Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295244 kertaa)

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1170 : 18.10.11 - klo:21:19 »
Wikipedia luokitusjärjestelmästä

Tuon mukaan kalastukseen kannattaa valita water resistant 50 m.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1171 : 18.10.11 - klo:21:33 »
Käytännössä kaikki uudet kellot on tiivistetty vähintään 30 metriin, mikä riittää jokapäiväiseen puuhailuun.

Tämä metrimäärä on käsittääkseni aika suuntaa-antava muissa paitsi sukelluskelloissa. Tuntuu että osassa kelloista 30m tarkoittaa matkaa jonka voit kävellä tihkusateessa kellon siitä vioittumatta. Eli en todellakaan lähtisi 30 metriin sukeltamaan kyseisellä kellolla.

Näin taitaa olla, eli 30m = roisketiiviys.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1172 : 18.10.11 - klo:21:55 »
Wikipedia luokitusjärjestelmästä

Tuon mukaan kalastukseen kannattaa valita water resistant 50 m.

Jep. Etenkin jos ostaa halvemman kellon, niin kannattaa varata reilusti tuota kestävyyttä, esim 200m. Eri valmistajat ilmoittelevat ihan eri lukemia. Omassa IWC:ssä on esimerkiksi ilmoitettu 6bar eli 60m. Silti epäilen että kestää hyvin mitä tahansa vesileikkiä - ruuvattava kansi, hyvät tiivisteet, rungon alla erikseen tiivistetty välipohja ja tiivistetty ruuvatava nuppi - pakkohan sen on kestää. Eipä silti, äärinmäisin vesiolosuhde toistaiseksi on ollut kraanan alla.

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1173 : 18.10.11 - klo:23:17 »
Käytännössä kaikki uudet kellot on tiivistetty vähintään 30 metriin, mikä riittää jokapäiväiseen puuhailuun.

Tämä metrimäärä on käsittääkseni aika suuntaa-antava muissa paitsi sukelluskelloissa. Tuntuu että osassa kelloista 30m tarkoittaa matkaa jonka voit kävellä tihkusateessa kellon siitä vioittumatta. Eli en todellakaan lähtisi 30 metriin sukeltamaan kyseisellä kellolla.
Ongelmahan on siinä, että noita vedentiiviyksiä ilmoitetaan mielenkiintoisella järjestelmällä. Tuo 30m voi myös tarkoittaa 30 minuuttia metrin syvyydessä paikallaan, eli noin 0 sekunttia liikkessä metrin syvyydessä. Ja yleisestikin noita vedenkestävyyksiä testataan paikallaan olevalla kellolla seisovassa vedessä, joten itse en 50 metriä kestävällä kellolla hirveästi yli 20 metrin syvyyksiin menisi.

moonshine

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1174 : 19.10.11 - klo:12:49 »
Getat otti ja meni sanomaan työsopimuksen irti. Ajan säätäminen ei enää onnistu. Hyvä ensivaikutelma kellosta mureni kyllä kertaheitolla.. Kannattaako korjauttaa vai alkaa suoraan säästämään vaikka Seikon vitoseen tai Steinhartiin?

Kuten jo aiemmin postasin, sama homma oman getatin kanssa. Eiköhän tästä voi vetää sellaisen johtopäätöksen, ettei noihin kannata rahojaan hassata. Lähetin kuitenkin omani korjattavaksi, saa nähdä kauan kestää että saan kellon takaisin; ja kauan toimii tällä kertaa. Ei ehtinyt ensimmäiselle yrittämällä tulla edes 3 kk täyteen. Taattua made in china -laatua; onneksi kuitenkin kaunis katsella.

Christopher ward -kellot näyttävät kyllä hyviltä hintaisekseen. Pitänee tutustua lafkaan ja kelloihin tarkemmin.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1175 : 19.10.11 - klo:13:45 »
Huomasin eilen liikkeen ikkunassa kiinnostavan Tissotin:

http://www.hodinkee.com/blog/2010/3/3/announcing-the-tissot-visodate-1957-a-vintage-inspired-stunn.html

Hintaa oli reilut 400€, joten sopisi useammalle täältä päivittäistä ja tyylikästä käyttökelloa hakevalle.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Lord Gladstone

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1176 : 19.10.11 - klo:19:59 »
Noukin maanantaina Sepänviisarista AK 114200 vuodelta 2008, M-sarjaa ja kiva valkoinen kellotaulu 9-3-6, uudempi ei-peltinen rannekelukko. Verrattuna mitä maksoin Lontoossa vuoden 1994 14000:sta joka ei ole kronometri-statuksella niin olen tyytyväinen. 2 päivää ollut ranteessa ja aika silmämääraisesti pysynyt +/-0.5 jos sitäkään.

