Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295766 kertaa)

Qristian

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 117
  • SL R 1
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2415 : 07.09.12 - klo:17:31 »
Hakaniemessä todettiin, ettei kelloa voi edes avata kun ei saa oikeita varaosia tiivisteiksi. Tuo Janne Mikkonen olisi sijainniltaan mainio mutta tuskin hänkään mitään saa aikaan ilman merkkiosia vai?


Jottei mene liian yksipuoliseksi mainostamiseksi, niin mainitaan toinenkin kelloseppä Espoosta, jonka sivut ainakin Omegan osalta huoltohinnastoineen ovat hyvin informatiiviset:
http://kellohuoltoloppela.com/

Myös em. sivun terminologiaa-osassa on aika hauskoja juttuja, kuten esim. hikipatentin ja valohoidon selvitys. :)

Olen aina hieman vastahakoinen näillä foorumeilla spekuloimaan ja ruotimaan eri pajojen hintoja, mutta todettakoon että tämän Loppelan julkaisemat sekä viralliset Omega -huoltohinnat että omat, alemmat hintansa ovat silti merkittävästi korkeammat kuin mitä itse olen Työhuoneelle maksanut, joka myös todistettavasti käyttää alkuperäisvaraosia ja takuu pelaa. Ero näyttää tosin kapenevan sekä euroissa että myöskin prosentuaalisesti kun kyseessä on muut kuin Omegan mallit. Informatiivisista sivuista kyllä Loppelalle kiitos ja iso peukku. Selkeästi on ammattimiehen lisäksi myöskin sydämenpalolla mukana ja ansainnee kyllä jatkossa olla harkinnassa mukana. Kaikkien asiasta kiinnostuneiden kannattaa katsoa "vintage" -kohdasta Omegan kaliiberiesitelmä.

En minäkään noita huoltohintoja euromääräisenä täällä mainitse. Mainittakoon kuitenkin, että Kelloseppien työhuoneen huoltohinta 9-vuotiaalle Bond-Seamasterille (tai siis 2232.80 eli titaanimallille, mutta samalla koneella) olisi ollut täsmälleen sama minkä Sellon Timanttiset antoi huoltoarvioksi. Sellossa ei tosin kelloseppää ole, joten sieltä kello olisi matkannut Swatchgroupille Vantaalle. Itse asiassa luulin alkujaan, että kaikki uudehkot Omegat huolletaan keskitetysti SG:n toimesta, mutta ilmeisesti noita valtuutettuja Omega-huoltoja löytyy muualtakin. Takuuhuollot nyt ainakin mennee SG:lle. Tai ainakin näin kävi, kun vein heti uutena takkuilleen Speedmasterini takaisin ostopaikkaan Lindroosille. Takuuajan jälkeen heidän oma seppänsä olisi ehkä voinut korjata koneiston.

Tuosta Loppelan pajasta minulla ei ole kokemusta. Sivut kuitenkin on kirjoitettu oikealla asenteella. :)
« Viimeksi muokattu: 07.09.12 - klo:18:01 kirjoittanut Qristian »

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2416 : 07.09.12 - klo:18:42 »
^Oma Bond Seamaster on käynyt vain kerran takuuhuollossa joten tuotantomallien huoltohintoihin en ole ehtinyt perehtyä. Näyttäisi siltä että vintage-kellojen huolto onkin sitten hintakilpaillumpi ala ja eri toimijat sitten fokusoivat hieman eri segmentteihin. Tämähän muistuttaa asetelmaltaan autohuoltoalaa ja sitä miten maahantuojat, valtuutetut huoltamot, halvemmat huoltamot ja harakiriliikkeet positioituvat uusien ja vähän vanhempien autojen huoltamoina. Ja kun asiaa hetken miettii niin ihan loogistahan tämä kaikki.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2417 : 10.09.12 - klo:09:58 »
Mieli tekisi mekaanista kelloa, ja budjetti on hyvin rajallinen (priorisointi nääs). Olisiko tuossa mitään järkeä? Miksi tuo on noin halpa (419e)?
http://hamiltonwatch.com/en/gents/khaki/field/mechanical-officer/H69619533

