Kirjoittaja Aihe: John Smedley  (Luettu 12528 kertaa)

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
John Smedley
« : 29.09.09 - klo:19:29 »
Laadunvalvonnan nimissä kirjoittelen tällä kertaa.

Luulin Smedleytä kestäväksi ja laadukkaaksi. Vajaan kuukauden käytön jälkeen neuleeni on kuitenkin rumasti nukalla, vaikka en ole riehunut se yllä kertaakaan. Kuluma ei ole hyväksyttävää noin sadan punnan neuleelta. Mikäli joku osaa vinkata oikeasti kestävän puuvillaneuleen pariin, olen kiitollinen.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #1 : 29.09.09 - klo:22:38 »
Minusta on vähän ruvennut tuntumaan siltä, että niin sanotuissa laatuneuleissa saatava mahdollisesti parempi kulutuskestävyys on melko marginaalista - taitavat nukkaantua kaikki. Itse en ole neuleiden kohdalla kokenut järkeväksi sijoittaa suuria summia ja olen pitäytynyt muutaman kympin tuotteissa.
Suositellaan täysraittiutta.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #2 : 29.09.09 - klo:22:53 »
Minusta on vähän ruvennut tuntumaan siltä, että niin sanotuissa laatuneuleissa saatava mahdollisesti parempi kulutuskestävyys on melko marginaalista - taitavat nukkaantua kaikki. Itse en ole neuleiden kohdalla kokenut järkeväksi sijoittaa suuria summia ja olen pitäytynyt muutaman kympin tuotteissa.

Samoilla linjoilla Arskan kanssa. Rahalla tuntuu saavan neuleissa pääasiassa parempaa istuvuutta, ylellisempiä materiaaleja ja aika usein myös ohuempia neuleita, mutta itse en ole huomannut  tuotteen hinnalla olevan mitään korrelaatiota kestävyyden kanssa. Joskin on samaan hengenvetoon todettava, että omat Smedleyni ovat säilyneet varsin hyväkuntoisina ja nukattomina. Puuvilla-kashmir-sekoiteneuleessa pientä nyppyä on, mutta puuvillaisissa en ole havainnut mitään moitittavaa.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

orion

  • Kisälli
  • Viestejä: 29
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #3 : 29.09.09 - klo:23:06 »
Mielenkiintoinen aihe. Täytyi ottaa lähempään tarkasteluun yksi lähes uusi, siis todella vähällä käytöllä ollut Smedleyn "SI-laatuinen" puuvillaneule ja täytyy sanoa, että huomaan jo pienoista nukkaantumisen alkua.

On tietysti erittäin merkityksellinen asia neuleen kestävyyden kannalta, että miten noiden pesun suorittaa. On tietysti itsestään selvää, että villasta kudotut neuleet pitäisi pestä käsin, mutta mielestäni sama koskee puuvillaisiakin mikäli haluaa niiden säilyvän uudenveroisena pidemmän aikaa. Itse asiassa en ole vielä törmännyt yhteenkään "konepesun kestävään" puuvillaneuleeseen, joka ei kyseisen operaation jälkeen olisi alkanut näyttää nukkaantumisen merkkejä. Jos joku on, niin kiinnostaisi minuakin.

Tulee myös huomata, että hienoinkaan työnjälki ei sinänsä häivytä mihinkään materiaalin ominaisuuksia. Parhaastakin villasta tai puuvillasta kudottu neule nukkaantunee ennemmin tai myöhemmin. Otetaanpa vielä esimerkiksi niin blogin kuin fooruminkin puolella käsitellyt pukukankaat erilaisine vahvuuksineen ja super-arvoineen. Mitä ohuempi kangas sitä herkempi kulumaan ja päinvastoin. Tästä saadaankin oiva analogia. Mitä ohuempi neule, sitä vähemmän se kestää kulutusta.

Nämä Smedleyn puuvillaneuleet ovatkin jo niin ohuita, että vaikka kudonnan laadussa ei olisi moittimista, niin suurempaa kulutuskestävyyttä lienee hankala saavuttaa. Kaikesta huolimatta pidän Smedleytä ainakin keskitasoa parempana vaihtoehtona, vaikka parempia ja kalliimpia neulevalmistajia maailmasta varmasti löytyykin.

DandyAndy

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 845
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #4 : 30.09.09 - klo:07:13 »
On tietysti erittäin merkityksellinen asia neuleen kestävyyden kannalta, että miten noiden pesun suorittaa.

Erinomainen pointti. Neuleiden ollessa kyseessä pesemistä kannattaa melkeinpä vältellä ja mieluummin pyrkiä raikastamaan neuleensa esim. tuulettamalla.
Me, the 13th Duke of Wybourne? Here? In a student-nurses hall of residence? At three o'clock in the morning? With my reputation? Has no-one thought of the consequences? Oh well.