Tämä malli (tosin kuvassa olevat viisarit ovat tummemmat:




joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1177 : 19.10.11 - klo:21:52 »
Noukin maanantaina Sepänviisarista AK 114200 vuodelta 2008, M-sarjaa ja kiva valkoinen kellotaulu 9-3-6, uudempi ei-peltinen rannekelukko. Verrattuna mitä maksoin Lontoossa vuoden 1994 14000:sta joka ei ole kronometri-statuksella niin olen tyytyväinen. 2 päivää ollut ranteessa ja aika silmämääraisesti pysynyt +/-0.5 jos sitäkään.

Tämä malli (tosin kuvassa olevat viisarit ovat tummemmat:





Onnittelut! Mietin tuon ostoa itsekkin, mutten lopulta tohtinut - tuo 34mm koko vähän epäilytti.  Sepän kuva ei todellakaan ollut niin hieno kuin tämä linkittämäsi. AK on IWC:n jälkeen varmaan legendaarisin lentäjän kello.



 Laita toki itseotettuja kuvia myös!

barcelona

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1178 : 19.10.11 - klo:23:18 »
Joudun laittamaan teille foorumin kellokeräilijät aika mojovan laskun johtuen näistä aihetta käsittelevistä postauksista. Olen seuraillut joitakin vuosia sivusilmällä eri merkkisiä mekaanisia kelloja ja nyt kellomies kirjan ja täällä käydyn keskustelun jälkeen tapahtui se mitä olen kokoajan pelännyt. Eli höyrähtäminen kellojen maailmaan. Itseni tuntien tämä ei pääty hyvin, ainakaan taloudellisessa mielessä ajateltuna...

Lord Gladstone

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1179 : 20.10.11 - klo:09:07 »
...Laita toki itseotettuja kuvia myös!

Ranne 18cm kellon kohdalta.



vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1180 : 20.10.11 - klo:09:54 »
Joudun laittamaan teille foorumin kellokeräilijät aika mojovan laskun johtuen näistä aihetta käsittelevistä postauksista. Olen seuraillut joitakin vuosia sivusilmällä eri merkkisiä mekaanisia kelloja ja nyt kellomies kirjan ja täällä käydyn keskustelun jälkeen tapahtui se mitä olen kokoajan pelännyt. Eli höyrähtäminen kellojen maailmaan. Itseni tuntien tämä ei pääty hyvin, ainakaan taloudellisessa mielessä ajateltuna...

Näin. Varsinkin tuon kirjan selaaminen aiheutti sen, että seuraavat kuukaudet syödään Rainbow-tonnikalaa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1181 : 20.10.11 - klo:10:49 »
Joudun laittamaan teille foorumin kellokeräilijät aika mojovan laskun johtuen näistä aihetta käsittelevistä postauksista. Olen seuraillut joitakin vuosia sivusilmällä eri merkkisiä mekaanisia kelloja ja nyt kellomies kirjan ja täällä käydyn keskustelun jälkeen tapahtui se mitä olen kokoajan pelännyt. Eli höyrähtäminen kellojen maailmaan. Itseni tuntien tämä ei pääty hyvin, ainakaan taloudellisessa mielessä ajateltuna...

Nooh, ei tässä kannata vielä voivotella. Itselleni kellot ovat itseasiassa olleet enemmin sijoituskohde. Olen ostanut varmaan viiden vuoden ajan (hurahdin parikymppisenä) arvokelloja (ovh yli 2000e) käytettynä. Tavallisesti 800-1200e akselilla. Kelloja on tosiaan käynyt minulla parisen kymmentä ja hyvin harvasta on tullut takkiin myydessä eteenpäin. Parhaimmillaan olen jopa sanut myydessä yli 500e enemmän kuin mitä itse maksoin kellosta (tämä kello oli Tag Heuer Carrera Chrono).  Tällä hetkellä minulla on kaksi arvokelloa joista olen yhteensä maksanut kolmen  13" macbookpron verran. Jos laskisi kaiken ylijäämän mitä kellojen vaihtelusta on jäänyt, niin voisi sanoa että toinen noista on varmastikkin ollut "ilmainen".