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2418 : 10.09.12 - klo:10:18 »
Mieli tekisi mekaanista kelloa, ja budjetti on hyvin rajallinen (priorisointi nääs). Olisiko tuossa mitään järkeä? Miksi tuo on noin halpa (419e)?
http://hamiltonwatch.com/en/gents/khaki/field/mechanical-officer/H69619533


Se on halpa, koska siihen ei ole pystytty tai haluttu hinnoitella Rolexin, Omegan, Panerain tms brändilisää. Ehkei koneistoa ja/tai koteloa ole viimeistelty ihan samalla pieteetillä kuin kalliimmiksi asemoidussa kelloissa.

ETA 6497 koneisto on perinteinen työjuhta, ilmeisesti alunperin Unitaksen taskukelloihin 50-luvulla kehittämä kone. Mm Panerai käyttää vastaavaa käsin vedettävissä malleissa.
--
-Mars-

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2419 : 10.09.12 - klo:10:52 »
Mieli tekisi mekaanista kelloa, ja budjetti on hyvin rajallinen (priorisointi nääs). Olisiko tuossa mitään järkeä? Miksi tuo on noin halpa (419e)?
http://hamiltonwatch.com/en/gents/khaki/field/mechanical-officer/H69619533


Onpas erittäin hyvän näköinen kello, liian iso vain minulle.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2420 : 10.09.12 - klo:13:18 »
Lukaisin aamupäivän ratoksi tämän koko ketjun läpi, ja samalla aina vilkuilin tuota Hamiltonia. Ehkä kuitenkin hautaan ajatuksen siitä ja katselen Stowan suuntaan. Laadussahan ei varmaan ole mitään sanomista, mutta koko on kyllä liian iso. Hassua miten se on tottumiskysymys. Vapaa-ajan kelloni Suunto Core sanoi sopimuksensa irti, minkä jälkeen olen käyttänyt siistimpää 38mm kelloa. Aluksi tuntui tietysti ihan mikkihiirikellolta, mutta nyt siihen alkaa tottumaan. 38-40mm lienee aika optimaalinen meikäläiselle.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2421 : 10.09.12 - klo:16:05 »


Onpas erittäin hyvän näköinen kello

No o!

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2422 : 10.09.12 - klo:22:30 »
Mieli tekisi mekaanista kelloa, ja budjetti on hyvin rajallinen (priorisointi nääs). Olisiko tuossa mitään järkeä? Miksi tuo on noin halpa (419e)?
http://hamiltonwatch.com/en/gents/khaki/field/mechanical-officer/H69619533


Tuohon on monta selittävää tekijää:
1. Hamilton ei ole "huippubrändi" vaan tavalliseen tekniikkaan ja tavanomaisiin perusviimeistelytapoihin turvautuva valmistaja.
2. Tuo Unitas on varmaan halvin eta-koneisto jota on saatavilla, eikä Hamilton todennäköisesti modaile sitä juuri mitenkään toisin kuin moni muu samaa konetta käyttävä premium-valmistaja.
3. Kello on ns. peruskauraa - ei mitään hienouksia, perusvarmaa ja toimivaa settiä kuitenkin
3. Hamiltonin jakeluketju on todella suppea = vähemmän ylimääräisiä kustannuksia kuin huippuvalmistajilla
4. Mainontaan ja brändiin ei käytetä juuri mitään

Hyvä kello kuitenkin, jos vaan sopii omaan ranteeseen. Mielestäni Hamilton on usein (ei aina) jollakin tapaa sofistikoituneempi valinta kuin suorat SG kilpailijat Tissot, Certina ja Longines - noin yleisellä tasolla.

Tandem

  • Kisälli
  • Viestejä: 36
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2423 : 11.09.12 - klo:11:08 »
Olen harkinnut ostavani hieman vanhemman kellon (50 - 70 luvulta) käytettynä esim. Saksan markkinoilta. Ainakin aiemmin tässä ketjussa on kehuttu vanhempien Omega -mallien olevan hyviä valintoja käytettyjen joukosta. Löytyykö lukijoilta tarkempaa tietoa näistä / muista hyvistä "vintage" hankinnoista?

