Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2294996 kertaa)

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2865 : 19.12.12 - klo:10:06 »
Tietäisikö joku jotain tällaisesta Eternan kellosta? itse en onnistunut löytämään minkäänlaista infoa...
Tiedot valmistusvuosikymmenen(jollakin saksalaisella foorumilla veikkailtiin 80- ja 90-lukujen taitetta) ja koneiston osalta kiinnostaa, ja hintaluokka tietysti.

Itselläni on pari Eternaa (ensimmäisen sukupolven KonTiki 20 vuodelta 1958, Super KonTiki 60-luvun lopulta, kymmenisen vuotta vanha Air Force). Veikkaisin, että kuvan KonTiki on 90-luvun alusta. Juuri tuollaista taulua+osoittimia en ole itse ennen nähnyt, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne saattaisi olla ihan ehtaa tavaraa.



Aitouden selvittäminen on poissulkemistekniikkaa. Koneiston, kuoren, nupin, viisarien, taulun, jne. pitää kaikkien matchata toisiinsa enkä Eternan kohdalta sitä osaa tehdä. Kaiken lukemani ja omakohtaisen kokemuksen perusteella jos taulu on "liian" uudennäköinen muuhun kelloon verrattuna, soittaa se hälykelloa. Eternalla näyttäisi olevan Kontikeissa pikaisen kuvagooglailuni mukaan 3-4 vallitsevaa viisarityyppiä, ja tämän kyseisen kellon viisarit ovat sekä (ehkä) väärät että myöskin "liian" uudet koteloon nähden. Näin samanlaisen kuoren jossa taulun ympärillä oli samanlainen segmenttijaottelu, mutta se oli selkeästi vanhemman näköinen malli. Sanoisin että vanhoihin kuoriin laitettu uusi taulu (joko aito varaosa tai feikki) ja uudet viisarit.

Voin olla vain yberskeptinen, mutta ei vara venettä kaada.


joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2866 : 19.12.12 - klo:10:18 »
Tietäisikö joku jotain tällaisesta Eternan kellosta? itse en onnistunut löytämään minkäänlaista infoa...
Tiedot valmistusvuosikymmenen(jollakin saksalaisella foorumilla veikkailtiin 80- ja 90-lukujen taitetta) ja koneiston osalta kiinnostaa, ja hintaluokka tietysti.

Itselläni on pari Eternaa (ensimmäisen sukupolven KonTiki 20 vuodelta 1958, Super KonTiki 60-luvun lopulta, kymmenisen vuotta vanha Air Force). Veikkaisin, että kuvan KonTiki on 90-luvun alusta. Juuri tuollaista taulua+osoittimia en ole itse ennen nähnyt, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne saattaisi olla ihan ehtaa tavaraa.



Aitouden selvittäminen on poissulkemistekniikkaa. Koneiston, kuoren, nupin, viisarien, taulun, jne. pitää kaikkien matchata toisiinsa enkä Eternan kohdalta sitä osaa tehdä. Kaiken lukemani ja omakohtaisen kokemuksen perusteella jos taulu on "liian" uudennäköinen muuhun kelloon verrattuna, soittaa se hälykelloa. Eternalla näyttäisi olevan Kontikeissa pikaisen kuvagooglailuni mukaan 3-4 vallitsevaa viisarityyppiä, ja tämän kyseisen kellon viisarit ovat sekä (ehkä) väärät että myöskin "liian" uudet koteloon nähden. Näin samanlaisen kuoren jossa taulun ympärillä oli samanlainen segmenttijaottelu, mutta se oli selkeästi vanhemman näköinen malli. Sanoisin että vanhoihin kuoriin laitettu uusi taulu (joko aito varaosa tai feikki) ja uudet viisarit.

Voin olla vain yberskeptinen, mutta ei vara venettä kaada.



Itse veikkaan että aito on ja juuri 90-luvula jolloin Eterna teki vähän "outoja" kelloja (kuten esim. Zenithkin). Valmistusmäärä ei todennäkökisesti ollut näille kovin iso. Kello on muuten varmaan oikeasti aika pieni (36mm) ? Jostain kellokirjasta 2000-luvun alun kellokirjasta voisi hyvinki löytyä tämä. Koneistona tuossa tosiaan toi "inhouse" 2824 tai Eternan variantti siitä. Jos haluaa tietää lisää kellosta, niin silloin takakansi kannattaa avata, koneisto kertoo kaiken oleellisen.


