutta tottahan tuo karkeasti ottaen on. Toisalta Rolexin kohdalla kyse on myös "optisesta harhasta" sikäli, että Rolexin ovh -hinta on käytännössä lähes sama kuin todellinen ostohinta, toisin kuin esimerkiksi Rolexin lähimmällä  kilpakumppanilla Omegalla, jonka arvon säilyminen on todellisuudessa ihan yhtä hyvä kuin Rolexillakin, jos vertaa hinnan muutosta todelliseen ostohintaan eikä ovh -hintaan, mistä Omegan kohdalla saattaa saada 40% alennusta.

Jos seuraa ulkomaisia myyntisivustoja (käytettyjen kellojen), on ylivoimaisesti eniten tarjolla juuri Rolexia. No, onko se sitten hyvä vai huono asia, sen päättäköön jokainen omalla kohdallaan.

No jaa. 70-luvun DJ:n hinta pyörii myllytyksestä riippuen 1000-2000 euron välissä, kun saman ikäisiä Constellationeita saa selvästi alle tuhannen euron jos kunnossa on yhtään mitään sanomista. Vielä 2000-luvun alussa ero vintage-kelloissa oli valtava, mutta nyt kun kellot ovat pinnalla ja vintage muotia, niin myös muiden merkkien hinnat ovat nousseet. Uudempien kellojen kohdalla hinnat pitävät paremmin, joskin ostajien tietoisuus alennuksista vaihtelee, mikä saattaa tehdä käytetyn ompun hankinnasta hyvinkin kannattavaa.

Rolexin kohdalla hintaa pitää ylhäällä hintojen lisäksi myös mallisarjan pysyvyys, mikä tekee tietyistä kelloista niin klassisia, ettei muotoilu tai aika pääse vaikuttamaan niihin kovin paljoa. Tämän vuoksi esimerkiksi DJ:tä katselevan voi pohtia huoletta jopa 20 vuotta vanhan kellon hankintaa, eikä kello silti ole olemukseltaa hirvittävän erilainen uusimpaan versioon nähden.

Mainitun Omegan kohdalla on mielenkiintoista nähdä mihin aggressivinen hintojen nostaminen johtaa. Ikuisuuskysymys lienee, saavuttaako Omega ikinä Rolexia jälleenmyyntiarvossa. Itse olen pistänyt rahani sen puolesta, että lyhyellä aikavälillä voi tehdä hyviä Omega-kauppoja, mutta pidemmälti katsottuna uskon, että Rolex-mies hymyilee vielä hieman maireammin.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1682 : 06.03.12 - klo:14:56 »
Muuta noista sarjoista voi olla aika turha tuolla budjetilla etsiä mutta itsehän toki olen sitä mieltä, että nuo ovat sarjojensa puhtaimmat edustajat ja ennenkaikkea pukukelloksi sopivimmat, ellei kultaa vaadita.

Hienoja ovat kumpainenkin. Less Is More...

Näin on. Kumpa vaan olisivat jättäneet GO:sta pois sekuntiosoitteimen (valkokultaisessa manuaalimallissa sitä ei ole) ja JLC:stä sen lisäksi päivyrin, niin oltaisiin asian ytimessä.

Käytettyjä kelloja pysyvästi itselleni ostavana minulle ei ole jälleenmyyntiarvoilla muuta merkitystä kuin se, että ostamalla väehmmän mainstream-merkin kellon, saan mielestäni valtavasti enemmän rahallani kuin ostamalla Rolexia tai Omegaa. Oikeastaan mielestäni lähtöhinnatkin ovat paremmin kohdalaan monella tuntemattomalla merkillä.
« Viimeksi muokattu: 06.03.12 - klo:14:59 kirjoittanut Co-respondent »

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1683 : 06.03.12 - klo:15:01 »
Noista GO ehdottomasti, jos jälleenmyyntiarvolla ei ole väliä (JLC lienee helpompi myydä eteenpäin). JLC:n päivyrireikä on kammotus, GO:n design silkkaa sexyä.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

AJM

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1684 : 06.03.12 - klo:15:56 »


En tiedä tuon merkin saatavuudesta, mutta mahdollisen seuraavan hankintani yhteydessä saattaisin harkita kreikkalaista www.ora24.gr -sivua.


Miksi harkitsisit ora24:sta? Mulla on viime viikoilta ihan hyviä kokemuksia ko. kaupasta, vaikka en kelloa saanutkaan ostettua - se myytiin liikkeestä ennen kuin saimme asiat sähköpostitse sovittua. Pahus. Alex Papakonstantinou vastasi minulle jokaiseen viestiini nopeasti, kohteliaasti ja hyvällä englannin kielellä. Sain myös hyviä lisäkuvia kellosta pyydettyäni. Huono puoli oli se, että liike ei hyväksynyt luottokorttimaksua, mutta paypalilla olisi onnistunut.
"I can't teach you my swag. You can pay for school but you can't buy class." - Jay-Z

Qristian

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 117
  • SL R 1
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1685 : 06.03.12 - klo:16:08 »


En tiedä tuon merkin saatavuudesta, mutta mahdollisen seuraavan hankintani yhteydessä saattaisin harkita kreikkalaista www.ora24.gr -sivua.


