Kirjoittaja Aihe: Mikä hifi klassiselle?  (Luettu 60989 kertaa)

mairaksinen

  • Vieras
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #45 : 17.12.12 - klo:12:53 »
Vieläkö kun vinkkaat, että mistä kannattaa etsiminen aloittaa, niin kiitän ja kumarran kauniisti. :-)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #46 : 17.12.12 - klo:12:58 »
Vieläkö kun vinkkaat, että mistä kannattaa etsiminen aloittaa, niin kiitän ja kumarran kauniisti. :-)

Esim. tuosta: http://www.tori.fi/varsinais-suomi/Beocenter_9500_4730564.htm?ca=5&w=3
VASTATUULEEN!

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #47 : 17.12.12 - klo:14:40 »
Menee vähän ohi aiheesta, mutta...

Oonko ainut joka ei kyllä lämpene tuolle Beocenterin designille? Vai kuuluuko tämä kuuluisaan sarjaan "oikea design"? Saahan siinä hyödyllisen kasettisoittimen tietty. Itse varmaan päivitän omaa laitteistoa tulevaisuudessa Eliaksen toisen sivun postauksen suuntaan.
Give me all the bacon and eggs you have.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #48 : 17.12.12 - klo:15:00 »
Mihin noissa B&O:ssa laitetaan pitkäsoittolevy?
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #49 : 17.12.12 - klo:15:09 »
Menee vähän ohi aiheesta, mutta...

Oonko ainut joka ei kyllä lämpene tuolle Beocenterin designille? Vai kuuluuko tämä kuuluisaan sarjaan "oikea design"? Saahan siinä hyödyllisen kasettisoittimen tietty. Itse varmaan päivitän omaa laitteistoa tulevaisuudessa Eliaksen toisen sivun postauksen suuntaan.

Et ole ainoa. Itse muistan jo 80-luvulla yläasteikäisenä ihmetelleeni, että onpa rumia vehkeitä, eikä vieläkään ole silmä noille lämmennyt.

sinauer

  • Kisälli
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #50 : 17.12.12 - klo:15:14 »
Jonkin verran elktroniikkaan aiemmassa elämässä sekaantuneena, yllä oleva pääsi yllättämään. Olisikohan jotain lähdeviitettä?

Muistinvaraisesti kirjoittelin mitä Pekka Tuomelan vanhoista "Hifin perusteet" ja "Tee itse Hifi kaiuttimia" kirjoista oli jäänyt mieleen. Muutoin asiasta voi lukea vaikka täältä: http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker#Crossover

sinauer

  • Kisälli
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #51 : 17.12.12 - klo:16:12 »
Jos aktiivikaiuttimen määritelmäksi riittää että vahvistin ja kaiutin ovat samassa laatikossa, niin silloin kelloradiossakin on aktiivikaiutin. Toisaalta isoimmat Genelecit eivät silloin olisi aktiivikaiuttimia, koska niissä kaiutinkotelo ja vahvistin ovat fyysisesti erillään. Olen siis taipuvainen pitämään jakosuodinta toimintaa olennaisempana määrittelyperusteena kuin laitteiden kotelointia, mutta voin toki olla väärässäkin.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #52 : 17.12.12 - klo:16:13 »
Menee vähän ohi aiheesta, mutta...

Oonko ainut joka ei kyllä lämpene tuolle Beocenterin designille? Vai kuuluuko tämä kuuluisaan sarjaan "oikea design"? Saahan siinä hyödyllisen kasettisoittimen tietty. Itse varmaan päivitän omaa laitteistoa tulevaisuudessa Eliaksen toisen sivun postauksen suuntaan.