Dille

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2867 : 19.12.12 - klo:10:30 »
Tietäisikö joku jotain tällaisesta Eternan kellosta? itse en onnistunut löytämään minkäänlaista infoa...
Tiedot valmistusvuosikymmenen(jollakin saksalaisella foorumilla veikkailtiin 80- ja 90-lukujen taitetta) ja koneiston osalta kiinnostaa, ja hintaluokka tietysti.



En tiedä mitään Eternasta, en ole omistanut yhtään enkä ole perehtynyt ko. merkkiin sen kummemmin. Silti jokin tuossa kuvassa herättää epäluulon. Oletko ostamassa tätä kelloa? Numeraalit ja viisarit näyttävät uusilta, kun taas kuoressa on ajan hampaan pientä kulumaa. Sitten varmuuden vuoksi googlasin kuvia kontikeista ja tuollaisia numeraaleja kyllä näkyy, mutta yhdessäkään näkemässäni Eterna-kuvassa ei ole tuollaisia viisareita. Kellonjen ostajana elän maailmassa jossa kaikki ovat feikkiä tai fiksattua kunnes toisin todistetaan:-(

That said, en ollenkaan sano etteikö tämä olisi kuranttia tavaraa, en tunne Eternaa, mutta jos tämä on jossain myynnissä niin pitäisi nähdä kyllä kuva koneistosta ja takakannesta ja sen sisäpuolelta ja varmistella asioita.

Paikallisessa panttilainakonttorissa oli tuollainen myynnissä, erona laittamaani kuvaan oli vain sininen taulu. Ei ollut papereita eikä laatikkoa. Hinta vain oli sen verran edullinen, että alkoi kiinnostaa. Kello oli aika pieni, aika lähellä joekok:n veikkaamaa 36mm:iä.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2868 : 19.12.12 - klo:11:45 »
Tietäisikö joku jotain tällaisesta Eternan kellosta? itse en onnistunut löytämään minkäänlaista infoa...
Tiedot valmistusvuosikymmenen(jollakin saksalaisella foorumilla veikkailtiin 80- ja 90-lukujen taitetta) ja koneiston osalta kiinnostaa, ja hintaluokka tietysti.

Itselläni on pari Eternaa (ensimmäisen sukupolven KonTiki 20 vuodelta 1958, Super KonTiki 60-luvun lopulta, kymmenisen vuotta vanha Air Force). Veikkaisin, että kuvan KonTiki on 90-luvun alusta. Juuri tuollaista taulua+osoittimia en ole itse ennen nähnyt, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne saattaisi olla ihan ehtaa tavaraa.





Itse veikkaan että aito on ja juuri 90-luvula jolloin Eterna teki vähän "outoja" kelloja (kuten esim. Zenithkin). Valmistusmäärä ei todennäkökisesti ollut näille kovin iso. Kello on muuten varmaan oikeasti aika pieni (36mm) ? Jostain kellokirjasta 2000-luvun alun kellokirjasta voisi hyvinki löytyä tämä. Koneistona tuossa tosiaan toi "inhouse" 2824 tai Eternan variantti siitä. Jos haluaa tietää lisää kellosta, niin silloin takakansi kannattaa avata, koneisto kertoo kaiken oleellisen.



Tämä on mielenkiintoinen aihe! Mikä saa sinut veikkaamaan tämän kellon olevan aito?

Itse veikkaan että jotkin osat voivat olla aitoja, ja varmasti panttilainaamossa on avattu takakansi ja todettu että sisällä täysin speksien mukainen koneisto. Mutta onko tämä laitettu kokoon usean erimallisen kellon osista, ja onko esim. taulu ja tämä kotelo koskaan olleet tehdasvalmisteinen pari, veikkaan ettei. Luulen että joku jobbari on löytänyt mitoiltaan yhteensopivia Eternan osia, laittanut vääränmalliset viisarit ja koonnut näistä "Eternan". Voin olla väärässä, ilman muuta.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2869 : 19.12.12 - klo:12:20 »
Tietäisikö joku jotain tällaisesta Eternan kellosta? itse en onnistunut löytämään minkäänlaista infoa...
Tiedot valmistusvuosikymmenen(jollakin saksalaisella foorumilla veikkailtiin 80- ja 90-lukujen taitetta) ja koneiston osalta kiinnostaa, ja hintaluokka tietysti.

