Kirjoittaja Aihe: Kellot  (Luettu 2293668 kertaa)

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2805 : 13.12.12 - klo:21:40 »
Noh, noh.. Kuitenkin vanhoilla Heuer logoilla oleva ensimmäisen sarjan re-edition vedettävällä koneella. :-)

Noi ensimmäiset Heuer Carrera re-editionit - samalla koneistolla kuin Omegan Speedmaster Professionalit - ovat ihan hienoja pelejä ja istuvat hyvin hieman kapoisempaankin ranteeseen.
Itselläni on "pre-edition", eli Heuer Valjoux-chrono ajalta ennen Carreraa:



Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2806 : 13.12.12 - klo:21:52 »
Minun haaveissa on Heuerin automaattikronot 70-luvulta, Carrera tietenkin. Valitettavasti hyväkuntoisia ja alkuperäisillä osilla on nihkeästi liikkeellä kohtuuhinnoin ja minusta ei ole salapoliisiksi frankenwatcheja tunnisstamaan.

Tässä ehkä toivemalli:



Tätä on joskus eBayssä kytätty mutta meni liian kalliilla:



Kuvat täältä: http://www.onthedash.com/Guide/_Chronographs/

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2808 : 14.12.12 - klo:20:38 »


Kaikki silmää miellyttävät mitä tähän mennessä olen löytänyt, ovat käytännössä linjalla Breitling, Longines jne. ja hintaa on vastaavasti. Onko siis mentävä vintageen?

Vintage ei ole uhka vaan mahdollisuus. Yksi ainoista asioista joista voin syvällä kokemuksen rintaäänellä puhua on vintagekellojen käytettävyys ja toimivuus. Tavallisessa käytössä ollut hyvälaatuinen mekaaninen kello 50-luvulta (ja sitä uudemmat) tikittää vielä eläkepäivinäsi täyttää häkää, ja riittävällä tarkkuudella, kunhan vain huollatat sen 5-10 vuoden välein. Hinta-laatusuhde on kymmenkertainen (tai 1/10 - osa, jos matemaattisia ollaan) uusiin verrattuna, eli jos vain tyyli ja ulkonäkö mätsäävät niin vintage onpi parempi.

Netti on huijareita täynnä, mutta esim. huuto.netin the_under myy ehtaa kamaa täällä kotimaassa.

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2809 : 14.12.12 - klo:21:57 »

Lienee myös vintagea vakavasti tarkasteltava. Olen ollut vähän nihkeä sitä kohtaan lähinnä siitä syystä, että oma ammattitaito ei riitä erottamaan aitoa väärästä, kallista hintaa halvasta jne. Uuden tunnetun merkin kanssa ei ole niin ongelmaa, kun nettitilauksissakin luotettavat liikkeet ovat yleisesti tunnettuja. Mutta kaippa vastaavalla tavalla vintagen myyjät tunnetaan luotetuiksi jotka tunntaan...

Kuvailit juuri asian surullisen puolen. Hyvät myyjät hyviä, huijareita roppakaupalla. Myöskin hinnoittelun ymmärtäminen on oppimisprosessi. Vuosikymmenen opettelun jälkeen osaan arvioida myynnissä olevan Omegan tai Longineksen ja tunnistaa kuvista aidon huijauksesta, markkinahinnan vedätyksestä. Luulen. Siinä osittain myös keräilyn viehätys, mutta muutoin pitäydyn "buy the seller" -ideologiassa. Seuraan niin ebayssa kuin esim. Timezone.com:ssa noin 20 myyjää uskoen/tietäen heidän myyvän vain aitoa kamaa (uskoen = myyjien tietotaito ja referenssit impeccable) ja hyväksyen sen, että he hinnoittelevat sen mukaan. Silti, mielestäni kannattaa ostaa mieluummin hyvältä myyjältä satasella kuin tuntemattomalta 20% halvemmalla.




Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2810 : 15.12.12 - klo:09:16 »
Joo, kyllähän käytetyt laatukellot (vintage) ovat juuri niitä asioita, jotka asiallisella pidolla ja säännöllisellä huoltamisella vain paranevat vanhetessaan.. Ihan niin kuin esim. aito design, joka vain kaunistuu ja saa "sielun" patinoituessaan. Eli, ehdottomasti, kellot ovat niitä kulutushyödykkeitä joita ei kannata karsastaa käytettyinä missään nimessä, vaan päinvastoin suosia. Toki niitä kuuluisia "ilmaisia aterioita" ei tässäkään asiassa ole tarjolla, vaan "kotiläksyt" on syytä tehdä huolella. Mutta pikkuisen kun näkee vaivaa, ei epäonnistumisen mahdollisuutta juuri ole. Olen melkoisen varma siitä että kellot joita minullakin on, tai ne kellot jotka ovat kulkeneet jossain vaiheessa sormieni läpi, tulevat jatkamaan elämäänsä vielä hyvän aikaa senkin jälkeen kun esim. minäkin olen puskenut horsmaa jo pitkään.
VASTATUULEEN!

