Kirjoittaja Aihe: Ruoanlaitto  (Luettu 504129 kertaa)

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #270 : 07.10.12 - klo:14:11 »
Pari kököstystä tältä viikonlopulta.

Pastaa porkkanalla, prosciuttolla jne. (HS:n ohjeesta mukaellen):



Risotto alla milanese:



Lautaset: Iittala Teema
Kamera: Canon EOS350D
Objektiivi: Sigma 24-60/f2.8 EX
Valo: oma
Maku: erinomainen

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #271 : 07.10.12 - klo:14:15 »
Houkuttelevat otokset annoksista.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #272 : 07.10.12 - klo:14:28 »
AM: ootko itse tehnyt pastan?
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #273 : 07.10.12 - klo:14:50 »
Kyllä se on Barillan käsialaa, casareccea malliltaan.

Pastakone kyllä löytyy, mutta turhan harvoin jaksaa itse vääntää. Oikeanlaisen taikinan aikaansaaminen on yllättävänkin haastavaa hommaa.

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #274 : 07.10.12 - klo:15:05 »
Risotto alla milanese:



Hyvältä näyttää!
Tuo parmesaani tässä jakaa mielipiteet, toisten mukaan peittää liiaksi sahramin makua. Itse olen tehnyt useimmiten ilman. Ellei tänään olisi tulossa linguine alle vongole, tuota voisikin tekaista.

danius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2256
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #275 : 07.10.12 - klo:15:33 »
Oli vähän harvinaisempi pastamalli! En ole koskaan itse tehnyt, pitäisi joskus kokeilla.
I´m not a snob. I´m exclusive! - Frasier Crane.

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #276 : 07.10.12 - klo:15:43 »
Juusto on Grana Padanoa, joka hieman miedompana toimii monissa kattauksissa parmesaania paremmin. Ainakin minun mielestäni.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #277 : 07.10.12 - klo:16:19 »
En ole koskaan itse tehnyt, pitäisi joskus kokeilla.
Kannataa opiskella.
Vältän pastan syöntiä, mutta sitten kun sorrun niin leipaisen jotain omin pikku kätösin.
Helppoa, hauskaa ja herkullista.

Juju on tehdä taikina AINA (lasagnea ja cannelonia lukuunottamatta) pelkistä keltuaisista. Valkuainen on vihollinen.
Valkuaisen kanssa taikina "nousee" keittäessä. Vaahtoaa eläimenä, ja tuloksena on jotenkin leipäisää ja pulskaa pastaa.
There ain't no rest for the wicked...

Laurentius

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2429
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #278 : 08.10.12 - klo:20:20 »
^Molte interessantissimo. Teen usein pastaa kotona mutta käyttänyt taikinaan aina koko munan valkuaisineen. Täytyypä testata, keltuaisen hyvä maku korostunee. Onko jauho-keltuaissuhde näppituntumalta vai miten mitoitat? Normireseptissäni on muna per 100g jauhoja ja tarvittaessa hienosäädän sitkoa vesitipalla tai -kahdella.

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #279 : 08.10.12 - klo:20:55 »
Näppituntumalla. Lisään itse myös lähes aina vähän vettä taikinaan.
Ilman valkuaista pastasta tulee kauniin väristä ja paremman makuista.
There ain't no rest for the wicked...

_ a m _

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1682
    • Profiili
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #280 : 14.10.12 - klo:08:39 »
Taas pashaa, tällä kertaa sitä hypetettyä avokadojuttua. Ja oli kyllä äärimmäisen hyvää. Eikä tarvinnut vakuumikypsennystä, polttolamppua tms.



Illalla (ja vielä hetki sitten aamiaisellakin) crostineja artisokkapyreellä. Simppeliä ja hyvää tämäkin.



Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #281 : 14.10.12 - klo:23:36 »
Oon monille luvannut infota kun karitsanlihaa tulee myyntiin.

Facebook sivut sain tänään auki jota kautta voi tehdä jo varauksia: https://www.facebook.com/Kuusikorpi
Nettisivut aukeaa hyvin pian, ehkä huomenissa osoitteeseen: http://www.kuusikorpi.fi
Karitsojen lisäksi muutama kalkkuna taitaa olla vielä ilman tulevaa keittiötä.

15e/kg on karitsalaatikon hinta jossa on siis puolikas karitsa. Kooltaan laatikot on varmaan 6-10kg.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #282 : 15.10.12 - klo:16:32 »
Meneekö maku jos pakastaa?

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Re: Ruoanlaitto
« Vastaus #283 : 15.10.12 - klo:20:27 »
Meneekö maku jos pakastaa?
Ei suinkaan. Käytännössä ihmiset lyö aina laatikon pakkkaseen (puolikas karitsa kun on paloteltu ja vakuumissa niin menee aika pieneen tilaan), käyttävät ehkä sieltä jonkun paketin suoriltaan. Pakkanen kun on kylmä niin vähintään vuoden säilyvyyttäkin pystyy pakkasessa lupaamaan.

Itseasiassa jos haluaa suomalaista lammasta syödä pakastamattomana niin käytännössä sitä saa lyhyen aikaa keväällä ja syksyllä. Lampaita kun ei teurasteta ympäri vuoden.

Nyt ei vielä tiedetä teurastusajankohtaa eikä tarkkoja käytäntöjä, varmistan asiat vielä teurastajalta, mutta veikkaisin että teurastamossa lihaa riiputetaan n. 1-2 päivää ennen paloittelua ja vakumointia. Tämän jälkeen olisi sitä ihan hyvä pitää viikosta kahteen kylmiössä ennen pakastusta (paras olisi joku +2c) jotta liha mureutuu. Vakuumissa "riiputettu" liha mureutuu kaikkein nopeiten. Välttämätöntä se ei kuitenkaan ole. Riippuen vähän miten teurastamosta saadaan lihat ja miten toimitus tapahtuu niin pystymme itseitsekin pitämään niitä kylmiössä (tai sitten ostamme palvelun teurastamolta, meidän tiloja kun ei ole vielä hyväksytetty virallisiksi elintarviketiloiksi). Pakastuksessahan on sitten taas sellanen jännä että virallisesti myytävää elintarviketta ei saa pakasta peruspakkasessa. Pakastuksellekkin voitaisiin ehkä ostaa palvelu jääsaukolta, heillä on pakastustunnelin lämpötila muistaakseni -60c. Ja ehkä niin pitää toimiakkin jos ei kaikille lihoille ole ennakkoon ostajia (tosin vaikuttaa siltä kyselyiden perusteella että ei noi lihat käsiin jää).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ruoanlaitto
« Vastaus #284 : 16.10.12 - klo:22:57 »
Nettisivut aukeaa hyvin pian, ehkä huomenissa osoitteeseen: http://www.kuusikorpi.fi
Nyt aukesi sivut, josta nyt pääsee ainakin lihavarauksia (ja taljoja yms) tekemään. Kesken sivut vähän muuten ovat, logokin puuttuu vielä.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi