Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295652 kertaa)

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2355 : 03.09.12 - klo:20:24 »
Rolexin subi lienee yksi imitoiduimpia designeja ja kärsinyt monella tapaa kopiokrääsäinflaatiosta sekä siitä, että Rolex valitettavasti assosioituu monella pröystäilyvälineeksi. Harmi sinänsä, teräsrannekkeisena positiivisen macho ja miehekäs pukukello, Natohihnalla loistava casual.

Eipä se imitointi paljoa haittaa. Subissa on niin paljon hienoja ykisityiskohtia, että kaikenmaailman homaget ja kopiot erottaa itseasiassa aika helpostikkin oikeasta. En ole oikein koskaan ymmärtänyt tuota pröystäily-juttua, esim. tässä vanhassa subissa ei ole oikein mitään pröystäilevää jos vertaa Seamastereihin tai vaikka Breitlingeihin. 40mm ei myöskään ole nykymittapuulla erityisen macho :). Uusi keraami-subi on tietty sitten aika tavalla pröystäilevämpi.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2356 : 03.09.12 - klo:20:35 »
Kaikista henkisistä rasitteista huolimatta tämä on saanut pääosan ranneajasta tänä kesänä:


vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2357 : 03.09.12 - klo:20:37 »
"Tervetuloa klubiin sitten kun oikea löytyy :) Etsitkö muuten oikeaa no-datea vai päivyrillä varustettua mallia?"

Kummatkin versiot käyvät, mutta Sepällä on ainakin nyt vain päivyrillisiä.
Millä lailla keraaminen versio on pröystäilevämpi? Bezel kiiltelee? Itse pidän erityisen paljon tuosta kuoren uudesta muotoilusta - se näyttää retrommalta ja vähemmän hienostuneelta. Myös uusi sininen lume on namia!

Mutta se on joko tai, Subi tai Planet. Decisions, decisions....molemmat!
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2358 : 03.09.12 - klo:20:39 »
chr: Tuo on juuri se uusi date-malli jota tavoittelen. Miltä rannekkeen lukko tuntuu? Jostain luin, että johtuen sen leveydestä/pituudesta se saattaa pureutua ikävästi ranteen alaosaan.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2359 : 03.09.12 - klo:20:51 »
Minulla on ollut myös Planet Ocean vähän aikaa. Ei ollut minun juttuni; 42mm koossakin se on iso kello ja korkea, jotenkin siinä oli painopiste pielessä.

Tässä uudessa Subissa parasta on nimenomaan se, että kellossa on laadun tuntu kauttaaltaan. Ranneke päätypaloineen on nyt viimeistelty ja tuo rannekkeen lukko on melkeinpä paras mitä markkinoilta löytyy. Minulle tuo lukko ei ole aiheuttanut mitään ongelmia; voisin kuvitella, että jos rannekkeen pistää tiukalle ja ranteessa on ns. ylimääräistä, niin sitten tuo olisi ensimmäinen kohta joka "puree" ranteeseen.

Jotain nämä vaan osaavat oikein. Tässä kellossa on tavallaan kaikki kohdallaan. Nykykelloksi kokokin on maltillinen. Minua ei juuri kellon maine häiritse, aika harva tämän tosielämässä tunnistaa.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2360 : 03.09.12 - klo:21:15 »
"Tervetuloa klubiin sitten kun oikea löytyy :) Etsitkö muuten oikeaa no-datea vai päivyrillä varustettua mallia?"

Kummatkin versiot käyvät, mutta Sepällä on ainakin nyt vain päivyrillisiä.
Millä lailla keraaminen versio on pröystäilevämpi? Bezel kiiltelee? Itse pidän erityisen paljon tuosta kuoren uudesta muotoilusta - se näyttää retrommalta ja vähemmän hienostuneelta. Myös uusi sininen lume on namia!

Mutta se on joko tai, Subi tai Planet. Decisions, decisions....molemmat!