Elenkhos

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 760
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #5 : 30.09.09 - klo:07:54 »
On tietysti erittäin merkityksellinen asia neuleen kestävyyden kannalta, että miten noiden pesun suorittaa.

Erinomainen pointti. Neuleiden ollessa kyseessä pesemistä kannattaa melkeinpä vältellä ja mieluummin pyrkiä raikastamaan neuleensa esim. tuulettamalla.
Ehdottomasti näin. Uskaltaisin myös väittää, että neuleen laatu vaikuttaa tähän tuulettumiseen eli laadukkaampi neule pysyy paremmin raikkaana. Itse kyllä välttelen neuleiden pesemistä ja pesen vasta pakon edessä.

OFlahertie

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 82
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #6 : 05.02.10 - klo:13:40 »
Nostan tätä vähän ylemmäs, koska aihe on talven lämpötilojen takia ajankohtainen.

Minusta vaikuttaa pikemminkin siltä, että nyppyyntyminen on päällysvaatteen sisäosan materiaalista riippuvaa. Olen havainnut, että suurin osa laadukkaista neuleistani on nyppyyntynyt tarkalleen samasta kohdasta, jopa sellaiset, joita en ole koskaan pessyt. En ole vielä löytänyt syyllistä mutta uskon tänä talvena paljon pitämälläni pitkällä villakangastakilla olevan osuutta asiaan.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: John Smedley
« Vastaus #7 : 05.02.10 - klo:13:49 »
Itsellä ei ole ollut Smedleystä mitään valittamista. Vatekomerosta löytyy kaksi kappaletta Smedleyn Chiltern-pooloa lyhythihaisena. Kumpikin on ollut kesäisin runsaassa käytössä ja siten konepesuissa enkä ole havainnut mainittavaa nukkaantumista. Lisäksi omistan kaksi 'poolokauluksista' (rollneck) pitkähihaista, vintagea jostain 60-luvulta ja kumpikin on - erit toten ikäänsä nähden - huippukunnossa. Lisäksi löysin viime talvena kaksi lampaanvillaista, kauluksellista jacquard-kuvioista tummansinista Smedleytä tehtaan pakkauksissa: molemmat täysin iskemättömiä. Ne eivät ole olleet runsaassa käytössä: jotenkaan en ole kauhean sinut neuleiden kuvioinnin kanssa niin ei ole tullut pidettyä. Pitäisiköhän myydä..
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #8 : 05.02.10 - klo:17:31 »
Miten Smedleyllä pituus menee?
Rinnan osalta M/40 olisi sopivin, mutta miten hihat ja pituus? Onko jollain kokemusta tästä vai onko kysymys jostain syystä täysin tyhmä... nettisivuilta kun ei tietoa löydä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #9 : 05.02.10 - klo:22:24 »
Kannattaa huomioida, että nykyisten pesukoneiden villaohjelmat (ja hienopesu) ovat jopa käsinpesua hellävaraisempia. Käsin pestessä tulee helposti venytettyä ja vanutettua neuletta ihan huomaamatta. Minä olen pessyt surutta lähes kaiken villan koneessa aina ja oikein herkät sitten pesulassa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

fearz

  • Kisälli
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #10 : 10.01.12 - klo:20:41 »
Alkoi houkutella nettisivun alen hyödyntäminen. Normaalisti vaatteeni ovat M/38-39-kokoa, mutta Smedleyn sivuilla olisi kokona XS/38. Voiko tämä pitää paikkansa? Ovat Smedleyn neuleet erityisen isoa kokoa vai olenko missannut jotain? Ensimmäisen käden tietoa omaavien kommentit olisivat tervetulleita.

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #11 : 10.01.12 - klo:22:53 »
Massimo Duttin villapoolossa olen kulkenut läpi syksyn ja ihmetellyt miksei hajoa. Ensimmäinen ostos on ollut päällä vähintään joka toinen päivä (kotipaitana mukava) 3-4 kk ajan ilman mitään näkyvää kulumaa. Pakko oli ostaa pari lisää eri väreissä kun liikkeeseen joululomalla taas pääsin!

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #12 : 10.01.12 - klo:23:27 »
Minulla on tummanharmaa v-aukkoinen stockmannin omaa mallistoa oleva neule jo kolmatta talvea käytössä eikä mitään nukkaantumista. Tuuletus on mielestäni parasta hoitoa, mutta täytyyhän neuleitakin välillä pestä. Gantilta on myös yksi useamman vuoden takainen ja tigerin neuletakki. Tiger tahtoo vähän nukkaantua hihan suista, gantista ei valittamista vaikka sitä on kyllä koneessa käytetty usein.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Calle

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 804
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #13 : 11.01.12 - klo:01:53 »
Bulevardin Saumassa on Smedleyn neuleita -50%. 

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: John Smedley
« Vastaus #14 : 11.01.12 - klo:12:29 »
Bulevardin Saumassa on Smedleyn neuleita -50%. 

Onko siellä nykyään minkä verran kokoja, värejä ja malleja?
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.