Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2295503 kertaa)

Tauno

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #1995 : 06.06.12 - klo:12:59 »
^ puhut asiaa. Olen ihmetellyt samaa.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1996 : 06.06.12 - klo:13:05 »
Viestisi oli melkoisia yleistyksiä täynnä - joskaan omani ei toiki ollut kovin paljoa parempi alunperinkään. Oikeastaan kirjoituksesi kiteytti oikeastaan juuri tämän arvostus-jutun täydellisesti. En tiedä olenko kostruktoinut käsitykseni täysin harhaisesti, mutta tiettyjen tuotteiden kohdalla käsityötä ja yksityiskohtien laatua arvotettaan mielestäni foorumilla todella paljon - kellojen suhteen ei niinkän.

Oleellinen ero on siinä, että kun puhutaan vaatteissa tai kengissä hyvästä, laadukkaasta sekä toimivasta tuotteesta ja sitten toisaalta käsin tehdystä, yksityiskohdiltaan ja viimeistelyltään todella laadukkaasta, puhutaan usein vain 3-5 kertoimesta tuotteen hinnassa. Kelloissa se hintakerroin on helposti kymmenen kertaa tuo mainitsemani, 30-50 ja sillä pääsee vasta alkuun. Suuri osa hinnasta on mielikuvien ja tuotemerkkien tuomaa, tavallaan ilmaa herralle joka haluaa vain laatua ja tyylikkyyttä.

Lainaus
Avoimeksi kysymykseksi jääkin, miksi kellojen kohdalla ei kannattaisi maksaa vähän enemmän saadakseen nuo samat hyötykohdat? Sama kuvio toistuu mielestäni hyvin monen asian suhteen, mutta koska foorumilla on paljon laatukenkien ystäviä, lienee analogia helpointa heijastaa juuri siihen aihepiiriin. En myöskään oikein ymmärrä ajatusta siitä, että hyviä kelloja ei saisi edullisesti tai että niistä ei riittäisi keskusteltavaa. Tai ymmärtäähän sen, ettei kiinnostusta aihepiiriin ole ollut niin paljoa - eikai sitä mikään muukaan selitä.  Noh omapa on ongelmani.

No sain aiemmin vaikutelman, että halpa kello ei olisi laadukas tai tyylikäs. Mekaanisten puolella tietenkin käynti voi olla hyvinkin epätarkkaa ja -varmaa halvimmissa luokissa mutta mielestäni ne vaativatkin toisaalta jo hieman harrastuneisuutta. StyleForumin suosikki taisi olla aiemmin linkitetty kvartsikoneistolla varustettu Timex joka on varmasti laadukas ja jos ulkonäkö on omaan mieleen, myös subjektiivisesti tyylikäs.

Ennen jaksoin enemmänkin kelloista keskustella kun niitä tuli hankittua muutaman vuoden sisään aika montakin ja kartoitin tarjontaa. Nyttemmin asiasta on aika harvoin mitään sanottavaa, ellei joku kysy jotakin, mihin voisi itse vastata. Vaatteisiin ja kenkiin sen sijaan riittää enemmän tai vähemmän jatkuvasti mielenkiintoa koska niitä tulee tasaisesti hankittua. Näin siis kuvittelisin ei-harrastuneen ihmisenkin kokevan ja siksi kelloista varsinaisesti kirjoittavan vain useamman vuoden välein jos uuden sattuu hankkimaan. Tulee jotenkin hätäinen vaikutelma ihmisistä, jotka kelloistaan vuodesta toiseen jaksavat päivittäinkin kymmeniä viestejä kirjoittaa ja samanaikaisesti niitä trokaa sisään ja ulos ilmeisesti yhteenkään kunnolla kiintymättä. Itsekin tuota jaksoin aikani, joskin vain ostopuolta.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1997 : 06.06.12 - klo:15:03 »
Lainaus
En tiedä olenko kostruktoinut käsitykseni täysin harhaisesti, mutta tiettyjen tuotteiden kohdalla käsityötä ja yksityiskohtien laatua arvotettaan mielestäni foorumilla todella paljon - kellojen suhteen ei niinkän.