Itselläni on pari Eternaa (ensimmäisen sukupolven KonTiki 20 vuodelta 1958, Super KonTiki 60-luvun lopulta, kymmenisen vuotta vanha Air Force). Veikkaisin, että kuvan KonTiki on 90-luvun alusta. Juuri tuollaista taulua+osoittimia en ole itse ennen nähnyt, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne saattaisi olla ihan ehtaa tavaraa.





Itse veikkaan että aito on ja juuri 90-luvula jolloin Eterna teki vähän "outoja" kelloja (kuten esim. Zenithkin). Valmistusmäärä ei todennäkökisesti ollut näille kovin iso. Kello on muuten varmaan oikeasti aika pieni (36mm) ? Jostain kellokirjasta 2000-luvun alun kellokirjasta voisi hyvinki löytyä tämä. Koneistona tuossa tosiaan toi "inhouse" 2824 tai Eternan variantti siitä. Jos haluaa tietää lisää kellosta, niin silloin takakansi kannattaa avata, koneisto kertoo kaiken oleellisen.



Tämä on mielenkiintoinen aihe! Mikä saa sinut veikkaamaan tämän kellon olevan aito?

Itse veikkaan että jotkin osat voivat olla aitoja, ja varmasti panttilainaamossa on avattu takakansi ja todettu että sisällä täysin speksien mukainen koneisto. Mutta onko tämä laitettu kokoon usean erimallisen kellon osista, ja onko esim. taulu ja tämä kotelo koskaan olleet tehdasvalmisteinen pari, veikkaan ettei. Luulen että joku jobbari on löytänyt mitoiltaan yhteensopivia Eternan osia, laittanut vääränmalliset viisarit ja koonnut näistä "Eternan". Voin olla väärässä, ilman muuta.

No minusta tuo kuvan kello ei vaikuta mitenkään "epäaidolta". Usein feikeissä ja tai reconeissa on on jotain jälkeä siitä, että tavara ei ole mitä pitää.  Toisekseen Eterna teki 90-luvulla juuri tuon oloisia kelloja, eivätkä ne saavuttaneet ikinä mitään kauhean suurta suosiota -> ei nettisivuja, ei kuvia, ei arvosteluja, ei legendoja, ei mitään. Eterna oli 90-luvulla bulkkivalmistaja joka on verrattavissa nykypäivän tissottiin tai certinaan (ja on osin sitä edelleen).

Eternat eivät ole myöskään jobbarien lemppareita. Ne makasavat vähän ja niistä saa vähän - eivätkä ne herätä edes kiinnostusta kovin monessa sellaisessa joka ei niistä tiedä.

Kaikki on tietty mahdollista, mutta pidän vaan todennäköisempänä että kello on kuranttia kamaa.



vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2870 : 19.12.12 - klo:12:36 »
Tässähän tulee vähän sellainen olo, että Joekok on ottanut ja valmistunut..

Näinhän se on. Pitää olla oikeat välineet että selivää koulujen jälkeen :)

No voi mähnä. Omat kellosuunnitelmat menivät uusiksi auton kytkinrempan takia. Hienolta näyttää, ahdistaa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2871 : 19.12.12 - klo:14:09 »
^^ Oho, meikäläisellä meni quote ja unquote nyt pieleen. Mutta anyway, rakas Watson, emme todennäköisesti saa koskaan tietää vastausta. Olen vain omaksunut asenteen vintagekelloissa että on aihetta epäilla, ellen nimenomaisesti osaa todistaa itselleni ettei epäilyksen aihetta ole. Tuossa kellossa vain on muutama epäjohdonmukaisuus, ja se riittää minulle epäilykseksi.

Netissä ja ebayssä myydään itse asiassa aika paljon paljon Eternaa ja vintagekelloissa Eternamatic itse asiassa on ihan tunnettu ja haluttu, vaikkei tietenkään samoissa sfääreissä kuin Seamaster tms. Nämä väärennöshikipajat sijaitsevat pitkälti Aasiassa, ja esim. Intiassa kasattu kello, josta saa myyjä nettona vaikka 50€, vastaa siellä viikon nettopalkkaa monessa muussa hommassa. Myös eri kellosaiteilla on pikaisen haun perusteella paljon keskusteluja aiheesta "is this eterna fake?" ja sen perässä linkki/kuva. Kyseessä pitkälti alkuperäisistä koneistoista ja osista sekä muodistetuista/väärennetyistä tauluista yhdistelemällä tehtyjä piraatteja. Aidon tunnistaminen fiksatusta vaatii kyllä perehtymistä, ja itseltäni on mennyt maku ebay-osteluun juuri tämän takia. Buy the seller jne...



sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2872 : 19.12.12 - klo:18:53 »
Tuossa kellossa vain on muutama epäjohdonmukaisuus, ja se riittää minulle epäilykseksi.

