Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295071 kertaa)

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1245 : 09.11.11 - klo:14:34 »
Lisäksi se on rehellisyydessään hyvän näköinen kello - jos unohdetaan suosiolla kaikki kuukoristellut special editionit, taulussa on sellaista turhan hienostelematonta ammattimaisen ajanottimen henkeä.

Kyllä, juuri näin, olen täsmälleen samaa mieltä. Speedy näyttää rehellisesti ajanmittausvälineeltä. Tuo muotoilu on kuitenkin minustakin tyylikäs, juuri oikealla tavalla. Lisäksi Speedy on todella persoonallinen, vaikka se on varmaan yleisin "luksus"-krono maailmassa (no ei nyt ihan mutta paljonhan noita on) mikä tuntuu vähän hassulta.

Olen aikaisemmin omistanut toisen "uus"klassikkokronon, Tag Heuer Carreran. Speedyn saadessani olin alkuun hyvin yllättynyt siitä, että Speedy ja Carrera ovat hyvin erilaisia kelloja, odotin niiden olevan hengeltään enemmän samankaltaisia. Niille jotka pohtivat jommankumman ostoa, niin suosittelen kyllä testaamaan molempia kelloja tarkkaan.

Tykkään kyllä myös noista Special Editioneista, vaikka niitä tuntuu olevan jo joka sormelle. No, onhan jotkut niistä vähän yliampuvia, mutta useimmat ovat ihan siistejä. Ilmeisesti ameriikassa tuo kuussa käynti on sen verran merkittävä juttu, että nuo SE:t uppoavat sinne joka tapauksessa, oli ne millaisia vaan.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1246 : 09.11.11 - klo:14:38 »
Itselläni on rotaatiossa kaksi rannekelloa. Pane...eikun Getat ruskealla nahkarannekkeella sekä isän rippilahjaksi 50-60-l. taitteessa saama Omega Seamaster, joka juuri kunnostutettiin uudella lasilla ja metallirannekkeella. Molemmat saa vetää ihan manuaalisesti käyntiin.

Monta vuotta - oikeastaan pari vuosikymmentä - meni ilman rannekelloa, mutta nykyään tulee taas käytettyä liki joka päivä. Tag Heuerin Monaco pitää vielä joskus hankkia.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1247 : 09.11.11 - klo:17:33 »
Jaaha, tänään tuli kannettua kotiin tällainen:



Mahdollisesti kaikkein klassisin kronografi Rolex Daytonan ja Heuer Carreran ohella. Etualalla pukukäytössä enemmän viihtyvä Mark XVI ja takana "mökkikello" Certina Pilot.
Hyvä Nat Geon numero...

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1248 : 09.11.11 - klo:18:01 »
joekok, miltä vuodelta Speedysi on?
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

deMastro

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1249 : 09.11.11 - klo:18:30 »
Ihana Speedmaster! Onnitteluni!

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1250 : 09.11.11 - klo:19:17 »
joekok, miltä vuodelta Speedysi on?

brändnyy, eli 2011 :)  Ei silti, eivätkö nämä ole olleet jo aika pitkään samanlaisia?

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1251 : 09.11.11 - klo:20:04 »
joekok, miltä vuodelta Speedysi on?

brändnyy, eli 2011 :)  Ei silti, eivätkö nämä ole olleet jo aika pitkään samanlaisia?

Varmaan ovat. Jostain syystä noiden hinnat vaan tuntuvat heittelevän kovasti riippuen(?) vuodesta. Enkä puhu nyt reduced-versiosta. Onhan tuossa kuitenkin hesaliitti?
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1252 : 09.11.11 - klo:21:18 »
joekok, miltä vuodelta Speedysi on?

brändnyy, eli 2011 :)  Ei silti, eivätkö nämä ole olleet jo aika pitkään samanlaisia?

Varmaan ovat. Jostain syystä noiden hinnat vaan tuntuvat heittelevän kovasti riippuen(?) vuodesta. Enkä puhu nyt reduced-versiosta. Onhan tuossa kuitenkin hesaliitti?