Tuote on laadukas, jos se vastaa käyttötarkoitusta. Käsityö ei varmaan ole mikään itseisarvo... En ainakaan itse arvosta pätkääkään enempää käsin kaivettua kuoppaa kuin kaivinkoneella kaivettua kuoppaa. Hehheh aika erilainen tuote joo o. Niin on kello ja pukukin. Ja niin on meidän käyttötarkoituksemme tuotteesta. Minun kelloni ovat näyttämässä aikaa ja mukava asuste ranteessa. Sinulle ne ovat ilmeisesti enemmän. Ei kai tässä mitään niin ihmeellistä ole?

Tuukka

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1127
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1998 : 07.06.12 - klo:05:56 »
eikohan taalla miltei jokaisella olisi hallussaan useita laadukkaita mekaanisia kelloja jos niita saisi samalla tavalla ebaysta tms pilkkahintaan kuin kunnon kenkia tai takkeja, tai jos edes loytyisi slight secondeja.

Vaikea verrata siis etta maksaako 150 euroa enemman kengista mennessaan Eccosta Loakeen (tai Loakesta Trickerssiin), vai vaikka 9000 euroa lisaa paivittaessaan Omegan Patekkiin.
Great minds think alike - fools never differ.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #1999 : 07.06.12 - klo:06:30 »
eikohan taalla miltei jokaisella olisi hallussaan useita laadukkaita mekaanisia kelloja jos niita saisi samalla tavalla ebaysta tms pilkkahintaan kuin kunnon kenkia tai takkeja, tai jos edes loytyisi slight secondeja.

Vaikea verrata siis etta maksaako 150 euroa enemman kengista mennessaan Eccosta Loakeen (tai Loakesta Trickerssiin), vai vaikka 9000 euroa lisaa paivittaessaan Omegan Patekkiin.

Näinhän se on. Hulluista tuuriseteistä toki täällä kannattaa kertoa, mutta keuliminen kiljoonan hintaisilla jutuilla (postaukset tervetulleita, kikkelijatkeläppä ei) on turhaa. Pitäisin nättinä juttuna, jos jotakuinkin minkä tahansa hintaluokan kelloista voisi jutella omilla tasoillaan (kuten on tehty).

Nimim. Seiko 5 ja GS, pidin tässä ketjussa näkemääni Timexiä nättinä - ja haluan seuraavaksi itselleni speedy pro:n, koska lapsuus. En kuolaa Rolexeja (koska elin kasarin) mutta arvostan niistä pitäviä & kokonaisuuttaan.

Varmaan ainoa ketjun yleinen inhokki ovat patterikellot, mutta niidenkin kohdalla varmasti riittää joustoa. Yllätin itseni ihailemasta Sinniä eräänä päivänä.

Eli: jatketaan entiseen malliin. Jos joku tykkää Suunnosta, poppoo haluaa kuulla, miksi.

Kiitos asiallisesta keskustelusta. Eräs foorumin parhaita ketjuja.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2000 : 07.06.12 - klo:08:15 »
En ole havainnut kvartsikellojen inhoamista enkä toisaalta siihen mitään syytäkään näe. Ainakin tuolla suuressa maailmassa näitä kelloja mahtuu ihan sulassa sovussa rinnan harrastamaan niin halpojen, kalliiden, sähköllä toimivien kuin mekaanistenkin ystävät.
« Viimeksi muokattu: 07.06.12 - klo:08:22 kirjoittanut Co-respondent »

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2001 : 07.06.12 - klo:09:00 »
eikohan taalla miltei jokaisella olisi hallussaan useita laadukkaita mekaanisia kelloja jos niita saisi samalla tavalla ebaysta tms pilkkahintaan kuin kunnon kenkia tai takkeja, tai jos edes loytyisi slight secondeja.

Vaikea verrata siis etta maksaako 150 euroa enemman kengista mennessaan Eccosta Loakeen (tai Loakesta Trickerssiin), vai vaikka 9000 euroa lisaa paivittaessaan Omegan Patekkiin.

