Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295894 kertaa)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2235 : 15.08.12 - klo:15:38 »
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2236 : 15.08.12 - klo:15:56 »
Junghans ilman muuta vaikka olisivatkin molemmat mekaanisia. Max Bill -mallisto on hieno ja Jensenin pikkutaulujen sijoittelu ei vetoa. Junghansia on nähtävillä Stockmannin yläkerran kellokaupassa.

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2237 : 15.08.12 - klo:16:31 »
Aijjai, mutta nyt tuli vastaan paha. On samassa hintaluokassa:

"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2238 : 15.08.12 - klo:16:35 »
On tuokin hieno ja mukavan pieni kronoksi. Jos budjetti venyy, ehkä myös Heuer Carrera-reissue? Mukavan pieni retrokrono vähän rauhallisemmalla taululla:


Ukki

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 313
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2239 : 15.08.12 - klo:19:07 »
Kukaan ei ole tainnut tehdä mekaanista binaari-kelloa?

Sellaisesta olen haaveillut, en tosin ole korvikettakaan löytänyt eli teräksinen "ranneke" jossa 32-16-8-4-2-1 -valot tietysti punaisella.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Kellot
« Vastaus #2240 : 15.08.12 - klo:23:43 »


Panerait (erityisesti Submersiblet) ovat melko voimakkaasti profiloituneet juuri sukellusharrastajien premium -kelloiksi. Ja ne ovat myös käsittääkseni melko hyviä tuossa kategoriassa. Minusta ne ovat omassa elementissään juuri sukelluspuvun kera. Ei pikkutakin / puvun kylkiäisenä tai naisen ranteessa.

Panerait (erityisesti Submersiblet) ovat myös melko voimakkaasti extreme -tyylisiä. Minulle se tuo selkeästi voimakkaamman mielikuvan.

Tähän voi vastata muutkin:

Miten kauan jokin tietty historiallinen leima vaikuttaa kelloissa? Kun katsoin vaikkapa noita Paneraita niin mieleen ei tullut sukellusinstrumentti - ja minä sentään sukellan. Ei tuollaista tavallisen mittaista nahkaranneketta edes saa juuri minkään puvun ranteen ympäri. Lisäksi en ole koskaan nähnyt sukeltajaa, joka käyttäisi kelloa, ainakaan mekaanista kelloa, koska lähes kaikilla on sukellustietokoneet. Cousteaun aikana varmaan oli toisin.

Jotkin Rolexit ja Omegat puolestaan näyttävät hyvinkin siltä, että geeniperimästä löytyy merivettä metrikaupalla. Eräissä muissa taas ilmojen valtius on läsnä. Panerain tapauksessa tuo menneisyys tuli yllärinä.

Miten kellomerkit loppujen lopuksi oikein profiloituvat?
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2241 : 16.08.12 - klo:07:49 »
Jatkokysymys voisi olla miten tietyt kellomallit profiloituvat?

Tunnustan banaaliuteni mutta jos pitäisi valita yksi ja vain yksi kello niin se olisi 1969 Speedmaster Professional. Ihan vain sen takia että se on se kuussa käynyt kello. NASA kuulemma teki valinnan Bulovan ja Omegan välillä. Jos Bulova olisi voittanut, merkillä olisi melkoinen status jokamiesten keskuudessa.

Noin spontaanisti yleispätevä vastaus voisi olla että kellot profiloituvat ihmisten (kuuluisat käyttäjät, kellosepät) tai tapahtumien (vaikka nuo kuulennot) kautta.

Tai mistäs minä mitään tiedän. Kiinnostava pohdiskelunaihe kumminkin.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2242 : 16.08.12 - klo:08:13 »
Kuukellon testit ovat muuten mielenkiintoista luettavaa. Sitä luulisi, että kellolta olisi haettu pomminkestävyyttä ja sellaista mutta siellä onkin lähes ääneen verrattavaa tärinää ja muuta epätavallisempaa ellen ihan väärin muista.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2243 : 16.08.12 - klo:09:55 »
Lisäksi kuukellossa on minusta mukavaa se, että malli on säilynyt lähes täysin muuttumattomana 60-luvulta. Pikkumuutoksia toki, mutta kello näyttää yhä 97% samalta kuin kuulentojen aikaan. Eikä silti vanhanaikaiselta.

Nykymallin Submariner on aika kaukana 60-luvun ensimmäisistä versioista.

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2244 : 16.08.12 - klo:11:38 »
P.S. chr: tuliko mun YV ollenkaan perille aikanaan?
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2245 : 16.08.12 - klo:12:21 »
P.S. chr: tuliko mun YV ollenkaan perille aikanaan?

Perhana, on näköjään tullut. Luen palstaa pääosin ipadilla ja siinä nuo ei jotenkin näy ollenkaan käyttämälläni selaimella. :/

Jos on yhä ajankohtaista, niin mittailen tänään.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2246 : 16.08.12 - klo:13:31 »
^Lisää tuohon vielä Vacheron Constantin Overseas sekä IWC Ingenieur niin Genta-unelmanelikkoni on koossa mitä arkikelloihin tulee.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2247 : 16.08.12 - klo:13:52 »
^3227-01 on sen verran yleinen, että niitä vielä löytää ;)

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2248 : 16.08.12 - klo:14:07 »
En itse sukella, mutta kaverini harrastaa, ja hän osti vuosi sitten Planet Oceanin ihan käyttöön. Kuulemma tuolla maailmalla näkyy paljonkin mekaanisia kelloja sukeltajien ranteissa.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2249 : 16.08.12 - klo:14:14 »
Itse kaytan myos Seamasteriani sukeltaessa.
Great minds think alike - fools never differ.