No kun puhutaan kulutuselektroniikasta, niin silloinhan design sana on aina varsin ongelmallinen ja jopa hieman "vaarallinenkin" käyttää. Mutta kyllähän se niin vain menee, pidit sinä niistä tai et, että nuo vanhemmat B&O:n laitteet ovat käytännössä ainoaa kulutuselektroniikkaa josta uskaltaa käyttää sanaa design. (siis sanan oikeassa merkityksessä, eikä niin kuin nykyään moni tekee, että viljelee tuota sanaa mitä oudoimmissa asiayhteyksissä ja sellaisissa esineissä jotka eivät ole designia nähneetkään) Eli lyhyesti kyllä, noissa täyttyy designin määritelmä niin hyvin kuin se vain suinkin on mahdollista kulutuselektroniikassa. Eli kyseisten laitteiden käyttö kuluttajan näkökulmasta on tehty niin loogiseksi ja helpoksi että funktionaalisuuden ihanne täyttyy. Nuo vehkeet kestävät hyvällä pidolla vuosikymmenienkin päivittäistä käyttöä leikiten, eli myöskin elinkaariajattelu, joka on yksi designin tärkeimmistä ihanteista, toteutuu niin hyvin kuin se vain elektroniikan rajoitteet huomioiden on mahdollista. Lisäksi, designin elinkaariajatteluun liittyen laitteiden täydellisen moduulirakenteen ansiosta jonkin osan tai yksikön (esim. cd-aseman) vikaantuessa, on mahdollista vaihtaa vain pelkkä epäkuntoinen osa tai yksikkö, eikä laitteesta tule käyttökelvotonta mitenkään muuten kuin totaalisen täystuhon/onnettomuuden tapahtuessa. Ulkonäöstä on karsittu kaikki ylimääräinen täysin pois. Siinä siis ei ole mitään aikaan eikä paikkaan sidottuja "romanttisia" ja muotokieltä vanhentavia elementtejä. Jos ei tietäisi miltä aikakaudelta nuo laitteet ovat peräisin, niin sitä olisi lähes mahdotonta arvata edes vuosikymmenen tarkkuudella. Jos taas puhutaan nykyisistä kulutuselektroniikkahyödykkeistä verrokkina näihin, niin Apple on nykyään ylivoimaisesti lähimpänä aidon designin määritelmää, toki ne elektroniikan tuomat rajoitteet edelleen huomioiden.
 
« Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:20:14 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #53 : 17.12.12 - klo:16:18 »
Mihin noissa B&O:ssa laitetaan pitkäsoittolevy?

Mitä tarkoitat tässä kohtaa pitkäsoittolevyllä? Siis cd- levy vai mikä?
VASTATUULEEN!

Elias

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 553
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #54 : 17.12.12 - klo:16:19 »
Pitkäsoitto, Long play, LP, vinyyli...
Vaatekaapin tyhjennys
Sokeet johdattaa sokeita. Ne, jotka vetää edel on vain syvemmäl skutas.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #55 : 17.12.12 - klo:16:27 »
Pitkäsoitto, Long play, LP, vinyyli...

Ah, no niinpä tietysti.. Eli LP- soitinta ei noissa sisäänrakennettuna ole, mutta samaan sarjaan on aikanaan valmistettu myös Beogram- levysoittimia jotka "integroituvat" täydellisesti noihin 9000- sarjan koneisiin. Integroitumisella tässä kohtaa tarkoitan sitä, että yhdellä ainoalla B&O:n kaukosäätimellä pystyy käyttämään levysoitinta niin, että saat valittua halutun raidan jopa LP-levyltä yhdellä kaukosäätimen napin painalluksella. Mutta siis summa summarum, levari on erillinen ja erikseen ostettava.
« Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:17:11 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!

sonswan

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 178
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #56 : 17.12.12 - klo:16:28 »
Menee vähän ohi aiheesta, mutta...

Oonko ainut joka ei kyllä lämpene tuolle Beocenterin designille? Vai kuuluuko tämä kuuluisaan sarjaan "oikea design"? Saahan siinä hyödyllisen kasettisoittimen tietty. Itse varmaan päivitän omaa laitteistoa tulevaisuudessa Eliaksen toisen sivun postauksen suuntaan.