Samaa mieltä taulun ja osoittiminen kunnosta suhteessa muuhun kuntoon. Lisäksi military dial plus tuon tyyppiset osoittimet on mielestäni hieman outo yhdistelmä, enkä ole sellaista ennen nähnyt. Kuten todettu, voi olla, että tuollainen malli todella on tehty ja alles klar, mutta itse en tämän tiedon pohjalta tuohon rahaa sijoittaisi. Muitakin kohteita löytyy.


joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2873 : 19.12.12 - klo:19:10 »
^^ Oho, meikäläisellä meni quote ja unquote nyt pieleen. Mutta anyway, rakas Watson, emme todennäköisesti saa koskaan tietää vastausta. Olen vain omaksunut asenteen vintagekelloissa että on aihetta epäilla, ellen nimenomaisesti osaa todistaa itselleni ettei epäilyksen aihetta ole. Tuossa kellossa vain on muutama epäjohdonmukaisuus, ja se riittää minulle epäilykseksi.

Netissä ja ebayssä myydään itse asiassa aika paljon paljon Eternaa ja vintagekelloissa Eternamatic itse asiassa on ihan tunnettu ja haluttu, vaikkei tietenkään samoissa sfääreissä kuin Seamaster tms. Nämä väärennöshikipajat sijaitsevat pitkälti Aasiassa, ja esim. Intiassa kasattu kello, josta saa myyjä nettona vaikka 50€, vastaa siellä viikon nettopalkkaa monessa muussa hommassa. Myös eri kellosaiteilla on pikaisen haun perusteella paljon keskusteluja aiheesta "is this eterna fake?" ja sen perässä linkki/kuva. Kyseessä pitkälti alkuperäisistä koneistoista ja osista sekä muodistetuista/väärennetyistä tauluista yhdistelemällä tehtyjä piraatteja. Aidon tunnistaminen fiksatusta vaatii kyllä perehtymistä, ja itseltäni on mennyt maku ebay-osteluun juuri tämän takia. Buy the seller jne...


Niin-no, koskaanhan ei voi tietää. Tottakai eternamatic on tunnettu, mutta haluttavuus onkin sitten ihan eri asia. Ihailen kiintymystäsi ja varovaisuuttasi - koskaan ei voi tietää.  Tietty joku voi rahallisesti tuosta jotain hyötyä, mutta jos olisin itse intialaissa kasaamassa kelloja, niin kasaisin kyllä jotain muita kuin väsyneitä 36mm eternoja. Voi olla että tuo on ns. franken watch, mutta osoittimet ja taulu ovat kyllä sen näköisiä, että jostain eternasta ne on oikeasti peräisin. Myös nuppi näyttää aidolta ja kuori ja rannekke ovat aivan varmasti samasta kellosta peräisin. Mutta tosiaan mistäs sitä tietää.


Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2874 : 19.12.12 - klo:21:26 »
^ Joo, kysynnän laatu määrää tarjonnan laadun. Monet Seiko5:n ostajat eivät välttämättä edes tiedä ostavansa feikkiä, ja veikkaisin huutonetissäkin vuosien varrella myydyistä monen olevan frankenia tai downright fake. Kumulatiivinen myyntikate positiivisen kassavirran muodossa houkuttaa feikkaamaan halvempiakin kelloja, kun ei sitä seamasteria voi myydä asiakaalle jonka budjetti on vain 50€. Hämmentävää on se, että sellainen tuntematon suuruus kuin Favre-Leuba on hyvin suosittu frankenkello. Liekö jokin brittiläisen kansainyhteisön kulttuuriperimällinen juttu vai mikä, mutta intialaiset ja kaakkois-aasialaiset (singapore, honkkari, jne) ebay-myyjät nimenomaan ovat "löytäneet" vuosien varrella valtavan määrän hyväkuntoisia Favreja myyntiin... :-) vai olisiko :-( parempi.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2875 : 19.12.12 - klo:22:33 »
Niin joo, nyt pitää myöskin onnitella joekokia valmistumisen johdosta!

Eli happy graduation!

Ja samassa yhteydessä huomasin oman mahdollisuuteni: työllistyttyäni uudelleen, saatuani allekirjoituksen työsopimukseen, se päivä (tai saatavuudesta riippuen se kuukausi-kaksi) olkoon jonkin uuuden, hienon kellon hankkimisajankohta.