On joo. Tämä on siis perus Speedmaster Professional, jossa on hesaliitti ja käsin vedettävä kone. Noita versiota on tosi paljon, mutta tämän perusmallin hinta on kasvanut viimeisen viiden vuoden aikana 2800-> 3500e, siis ovh. Käytettynä en tiedä miten hinnat ovat, uskoisin että ihan normaalisti halpenevat. Omegoista saa kuitenkin tosi kovat alennukset (kun kysyy hintaa, niin myyjä ottaa yleensä laskimen kätöseen samantien ja 20% lähtee varmasti heti ja vähän pyytämällä ja ihmettelemällä olen kuullut jopa 30% alennuksista), mikä vaikuttaa varmaan aika paljon käytettyjen hintoihin ja selittänee tuota heittelyä. Uudesta Speedmasterista ei siis pidä mennä maksamaan missään tapauksessa 2800 euroa enempää ja käytetyistäkin sitten kunnon mukaan tuohon 2800 suhteuttaen, hinnakorotuspolitiikan tuntien parin vuoden päästä tilanne on varmaan toinen.

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1253 : 14.11.11 - klo:12:31 »
Miten kellokaupat olisi turvallisinta tehdä netissä? Myyjänä yksityishenkilö EU-alueella. Vähän kylmää laittaa koko rahasumma etukäteen tilisiirtona. Paypalilla tulee taas kuluja sen verran, että niillä melkein ostaisi lennon paikan päälle ja maksaisi käteisellä. Tietysti voi kysyä referenssejä, mutta kuinka paljon niihinkään voi luottaa?

t. Vainoharhainen.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1254 : 14.11.11 - klo:12:38 »
Miten kellokaupat olisi turvallisinta tehdä netissä? Myyjänä yksityishenkilö EU-alueella. Vähän kylmää laittaa koko rahasumma etukäteen tilisiirtona. Paypalilla tulee taas kuluja sen verran, että niillä melkein ostaisi lennon paikan päälle ja maksaisi käteisellä. Tietysti voi kysyä referenssejä, mutta kuinka paljon niihinkään voi luottaa?

t. Vainoharhainen.


"Osta myyjä, älä kelloa" tavataan sanoa. Olen ostanut PayPalilla USA:sta, tilisiirrolla USA:sta ja UK:sta jne. tuollaisia selvästi yli keskivertokuukausipalkan kelloja. Ostokset on tehty foorumien myyntipalstoilla ja olen selvittänyt myyjän historian kyseisellä palstalla ja vähän googlettanut. Pyydä nimi, osoite, puhelinnumero. Tarkista osoite edes asuinosoitteeksi, soita puhelimeen ja sovi kauppa suullisesti vielä. Pyydä lisäkuva kellosta itse keksimääsi aikaan asetettuna. PayPalin kulut eivät ole kuin pari prosenttia joten jos niillä lentää, on kello luultavasti lentämisen arvoinen tai lento hyvin lyhyt. PayPalin suurempi ongelma on, ettei sitä moni hyväksy esim. suomalaisilta, jotka eivät voi virallisesti vahvistaa osoitettaan PP:n palveluun.

En uskaltaisi ostaa eBaysta mitään kallista tilisiirrolla jos palautetta on vähän. Samoin uudet käyttäjät ulkomaisilla foorumeilla saavat puolestani tehdä kasvotusten kauppaa aikansa ja luoda uskottavuutta ennen kuin heidän kanssaan asioin.
« Viimeksi muokattu: 14.11.11 - klo:12:40 kirjoittanut Co-respondent »

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1255 : 14.11.11 - klo:14:00 »
En ottanut vielä yhteyttä myyjään, joten en tiedä referensseistä, mutta ilman niitä en taida uskaltaa.

Paypalin kulut on muistaakseni 4% ja vakuutetun kuriirilähetyksen kanssa kulut alkaa olla pari sataa. Kyllä sillä jo lentää Keski-Eurooppaan. Tapauskohtaista tietty.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1256 : 14.11.11 - klo:14:31 »
En ottanut vielä yhteyttä myyjään, joten en tiedä referensseistä, mutta ilman niitä en taida uskaltaa.

Paypalin kulut on muistaakseni 4% ja vakuutetun kuriirilähetyksen kanssa kulut alkaa olla pari sataa. Kyllä sillä jo lentää Keski-Eurooppaan. Tapauskohtaista tietty.

Kannattaa huomioida myös, että lähetyksen vakuutus ei yleensä kata läheskään koko arvoa jos kyseessä on kello tai koru. Tästä on usein ihan oma pykälä palvelun ehdoissa. Eräs brittiläinen herrasmies lupasi maksaa Glashütte Originalini toimituskulut kun hierottiin kauppoja ja päätyi maksamaan lähemmäs kaksi sataa puntaa eikä vakuutus siltikään tainnut kattaa kuin viitisen sataa. Olin vielä itse matkalla sopivasti niin superpikapaketti seisoi depotissa viikon minua odottelemassa.