Erityisesti kiinnostaisi tietää:

- Kuinka paljon / minkälaisia eroja ulkonäön lisäksi noissa eri Omega malleissa on? Tuosta ikäluokasta löytyy "normi" Seamasteria, Geneveä, De Villeä, Constellationia jne. Onko jollain tietyllä mallilla / koneistolla  erityisen hyvä maine luotettavuuden ja tarkkuuden suhteen. Useimmat noista tarjolla olevista näyttäisivät olevan 600 / 601 koneistolla, jonkun verran on myös 500 ja 700 sarjalaisia. Onko näistä kokemuksia?

- Löytyykö suosituksia muille merkeille tuosta samasta ikäryhmästä, jos halutaan pysyä suunnilleen samoilla hintahujakoilla (500 - 800€)?

- Onko kokemuksia hyvästä käytettyjen kellojen myyjästä esim. Saksassa, johon voisi luottaa? Tai miksei Suomesta jos järkevissä hinnoissa pyöritään?

Laittakaapa pari senttiänne likoon, kiitos!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2424 : 11.09.12 - klo:11:58 »
No ihan ensiksi katsastaisin kotimaan tarjonnan.. Ja vaikka ei juuri nyt mitään olisikaan tarjolla, niin itse kärkkyisin silti Suomesta ainakin ensisijaisesti. Ok, toki tarjonta on pienessä maassa pienempää, mutta toisaalta tietääpähän takuulla mitä saa, kun voi käydä itse pelipaikalla tavaran katsomassa. Yleensäkin hintojen suhteen monella on aika ruusuiset kuvat ulkomaiden suhteen. On kuitenkin muistettava se, että vaikka siellä määrällisesti on tarjontaa enemmän, niin on myöskin kysyntää. Ei tarvitse katsoa kuin Chrono24:ää niin aika ryöstöhintoja siellä välillä pyydetään ihan samalla tavalla kuin missä tahansa muuallakin. Myös sille, että kello on Suomessa ja voi itse käydä sitä paikan päällä katsomassa ja hakemassa kellon, on laskettava arvo. Ei mahdottomia, mutta joku arvo nyt kuitenkin.

Omegan vanhemmat mallit ovat aina hyviä valintoja, kunhan tietää mitä ostaa (eli alkuperäisyys jne.).. Speedmaster:it ja Seamaster:in urheilulliset mallit ovat ehdottomasti parhaita sijoituksia. Tosin nehän ovat myöskin ostohinnaltaan kovimpia, koska yksinkertaisesti nuo urheilullisemmat mallit ovat kaikista halutuimpia niin vanhemmissa kuin uudemmissakin kelloissa. Tuohon mainitsemaasi hintahaarukkaan noita ei vielä valitettavasti saa. Mutta tuossa hintaluokassa pitäisin myös vanhat Tissotit ja Certinat laskuissa mukana. Joskus noilta merkeiltä voi löytää loistavia kelloja lähes puoli-ilmaiseksi.
« Viimeksi muokattu: 11.09.12 - klo:12:04 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2425 : 11.09.12 - klo:13:08 »
Olen harkinnut ostavani hieman vanhemman kellon (50 - 70 luvulta) käytettynä esim. Saksan markkinoilta.

Käy potkimassa renkaita Longitudissa, http://www.longitudi.fi/. Seuraa "hannuhanhien" tarjontaa Axelzonin foorumilla http://www.network54.com/Forum/140376/.

Constellation on COSC, muut yleensä eivät. Koneistojen eroista varmaankin löytyy kirjallisuutta netistäkin. Kun omaa kokemusta saati tietämystä ei ole, niin en ala spekuloimaan.

Osa malleista on kultaisia, osassa on kultalaatta teräksen päällä (siis ikäänkuin ohut folio kultaa), osassa vain kultaus. Kultaus tuppaa kulumaan enenmmän kuin kultalaatta. Älä osta kullattua täyskultaisena. Ja sitten on tietenkin teräksisiä. Itse en ehkä maksaisi kullasta nykyistä preemiota, ellei kellon design yms vastaa hintaeroa.