Olenko muuten ainoa jota himottaa jokin Minervan krono? Pihiyttäni missasin aikanaan Timezonen Minerva LE:n, mutta siinä on kyllä jotakin haluttavaa...

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2876 : 19.12.12 - klo:23:06 »
Kiitos!

Seiko 5:n kanssa tilanne on sikäli eri, että Seiko alihankkii mm. kuoriaan ja osiaan ympäri aasiaa ja sen vuoksi ulos vuotaa myös ihan oikeita tehtaalla valmistettuja kuoria ja komponetteja, jotka joku sitten lyö kasaan hikipajassa. Vastaavasti esim. Citizenin (jonka tuotanto on keskitetympää) halpoja automaatteja ei näy läheskään samalla tavalla väärennettyinä (vaikka mistäs sitä tietää kun ei niitä niin paljoa osta).

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2877 : 20.12.12 - klo:09:02 »
Mikä on muuten kelloharrastajien mielipide franken-kelloista? Siis jos niitä ei yritetä myydä alkuperäisinä, vaan sekä myyjä, että ostaja tietää mistä ovat kauppaa tekemässä? Joskus kun franken-mallit saattavat olla hienompia, kuin mikään alkuperäinen malli :) Tässä tietenkin on olemassa sellainen vaara, että kun franken-kello on kerran tehty, niin joskus joku voi yrittää sitä myydä tehtaan mallina...

Esim. Seiko 5:stä -- ja muistakin Seikoista -- tehdään franken-versioita. Osa näistä on alkuperäistä selvästi kalliimpia, siis modaus on onnistunut hyvin. Kuuluisin versio lienee viiskyt viis syliä (Fifty Five Fathom), mutta tässähän on käytetty myös muita kuin Seikon osia. Näitä näkee kans. väl. foorumeilla jatkuvasti.
--
-Mars-

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2878 : 20.12.12 - klo:09:42 »
Mikä on muuten kelloharrastajien mielipide franken-kelloista? Siis jos niitä ei yritetä myydä alkuperäisinä, vaan sekä myyjä, että ostaja tietää mistä ovat kauppaa tekemässä? Joskus kun franken-mallit saattavat olla hienompia, kuin mikään alkuperäinen malli :) Tässä tietenkin on olemassa sellainen vaara, että kun franken-kello on kerran tehty, niin joskus joku voi yrittää sitä myydä tehtaan mallina...

Esim. Seiko 5:stä -- ja muistakin Seikoista -- tehdään franken-versioita. Osa näistä on alkuperäistä selvästi kalliimpia, siis modaus on onnistunut hyvin. Kuuluisin versio lienee viiskyt viis syliä (Fifty Five Fathom), mutta tässähän on käytetty myös muita kuin Seikon osia. Näitä näkee kans. väl. foorumeilla jatkuvasti.

En ole ihan varma tästä terminologiasta nyt, ollaanko samoilla linjoilla? :

Modaus - valmistajan alkuperäiseen kelloon vaihdetaan valmistajan itsensä tekemiä osia tai kolmannen osapuolen tekemiä osia. Pyrkimyksenä parantaa ulkonäköä, laatua tai käyntiä.

Franken - lyödään läjään kello jämäosista ja väitetään että se on valmistajan alkuperäinen kello. Pyrkimys antaa vaikutelma siitä, että kello on "aito". Osat siis ovat tavallisesti lähtöisin oikeista kelloista. Vähän niikuin kunnostaisi rytätyn auton uuden veroiseksi pahimmillaan vaihtamalla toisen valmistajan moottorin ja alustan.

Homage - Jotakin esikuvaa jäljittelevä kello, joka voi syntyä kokonaan irto-osista rakennettuna, modattuna jostain toisesta kellosta (esim. se Seiko FFF) tai kokonana erikseen tuotettuna kellomallina (esim. Steinhart Ocean One).

Feikki - kopio jostakin kellosta, tehty vääristä osista väärien ihmisten toimesta. Tarkoituksena ansaita rahaa toisen maineella kuluttajaa enemmän tai vähämmän huijaamalla.

Modit ovat usein hienompia kuin alkuperäiset. Tavallisempia modeja ovat rannekkeen, taulun ja viisareiden vaihdot ja niitä tehdään kaiken hintaisiin kelloihin. Frankenit on sitten jotain muuta.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."