Kirjoittaja Aihe: Urbaani elämä  (Luettu 33039 kertaa)

UrbanGentleman

  • Vieras
Urbaani elämä
« : 19.05.13 - klo:21:33 »
Seuraavat kysymykset on suunnattu eritoten suurien kaupunkien (Suomen mittapuulla) asukkaille. On tietysti suotavaa, että muutkin ottavat kantaa.

Oletko hengeltäsi kaupunkilainen vai vetääkö veri landelle?
Mitä hyviä puolia näet suurkaupungeissa asumisessa, entä mitä risuja se saa?

Onhan kaupunkiasuminen myös ekologisesti kestävämpää kuin se, että ihmiset asuvat kaukana toisistaan. En itse ota kantaa siihen, missä asuminen on parasta.

Tuntuuko kaupungin tyylikäs syke sinun sydämessäsi asti?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #1 : 19.05.13 - klo:21:59 »
Kaupunkilainen henkeen ja vereen. Mökki- ja lande-elämä alkaa ahdistamaan jo parin viikon kuluttua. Mitä suurempi kaupunki ja syke, sitä parempi homma. Viikko rauhallisen ja tyynen järven rannalla laskeutumatonta aurinkoa katsoen riittää. Loput kesästä voikin vetää isoilla beacheilla suurkaupungeissa. Helsinkiä pienemmässä kaupungissa en haluaisi missää tapauksessa asua. Tämäkin tuntuu usein vähän ahdistavan hitaalta, pieneltä ja mitäänsaamattomalta.

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #2 : 19.05.13 - klo:22:19 »
No nyt kolahti. Kaveri lähetti juuri eilen kuvia mökiltä jossa viettää kesän kaikki vapaat viikonloput ja lomat. Vastasin hänelle, että minussa on varmaan jotain vikaa kun mökille ei saisi edes tukasta vetämällä. Olihan mulla joskus itelläkin mökki merenrannalla mutta myin sen pois kun tuli käytyä sen pari kertaa vuodessa. Usein kuulin sanottavan, että sitten kun tulee ikää lisää niin alat arvostamaan ja tykkäämään mökkielämästä/viikonlopuista. Paskan marjat, ikä alkaa pian 5:lla enkä missään nauti olostani enempää kuin keskellä metropolin kuhinaa oli sitten päivä tai yö. Luonto ja rauha taitaa olla se mitä sieltä mökiltä haetaan. Mulle riittää puisto 5 min kävelymatkan päässä kotoa jos kaipaan vihreää ympärilleni.

Hyviä puolia on ehdottomasti se, että ei tylsisty. Tekemistä ja uuden kokemista riittää vaikka joka päivälle. Itse olen siirtynyt kulttuurintuottajasta kuluttajaksi ja sitä kulutettavaa riittää. Rättifoorumilla kun ollaan niin myös erittäin moninaista ja mielenkiintoista pukeutumista/asusteita näkee joka päivä. Itse kellofriikkinä pidän siitä, että melkeen mitä mallia tahansa voi käydä hypistelemässä ja sovittamassa käteen. Hyvä ruoka on eräs suurimmista nautinnoista ja sen suhteen valikoima on rajaton. Keskiviikkona olen menossa viininmaisteluillalliselle jossa Argentiinalainen Laura Ciacera maistattelee viinejä omasta puutarhastaan.

Risuista nyt tulee mieleen suurkaupungin saasteet ja meluisuus mikä itseäni ei juurikaan haittaa. Välimatkat ovat joskus aika pitkiä ja menoja pitää vähän enemmän suunnitella kuin jos asuisi jossain pienemmässä paikassa. Itse en ole kokenut turvattomuutta mutta toisenlaiselle ihmiselle se voisi olla merkittäväkin este suurkaupungissa asumiselle.

Asun siis Lontoossa.
« Viimeksi muokattu: 19.05.13 - klo:22:25 kirjoittanut mikmu »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #3 : 19.05.13 - klo:22:22 »
^jos saa udella kaupunkia, jossa asut?

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #4 : 19.05.13 - klo:22:31 »
Itse olen kanssa ikäni asunut pääkaupunkiseudulla ja tällä hetkellä ei kyllä tunnu kovin läheiseltä ajatus että asuisi suomessa jossain muualla. Tämäkin on kyllä sellainen pikkukylä isolla mittakaavalla että senkin takia erittäin vahvasti vetää haaveet jonnekin ulkomaille asumaan (USA, Kanada tai Singapore päällimmäisinä).

Toki plussaa siitä että vaikka asuu 15 minuutin kävelymatkan päässä keskustasta niin esim. talvella 2-3km hiihtomatkan jälkeen ei kuule minkäänlaisia liikenteen tai ihmiselämän ääniä.

Riki Sorsan veli

  • Vieras
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #5 : 19.05.13 - klo:22:59 »
Kieltämättä semmonen lande-eläminen, missä kaikki omille maille lompsivat ihmiset voi ampua remingtonilla tietyllä tapaa houkuttelis.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #6 : 19.05.13 - klo:23:01 »
Olen kannattanut linnalakia koko elämäni. Valitettavasti sen tuleminen Suomeen ei tule koskaan toteutumaan, eli USA:han mars.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #7 : 20.05.13 - klo:05:52 »
Landepaukku ja perusjätkä ehdottomasti. Mitä sitä juuriaan häpeämään. Onneksi piakkoin pääsen sinne takaisin. (ja toivon mukaan lopullisesti) Lisäksi, jotta pystyisin säilyttämään saman elintason Helsingissä, niin erästä toista lainatakseni, pitäisi minulla siinä tapauksessa olla pääjohtajatason tulot.
VASTATUULEEN!

