Kirjoittaja Aihe: Nippanappa  (Luettu 15716 kertaa)

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Nippanappa
« : 15.07.13 - klo:14:56 »
Aihetta on käsitelty muissa threadeissa pariin otteeseen, mutta pohdin, että saattaisi ansaita oman. Kyseessä siis Helsingin Liisankadun liikkeestä, joka valmistaa nahkatuotteita.

Olin tässä jonkin aikaa etsinyt itselleni uutta lompakkoa kun edellinen katosi. Pitkään oli harkinnassa Saddlebackin tarjontaa. En kaipaa luxusbrändejä ja usein ne ovat peräti turnoff. Olen nähnyt brändilompakoita, jotka maksavat satoja euroja, mutta laatu on silminnähden heikko. Kaipaan kestävyyttä ja aitoutta, ja Saddlebackin brändi tuntuu perustuvan juuri noihin.

Kiertelin muutamia paikkoja läpi Helsingissä — mukaanlukien Hakaniemen toria — ja kaikkialla tuntui olevan samaa pehmeätä nahkaa, ohutta lankaa, heikkoa kangasta, muovi-ikkunoita ja huonoja vetoketjuja. Kokemuksella tuollaiset lompakot hajoavat parissa vuodessa. Olin tuossa vaiheessa käytännössä päättänyt tilata Saddlebackkia, vaikka tulisi todennäköisesti tullimaksuja jne. Täällä ja toisella foorumilla mainittiin tuo Nippanappa, joten päätin kuitenkin käydä lopuksi siellä. Lompakko lähti mukaan.

Selvästi alle satasella sain lompakon, joka on oikein kauniin värinen, missä nahka on paksuhkoa ja jämäkkää, missä lanka näyttää erittäin jykevältä, ja mistä puuttuu nuo normaalit heikkoudet. Tämän kaltainen oli:

http://www.nippanappa.fi/@Bin/123774/P1130781.jpeg

Mutta on lisäksi yksi pystytasku lisää korttitaskujen alla. Lanka on myös mustaa (ilmeisesti samanlaista käytetään satuloissa). Kuva ei tee oikeutta.

En vielä tiedä kestääkö se samat 100 vuotta kuin mitä Saddleback lupaa, mutta kun tuollainen paikka löytyy suoraan Helsingin keskustasta ja tekevät paikan päällä, kyllähän sellainen ilman muuta viehättää. Varmasti parhaimmasta päästä mitä Suomesta löytyy. Paikalla myös hienoja laukkuja ja vöitä.

Onko muunlaisia kokemuksia?
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #1 : 15.07.13 - klo:15:01 »
Olisikohan tuo pintanahkaa. Minkä verran maksoit tuosta? 40-50 € pintaan? Suomessa tehdään kyllä lompakoita jonkun verran. Suomalaisen nahkakäsityön laatu on pääsääntöisesti ihan hyvää ainakin viimeistelyltään vaikka on toki erojakin. Kotimaisessa tuotannossa käytetään todella paljon vesipuhvelin nahkaa ja haljasnahkaa ja tämän vuoksi olet törmännyt mainitsemiisi heikkotekoisiin lompakoihin.
« Viimeksi muokattu: 15.07.13 - klo:15:15 kirjoittanut konda »

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #2 : 15.07.13 - klo:15:27 »
Olisikohan tuo pintanahkaa. Minkä verran maksoit tuosta? 40-50 € pintaan?

Mielestäni on tosiaan pintanahkaa. Ainakin selvästi jämäkämpää on kuin monissa lompakoissa, ja olen näkevinäni pinnassa ne pienet epätasaisuudet mistä karvat poistettu. Tämän lompakon hinta oli vähän enemmän. 70€:n paikkeella, mutta oli edullisempaakin tarjontaa. Tämä vaan miellytti kaikin puolin eniten — erityisesti vankan oloiset saumat. Tämä on myös ensimmäinen kerta kun käytän pystymallista lompakkoa, jossa setelit eivät siis taitu. En tiedä minkä takia en ole aiemmin käyttänyt, koska tässä lompakko jää ohuemmaksi, setelit menee mukavan suoraksi, ja tuo sopii hyvin sekä povariin, että housuihin.
Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #3 : 15.07.13 - klo:15:30 »
Pelkästään hyviä kokemuksia kaikista tuotteista.
Hansikkaita on niin molempia Sausoja kuin pienempienkin valmistajien ja nekin ovat täyttä laatua, etenkin viime talvena hankitut lammasvuoriset kintaat pelastivat sormet paukkupakkasilla.

Itse ostin tuolta kaksiosaisen lompakon eli sellaisen, jonka saa eroteltua ja olen ollut siihenkin tyytyväinen. Ei langanpätkääkään missään ja muutenkin kolmen vuoden käytön jälkeen näyttää ihan uudelta.

Vyöt ovat aika karskia tekoa, mutta vastineeksi sitten kestävät vaikka atomisodan ja luonnollisesti ne lyhennetään paikan päällä.

Laukut ovat nekin jämäkkää tekoa, mutta juuri siksi ei ole koskaan houkuttanut hankkia.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #4 : 15.07.13 - klo:15:38 »
Olisikohan tuo pintanahkaa. Minkä verran maksoit tuosta? 40-50 € pintaan?

70€:n paikkeella, mutta oli edullisempaakin tarjontaa.


