Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 502393 kertaa)

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1005 : 09.01.15 - klo:15:17 »
^^Mulla on samanlainen veitsi ja itsekin olen hionut siitä alkuperäistä teräkulmaa loivemmaksi, mutta en sentään noin loivaksi. Tuossa näyttää tosi matalalta tuo hiomiskulma, ei varmaan ole paljon yli viiden asteen?

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1006 : 09.01.15 - klo:21:38 »
Kaunista, etkö käytä ohjuria?

Minkälaista ohjuria tuossa voi käyttää?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1007 : 09.01.15 - klo:22:02 »

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1008 : 09.01.15 - klo:22:59 »
Ok, nyt ymmärrän, kiitos.

Pukki oli löytänyt jostain tuommoisen kasan käyttämättömiä veitsiä. Näitä on myyty Suomessa joskus 2000-luvun alkupuolella ja nyt kulkeutuivat minulle. Käsin taotuiksi mainostivat, materiaali on ruostuvaa. Tiedä sitten, ovatko rihkamalaatua vai mitä, mutta tuolla ylimmällä kokonaismitaltaan 41-senttisellä oli aika miehekästä veistellä lampaanviulusta siivuja joulupöytään.





RAW

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
  • www.wikstedt.fi
    • Profiili
    • kotisivut
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1009 : 10.01.15 - klo:15:52 »
Ohjuri ollut mielessä ihan testimielessäkin. Voisi kokeilla tarkasti eri kulmia. Tosiaan hion aika pienellä kulmalla. Tylsyy nopeasti mutta pystyy kokkiveitsellä ajamaan parran :D

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2428
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1010 : 10.01.15 - klo:23:12 »
Käsin taotuiksi mainostivat, materiaali on ruostuvaa. Tiedä sitten, ovatko rihkamalaatua vai mitä,


Saattaa olla että astuin huomaamattani sarkasmimiinaan, mutta siis ruostuva teräs on todennäköisesti yhtä kuin hiiliteräs joka sen monissa eri seostus- ja lämpökäsittelymuodoissaan on erinominen terämateriaali: kovempaa, kulutuskestävämpää, helpommin teroitettavaa kuin rosteri, mutta "ruostuu" helposti. Takominen on myös edullista mekaanisille ominaisuuksille, ja veikkaankin että veitsen teroitus on helppoa ja terä upposi kinkkuun kuin se kuuluisa kuuma veitsi voihin.

Salama

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 937
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1011 : 10.01.15 - klo:23:42 »
Joo, ei minulla mitään pahempia miinoja ollut mielessä :D

Minusta se oli vain jännä yksityiskohta, nämä veitset vaativat vähän normaalia enemmän huolenpitoa, tai aika paljonkin.


salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

RAW

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
  • www.wikstedt.fi
    • Profiili
    • kotisivut
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1013 : 12.01.15 - klo:19:42 »
Noiden käyttäjät kovasti niitä kehuvat. Itseäni arvelutta niiden teroitettavuus. Eli millä saa, vai saako ylipäätään, partaveitsen teräväksi. Toki eivät tylsy kovuudensa ansioista niin nopeasti kuin metalliseokset mutta kaikki tylsyy ajan mittaan ja noita ei perinteisillä kivillä ilmeisesti hiota.

paddington

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 777
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1014 : 12.01.15 - klo:23:10 »
Millä karkeuksilla olevat kivet kunnon teroittamiseen tarvitsee? Suosituksia tietyistä tuotteista? Onko kivissä paljon laatueroa?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1015 : 13.01.15 - klo:00:57 »
1000 ja 6000/8000

Kingin kivet on ajaneet asiansa, eikä oo kalleimmasta päästä. Suomessa on pari puusepäntarvikkeita myyvää nettikauppaa, josta noita saa. "Japanilainen vesikivi" googleen vaan.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1016 : 13.01.15 - klo:05:17 »
Itse käytän nykyään veitsien kunnossapitoon pelkästään Dianova Lapstone timanttikovasinta.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1017 : 13.01.15 - klo:05:53 »
Oma suosikkini on myös Dianova Lapstone veitsien yms teroitukseen.

RAW

  • Kisälli
  • Viestejä: 23
  • www.wikstedt.fi
    • Profiili
    • kotisivut
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1018 : 13.01.15 - klo:09:41 »
Käytän Naniwan vesikiviä. Ehkä joku aika karkea kannattaa myös hommata esim 400, jos alat ihan nollasta terottamaan niin saa tehtyä karkean muodon ja kulman. Jotkut tekee tonnilla ja siitä suoraan kahdeksaan tonniin. Minulla 400,1000,3000,5000,10 000, nahka storbe. Tämä sen vuoksi että voi aloittaa vähän eri karkeuksilla, riippuen terän tarpeesta. Teroitan yleensä jo siinä vaiheessa kun terä tylsynyt noin kolmeen tonniin.

Jape

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 224
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #1019 : 14.01.15 - klo:14:28 »
Karkeammat vesikivet kuluvat kouruiksi tosi nopeasti. Itse käytän DMT:n karkeaa timanttikovasinta silloin, kun tarttee poistaa vähän enempi terästä.