Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 504268 kertaa)

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #690 : 29.11.13 - klo:20:46 »
Lh, mistä lapio ja mitä kustansi?

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #691 : 29.11.13 - klo:23:09 »
Joku tietokonetarvike-nettikauppa, joka myy myös pizzalapioita (?)

Eli: http://www.jhb.fi/pizza/

28+pk. Saa myös noutaa Halikosta. Mulla 35-leveä, kapeampikin ois riittäny.

Cisne36

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 230
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #692 : 30.11.13 - klo:08:21 »
Teoreettista taustaa kysyisin valkosipulin murskaamisesta.

Aikoinaan ihan itse tajusin valkosipulin puristimen olevan huono keksintö

[spoiler]http://www.markkinointimasa.fi/tuotekuvat/900x600/1683_003.jpg[/spoiler]

mutta lopullisen varmistuksen sain Anthony Bourdainin kirjasta Kitchen confidential (joka on nerokkaasti suomennettu nimellä "Kitchen confidential"), jossa Anthony kertoo tyyliin: "en tiedä mitä tapahtuu, kun valkosipulia puristetaan, mutta se katkera massa mikä syntyy ei ole mitenkään tekemisissä aidon valkosipulin kanssa, jota saa kun murskaa veitsen lappeella valkosipulin kynnet."

Oma teoriani on, että puristimessa solukalvot rikkoontuvat liikaa, ja vapauttavat jotain katkeroaineita. Jos taas esim. pataan leikkaan veitsellä siivuiksi kymmenen valkosipulinkynttä, niin kukaan ei valita, kun ei se maku lyö läpi.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #693 : 30.11.13 - klo:09:38 »
Oliiviöljyä purkkiin ja murskaa tai silppuaa valkosipulia sinne ja sekoittaa. Erittäin hyvää pizzan päälle laitettavaksi tai muihin ruokiin. Pidän jääkaapissa aina satsia käyttövalmiina.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #694 : 30.11.13 - klo:09:58 »
Teoreettista taustaa kysyisin valkosipulin murskaamisesta.

...
Oma teoriani on, että puristimessa solukalvot rikkoontuvat liikaa, ja vapauttavat jotain katkeroaineita. Jos taas esim. pataan leikkaan veitsellä siivuiksi kymmenen valkosipulinkynttä, niin kukaan ei valita, kun ei se maku lyö läpi.

Jossain lehdessä joskus selitettiin tuo. Valkosipulissa on jotain kahta ainetta 'koteloituna' erikseen. Jos valkosipuli murskataan, niin nuo aineet sekoittuvat ja reagoivat, jolloin lopputulos on ärhäkkä. Jos aineet eivät pääse sekoittumaan ja valkosipuli kypsennetään, niin tulos on lempeä.

Itse joko siivutan valkosipulin tai sitten murskaan miedosti veitsen lappeella ja silppuan sitten. Siivuttaen lopputulos on miedompi.

anon

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 292
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #695 : 30.11.13 - klo:11:27 »
Joku tietokonetarvike-nettikauppa, joka myy myös pizzalapioita (?)

Eli: http://www.jhb.fi/pizza/

28+pk. Saa myös noutaa Halikosta. Mulla 35-leveä, kapeampikin ois riittäny.
Kiitos!

U-Haul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1547
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #696 : 30.11.13 - klo:11:27 »
Itse kun olen korkeintaan C-luokan kulinaristi ja taloudessa käytetään valkosipulia suht harvakseltaan, niin käytän tällaista. Purkki säilyy jääkaapissa aina puolisen vuotta, noin puolet jää siitäkin aina käyttämättä. Valkosipulimurska tässä säilötty valkoviinietikkaan. Just ostin uuden purkin, 2,85 e.

Keep Calm and Carry On.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #697 : 30.11.13 - klo:20:25 »
Purkki säilyy jääkaapissa aina puolisen vuotta, noin puolet jää siitäkin aina käyttämättä

Häpeä!
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #698 : 30.11.13 - klo:22:44 »
Tänään tuli nautittua savustettuja katkarapuvartaita ja aiolia ja hyviä viinejä.



