Kirjoittaja Aihe: Mikä hifi klassiselle?  (Luettu 60982 kertaa)

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #60 : 17.12.12 - klo:18:13 »
Okei, en tuntenut laitteen tekniikkaa ja myönnän että siltä osin on varmasti hyvää designia. En kyllä ihan pysty allekirjoittamaan sitä ettei tuossa näy mitenkään aikakausi. Ainakin tuo tori.fi linkissä olevan pystyin ajoittamaan vuosikymmenen tarkkuudella tietämättä asiasta juuri mitään. Mielestäni ainakin Beocenter 9500 ohi aika on ajanut, enkä pidä sen estetiikasta. Toki se voi johonkin kämppään sopiakin, mutta itse en innostu.

Eihän siinä mitään.. Ei noista missään nimessä kaikkien tarvitse tykätä, se on selvä se.

Mutta vielä yhdet perustelut tähän kirjoitan, joka ehkä hieman avaa tuota aikakauden määrittämisen käsitettä... Eli mitenkään halveksumatta tai väheksymättä sinua, niin kylmä faktahan on se, että pystyit määrittelemään aikakauden ihan omaan alitajuiseen tietoosi/muistikuviisi perustuen. (joka on ihan luonnollista jokaiselle meistä) Eli nyt alitajuntasi teki sinulle "tepposet", koska kuitenkin aikaisemmassa postauksessasi muistat katselleesi juuri näitä B&O:n vehkeitä jo 80- luvulla yläasteikäisenä, eli silloin kun ne olivat uusinta uutta. Siispä tuo asia, sekä laitteiden suunnittelu- ja valmistusajankohta ovat tallentuneet omalle "kovalevyllesi" ja niinpä sinun oli hyvinkin helppoa todeta milloin nuo laitteet ovat suunniteltu ja esitelty markkinoilla ensimmäisen kerran, koska tiesit sen tasantarkkaan etukäteen vaikkakin ilmeisesti tiedostamattasi... Ihmismielen peruskemiaa, ei sen kummempaa... Ja tätä ei sitten todellakaan ole tarkoitettu miksikään ylimieliseksi piruiluksi tai psykoanalyysiksi sinusta. Ja tästäkään huolimatta kaikkien ei tarvitse noista tietenkään tykätä.

Eli niin tuohon yllä olevaan kuin myös aikaisempiinkin perusteluihini, sekä omiin+muiden konkreettisiin käyttökokemuksiin vedoten olen jyrkästi eri mieltä kanssasi siitä, (mutta toki asiallisesti tietenkin) että aika olisi jotenkin ajanut ohi Beocenter 9500:sta, koska asia ei missään nimessä ole noin, vaikka joku ei itse laitteesta pitäisikään esteettisesti. Jos esimerkiksi ei halua pelata cd- levyjen kanssa enää nykyaikana, niin esim. Applen iPod:in saa tuohon kytkettyä. (itseltänikin kyseinen liitin löytyy, joskaan ei iPod:ia ainakaan vielä)

Muuten hyvä, mutta nyt meni kahden käyttäjän kirjoitukset sekaisin sinulla. Itse synnyin 80-luvulla. Ja olen myös sitä mieltä että toki Beocenteriä saa ja pitää käyttää jos sen kokee omaksi. Ja vielä hymiö :)

Jos nykyään ei halua pelata CD-levyjen kanssa, iPodin ja Beocenterin (9500) kanssa ei mielestäni ole järkeä ruveta leikkimään (ellei jo omista kyseistä laitetta). B&O:lta ja muilta löytyy varmasti hieman fiksumpiakin digitaalisen äänen pohjalle luotuja moderneja systeemejä. Itse en ole näihin hirveästi tosin perehtynyt vielä. Pitää varmaan seuraavan muuton jälkeen ryhtyä tutkimaan.

Mutta eiköhän tästä aiheesta ole kaikki olennainen jo sanottu.
Give me all the bacon and eggs you have.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #61 : 17.12.12 - klo:19:53 »
Muuten hyvä, mutta nyt meni kahden käyttäjän kirjoitukset sekaisin sinulla. Itse synnyin 80-luvulla. Ja olen myös sitä mieltä että toki Beocenteriä saa ja pitää käyttää jos sen kokee omaksi. Ja vielä hymiö :)

Jos nykyään ei halua pelata CD-levyjen kanssa, iPodin ja Beocenterin (9500) kanssa ei mielestäni ole järkeä ruveta leikkimään (ellei jo omista kyseistä laitetta). B&O:lta ja muilta löytyy varmasti hieman fiksumpiakin digitaalisen äänen pohjalle luotuja moderneja systeemejä. Itse en ole näihin hirveästi tosin perehtynyt vielä. Pitää varmaan seuraavan muuton jälkeen ryhtyä tutkimaan.