Eipä tuo mahdoton hinta ole jos tuotantoa on vain muutamia kymmeniä silloin tällöin. Tuo on vielä värjättykin ihan kivasti. Täytyy käydä tutustumassa ko lafkaan jossain vaiheessa. Kuulostaa mielenkiintoiselta putiikilta. Kotisivujen kuvien perusteella voi tulla kallis piipahtaminen. Sen verran herkullista tavaraa!
« Viimeksi muokattu: 15.07.13 - klo:15:40 kirjoittanut konda »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9275
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Nippanappa
« Vastaus #5 : 15.07.13 - klo:16:39 »
Nippanapan käyttämä parkkinahka, jossa on pajan oma patinakäsittely, on hyvin jäykkää ja paksua tavaraa. Sopii erittäin hyvin vapaa-ajan laukkuihin ja vöihin, mutta hienostelukäyttöön en sitä hankkisi. Myös satulasepän kone, jolla valmistaja ompelee tuotteensa, käyttää paksua lankaa leveällä tikkauksella. Jälki on kyllä suoraa, mutta sirompia saumoja hienompiin nahkatarpeisiin toivoo. Vanha strutsinnahkainen lompakkoni Nippanapasta on kuin uusi usean vuoden käytön jälkeen. Peukkua tälle.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

komisario

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #6 : 15.07.13 - klo:17:08 »




Tuollainen lompakko on ollut nyt yli vuoden käytössä ja olen erittäin tyytyväinen. Lompakko on sopivan kompaktin kokoinen. 20e seteli mahtuu vielä sisään, isommat setelit joutuu taittamaan. Hintaa en tarkalleen muista, mutta taisi olla reilusti alle 50e.
« Viimeksi muokattu: 15.07.13 - klo:17:10 kirjoittanut komisario »

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Nippanappa
« Vastaus #7 : 15.07.13 - klo:19:39 »
Mulla sama, mutta ei törrötä langanpäät noin tökerösti^

30e tais olla hinta, koska silloin ostin myös avainkotelon ja yhteishinta oli 50e.

Nyt on Mismo käytössä, joten toi nippanappa jääny paitsioon, mutta ehdottomasti hintansa arvoista tavaraa.
« Viimeksi muokattu: 15.07.13 - klo:19:41 kirjoittanut uros »

JMasa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 912
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #8 : 15.07.13 - klo:19:52 »
Ostin muutama vuosi sitten Nippanapasta nahkaisen avainkotelon, joka on varsin samankaltaista nahkaa kuin aiemmin esitetty lompakko. Ei siitä mitään vikaa puutu. Olen myöskin toisinaan käsitellyt sen nahkaöljyllä tai CLF:lla.

Sprezzaturpa

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 127
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #9 : 15.07.13 - klo:20:50 »
Mulla samanlainen lompsa kuin komisariolla ja on palvellut jo useamman vuoden erinomaisesti. Kaunista nahkaa.

Nippanapan vyövalikoima oli vähän tylsän oloinen, olisin mieluusti hommannut lompakon patinoidusta nahasta tehdyn vyön. Kai semmoisen saisi tilaustyönä...

komisario

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 52
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #10 : 15.07.13 - klo:21:47 »
Mulla sama, mutta ei törrötä langanpäät noin tökerösti^


joo siistin tota vähän kuvan ottamisen jälkeen

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #11 : 15.07.13 - klo:23:55 »
Ei siitä mitään vikaa puutu.

No voi paska.
Suositellaan täysraittiutta.

Setok

  • Kisälli
  • Viestejä: 43
  • Caterham, Dr Who, Industrial, Sci-Fi, Solu.co
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #12 : 16.07.13 - klo:01:07 »
Pari kuvaa lompakostani...





Would you mind not standing on my chest? My hat's on fire.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #13 : 16.07.13 - klo:10:53 »
Hienon näköinen bolsa. Alkoi itseänikin kiinnostaa.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Antti

  • Kisälli
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Nippanappa
« Vastaus #14 : 16.07.13 - klo:12:24 »
Etsiessäni vyötä, sopivaa ei tuntunut löytyvän hyllystä ja kyselin mahdollisuuksia tilaustyöhön. Vastaus oli ennen tarkempaa speksausta yrmeähkö "Kyllä". Niinpä latelin vaatimukseni: väri jalassa olleista antiikkivärjätyistä ruskeista kengistä, ohennettu reuna, huomaamaton ja pieni ommel, tumma vuorinahka, pituus ja leveys vanhasta sopivaksi leikatusta vyöstäni. Väriä ei kuulemma löytynyt valmiina mutta lupasi katsoa sopivan tummuuden antiikkipetsaamistaan nahoista, soljen valitsin kohtuullisesta valikoimasta. Hinta 50€ ja toimitusaika 2viikkoa.

Lopputulokseen olen varsin tyytyväinen, eikä 2kk testikäytön jälkeen näy minkäänlaisia kulumisen merkkejä ja muoto (takaa venyminen) on aina palautunut rulaamalla vyö yöksi kaappiin. Tulen todennäköisesti uudistamaan kaikki nahkavyöni (laajentaen väriskaalaa) kotikaupungin tuotteisiin, jotka ovat laatuun, muutosmahdollisuuksiin (ompeleiden ja nahan väri, vyön pituus ja leveys, reunojen ohennukset, ompeleen koko) ja toimitusaikaan nähden hävyttömän edullisia verrattuna mihin tahansa tuntemaani vaihtoehtoon.

Liike saa vahvan suositukseni, kunhan asiakas huomio herran yrmeähkön palvelutyylin.
Shortcuts lead to a short life