Joitain kelloja on "entisöity", kuori kiillotettu ja taulu maalattu ehkä mustaksi, joka on helppo tapaa peittää virheet, kuluminen yms., mutta saattaa alentaa kellon jälleenmyyntiarvoa, jos myynti joskus tulee kyseeseen. Osa on saatettu koota useasti romukellosta, jolloin tuloksena on jotain sellaista, mitä ei 50-luvulla ollut olemassakaan.

Itselläni on 70-luvun kultainen Omega Geneve, olisiko cal 1020 tai 1030, ja Paul Buhre suunnilleen 1910-luvulta. Tällaiset pukukellot ovat pikemminkin herkkiä koruja kuin rymykelloja. Toisaalta kyllähän seppä ne laittaa kuntoon. Itse olen käyttänyt Widemarkia Arkadiankadulla, joka on ilmeisesti tehnyt enemmänkin töitä vanhojen kellojen kanssa. Kelloseppäkoulu (Tapiolassa) saattaa olla edullinen joskin hidas vaihtoehto.
--
-Mars-

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2426 : 11.09.12 - klo:13:13 »
^^Minulla ei ole lehmää ojassa eikä edes asiontikokemusta, mutta kotimaisen huutonetin myyjä theunder näyttäisi myyvän jatkuvasti varsin hyviä ja originaaleja vintagekelloja. Hyvät (ja myyntihenkiset!) kuvaukset jotka yhtään peittelemättä kertovat myös jos esim. taulu restauroitu. Vintageomegan ostaminen ebaystä on arpapeliä ellei todella tiedä mitä on tekemässä. Watchnetin ja timezonen myyntipalstoilla liikkuu yleensä kai vain kuranttia tavaraa ja hinnat saattavat olla ihan kohtuullisetkin.  

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2427 : 11.09.12 - klo:13:32 »
Helsingin Aleksanterinkadun Holmastolla on aina muutama hieno vintage myynnissä.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2428 : 11.09.12 - klo:13:33 »
^^Minulla ei ole lehmää ojassa eikä edes asiontikokemusta, mutta kotimaisen huutonetin myyjä theunder näyttäisi myyvän jatkuvasti varsin hyviä ja originaaleja vintagekelloja. Hyvät (ja myyntihenkiset!) kuvaukset jotka yhtään peittelemättä kertovat myös jos esim. taulu restauroitu. Vintageomegan ostaminen ebaystä on arpapeliä ellei todella tiedä mitä on tekemässä. Watchnetin ja timezonen myyntipalstoilla liikkuu yleensä kai vain kuranttia tavaraa ja hinnat saattavat olla ihan kohtuullisetkin.  

No eipä ole minullakaan omaa lehmää ojassa, mutta tiedän saman myyjän ja voisinpa väittää, että häneltä ostettaessa ns. "konkelon" riski on varmastikin tasan nolla. Toki hänellä on jo nykyisin varsin kova suosio, joten ihan ilmaisia löytöjä ei ehkä siltä suunnalta kannata enää odottaa. Mutta kuten todettua, tuolle varmuudelle ja sille että kello on Suomessa, on laskettava myös jokin hinta. Toisaalta hänen kellonsa ovat aina ns. "päivän hintaisia", eli kuinka paljon niistä haluaa ostajat kulloinkin maksaa, sillä hänellähän taitaa kaikki huutokaupat lähteä nollasta liikkeelle ilman hintavarauksia. Ja tosiaan pointsit niistä hänen myynti-ilmoituksistaan.
Ja samaa mieltä olen myöskin tuosta ebaysta.. Eli aivan tasanvarmasti sieltä tekee huippulöytöjä, mutta TODELLA tarkkana saa olla.
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2429 : 11.09.12 - klo:20:13 »
Onkos muuten kukaan nähnyt vielä luonnossa näitä Zenith:in uusia El Primero:ta? Eli siis tarkoitan näitä malleja, jotka imitoivat vuoden 1969 alkuperäistä kronoa? Onko yhtä hieno kuin kuvissa ja onko lähellekään niin tyylikäs kuin vanhat? Ja millaisissa hinnoissa nämä uudet mahtavat liikkua tätä nykyä?

VASTATUULEEN!