Mutta eiköhän tästä aiheesta ole kaikki olennainen jo sanottu.

Ohoh, no niin näköjään meni... Mutta, mutta eipä hätiä mitiä, sillä tuo onkin täysin toisarvoinen seikka tässä kohtaa, koska edelleenkään siinä ei ole mitään suoranaisesti aikaan tai aikakauteen sidottua muotokieltä tai materiaaleja. Siis vain lasia ja peilikiilloitettua (9500) tai harjattua (9000) alumiinia. Muodot ovat puhtaat, ilman mitään ylimääräistä tahi ulkonevaa elementtiä, joten tuota on tyystin mahdotonta sitoa tiettyyn aikaan tai paikkaan suoranaisesti ilman tiedostettua faktaa tai muistikuvia alitajunnasta.

Edelleen, minun+monien muiden mielestä aika ei ole mitenkään ajanut noista ohi, vaan jopa monessa mielessä päinvastoin, eli nehän ovat kestäneet ajan hammasta poikkeuksellisen hyvin ollakseen muuten todella nopeasti vanhenevaa kulutuselektroniikkaa. Jos digitaalisien ja kaikkein uusimpienkin formaattien (ja bitteinä olevien äänikirjastojen) toistaminen vaatii vain liittimen väliin, ei mielestäni ole lainkaan tarpeellista eikä edes järkevää maksaa tuhansia euroja uudemmista B&O:n laitteistakaan, koska tuo 9000- sarja+Penta yhdistelmä "kyykyttää" edelleen melkein kaikki uusimmatkin B&O:t äänenlaadullisesti. Tai sanotaanko solidaarisesti näin, että ovat vähintäänkin samalla viivalla niin eipähän tule vahingossakaan liioiteltua.
VASTATUULEEN!

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #62 : 18.12.12 - klo:08:37 »
Ohoh, no niin näköjään meni... Mutta, mutta eipä hätiä mitiä, sillä tuo onkin täysin toisarvoinen seikka tässä kohtaa, koska edelleenkään siinä ei ole mitään suoranaisesti aikaan tai aikakauteen sidottua muotokieltä tai materiaaleja. Siis vain lasia ja peilikiilloitettua (9500) tai harjattua (9000) alumiinia. Muodot ovat puhtaat, ilman mitään ylimääräistä tahi ulkonevaa elementtiä, joten tuota on tyystin mahdotonta sitoa tiettyyn aikaan tai paikkaan suoranaisesti ilman tiedostettua faktaa tai muistikuvia alitajunnasta.
 

Miten jonkun voi sitoa aikaan ilman tiedostettua faktaa tai muistikuvia alitajunnasta.
Ja eikö puhtaat muodot., ilman mitään ylimääräistä tahi ulkonevaa elementtiä voi olla tiettyyn aikaan liittyvä elementti.

Oletko ajatellut maallikkosaarnajan uraa.
Sen verran väkevästi todistat disainin sieluja pelastavasta luonteesta.
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #63 : 18.12.12 - klo:09:04 »
^Täytyy myöntää, että keskustelun alkuvaiheessa oli hyvinkin mielessä B&O:n laitteet, kun niitä hyviksi kehuttiin. Nyt on kehuminen karannut sen verran käsistä, että se vaikuttaa lähinnä epäilyttävältä, joten aloin katselemaan muita merkkejä.


Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #64 : 18.12.12 - klo:11:08 »
^Täytyy myöntää, että keskustelun alkuvaiheessa oli hyvinkin mielessä B&O:n laitteet, kun niitä hyviksi kehuttiin. Nyt on kehuminen karannut sen verran käsistä, että se vaikuttaa lähinnä epäilyttävältä, joten aloin katselemaan muita merkkejä.

