Kirjoittaja Aihe: Täydellisen kahvikupin metsästys  (Luettu 13992 kertaa)

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Täydellisen kahvikupin metsästys
« : 25.11.12 - klo:16:11 »
Etsin parhaillaan täydellisiä kahvikuppeja (ns. cappuccino-kokoisia) ja tietysti myös aluslautasia. Siis sellaista mallia, jonka voisi kuvitella löytyvän kuvallisesta sanakirjasta kohdalta "kahvikuppi". Itse asiassa omistankin jo mielestäni täydellisesti muotoillun kahvikupin ja aluslautasen, mutta niissä on yksi suuri ongelma: järkyttävät värit. Katsokaa vaikka itse spoilerin takaa.

[spoiler]

[/spoiler]

Tahtoisin tuon tyyppisiä kahvikuppeja, mutta valkoisina. Yksinkertaiset, pyöreähköt muodot ja melko paksut seinät. Ei mitään laakeaa. Onko ehdotuksia? Toistaiseksi parhaimman näköiset, joihin olen netissä törmännyt, ovat hieman yllättäen Prisman valikoimassa. Saattavat kuitenkin olla aika ohuet. Seuraavaksi lähimmäksi osunee Nuovo Point Genova.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

puu

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1152
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #1 : 25.11.12 - klo:16:50 »
En tiedä käytetäänkö tuollaisissa lusikkaa.

Kannattaa kuitenkin kokeilla ettei lautanen ole niin keskelle
viettävä, että kuppia nostettaessa lusikka valuu keskelle
kupin paikalle.

Eräs Arabian kuuluisa sarja on juuri tällä tavoin ikävä.
Olisiko ollut Teema?


Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #2 : 25.11.12 - klo:17:04 »
^Ainakin paratiisi. Hyvä esimerkki "designista", joka ei sovellu lainkaan käyttötarkoitukseensa... Suunnittelija on varmaan joku nimekäs mutta tuskin itse joi kahvia ;)

Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #3 : 25.11.12 - klo:17:59 »
^Ainakin paratiisi. Hyvä esimerkki "designista", joka ei sovellu lainkaan käyttötarkoitukseensa... Suunnittelija on varmaan joku nimekäs mutta tuskin itse joi kahvia ;)

Kokeilin äsken.. Niinhän tuo tekee, elikkä lusikka valahtaa aina hieman alaspäin kuppia nostettaessa tassilta. En ole kuitenkaan moiseen aikaisemmin juuri kiinnittänyt huomiota.
Niin, eli tuon paratiisi- kuvionhan on suunnitellut yksi Suomen taiteen ykkösnimistä eli Birger Kaipiainen. http://fi.wikipedia.org/wiki/Birger_Kaipiainen
VASTATUULEEN!

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #4 : 25.11.12 - klo:18:49 »
Mä suosin Iittalan Ego sarjaa. Toimii hyvin ja on kaunis. Jos muuten joku näkee Ego sarjan ruokalautasia jossain kaupan niin saa vinkata tai jopa ostaa pois jos ei ole ihan mahdottoman hintaisia.

vemuli

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 290
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #5 : 25.11.12 - klo:18:58 »
Minulla on Egoa ja KoKoa (heh...172cm) espressokuppeina ja 24h lattekuppeina. Cappuccino -kupit ovat Rancilio -logoisia, samaten pari esprossokuppia.

Itse pidän Egoa mukavan erilaisena settinä, joten noita voisi etsiä myös cappuccino koossa.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #6 : 25.11.12 - klo:19:22 »
Miten tällaiset? Kuppi 18 cl ja lautanen halkaisija 12 cm.


« Viimeksi muokattu: 25.11.12 - klo:19:23 kirjoittanut konda »

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs: RE: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #7 : 25.11.12 - klo:19:53 »
Minulla on Egoa ja KoKoa (heh...172cm) espressokuppeina ja 24h lattekuppeina. Cappuccino -kupit ovat Rancilio -logoisia, samaten pari esprossokuppia.

Itse pidän Egoa mukavan erilaisena settinä, joten noita voisi etsiä myös cappuccino koossa.

Meiltä löytyy näitä myös. Egoista on vaan pari korvaa jo katkennut. Noissa on sen verran jännä muoto, että ihmiset usein asettavat sen kahvan tassin ulkopuolelle vaikka koko kuppi sopisi lautaselle tismalleen korvineen päivineen. Ei taida olla ihan sitä mitä Tommi haki kuitenkaan. Aikaa nuo ovat kuitenkin kestäneet kohta 10 vuotta.