Miksi harkitsisit ora24:sta? Mulla on viime viikoilta ihan hyviä kokemuksia ko. kaupasta, vaikka en kelloa saanutkaan ostettua - se myytiin liikkeestä ennen kuin saimme asiat sähköpostitse sovittua. Pahus. Alex Papakonstantinou vastasi minulle jokaiseen viestiini nopeasti, kohteliaasti ja hyvällä englannin kielellä. Sain myös hyviä lisäkuvia kellosta pyydettyäni. Huono puoli oli se, että liike ei hyväksynyt luottokorttimaksua, mutta paypalilla olisi onnistunut.

Harkitsisin siksi, että mielestäni liikkeen hinnat vaikuttavat erittäin kilpailukykyisiltä verrattuna esim. Chrono24:sen hintoihin. Johtuneeko sitten maan taloustilanteesta vai mistä mutta Kreikka saattaisi olla hyvä paikka kellokauppojen tekoon. Kysymyksenasettelusi hämmentää. Nimenomaan toin tuon liikkeen esille yhtenä potentiaalisena ostopaikkana. Omat myönteiset kokemuksesi vahvistavat arviotani.
« Viimeksi muokattu: 06.03.12 - klo:16:11 kirjoittanut Qristian »

AJM

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 152
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1686 : 06.03.12 - klo:18:49 »
^ ihan rehdiltä kelloliikkeeltä vaikutti! Samaa asiaa eli hintatasoa minäkin pidin ora24:ssa järkevänä. Laita viestiä tänne, jos ja kun kellon sieltä hankit! Odottelen jos chrono24-sivuille tulisi toinen mintti JLC Master Chronoa. GO Senator Chrono lienee hyvä vaihtoehto sille, jos ei JLC:tä saa..

Paljonko muuten yleensä tulee Paypalilla/luottokorttimaksuilla lisäkustannuksia? Ora24 olisi veloittanut 5000€ kellosta 190€ eli about 4% lisää.
"I can't teach you my swag. You can pay for school but you can't buy class." - Jay-Z

barcelona

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1687 : 06.03.12 - klo:19:09 »
Itselläni JLC:n powermatic jostain 50-luvulta. Hyvin käy ja toimii minusta hyvin pukukellona. Tämä siis vinkkinä jos haluaa päästä hiukan edullisemmassa hintaluokassa käsiksi automaatti kelloon. Hinta lienee nykypäivänä hyväkuntoisena jossain 500+ euroa.




Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1688 : 06.03.12 - klo:20:27 »
Paljonko muuten yleensä tulee Paypalilla/luottokorttimaksuilla lisäkustannuksia? Ora24 olisi veloittanut 5000€ kellosta 190€ eli about 4% lisää.

PayPalilla 4%.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1689 : 07.03.12 - klo:16:52 »
Mulla on ollut kymmenisen vuotta Raymons Weilin Tango, malli taitaa olla tämä: http://www.bidorbuy.co.za/item/53226953/Pre_worn_RAYMOND_WEIL_Geneve_TANGO_Twotone_18ct_in_Excellent_Condition.html



Tosin en ole nyt kelloa vuoteen pitänyt kädessäni, jotenkin olen tottunut olemaan ilman.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1690 : 08.03.12 - klo:08:28 »

No jaa. 70-luvun DJ:n hinta pyörii myllytyksestä riippuen 1000-2000 euron välissä, kun saman ikäisiä Constellationeita saa selvästi alle tuhannen euron jos kunnossa on yhtään mitään sanomista. Vielä 2000-luvun alussa ero vintage-kelloissa oli valtava, mutta nyt kun kellot ovat pinnalla ja vintage muotia, niin myös muiden merkkien hinnat ovat nousseet. Uudempien kellojen kohdalla hinnat pitävät paremmin, joskin ostajien tietoisuus alennuksista vaihtelee, mikä saattaa tehdä käytetyn ompun hankinnasta hyvinkin kannattavaa.
Tästä en ole aivan varma, mutta jotenkin muistelisin 70-luvun Rolexien ja Omegoiden välillä olleen melko huomattavan hintaeron jo hankittaessa kelloa? Minulla uudempien Omegoiden kohdalla jälleenmyyntiarvo on ollut etumerkiltään positiivinen (suuri alennus ostettaessa + ovh-hintojen voimakas nousu). Omega SMP 300, jonka hankin 2001 ja myin pois 2009 oli varsin onnistunut sijoitus, vaikka se ei koskaan ole ollut kellohankinnoissani mikään tärkeä tekijä. Air Kingin kanssa, joka oli SMP:n ohella toinen vaihtoehto, olisi käynyt varmasti toisin (muodollinen alennus).

