Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 502473 kertaa)

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #435 : 06.05.13 - klo:22:25 »
Muttin kuorituille tomaateille peukkua. Daniuksen kanssa samaa mieltä myös mausta.

PleaseDeleteMe

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2726
  • Delete me please
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #436 : 06.05.13 - klo:23:14 »
Viime viikolla tuli kaltattua tomaatteja lasagnen kastiketta varten, jostain syystä punainen väri katosi ihan kokonaan kastikkeesta. Mietin että olisinko lisännyt hieman väriainetta ;)

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #437 : 06.05.13 - klo:23:17 »
Ja painotetaan vielä, etten missään tapauksessa suosi valmiskastikkeita. Valmiiksi kuorittuja tomaatteja kyllä, mutta kastike tehdään itse.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #438 : 07.05.13 - klo:12:07 »
Muttilla on kuorittuja tomaatteja, käytän niitä tai sitten ivyn mainitsemaa murskaa. Turha niitä kotimaisia on alkaa kalttaamaan ja säätämään, Muttilla on kuitenkin maukkaampia tomaatteja kuin vetiset kotimaiset.

Kastikkeessa käytetään muutenkin eri tomaatteja kuin niitä kotimaisia salaattitomaatteja. Muttilla mennään.

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #439 : 07.05.13 - klo:13:24 »

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #440 : 07.05.13 - klo:13:48 »
Olen antanut kertoa itselleni että pihvilihan kanssakin on saatavuus/laatuongelmaa: Riittävän pitkään raakakypsytettyä, toisin sanottuna riiputettua lihaa on vaikea saada koska vippaskonsteinkin mureutettu menee kaupaksi markettien tiskeillä.

Uskoisin myös monien ostajien kavahtavan kunnolla riippuneen lihan ulkonäköä. Markettiasiakkaiden mielestä pihvin pitää olla raikkaan punainen.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #441 : 08.05.13 - klo:21:51 »
Äskeinen itse kokattu ja syöty ateria:

Aperitiivi:

Dry martini Tanqueraysta ja Noilly Pratista. Kerrankin tein ravistamalla normaalin sekoittamisen sijaan (vaihtelu virkistää).

Alkuruoka:

Grillattua parsaa käärittynä ilmakuivattuun kinkkuun, kreikkalaista neitsytoliiviöljyä ja 30kk kypsytetystä parmesaanista vuoltuja lastuja, päälle ripoteltu merisuolaa sekä puristettu sitruunasta mehua. Parsa on pahamaineisen vaikea yhdistää viinin kanssa, niin ruokajuomana oli kuiva vermutti (edelleen Noilly Prat).

Pääruoka:

Salaatti, jossa savuchiliöljyssä marinoitua fetaa, grillattua paprikaa, punasipulia, kurkkua ja kahta eri salaattia (jääsalaatti & lollo rosso).

Naudan paahtopaistia rosmariini-hunaja-punaviinikastikkeella ja puikulaperunamuusilla.

Ruokajuomana tylsästi kivennäisvesi sitruunalohkoilla, kun alkoi ateriaa edeltäneet gin & tonicit (Tanqueray & Fentimans) vähän kihahtamaan kupoliin.

Jälkiruoka:

Italialaista vanilijajäätelöä crema di aceto balsamico peperoncinolla (eli chili-balsamicolla).

Juomana Glenfarclas 21yo.

Ateria nautittiin raikkaassa ulkoilmassa, taustamusiikkina punakylkirastaiden ja satakielien laulu.
« Viimeksi muokattu: 08.05.13 - klo:21:55 kirjoittanut Richard Mutt »

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #442 : 08.05.13 - klo:23:11 »
Upealta kuullostava setti.  Toukokuun tyynet illat sopii ulkona ruokailuun mainiosti.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #443 : 08.05.13 - klo:23:22 »
^^ Punakylkirastaat olisin vaihtanut mustarastaisiin.

Bordeaux

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1744
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #444 : 09.05.13 - klo:00:02 »
Eikä satakielenkään laulua selvinpäin kuuntele.

Richard Mutt

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2025
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #445 : 09.05.13 - klo:01:25 »
^^ Punakylkirastaat olisin vaihtanut mustarastaisiin.

Näitäkin oli konsertissa mukana aina välillä.

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #446 : 13.05.13 - klo:00:50 »
#hipstersauce #umami

Viime aikoina tullut kokkailtua paljon kalakastikkeen kanssa. Olen lätrännyt kalakastiketta ja srirachaa oikeastaan ihan kaikkeen.

Parissakin ruokablogissa olen törmännyt Red Boat fish sauceen, joka on ilmeisesti kalakastikkeiden aatelia. Tyyliin tammitynnyreissä kypsytetty jne.

https://redboatfishsauce.com/index.html

No, lafkan nettisivuilta kastiketta saisi tilailtua suomeen, mutta postit ovat flat rate 50$, eli yksin ei kauheasti järkeä lähteä tilailemaan.

Helsingin seudulla yhteistilaukseen kiinnostusta? Itse kastike ei ole pahan hintaista, 10$/puol litraa. Aattelin että voisin pistää saman tien pari pulloa itse tilaukseen.

Onko ruokatarvikkeiden nettitilauksessa ylipäätään jotain ongelmia tjsp, itselle täysin tuntematon alue.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Monk

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 80
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #447 : 13.05.13 - klo:09:00 »
Onko kukaan maistanut muusta kuin anjoviksesta tehtyä kalakastiketta? Eroaako maku olennaisesti?

Muutenkin vertailutesti eri kalakastikkeiden (ja soijien) välillä kiinnostaisi.


Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #448 : 13.05.13 - klo:10:52 »
#hipstersauce #umami

Viime aikoina tullut kokkailtua paljon kalakastikkeen kanssa. Olen lätrännyt kalakastiketta ja srirachaa oikeastaan ihan kaikkeen.

Parissakin ruokablogissa olen törmännyt Red Boat fish sauceen, joka on ilmeisesti kalakastikkeiden aatelia. Tyyliin tammitynnyreissä kypsytetty jne.

https://redboatfishsauce.com/index.html

No, lafkan nettisivuilta kastiketta saisi tilailtua suomeen, mutta postit ovat flat rate 50$, eli yksin ei kauheasti järkeä lähteä tilailemaan.

Helsingin seudulla yhteistilaukseen kiinnostusta? Itse kastike ei ole pahan hintaista, 10$/puol litraa. Aattelin että voisin pistää saman tien pari pulloa itse tilaukseen.

Onko ruokatarvikkeiden nettitilauksessa ylipäätään jotain ongelmia tjsp, itselle täysin tuntematon alue.

Pistin tuonne kaakkois aasiaan viestiä että saisiko tuota diilattua järkevämmin tännepäin. Sieltäpäin kun normisti postikulut on aina pienet.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #449 : 13.05.13 - klo:11:37 »
...
« Viimeksi muokattu: 05.11.13 - klo:06:59 kirjoittanut MrMan »