No kun puhutaan kulutuselektroniikasta, niin silloinhan design sana on aina hieman ongelmallinen ja jopa hieman "vaarallinen" käyttää. Mutta kyllähän se niin vain menee, pidit sinä niistä tai et, että nuo vanhemmat B&O:n laitteet ovat käytännössä ainoaa kulutuselektroniikkaa josta uskaltaa käyttää sanaa design. (siis sanan oikeassa merkityksessä, eikä niin kuin nykyään moni tekee, että viljelee tuota sanaa mitä oudoimmissa asiayhteyksissä ja sellaisissa esineissä jotka eivät ole designia nähneetkään) Eli lyhyesti kyllä, noissa täyttyy designin määritelmä niin hyvin kuin se vain suinkin on mahdollista kulutuselektroniikassa. Eli kyseisten laitteiden käyttö kuluttajan näkökulmasta on tehty niin loogiseksi että funktionaalisuuden ihanne täyttyy. Nuo vehkeet kestävät hyvällä pidolla vuosikymmenienkin päivittäistä käyttöä leikiten, eli myöskin elinkaariajattelu, joka on yksi designin tärkeimmistä ihanteista, toteutuu niin hyvin kuin se vain elektroniikan rajoitteet huomioiden on mahdollista. Lisäksi, designin elinkaariajatteluun liittyen laitteiden täydellisen moduulirakenteen ansiosta jonkin osan tai yksikön (esim. cd-aseman) vikaantuessa, on mahdollista vaihtaa vain pelkkä epäkuntoinen osa tai yksikkö, eikä laitteesta tule käyttökelvotonta mitenkään muuten kuin totaalisen täystuhon/onnettomuuden tapahtuessa. Ulkonäöstä on karsittu kaikki ylimääräinen täysin pois. Siinä siis ei ole mitään aikaan eikä paikkaan sidottuja "romanttisia" ja muotokieltä vanhentavia elementtejä. Jos ei tietäisi miltä aikakaudelta nuo laitteet ovat peräisin, niin sitä olisi lähes mahdotonta arvata edes vuosikymmenen tarkkuudella. Jos taas puhutaan nykyisistä kulutuselektroniikkahyödykkeistä verrokkina näihin, niin Apple on nykyään ylivoimaisesti lähimpänä aidon designin määritelmää, toki ne elektroniikan tuomat rajoitteet huomioiden.
 

Okei, en tuntenut laitteen tekniikkaa ja myönnän että siltä osin on varmasti hyvää designia. En kyllä ihan pysty allekirjoittamaan sitä ettei tuossa näy mitenkään aikakausi. Ainakin tuo tori.fi linkissä olevan pystyin ajoittamaan vuosikymmenen tarkkuudella tietämättä asiasta juuri mitään. Mielestäni ainakin Beocenter 9500 ohi aika on ajanut, enkä pidä sen estetiikasta. Toki se voi johonkin kämppään sopiakin, mutta itse en innostu.
Give me all the bacon and eggs you have.

Farmer John

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1498
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #57 : 17.12.12 - klo:16:33 »
..nuo vanhemmat B&O:n laitteet ovat käytännössä ainoaa kulutuselektroniikkaa josta uskaltaa käyttää sanaa design.

Tämä oli niin tyhjentävää kamaa että joku vois päivittää Wikipediaan tuon.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #58 : 17.12.12 - klo:16:44 »
Menee vähän ohi aiheesta, mutta...

Oonko ainut joka ei kyllä lämpene tuolle Beocenterin designille? Vai kuuluuko tämä kuuluisaan sarjaan "oikea design"? Saahan siinä hyödyllisen kasettisoittimen tietty. Itse varmaan päivitän omaa laitteistoa tulevaisuudessa Eliaksen toisen sivun postauksen suuntaan.

Et ole ainoa. Itse muistan jo 80-luvulla yläasteikäisenä ihmetelleeni, että onpa rumia vehkeitä, eikä vieläkään ole silmä noille lämmennyt.