Aijai!
« Viimeksi muokattu: 01.12.13 - klo:21:22 kirjoittanut Lh »

TheodoreMaul

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1045
    • Profiili
Vs:
« Vastaus #699 : 01.12.13 - klo:20:24 »
Pizza onnistui vihdoinkin. Onnistuin tekemään jopa kaksi hyvää pizzaa. Jauhoina toimivin oli Sunnuntai erikoisvehnäjauho vaikka niistä tuleekin aika mauton taikina. Asiaa kuitenkin auttoi kun unohdin taikinat jääkaappiin neljäksi päiväksi. Aiemmin tuli kokeiltua myös hiivaleipäjauhoja sekä sämpyläjauhoja. En suosittele kumpaakaan. Sämpyläjauhoista tuli sellaista klimppiliisteriä, että se diskattiin heti.

Tein molemmat pizzat kivellä pallogrillissä. Onnistumisen salaisuus taisi olla pohjan esipaistaminen toiselta puolelta ennen täytteiden lataamista. Kuvia ei nyt ole koska meillä oli vieraita enkä viitsinyt siinä räpsiä.
Bond mistrusted anyone who tied his tie with a Windsor knot. It showed too much vanity. It was often the mark of a cad.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #700 : 01.12.13 - klo:20:49 »
Wolfin intohio hyvää ruokaa (ja juomaa!) kohtaan on kyllä ihailtavaa. Elämä on varmasti paljon nautinnollisempaa ja ihanampaa kun viitsii ja osaaa ruuan suhteen.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #701 : 01.12.13 - klo:21:03 »
^ Oman sapuskan tason parantaminen vaatii aika vähän viitseliäisyyttä ja osaamista. Työmaaruokalassa pystyy usein kasaamaan ihan asiallisen kombon kun vähän miettii mitä siellä on tarjolla ja hieman soveltaa kokkiohjelman oppeja, eli eri makuja lautaselle. Kotona voileivän kasaaminen asiallisista aineksista ei ole yhtään sen hankalampaa kuin bulkista kasaaminen.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #702 : 01.12.13 - klo:21:10 »
Tähän liittyen täytyykin laittaa tähän oma voileipäsuosikki:

2 siivua paahtoleipää, paahdettuna.
Majoneesia
Amerikkalaista sinappia
Salaattia
Valio Kippari -juustoa
Kalkkunaa leikkeletorilta - ei valmispakkauskamasta. Parasta jos ei kiinteää vaan sellaista höystettä.

Variaatoita:
Pekonia
Kananmunaa
Tomaattia
Suolakurkkua
Kalkkunan sijaan kinkkua tai kanaa

Juoma:
Cokis


Don Pedro

  • Vieras
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #703 : 01.12.13 - klo:22:25 »
^Herkullista, voin kuvitella mielessäni.  Tosin jättäisin itse pois majoneesin...paitsi  joskus.  Joihinkin voileipiin majoneesi kuuluu niin olennaisena osana ettei sitä voi jättää pois.   Tuo saattaa olla juuri sellainen, salaatista päätellen. 

Teen itse usein ns. jämäleipiä.  Paksu siivu itse leivottua vehnäleipää, joko paahdettuna tai kylmänä.  Päälle mitä sattuu jääkaapista löytymään.  Risottoa löytyy melko usein (teen sitä suuremman satsin kerralla), samoin tomaatti ja sipuli ovat vakiovarusteita -kaapissa. 
Yksi suosikkini (nopeatekoinen) on vehnäleivälle kasattu sipulisilppua, paljon tomaattia ohuina siivuina, maustetaan (pippuri, timjami) ja päälle paljon oliiviöljyä.  Eikun syömään.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #704 : 02.12.13 - klo:21:41 »
Kilon pallo pyöräytetty pizzataikinaa jääkaappiin odottamaan torstaita.