Saat paremman käsityksen kun saat molemmat kellot vierekkäin. Keraami on kuitenkin ihan eri kello kuin tuo alkuperäinen subi, kuori on erilainen, ranneke on erilainen, koppa on isompi  ja painavampi, kehä kiiltää eri tavalla, taulun indeksi on suuremmat jne. .. Fiilis on siis kauttaaltaan erilainen - mikä ei sinäänsä ole huono tai hyvä asia. ND-keraamia ei taida olla vielä missään saatavilla joten ei niitä sepällekkään heti tule :)

Jos vaihtoehdot on Planet Ocean tai Submariner niin Subi, ei mitään epäselvyyttä asiasta.
« Viimeksi muokattu: 03.09.12 - klo:21:17 kirjoittanut joekok »

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2361 : 03.09.12 - klo:21:25 »
http://www.iwc.com/en/experiences/mr-porter/

IWC man jne. Epätodellista. IWC meets Mr Porter enkä oikein edes hahmota mistä on kyse.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2362 : 03.09.12 - klo:21:29 »
ND-keraamista oli kyllä viikonloppuna Zürichissä näkyvissä. En intoutunut kuin katselemaan, arvostan omassani päivyriä.

Keraaminen kehä on tosiaan auringossa aika kiiltävä kuten kuvastani näkyy.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2363 : 03.09.12 - klo:22:10 »
http://www.iwc.com/en/experiences/mr-porter/

IWC man jne. Epätodellista. IWC meets Mr Porter enkä oikein edes hahmota mistä on kyse.

Öööh...Wallpaper/Monocle-tyylistä lifestyleä näytettäisiin kaupittelevan. Max Bill-kellot ovat ainakin törkeästi ylihinnoiteltuja.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2364 : 04.09.12 - klo:12:25 »
Olipas kipakkaa palvelua: vaikka varoittelivat neljän viikon toimitusajasta, kello olikin jo lähipostissa odottamassa. Ensivaikutelma hintaan nähden hyvin positiivinen, perussiisti pukukello ilman ihmeellisempiä krumeluureja lukuunottamatta tuota tauluun leikattua aukkoa. Ei tämä ulkoisesti häviä ainakaan 100-200 euron hintaluokan kvartsikelloille. Ranneke tosin on tosi lyhyt, ilmeisesti tehty vähän vähäisemmille ihmisille.

Kerron viimeistään vuoden päästä, miten tämä on kestänyt aikaa.

Heh. Tässä iltaa istuessa ratkaisin sitten tämänkin ongelman, ehkä - intialaisen HMT:n mekaaninen tiuku lähtee tulemaan huimaan 27,50 euron kokonaishintaan :D.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=320967116991

Saas nähdä mitä tästä tulee, mutta jos en olisi näitä kelloja selaillut niin olisi tuo sama raha mennyt kurkusta alas, joten no hätä. Jotkut netistit ainakin tuntuvat noista HMT:n kelloista tykkäävän, ilmeisesti niissä on joku kohtalaisen laadukas kopiokoneisto tai jotain.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Nou Män

  • Kisälli
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2365 : 05.09.12 - klo:08:19 »
Tervehdys arvon keikarit,

Törmäsin vahingossa tälle palstalle etsiessä kolmatta kelloani käyttöön ja ajattelin saman tien kysyä näkemyksiänne kellosta osana pukeutumista. Olen itse mieltynyt hieman sporttisempiin kelloihin siitä huolimatta, että käytän pääsääntöisesti pukua töissä. Käytössä on tällä hetkellä Tag Heuer Link Calibre 6 sekä Seiko Sportura Chronograph ja mieli janoaisi vielä yhtä käyttökelloa ennen kuin satsaan paukut siihen kruununjalokiveeni. Olen siis etsimässä kelloa joka sopisi pukumiehelle ja ranteeseen myös vapaammassa menossa. Löytyisikö teiltä hyviä ehdotuksia hintaluokassa max 2.500e (automaattia olen siis hakemassa).