Niin mutta eihän sitä ole pakko siirtyä Omegasta Patekiin, voi siirtyä vaikka Tissotista (pari sataa euroa) Longinekseen (muutama sata euroa) tms.  Ebay on täynnä erityisesti upeita herrasmiehelle sopivia käytettyjä mekaanisia kelloja (valehtelematta tuhansia esimerkkejä alle 300e luokassa) jos valmistajaksi riittää jokin takavuosien arvostettu valmistaja  ja uuden käytetyn hankkiminen on usein oikein hyvä ostos sillä siitä saa tarvittaessa omansa 9/10 tapauksessa pois. Kun miettii tuota raha-asiaa, niin kyllähän kenkiä (tai muitakin vaatteita) tulee helposti hankittua turhaan tai vajaalle käytölle yhden hyvän rannekkellon verran vuodessa (500-1000e), sitten niitä tulee myytyä laatutorilla (tai ainakin minulle käy näin :).

En viritellyt tätä keskustelua perustellakseni miksi kelloja pitäisi hankkia tai käyttää tai etsiäkseni vastausta johonkin miksi kellot sitä tai tätä -kysymykseen. Koitin ennemminkin ihmetellä sitä miten  kelloihin suhtaudutaan ja miten ne nähdään osana pukeutumista. MTOP-ketjussa voidaan nähdä tosi upeita settejä, joiden ovh hinta voi kokonaisuudessaan olla muutaman tuhat euroa - silti vain harvoissa nähdään kokonaisuuden täydentävä laadukas kello. Itselläni ei ole myöskään mitään kenkä- tai pukeutumisjuttuja vastaan, päinvastoin on hienoa että niistä ollaan kiinnostuneita. Olen ehkä sitten tottunut siihen että piireissä joissa pukeutumista arvostetaan ja siihen panostetaan, panostetaan myös kelloihin.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2002 : 07.06.12 - klo:09:24 »
No eihän tavallisessa mtop-ketjun kuvassa kello edes näy kun niissä on enemmän panostettu klassiseen tyyliin pitkine hihoineen. Itse olen muutaman ottanut, jossa kello on tarkoituksella kuvaa varten vedetty hihan alta esille mutta normaalikäytössä kello tapaa olla piilossa.

Mutta nyt pitäisi määritellä oikeastaan, mikä on se kokonaisuutta täydentävä, laadukas kello ja se oikeastaan onkin foorumin kontekstin huomioiden mielekkäämpää. Suurimpana ongelmana näen edellen, että sijoitetaan siihen yhteen kalliiseen kelloon ja se on erittäin usin sporttikello. Tilanne on vähän sama kuin vaatteista innostunut tai sellaiseksi itsensä kokeva teettäisi yhden räätälinpuvun, ruskean Kitonin tai vaikkapa yhden parin kenkiä, punaiset Lobbit. Pohjimmiltaan siis valitaan jotain kallista, rajallisen käytön omaavaa ja sitten mennään sillä suomalaisella ihan hyvin tää sopii vähän kaikkeen-asenteella.

Pukeutuvan kelloista kiinnostuneen pitäisi ensisijaisesti katsoa sitä, mitä valmiiksi jo omistaa ja miettiä, miten sitä voisi täydentää parhaiten käytettävissä olevilla rahoilla. Muutaman satasen sporttikellon seuraksi kannattaisi innostuksen kasvaessa hankkia vaikka hieman arvokkaampi pukukello sen sijaan, että ostaa sen tonnin sukelluskellon ja heittää vanhan laatikon pohjalle ja alkaa inhoamaan sitä käyntitekniikkansa vuoksi. Seuraava vaihe on tyypillisesti, että ostetaan viiden tonnin sporttikello ja myydään tonnin sukelluskello rahoitussyistä pois. Pukeutumisen kannalta kellosortimentti on siis edelleen lähtöpisteessä.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2003 : 07.06.12 - klo:11:13 »
No eihän tavallisessa mtop-ketjun kuvassa kello edes näy kun niissä on enemmän panostettu klassiseen tyyliin pitkine hihoineen. Itse olen muutaman ottanut, jossa kello on tarkoituksella kuvaa varten vedetty hihan alta esille mutta normaalikäytössä kello tapaa olla piilossa.