Integroidut laitteet ovat aina jonkinlaisia kompromisseja. B&O:n muotokieli puhuttelee monia, myös minua. Ja kyllähän ne melko innovatiivisia ovat muutoinkin olleet. Äänenlaadusta en osaa sanoa oikein mitään, kun olen kuullut sellaista vain myymälätiloissa.

Minä en vaan itse ole koskaan lämmennyt minkäänlaisista "all-in one" -seteistä. Nykyinen integroitu vahvistimeni alkaa jo olla äärirajoilla, vaikka melko minimalistinen onkin (Kelvin Labs A-class). Myös ikä alkaa painamaan Beocenter -mallistoja. Elektroniikkakin kuluu ja vanhenee iän myötä. Elkot kuivuu, hapettumia ilmenee siellä täällä ja kaikkea muuta kivaa. Jos ei ole itse kätevä käsistään elektroniikan suhteen, saattaa vanhempien laitteiden kera tulla yllättäviä huoltolaskuja.

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Mikä hifi klassiselle?
« Vastaus #59 : 17.12.12 - klo:17:07 »
Okei, en tuntenut laitteen tekniikkaa ja myönnän että siltä osin on varmasti hyvää designia. En kyllä ihan pysty allekirjoittamaan sitä ettei tuossa näy mitenkään aikakausi. Ainakin tuo tori.fi linkissä olevan pystyin ajoittamaan vuosikymmenen tarkkuudella tietämättä asiasta juuri mitään. Mielestäni ainakin Beocenter 9500 ohi aika on ajanut, enkä pidä sen estetiikasta. Toki se voi johonkin kämppään sopiakin, mutta itse en innostu.

Eihän siinä mitään.. Ei noista missään nimessä kaikkien tarvitse tykätä, se on selvä se.

Mutta vielä yhdet perustelut tähän kirjoitan, joka ehkä hieman avaa tuota aikakauden määrittämisen käsitettä... Eli mitenkään halveksumatta tai väheksymättä sinua, niin kylmä faktahan on se, että pystyit määrittelemään aikakauden ihan omaan alitajuiseen tietoosi/muistikuviisi perustuen. (joka on ihan luonnollista jokaiselle meistä) Eli nyt alitajuntasi teki sinulle "tepposet", koska kuitenkin aikaisemmassa postauksessasi muistat katselleesi juuri näitä B&O:n vehkeitä jo 80- luvulla yläasteikäisenä, eli silloin kun ne olivat uusinta uutta. Siispä tuo asia, sekä laitteiden suunnittelu- ja valmistusajankohta ovat tallentuneet omalle "kovalevyllesi" ja niinpä sinun oli hyvinkin helppoa todeta milloin nuo laitteet ovat suunniteltu ja esitelty markkinoilla ensimmäisen kerran, koska tiesit sen tasantarkkaan etukäteen vaikkakin ilmeisesti tiedostamattasi... Ihmismielen peruskemiaa, ei sen kummempaa... Ja tätä ei sitten todellakaan ole tarkoitettu miksikään ylimieliseksi piruiluksi tai psykoanalyysiksi sinusta. Ja tästäkään huolimatta kaikkien ei tarvitse noista tietenkään tykätä.

Eli niin tuohon yllä olevaan kuin myös aikaisempiinkin perusteluihini, sekä omiin+muiden konkreettisiin käyttökokemuksiin vedoten olen jyrkästi eri mieltä kanssasi siitä, (mutta toki asiallisesti tietenkin) että aika olisi jotenkin ajanut ohi Beocenter 9500:sta, koska asia ei missään nimessä ole noin, vaikka joku ei itse laitteesta pitäisikään esteettisesti. Jos esimerkiksi ei halua pelata cd- levyjen kanssa enää nykyaikana, niin esim. Applen iPod:in saa tuohon kytkettyä. (itseltänikin kyseinen liitin löytyy, joskaan ei iPod:ia ainakaan vielä)
« Viimeksi muokattu: 17.12.12 - klo:17:58 kirjoittanut Tumppi$ »
VASTATUULEEN!