Niin, mitä sekään ketään hyödyttää jos täällä kaikesta huonostakin aina vain myhäillään ja loivennellaan, että "no kyllähän tuo nyt ihan ok on jne,jne..." tai että kaikesta huippuhyvästäkin todetaan vain lapselliseen sävyyn, että "tämä vaan on v---n hyvä tai niin ja niin ihqu" ilman minkäänlaisia perusteluja tai jutun avaamista sen enempää? Koen huomattavasti hyödyllisemmäksi kertoa perustelut kaikkeen kirjoittamaani ennemmin kuin yrittäisin täällä virtuaalimaailmassa olla se ylimukava kaikkien kaveri, jonka mielestä kaikki nyt on ihan hyvää ja vähintään ok, ilman sen kummempia erittelyjä tai perusteluja. Minullehan ei Bang & Olufsen (eikä mikään muukaan laitevalmistaja) maksa euroakaan palkkaa, joten sinällään minulle on ihan yhdentekevää mitkä laitteet kukakin lopulta hommaa, joten on kyllä enemmän kuin huvittavaa että joku (ilmeisesti vielä "aikamies"?) luulee ikään kuin "osoittavansa mieltä" minulle hankkimalla muun merkkiset laitteet. Voin vakuuttaa, että yöuniani en sen vuoksi menetä. Mielelläni toki autan jos kysytään. Jos ja kun sitten vastaan, niin voitte olla ihan varmoja siitä, että koetan perustella kantani ja kokemukseni mahdollisimman hyvin, riippumatta täysin siitä mitä joku nimim. Osman tai kuka tahansa muu kulloinkin kiukuttelee.

Voinet seuraavan kerran uutta keskustelua avatessasi mainita, että perustelut ovat kiellettyjä niin en suotta aikaani kuluta niiden kirjoittamiseen.
« Viimeksi muokattu: 18.12.12 - klo:11:17 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #65 : 18.12.12 - klo:11:15 »
^Jos sinusta tuntuu helpottavalta ajatella, että "kiukuttelen sinulle hankkimalla muut laitteet", niin ole hyvä vain. Mutta ihan niin tärkeä sinun mielipiteesi ei ole, olkoon mielestäsi miten perusteltu hyvänsä.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #66 : 18.12.12 - klo:11:20 »
Ei liene kummallista että hemmoja alkaa epäilyttää kun keskustelu on tätä: "jos et tykkää/kuulostaa huonolta/näyttää rumalta tai kasarilta, on vika sinussa. Oikeasti ei näytä/kuulosta/et vain myönnä tykkääväsi".

Tumppi, et ole paljon heikkouksia kamppeista löytänyt. Liekö realistista? Vaikeaa ainakin uskoa.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #67 : 18.12.12 - klo:11:28 »
^Jos sinusta tuntuu helpottavalta ajatella, että "kiukuttelen sinulle hankkimalla muut laitteet", niin ole hyvä vain. Mutta ihan niin tärkeä sinun mielipiteesi ei ole, olkoon mielestäsi miten perusteltu hyvänsä.

Sekin on minulle täysin yhdentekevää, kuinka "tärkeäksi" mielipiteeni täällä netissä lopulta koetaan. Sen voin kuitenkin sanoa, että kirjoitan mielipiteeni ihan omien kokemuksieni ja sen pohjalta, mitä minua viisaammat ovat minulle joskus opettaneet ja yhä opettavat.

Mutta se siitä, jatkakaa keskustelua itse aiheen parissa...
VASTATUULEEN!

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #68 : 18.12.12 - klo:11:30 »
^Täytyy myöntää, että keskustelun alkuvaiheessa oli hyvinkin mielessä B&O:n laitteet, kun niitä hyviksi kehuttiin. Nyt on kehuminen karannut sen verran käsistä, että se vaikuttaa lähinnä epäilyttävältä, joten aloin katselemaan muita merkkejä.


Voinet seuraavan kerran uutta keskustelua avatessasi mainita, että perustelut ovat kiellettyjä niin en suotta aikaani kuluta niiden kirjoittamiseen.

Olisiko  nuo laitteet noin ylimaallisia ja ajattomia, jos olisivat vaikka romanialaisen pikkuputiikin tuotoksia?

Määrittelet itse disainin siten, että vain sinun  valitsemat "oikeiden disain-merkkien" "oikeat tuotteet" täyttävät sen kriteetit.

 
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #69 : 18.12.12 - klo:11:33 »
^Täytyy myöntää, että keskustelun alkuvaiheessa oli hyvinkin mielessä B&O:n laitteet, kun niitä hyviksi kehuttiin. Nyt on kehuminen karannut sen verran käsistä, että se vaikuttaa lähinnä epäilyttävältä, joten aloin katselemaan muita merkkejä.