Temppu toimii, jos osaa ostaa käytettyjä kelloja oikeaan hintaan ja luopua niistä oikeassa vaiheessa. Minulla on käynyt myös tuuri, sillä kellovalmistajat ovat kilpaa nostaneet uusien kellojen hintoja tämän 5v aikana.  Esim juuri tuo mainittu TH maksoi uutena aikoinaan 2400 (ovh) ja käytännössä siitä sai 20% alennusta, joten todellinen hinta oli 1850-1900. Tällä hetkellä ovh on jotain 3100 ja alennuksia kuulemma tippuu nihkeämmin -> ei siis mikään ihme, että käytettyjenkin kellojen hinta nousi. Lisäksi on rehellisesti sanottava, että kaikista sijoituksistani (johon luetan osakkeet rahastot ja kulta), ovat kellot olleet aikavälillä 2008-2011 kiistatta paras. Tämä johtuu siitä, että i) kriiisimaista saa käyettyjä kelloja edelleen edukkaasti ii) maailamlla on kellobuumi -> kysyntä on kasvanut iii) valmistajien hinnan nostot suojaavat inflaatiolta iv) koska kyse kulutushyödykkeestä (toisin kuin kulta joka on myös ollut hyvä) hinnat todennäköisesti pysyvät korkeina vaikka rahoituskriisi menisikin ohi.



 


deMastro

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 61
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1182 : 20.10.11 - klo:12:12 »
Tässä on oma kelloni. Mielestäni oiva valinta nuoren miehen sporttikelloksi. Toimii tietysti ennen kaikkea vapaa-ajan vaatetuksen kanssa. Esim. moottorivenettä ajaessa tulee tämän kellon kanssa varsin miehekäs olo. Bleisereiden ja esim. yksirivisen laivastonsinisen puvun (minun tapauksessani lähinnä juhlallisemmat tilaisuudet...) kanssa tämä on myös osoittautunut oivaksi valinnaksi. En ole myöskään vielä törmännyt keneenkään ihmiseen, jolla olisi ollut tämä sama kello ranteessaan.



Mitä mieltä olette?

t.deMastro


EDIT: Ei ole muuten varmaan kovin vakeaa arvata lempielokuviani...
« Viimeksi muokattu: 20.10.11 - klo:12:14 kirjoittanut deMastro »

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1183 : 20.10.11 - klo:12:42 »
Tässä on oma kelloni. Mielestäni oiva valinta nuoren miehen sporttikelloksi. Toimii tietysti ennen kaikkea vapaa-ajan vaatetuksen kanssa. Esim. moottorivenettä ajaessa tulee tämän kellon kanssa varsin miehekäs olo. Bleisereiden ja esim. yksirivisen laivastonsinisen puvun (minun tapauksessani lähinnä juhlallisemmat tilaisuudet...) kanssa tämä on myös osoittautunut oivaksi valinnaksi. En ole myöskään vielä törmännyt keneenkään ihmiseen, jolla olisi ollut tämä sama kello ranteessaan.



Mitä mieltä olette?

t.deMastro


EDIT: Ei ole muuten varmaan kovin vakeaa arvata lempielokuviani...

Yleinenhän tuo on, mutta mielestäni silti todella upea. Etenkin nuorellemiehelle. Tuo on myös hyvä ostos jonka arvo todennäköiseti jatkossa vain nousee (paitsi jos ostit uutena). Esim kolmisen vuotta sitten näitä bondeja sai jopa 800 euron pintaan, kun nykyään ei taida kovin helpolla löytää käytetynä alta 1300:n.

Tuo on sinällään erinomainen sporttikello, että kyllä tuota voi vapaamuotoisen puvun kanssa käyttää aivan huoletta. Koska Bond.

SirJ

  • Kisälli
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1184 : 20.10.11 - klo:13:17 »
deMastron kuvassa näyttäisi olevan co-axial eli mekaaninen malli. Tuollaista ei saanut 3 vuotta sitten 800 eurolla, ei ainakaan uutena mistään. Nykyään tuollaisen vastaavan kellon ovh-hinta on Suomessa 3000 euroa. Huikea hinnannousu, koska ostin omani aika tarkalleen 2 vuotta sitten ovh-hinnan ollessa 2530 euroa. Maksoin kellosta hieman alle 2000 euroa suomalaiseen kivijalkaan. Vielä toistaiseksi ostos ei ole kaduttanut.



kyseessä siis ref. 212.30.41.20.01.002

Omegan cal. 2500 luotettavuudesta minulla ei ole pahaa sanottavaa. Kelloni on ollut päivittäisessä käytössä kokoajan, eikä siihen ole ilmennyt ongelmia ja tarkkuuskin on aivan erinomainen. Edistää niin vähän, että säädän ajan keskimäärin kerran kuukaudessa.