Tiedustelisin kuitenkin näkemyksiänne siitä, miten sporttisemmat kellomallit sopivat yhteen pukujen kanssa (mielestäni Kataisen Suunto nousee kaikessa karseudessaan liikaa esiin).

Toinen asia mikä minua on askarruttanut on se, että harkinnassa on ollut kello ruskealla nahkarannekkeella. Miten näette, että tämän tyyppinen "pukukello" sopisi asusteeseen, kun jalassa on mustat kengät ja housuissa musta vyö (pääsääntöisesti). Kannattaako suosiolla unohtaa ja keskittyä mustaan/tummaan nahkarannekkeeseen tai metalliin?

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2366 : 05.09.12 - klo:09:17 »

Tiedustelisin kuitenkin näkemyksiänne siitä, miten sporttisemmat kellomallit sopivat yhteen pukujen kanssa (mielestäni Kataisen Suunto nousee kaikessa karseudessaan liikaa esiin).

Toinen asia mikä minua on askarruttanut on se, että harkinnassa on ollut kello ruskealla nahkarannekkeella. Miten näette, että tämän tyyppinen "pukukello" sopisi asusteeseen, kun jalassa on mustat kengät ja housuissa musta vyö (pääsääntöisesti). Kannattaako suosiolla unohtaa ja keskittyä mustaan/tummaan nahkarannekkeeseen tai metalliin?

Ensimmäiseen kysymykseen sanoisin, että lähtökohtaisesti ei sovi mutta ei se estä käyttämästä koska mahdollinen tyylirikko on niin yleinen. Kukaan tuskin tulee pahaa palautetta antamaan. Joskus sitä itsekin sortuu mutta kyllä yksi perinteisempi pukukello on lähtökohtaisesti hyvä jokaisen pienenkin kokoelman osana.

Rannekkeita voi hommata vaikka muutaman, yhden ruskean ja yhden mustan.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2367 : 05.09.12 - klo:10:21 »
Tiedustelisin kuitenkin näkemyksiänne siitä, miten sporttisemmat kellomallit sopivat yhteen pukujen kanssa.

Totta kai sopii, varsinkin töissä arkena. Itsekin "syyllistyn" tähän lähes päivittäin. Tosin tänään on käytössä vanha kultainen Omega ruskealla nahkahihnalla.

Minusta asiassa on kaksi sääntöä: 1) Katso itse peilistä miltä kello näyttää vaatteidesi kanssa. Jos kokonaisuus näyttää hyvältä, hyvä; jos kello pistää rumasti silmään, ei hyvä. 2) Juhliin pukeudutaan juhlavasti, sorvin ääreen taas mennään työvaatteissa ja arkikoruissa.

Minulle on syntynyt vaikutelma, että pukukelloista niuhottavat lähinnä sellaiset, jotka eivät pukua käytä (kuin juhlissa tms).
--
-Mars-

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2368 : 05.09.12 - klo:11:25 »
Tunnustaudun niuhottajaksi, ja mielestäni puvun kanssa ei käytetä mitään mikä huutaa esim. sporttisuutta. Nahkaranneke ehdottomasti. Pukupukeutumista on tietysti monenlaista, mutta jos ajatellaan formaalia 3-osaista pukua, ei vaihtoehtoa ole.

Kelloa tuossa hintaluokassa katselisin täältä:

http://www.longines.com/watches/heritage-collection
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2369 : 05.09.12 - klo:11:33 »
Ihan oikeassahan vhild on. Sporttikello puvun tai puvuntakinomaisen irtotakin kanssa on kyllä kuin dress trainerit jalassa, mustan puvun kanssa ja ilman solmiota. Suomessa hyväksytty yleisesti ja näkeehän tuota jopa ihan näissä tyylikkyydeltään arvossa pidetyissä maissa. Kun itsellä on vaikkapa Ingenieur lipsahtanut puvun kanssa, tulee sitä ihan tietoisesti työnnettyä sinne kalvosimen taakse vaikkei varsinainen sporttikello edes ole.