 
Rolexin kohdalla hintaa pitää ylhäällä hintojen lisäksi myös mallisarjan pysyvyys, mikä tekee tietyistä kelloista niin klassisia, ettei muotoilu tai aika pääse vaikuttamaan niihin kovin paljoa. Tämän vuoksi esimerkiksi DJ:tä katselevan voi pohtia huoletta jopa 20 vuotta vanhan kellon hankintaa, eikä kello silti ole olemukseltaa hirvittävän erilainen uusimpaan versioon nähden.

Jep, ehkäpä kellomaailman konservatiivisin yhtiö. Kunnioitettava asenne kerrassaan. Rolexin ystävät ja muutkin kelloharrastajat antanevat arvoa tällaiselle pysyvyydelle. Omagallahan vastaavaa pysyvyttä edustavat esimerkiksi "Moon Watch" ja Ploprof.
 
Mainitun Omegan kohdalla on mielenkiintoista nähdä mihin aggressivinen hintojen nostaminen johtaa. Ikuisuuskysymys lienee, saavuttaako Omega ikinä Rolexia jälleenmyyntiarvossa. Itse olen pistänyt rahani sen puolesta, että lyhyellä aikavälillä voi tehdä hyviä Omega-kauppoja, mutta pidemmälti katsottuna uskon, että Rolex-mies hymyilee vielä hieman maireammin.

Tuon tulee sitten historia joskus kertomaan. Luulen, että jälleenmyyntiarvo saattaa nousta näennäisesti, mutta käytännössä tuollaiset edellä mainitsemani "kaupat" voivat olla tulevaisuudessa harvinaisia. Omega-mies hymyilee AINA kuin "hangon keksi"... =)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1691 : 08.03.12 - klo:09:44 »
Mainitun Omegan kohdalla on mielenkiintoista nähdä mihin aggressivinen hintojen nostaminen johtaa. Ikuisuuskysymys lienee, saavuttaako Omega ikinä Rolexia jälleenmyyntiarvossa. Itse olen pistänyt rahani sen puolesta, että lyhyellä aikavälillä voi tehdä hyviä Omega-kauppoja, mutta pidemmälti katsottuna uskon, että Rolex-mies hymyilee vielä hieman maireammin.

Tuon tulee sitten historia joskus kertomaan. Luulen, että jälleenmyyntiarvo saattaa nousta näennäisesti, mutta käytännössä tuollaiset edellä mainitsemani "kaupat" voivat olla tulevaisuudessa harvinaisia. Omega-mies hymyilee AINA kuin "hangon keksi"... =)

Jos jokainen ostaisi sellaisen kellon, mistä pitää ja sijoittaisi sitten rahaa vaikka osakkeisiin. Mielestäni on vähän kelloa itseään väheksyvää argumentoida ostostaan arvon säilyvyydellä. Tulee sellainen olo, että itse kellosta ei löytynyt tarpeeksi kehuttavaa. Toisaalta kun katsoo miten tiheään moni vaihtaa "graalejaan" toisiin, ei voi kuin ihmetellä, että pidettiinkö siitä kellosta alunperinkään niin paljoa, että oli syytä ostaa.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1692 : 08.03.12 - klo:11:04 »
^ What he said.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1693 : 08.03.12 - klo:11:12 »
Itselläni JLC:n powermatic jostain 50-luvulta. Hyvin käy ja toimii minusta hyvin pukukellona. Tämä siis vinkkinä jos haluaa päästä hiukan edullisemmassa hintaluokassa käsiksi automaatti kelloon. Hinta lienee nykypäivänä hyväkuntoisena jossain 500+ euroa.



Onko varmasti 50-lukua? Muotokieli sai itseni ensin miettimään, että JLC:llä olisi ihan perustellut syyt julkaista oma Master Control Sixties -mallistonsa.

Alex70

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 126
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1694 : 08.03.12 - klo:11:45 »
Itselläni JLC:n powermatic jostain 50-luvulta. Hyvin käy ja toimii minusta hyvin pukukellona. Tämä siis vinkkinä jos haluaa päästä hiukan edullisemmassa hintaluokassa käsiksi automaatti kelloon. Hinta lienee nykypäivänä hyväkuntoisena jossain 500+ euroa.



Onko varmasti 50-lukua? Muotokieli sai itseni ensin miettimään, että JLC:llä olisi ihan perustellut syyt julkaista oma Master Control Sixties -mallistonsa.
Aika varmasti on ja sisällä hyvin luultavasti JLC:n cal 497 tai 481. -40 luvun puolesta välistä -50 luvun loppuun. Omasta mielestäni kellon muotokielessä muutama juttu viittaa vahvasti aikaan ennen -50 lukua. Melkinn art deco tyyppiset numeraalit sekä pisaran/nuolenkärjen malliset tunti-indeksit.
Olen muuten joskus nähnyt tällaisen mustallakin taululla. Upea sekin.