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2811 : 15.12.12 - klo:17:38 »
Jos tavoite on korkeammalla (Speedy), on Tissot/Certina/etc. korvike. Muutoin nuo ovat ihan kelpo kelloja. Itse komppaisin kuitenkin tässä hintaluokassa Seikoa, joka on oikea manufacture.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2812 : 15.12.12 - klo:20:14 »
Kun täällä on kerran ollut viime aikoina juttua vintage kelloista, niin tässä uusin hankintani


IWC:n art deco malli vuodelta 1934. Nämä vanhat suorakaiteen muotoiset kellot saattavat ensi silmäyksellä vaikuttaa kovin pieniltä nykyisen mittapuun mukaan, mutta oman kokemukseni mukaan ne näyttävät ranteessa kuitenkin reilusti isommalta, kuin mitä mitoista voisi päätellä.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2813 : 15.12.12 - klo:20:26 »
... pitäisi mennä Grand Seikoon että löyrtyy mitään ja sielläkään ei oikeastaan silmää mielltä mikään...


Makuasioitahan nämä ovat, joten kannattaa pitäytyä omaa silmää miellyttävissä merkeissä/malleissa. Minua kyllä Grand Seikot puhuttelee kovastikin. Menee monen Sveitsiläisen edelle minun listoissani.

http://www.grand-seiko.com/

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2814 : 15.12.12 - klo:21:39 »
Kannattaa tiirailla Seikoja (uusia ja vanhoja) kellofoorumeilta ja katsoa mikä miellyttää - valikoma on valtava, ja aina sen halutun jostain päin maailmaa voi tilata.
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

vhild

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 730
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2815 : 16.12.12 - klo:09:54 »
Kun täällä on kerran ollut viime aikoina juttua vintage kelloista, niin tässä uusin hankintani


IWC:n art deco malli vuodelta 1934. Nämä vanhat suorakaiteen muotoiset kellot saattavat ensi silmäyksellä vaikuttaa kovin pieniltä nykyisen mittapuun mukaan, mutta oman kokemukseni mukaan ne näyttävät ranteessa kuitenkin reilusti isommalta, kuin mitä mitoista voisi päätellä.


Aikamoinen. Mistä hankit, paljonko kustansi ja mikä on huoltohistoria?
"I, Sir, am an Englishman, and upon whatever ground I am standing, that ground by the Grace of God IS England."

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2427
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2816 : 16.12.12 - klo:11:39 »
Sika: tuo kello on UPEA! Strutsiranneke sopii siihen erinomaiseti. Taulu on patinoitunut kauniisti. Hieno on.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2817 : 16.12.12 - klo:15:25 »
Aikamoinen. Mistä hankit, paljonko kustansi ja mikä on huoltohistoria?

Longitudista ostin. "Buy the seller, not the watch" on usein toistettu viisaus vintage kellojen ostoa harkitseville ja sitä kannattaa uskoa. Netistä löytyy halvempia hintoja, mutta vastaavasti korkeammalla riskillä sen suhteen mitä rahallaan loppujen lopuksi saa. Tämä ei ollut ensimmäinen kello jonka Longitudista ostin ja suosittelen firmaa vilpittömästi vintage kelloista kiinnostuneille.

Ko. firma myy kellonsa huollettuna ja antaa niille 12kk:n huoltotakuun.  Cal.87 koneistolla varustetut hyväkuntoiset Art Deco IWC:t pyörivät yleensä hintahaarukassa 2000-3500 € mallista ja kunnosta riippuen.

sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2818 : 16.12.12 - klo:16:03 »
Makuasioitahan nämä ovat, joten kannattaa pitäytyä omaa silmää miellyttävissä merkeissä/malleissa. Minua kyllä Grand Seikot puhuttelee kovastikin. Menee monen Sveitsiläisen edelle minun listoissani

Jos on kiinnostunut klassisesta "perus Grand Seikosta", mutta saatavuus ja/tai hinta tökkii, kannattaa mielestäni tsekata ensimmäisen sukupolven Eterna KonTikit. Näitä on usein tarjolla kohtuu hintaan (nyt puhutaan satasista, eikä tonneista). Niissä on hyväksi todettu Eternan oma koneisto ja tyylillisesti ne ovat varsin lähellä Grand Seikoa. Jos sitten joskus päättää vanhasta KonTikistään luopua, saa todennäköisesti sijoituksensa takaisin.


sika

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 208
    • Profiili
Vs: Kellot
« Vastaus #2819 : 16.12.12 - klo:16:17 »
Sika: tuo kello on UPEA! Strutsiranneke sopii siihen erinomaiseti. Taulu on patinoitunut kauniisti. Hieno on.

Kitos. Jostain syystä IWC on aina osannut tehdä kelloja, jotka miellyttävät minua. Kun ensin kinkut on syöty ja uuden vuoden raketit ammuttu, julistan näillä näkymin MK XI:n metsästyskauden alkavaksi :)