Missä hierot kauppoja? Foorumeilla on helpohkoa tarkistaa myyjän taustoja. eBay on vaikeampi enkä oikein tykkää ostaa sieltä muutenkaan koska ylihinnoittelu on ihan vakio. Katso ainakin, että on viimeaikaista palautetta ja että tämä kello ei ole esimerkiksi ensimmäinen arvokas kohde muun palautteen ollessa nappikaupasta.

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1257 : 14.11.11 - klo:14:36 »
Totta. Lento alkaa kuulostaa entistä houkuttelevammalta.

Ilmoitus on Chrono24:lla. Siellä ei näyttänyt ainakaa yksityishenkilöille olevan mitään historiatietoja.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1258 : 14.11.11 - klo:18:36 »
En ottanut vielä yhteyttä myyjään, joten en tiedä referensseistä, mutta ilman niitä en taida uskaltaa.

Paypalin kulut on muistaakseni 4% ja vakuutetun kuriirilähetyksen kanssa kulut alkaa olla pari sataa. Kyllä sillä jo lentää Keski-Eurooppaan. Tapauskohtaista tietty.

Kannattaa huomioida myös, että lähetyksen vakuutus ei yleensä kata läheskään koko arvoa jos kyseessä on kello tai koru. Tästä on usein ihan oma pykälä palvelun ehdoissa. Eräs brittiläinen herrasmies lupasi maksaa Glashütte Originalini toimituskulut kun hierottiin kauppoja ja päätyi maksamaan lähemmäs kaksi sataa puntaa eikä vakuutus siltikään tainnut kattaa kuin viitisen sataa. Olin vielä itse matkalla sopivasti niin superpikapaketti seisoi depotissa viikon minua odottelemassa.

Missä hierot kauppoja? Foorumeilla on helpohkoa tarkistaa myyjän taustoja. eBay on vaikeampi enkä oikein tykkää ostaa sieltä muutenkaan koska ylihinnoittelu on ihan vakio. Katso ainakin, että on viimeaikaista palautetta ja että tämä kello ei ole esimerkiksi ensimmäinen arvokas kohde muun palautteen ollessa nappikaupasta.

Muistaakseni englannissa Royal Maililta ostettava vakutuus kattaa maksimissaan 500 puntaan asti. DHL:ltä saa sitten koko arvolle ja hinta on 150 punnan luokkaa (tosin siinä ei siten kauheasti tarvitse arpoa, eikä odotellekkaan). Jos tuolla 4%:lla saa tosiaan lentoliput, niin ei kannata kahta kertaa miettiä, ainoa vaan, että itse olisin vähän varovainen tapaamispaikan suhteen (ulkomaailainen, paljon käteistä mukana, on melkoisen optimaalinen ryöstökohde).

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1259 : 28.11.11 - klo:17:26 »
Viime viikolla Tampereella sijaitsevan Kalevan kellon ohi kävellessäni silmäni osuivat näyteikkunassa lepäileviin käytettyihin Omegoihin. Tuolloin en vielä uskaltautunut sisälle, mutta tänään poikkesin kyselemään niiden hintoja. Käytettyjä Omega Seamaster- ja Geneve-malleja löytyi heiltä vaikka kuinka paljon hintaluokassa noin 250-700 euroa. Kellotietämykseni on kovin vähäistä, mikä onkin ehkä syynä siihen, että yllätyin edullisista hinnoista. Olen aina olettanut, että Omegat ovat aina kalliita.

Omistan tällä hetkellä vain Seikon lentäjäkellon, joka on ranteessani aina. Olisi varmaankin paikallaan ostaa jokin hieman sirompi pukukello, vaikka en pukua paljon käytäkään. Se tunne on kuitenkin jokseenkin ikävä, kun olet tip-top juhlallisesti pukeutunut, mutta laitatkin ranteeseen sen saman kellon kuin lähikauppaan lähtiessäsi. Olisivatko yllä mainitsemani Seamaster- tai Geneve-mallit hyviä vaihtoehtoja ns. lähtötason pukukelloiksi? Käyttöä tälle kellolle tulisi korkeintaan muutamia kertoja viikossa, joten kannattaako harkita ennemmin vedettävää kelloa vai automaattia?
Myydään valkoisia pellavaliinoja.