Voinet seuraavan kerran uutta keskustelua avatessasi mainita, että perustelut ovat kiellettyjä niin en suotta aikaani kuluta niiden kirjoittamiseen.

Olisiko  nuo laitteet noin ylimaallisia ja ajattomia, jos olisivat vaikka romanialaisen pikkuputiikin tuotoksia?

Määrittelet itse disainin siten, että vain sinun  valitsemat "oikeiden disain-merkkien" "oikeat tuotteet" täyttävät sen kriteetit.

Näinhän asia ei todellakaan ole, että minä määrittelisin mitä esim. design on. (siihen on kyllä ihan toisenlaiset, minusta tai kenestäkään muusta täysin riippumattomat määritteet, jotka toki olen maininnut aika montakin kertaa)
« Viimeksi muokattu: 18.12.12 - klo:11:35 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #70 : 18.12.12 - klo:11:34 »
Mutta olisiko disainia jos olisi romanialaisen pikkufirman tuote?
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #71 : 18.12.12 - klo:11:37 »
Mutta olisiko disainia jos olisi romanialaisen pikkufirman tuote?

Totta kai, jos designin reunaehdot ja määritelmät täyttyvät.
VASTATUULEEN!

Ernst, Max Ernst

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 689
  • The Hat Makes the Man
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #72 : 18.12.12 - klo:11:47 »
Saanko ketjun aloittajana esittää vienon tovomuksen, että ketju palaisi takaisin otsikon mukaiseen kysymykseen. Toki laitteiden muotoilu on tärkeää sekin. Itseäni kuitenkin elävän, pääsasiassa klassisen, musiikin harrastajana pitävänä, kiinnostaisi erityisesti klassisen musiikin toistuminen "high fidelitynä", mahdollisimman luonnollisena. Valitettavasti tietenkin käytettävissä olevat taloudelliset resurssit huomioon ottaen.

Pyysin myös kokemuksia ja niitä olen saanutkin. Kiitos niistä kaikista, myös tumpille. En missään nimessä tumpinkaan kokemuksia "dissaa", päinvastoin. Oman kritiikkini yritin epäonnistuneesti kohdistaa  hieman samaan asiaan, minkä Lh minua ansiokkaammin toi esiin.

Olisi hienoa, jos keskustelu palaisi takaisin aiheeseen, oli syynä mopon karkaamiseen kuka tai mikä hyvänsä, sillä  näkemyksistä ei edelleenkään ole haittaa.
« Viimeksi muokattu: 18.12.12 - klo:11:51 kirjoittanut Ernst, Max Ernst »

Osman

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 709
  • Parturiunt Montes...
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #73 : 18.12.12 - klo:12:19 »
 
^Täytyy myöntää, että keskustelun alkuvaiheessa oli hyvinkin mielessä B&O:n laitteet, kun niitä hyviksi kehuttiin. Nyt on kehuminen karannut sen verran käsistä, että se vaikuttaa lähinnä epäilyttävältä, joten aloin katselemaan muita merkkejä.


Voinet seuraavan kerran uutta keskustelua avatessasi mainita, että perustelut ovat kiellettyjä niin en suotta aikaani kuluta niiden kirjoittamiseen.

Kyllähän karismaattisen liikeen pappi ja jehovan todistajatkin perusteita löytävät.
Ensi keralla kannattaa puhaltaa pussiiin, mieluiten disain-pussiin, ennen kun alkaa  "todistamaan".
]
Lainaus
Sanotaan, että kravatin toi Länsi-Eurooppaan kroaattirykmentti, joka palveli Ludvig XIV:n joukoissa Ranskassa. Nämä Balkanin rebuusit olivat taistelleet aikaisemmin Turkin valtaa vastaan ja vapaus-tai-kuolema-hengessä he pitivät kaulassaan liinan pätkää symboloimassa hirttoköyttä.

mikmu

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 383
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #74 : 18.12.12 - klo:12:49 »
Mä kuuntelen klassista ja melkeen ainoastaan isojen orkesterien soittamana ja sanoisin ehkä vähän tyhmän yleistyksen, että mitä isommat kaiuttimet sen paremmin soi. Kaikenkokoista kottaraisenpönttöä tullut kuunneltua, mutta mitä isommat elementit sitä puhtaammin ovat viulut vinkuneet. Kuten täällä jo todettu kotikuuntelu on se paras tapa valita kaiuttimet ja niinkuin monessa muussakin; kaikki vaikuttaa kaikkeen eli ei ne kaiuttimet yksin juuri mitään ratkaise.