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #8 : 20.05.13 - klo:07:04 »
Kaupunkiasunnossa syyskuusta-huhtikuuhun ja tässä mökillä keväästä syksyyn. Kummassakin on puolensa. Kaupungissa kyllä enemmän tunnen tylsistymistä, tässä maalla on aina tekemistä.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #9 : 20.05.13 - klo:07:34 »
Kaupunkilainen itsekin, lähinnä sen vaivattomuuden takia että kaikkialle pääsee kävellen (jopa töihin tällä hetkellä) eikä tarvii käyttää rahaa julkisiin tai bensoihin autoon. Auto kyllä löytyy satunnaisia reissailuja varten, mutta pidän kyllä kun kesällä pääsee mökkeilemään, siitä saa ihan tarpeeksi irti. Mökkejäkin on niin monenlaisia, toisissa on sähköt ja viemärit+juoksevat vedet, toisissa taas vähän alkeellisempi meininki. Sikäli mukavaa että mitä alkeellisemmat olot, niin sitä vähemmän tarvitsee tietotekniikkaa ym. vaikka kamerat pakkaan aika matkaan. Onneksi ne mökkeilyt riittää kesäsesonkina, sillä en haluaisi välttämättä elää "maalaiselämää" ympärivuoden.

Tommiedvard

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #10 : 20.05.13 - klo:09:34 »
Valitettavasti maaseudun ihanuus ei ole itselleni missään vaiheessa auennut. Lapsenakin halusin yleensä mökeiltä pois niin pian kuin mahdollista ja tämä ei ole muuttunut miksikään. Kiva että joku siellä viihtyy mutta itse kunnioitan aiempien sukupolvien vilpittömiä ponnistuksia sen eteen ettei kenenkään tarvitsisi hytistä tiettömien taipaleiden takana hyttysten syötävänä ja yli kävelymatkan päässä viinakaupasta.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #11 : 20.05.13 - klo:09:45 »
Mökille on toisinaan ihan kiva mennä mutta kiva sieltä on aina palata. Hauskuus perustuu yleensä seuraan ja omaa mökkiä ei tulisi mieleenkään hankkia. Pitäisi aina olla vieraita että itse jaksaisin siellä olla ja käyttö jäisi varmasti aivan liian vähäiseksi hankinnan suuruuteen suhteuttaen.

Helsingin kaltainen kaupunki joka yhdistää suurkaupungin ja pikkukaupungin hyvät puolet passaa minulle vallan mainiosti. Lontoon kaltaisissa kaupungeissa on kiva vierailla mutta pidän kyllä siitä, että Töölössä voi mennä metsään jota voi juosta katuja ylittämättä ihan niin kauas kuin tarvetta on.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #12 : 20.05.13 - klo:10:08 »
Olen kai välimuoto, koska olen kotoisin maaseudulta.
Mökkiä ei ole koskaan ollut, mutta luonto on kiva juttu ja on tottunut siihen, että pääsee metsään, kalaan tai muuten vain olemaan eikä minulla ole vaikeuksia olla itseni (tai perheen) kanssa. Etenkin kun maaseudulla kyse on osittain vapaaehtoisesta tietotekniikkaretriitistä, jonka voi katkaista pistämällä virrat tietokoneeseen. Sinällään kyse ei ole mökkeilystä vaan asumisesta.

Toisaalta sitten arvostan sitä toistakin puolta eli kaupunkielämää, jossa on ihmisiä, tapahtumia ja ei ole riippuvainen omista kulkuvälineistä. Parhaiten olen tuntenut oloni kotoisaksi Helsingin lisäksi maailman metropoleissa, joissa voi vain sulautua joukkoon. Mikään pikkukaupunki ei kiinnosta, koska niissä yhdistyy molempien huonot puolet eli maaseutumainen "kaikki tuntee ja huomaa"-efekti yhdistettynä kaupungin betonisuuteen.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #13 : 20.05.13 - klo:11:21 »
Kieltämättä semmonen lande-eläminen, missä kaikki omille maille lompsivat ihmiset voi ampua remingtonilla tietyllä tapaa houkuttelis.
Just ruuvasin tämän Remingtonin päälle, vielä pitää käydä kohdistamassa. Talomme vanha asukas (http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288335086701.html) oli keittiön ikkunasta tähtäillyt autoja tuonne kilometrin päähän yksityistietä ja soitellut kuskille että olet tähtäimessä, pistä pakki päälle. On se kuulemma jonkun perään haulikolla pistänytkin eikä tästä kovin moni ohi uskaltanut ajaa.

Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Urbaani elämä
« Vastaus #14 : 20.05.13 - klo:19:34 »
Olen ikäni asunut Helsingissä ja vanhempanikin ovat.
Ei sukulaisia maaseudulla.

Silti olen kaikki vapaa-ajat mökillä huhtikuusta marraskuulle.
Syksyllä metsällä on kiva olla ja muutenkin metsässä.

Helsingissä ei ole oikeastaan mitään mitä tarvitsee. Kunhan aika antaa mahdollisuuden niin
seuraava asuinpaikka voisi olla vaikkapa Porvoo tai Järvenpää. Kuitenkin pienempi kaupunki kuin
mitä Helsinki on.
Helsingin keskustassa kävin viimeksi joulukuussa.

Suurkaupungeista New York, Lontoo ja Milano ovat olleet jopa käynnin perusteella aivan
kammottavia, Rooma sitävastoin voisi olla mukava paikka asua jos ei olisi rahasta kiinni asia.