Mutta nyt pitäisi määritellä oikeastaan, mikä on se kokonaisuutta täydentävä, laadukas kello ja se oikeastaan onkin foorumin kontekstin huomioiden mielekkäämpää. Suurimpana ongelmana näen edellen, että sijoitetaan siihen yhteen kalliiseen kelloon ja se on erittäin usin sporttikello. Tilanne on vähän sama kuin vaatteista innostunut tai sellaiseksi itsensä kokeva teettäisi yhden räätälinpuvun, ruskean Kitonin tai vaikkapa yhden parin kenkiä, punaiset Lobbit. Pohjimmiltaan siis valitaan jotain kallista, rajallisen käytön omaavaa ja sitten mennään sillä suomalaisella ihan hyvin tää sopii vähän kaikkeen-asenteella.

Pukeutuvan kelloista kiinnostuneen pitäisi ensisijaisesti katsoa sitä, mitä valmiiksi jo omistaa ja miettiä, miten sitä voisi täydentää parhaiten käytettävissä olevilla rahoilla. Muutaman satasen sporttikellon seuraksi kannattaisi innostuksen kasvaessa hankkia vaikka hieman arvokkaampi pukukello sen sijaan, että ostaa sen tonnin sukelluskellon ja heittää vanhan laatikon pohjalle ja alkaa inhoamaan sitä käyntitekniikkansa vuoksi. Seuraava vaihe on tyypillisesti, että ostetaan viiden tonnin sporttikello ja myydään tonnin sukelluskello rahoitussyistä pois. Pukeutumisen kannalta kellosortimentti on siis edelleen lähtöpisteessä.

Alamme lähestyä asian ydintä. Juuri tästä toivoisinkin keskustelua ja tämä myös on sitä kellokulttuuria i) eri kellot eri tilanteisiin ja miten ne istuu mihinkin settiin ii) mikä on hyvä peruskokoelma kelloille (vrt. kenkiä on hyvä olla yhdet oxfordit, loaferit jne.) iii) miten kokelma rakennetaan, miten sitä päivitetään ja huolletaan. 

Olen ihan samaa mieltä siitä, että hyvin helposti uraudutaan siihen yhteen kelloon, vaikka käyttökelpoinen määrä olisi ehkä jotain 3kpl eri tilanteisiin - eikä minkään niistä tarvitse maksaa tuhansia, sataset per kpl riittävät hyvin.

Renkaanpotkija

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #2004 : 07.06.12 - klo:11:16 »
Muutaman satasen sporttikellon seuraksi kannattaisi innostuksen kasvaessa hankkia vaikka hieman arvokkaampi pukukello sen sijaan, että ostaa sen tonnin sukelluskellon ja heittää vanhan laatikon pohjalle ja alkaa inhoamaan sitä käyntitekniikkansa vuoksi. Seuraava vaihe on tyypillisesti, että ostetaan viiden tonnin sporttikello ja myydään tonnin sukelluskello rahoitussyistä pois. Pukeutumisen kannalta kellosortimentti on siis edelleen lähtöpisteessä.

Myönnän kulkeneeni tätä polkua, vaikken ihan viiden tonnin kelloon saakka. Ja sporttikelloa tuli käytettyä (työ)puvunkin kanssa. Nykyisellään kaverina on myös pukukello, jonka käyttöä onkin sitten ehditty useasti ja hupaisastikin ihmetellä: "oot siirtynyt tollaseen vanhanaikaseen?", "missäs se sun varsinainen tiuku on"?

Ehkä yhden laadukkaan sporttikellon hankkiminen istuu suomalaisen miehen maailmankuvaan useita eri käyttötarkoituksen kelloja paremmin. Meillä ehkä nähdään kello enemmän työkaluna kuin asusteena, poiketen vaikkapa Italiasta. En näin jonkin verran kelloista kiinnostuneenakaan näe itsekään tarvetta hankkia kolmatta kahden olemassaolevan lisäksi. Ja kyllä, se on se sporttikello, joka aikanaan päivittyy "parempaan".