Sent from my Lumia 800 using Board Express
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #8 : 25.11.12 - klo:21:38 »
Miten tällaiset? Kuppi 18 cl ja lautanen halkaisija 12 cm.

[spoiler]
[/spoiler]

Ei kelpaa. Ruma korva.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

chr

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 419
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #9 : 26.11.12 - klo:14:02 »
Illyn kahvia en juo, mutta Illyn kupit ovat parhautta ja saa monenlaisella kuviolla. Erityistä parhautta näissä on tuo korva sekä koko kupin riittävä paksuus.


Tumppi$

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1698
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #10 : 26.11.12 - klo:18:06 »
Olen nyt ihan kokeilumielessä juonut tämän päivän kahvini Arabian Paratiisi- kupista ja aluslautaselta (yleensä käytän kahvin juomiseen arkisin arkiastiastokseni tarkoitettua Arabian Kairaa, tai sitten Paratiisi- sarjan isoja mukeja) ja täytyy myöntää, että aikanaan Arabian suunnitteluosastolla on käynyt tosiaan kämmi näiden Paratiisi- sarjan kahvikupin tassien osalta.. Kokonaisuutenahan toki Arabian Paratiisi on hienoin ja laadukkain astiasto mitä rahalla saa ja sillähän kelpaisi kestittää vaikka presidenttiä tai vaikkapa kuninkaallisia. Vaikka itselläni nämä ovatkin puhtaasti juhlakäytössä, niin nämähän kestävät vuosikymmenien päivittäistä kovaakin käyttöä helposti.

Mutta itse aiheeseen.. Mielelläni toki suosittelisin siltikin Arabiaa/Iittalaa, Eli kannattaa ilman muuta tsekata erityisesti ent. Arabian nyk. Iittalan Teema. Muita voisi olla Iittalan Taika, sekä täällä jo aikaisemmin suositellut Ego ja KoKo. Tai entäs Arabian 24h Tuokio? Tai kenties se kolmas upea suomalainen menestystarina tällä saralla, eli Pentik?
VASTATUULEEN!

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #11 : 26.11.12 - klo:19:26 »
Teeman astioissa on muuten tuo sama aterinten valumisilmiö. Ja jos valmistaa teeman kupissa (alkup. syvä lautanen) lautasellisen puuroa mikrossa, on kuppi pirullisen kuuma nostaa pöytään, kuin perinteisen keitto/puurolautasen reunoja ei ole. Mutta tilankäytön tehokkuus mielessähän nuo (tai edeltäjä Kilta, joka on mittasuhteiltaan hienompi) on aikanaan suunniteltu.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

mbch

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #12 : 26.11.12 - klo:22:30 »
Itse juon kotona aina Arabian Lumi-sarjan kupeista. Aitoa Made In Finland kamaa ja äärettömän kaunista.



Katsokaa ja ihailkaa.. Niin hento ja särkyvä posliini, mutta niin jämäkkä ja kestävä kuitenkin

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #13 : 28.11.12 - klo:12:49 »
Teeman astioissa on muuten tuo sama aterinten valumisilmiö. Ja jos valmistaa teeman kupissa (alkup. syvä lautanen) lautasellisen puuroa mikrossa, on kuppi pirullisen kuuma nostaa pöytään, kuin perinteisen keitto/puurolautasen reunoja ei ole. Mutta tilankäytön tehokkuus mielessähän nuo (tai edeltäjä Kilta, joka on mittasuhteiltaan hienompi) on aikanaan suunniteltu.

Teemat ovat kyllä miltei epäonnistuneimpia tuotteita koskaan. Tilankäytöllisesti ja visuaalisesti toki OK, mutta käytettävyys...no, aterimet ovat tosiaan aina ruoan seassa, ellei niitä asettele tarkasti ja huolellisesti, kuppien muoto ei ole juomisen kannalta looginen (suuhun tulee liikaa kahvia kerralla, jos on tottunut muihin kuppeihin vähääkään) ja keittokulhot läiskyttävät helposti (suorien laitojen takia).

Käytännöllisyyden osalta on Suomi-design -herääminen tapahtunut jo kauan sitten. Muutamia hienoja ja kauniita tuotteita on, paljon bulkkia ja toki myös hirveän paljon hypetettyä sontaa. Lisäksi Artekilla sisustamalla saa turhankin helposti kämpästään stereotyyppisen Suomi-kodin - vähän kuin priima-Ikean finskimalliin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Täydellisen kahvikupin metsästys
« Vastaus #14 : 28.11.12 - klo:13:32 »
Muuten samaa mieltä Jussin kanssa, mutta toimistotyöläiselle suuhun ei voi tulla liikaa kahvia kerralla.