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #2005 : 07.06.12 - klo:11:47 »
Hassua, pohdin itse tätä samaa tänä aamuna töihin mennessäni. Minulle kello on ollut aina funktionaalinen väline, eli ajannäyttöä varten. Sitten olen vaan ostanut itseäni miellyttävän kellon silloin tällöin, todella harvoin. Tämä foorumi on avannut minun silmiäni hieman ja kiinnostus on herännyt kun ostin halvalla 60-luvun Omegan, varmaan ihan peruskapistus, mutta se näytti hyvältä. Itse tykkään simppelistä designista ja pukukellon tehtävään eka Omegani on omiaan. On parempi aloittaa fiksuilla kustannuksilla tutustumaan tähänkin maailmaan.

Toinen kelloni on sitten Raymond Wailin Tango, joka on mielestäni niin ikään suhteellisen simppeli ulkoasultaan. Heti tietysti pohdin sitä, että nyt voin luopua RW:stäni, kun minulla on Omega, mutta tarkemmin ajateltuani näillähän täytyy olla eri tarkoitusperä. Ne sopivat eri tilanteisiin.

Se minkä olen nyt huomannut on se, että en katso kelloja enää funktionaalisesta näkökulmasta.

Ja se pentuhaave joka odottaa vielä toteutumistaa on TAG Heuerin Monaco, erästä autourheiluleffaa on tullut "jonkin" kerran katsottua. :-)

Mats

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 395
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2006 : 07.06.12 - klo:12:44 »
Quartzien hinnoista; luin jostain että Bond Seamasterin quartz-mallien tuotanto olisi loppumassa. Jos pitää paikkansa, voisi olettaa että käytettyjen quartz-Seamastereiden hinnat nousisivat.

Olen samaa mieltä kellojen määrässä, että jos kellot kiinnostaa, kannattaa niitä olla useampi. Jotta eri vaatteisiin ja tilaisuuksiin olisi mahdollista laittaa sopiva kello.

joekok

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 482
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2007 : 07.06.12 - klo:12:55 »
Quartzien hinnoista; luin jostain että Bond Seamasterin quartz-mallien tuotanto olisi loppumassa. Jos pitää paikkansa, voisi olettaa että käytettyjen quartz-Seamastereiden hinnat nousisivat.

Olen samaa mieltä kellojen määrässä, että jos kellot kiinnostaa, kannattaa niitä olla useampi. Jotta eri vaatteisiin ja tilaisuuksiin olisi mahdollista laittaa sopiva kello.


Totta. Laatu-quarzeille on kuin onkin olemassa oma kannattajakuntansa. Kalliimmat valmistajat ovat tosiaan vähentäneet kvartsikellojen määrää (Breitling suurinpiirtein ainoa joka tekee eksklusiivisempia kvarteseja) ja kysyntä olemassa oleville kelloille kasvaa varmasti.

Mitä noihin erilaisiin kelloihin, niin itse olen ratkaissut homman niin että on yksi formaali (puvun kassa sopiva kello) ja yksi urheilullisempi suklari. Sitten on edullisempia kelloja monen monta, mutta ne saavat aika vähän ranneaikaa. Näiden kahden paremman kellon rinnalle suunnittelen kyllä vielä kolmatta kelloa joka olisi sitte jonkinlainen jokapaikan kello, ehkäpä krono-toiminnolla.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2008 : 07.06.12 - klo:12:58 »
Mielestäni suurin osa kellokokoelmia oikeastaan toimisi kokonaan ilman sukelluskelloa. Ne ovat kummallinen poikkeama kelloharrastuksen piireissä, ilmeisesti ajalta kun muiden ei oikeasti uskottu vettä sietävän lainkaan. Silti itsellänikin on muutama sukelluskello joista toinen on kvartsikoneistolla ihan oikeisiin vesihommiin ja toinen manufaktuurikoneistolla varustettu desktop diver. Suklarille vaan tuppaa olevan todella vähän käyttöä lopulta.

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Kellot
« Vastaus #2009 : 07.06.12 - klo:14:04 »
Itse ajattelin pärjätä 2-3 kellolla, rannekkeilla sitten vaihtelua. Kunhan kello toimii, on ajattoman tyylikäs ja ei maksa kohtuuttomasti niin siinä se on mun scope.