Kuten Ivyman sanoo, 80-luku oli parasta koskaan ja kaikki muu on paskaa. Kansallinen audiovisuaalinen arkisto (tai siis Suomen elokuva-arkisto) on tämän kesän osalta nähnyt valon ja tuo Elokuvateatteri Orionin kankaalle varsin maittavan kattauksen elokuvanautintoja länsimaisen elokuvateollisuuden huippuvuosilta. Elokuvagurut Lehtinen ja Suonio ovat koostaneet väkevän paketin vahvaa elokuvailmaisua, massiivista testosteronia, suuria tunteita ja hillittömiä ruumiskasoja.
Tärppeinä selkeiden klassikoiden (Rambo - Taistelija, Die Hard, Terminator, Commando, Scarface jne) lisäksi nostaisin varsinaisina kulttuuritekoina esiin Michael Mannin debyyttiohjauksen Thiefin (Suurkaupungin Lait) ja William Friedkinin kaupunkikuvauksen Elää ja Kuolla LA:ssa esittämisen valkokankaalta. Molemmat edustavat ehdottomasti tiukinta yhdysvaltalaista rikoselokuvaa koskaan. Käyttäjä BowtiePasta taisi molempia (sekä samassa sarjassa myös esiintyvää Micheal Ciminon elokuvaa Lohikäärmeen Vuosi) hehkuttaa erään kulttuurijulkaisun sivuilla muutamia vuosia sitten ja täytyy sanoa, että kehut pätevät yhä. Uskomattoman vahvaa elokuvallista ilmaisua molemmissa, vaikka tyylit ovat täysin erilaiset. Mannin hillitty ja kylmä formalismi muodostaa tiukan kontrastin Friedkinin miltei koksupäiselle kohellukselle läpi LA:n rikoskuvioiden. Molempia elokuvia kuitenkin ankkuroi äärimmäisen vahva visuaalisuus (Friedkinin elokuvan on kuvannut Legendaarinen Robby Müller) ja huikeat soundtrackit (Mannilla Tangerine Dream, Friedkinillä Wang Chung). Väittäisin että molempien, myöhemminkin mestariteoksia ohjanneiden ohjaajanerojen uralla nämä kaksi leffaa edustavat ehdottomasti uran huippuhetkiä.
Ellette usko, niin tsekatkaa vaikkapa tämä Thiefin ekat 9 minuuttia:
http://youtu.be/SEvomyYkIPYSitten kelatkaa miltä toi näyttää valkokankaalta. Voi jumalauta.
Jos jotain puutteita halutaan sarjasta etsiä, niin jäin kaipaamaan Seagalin ensimmäistä elokuvaa, Nicoa (Above the Law), joka peilasi tarkkanäköisesti Yhdysvaltain tiedustelupalveluiden toimia väli-amerikassa ja nosti esiin huumeiden vastaisen sodan vaikutukset amerikkalaisiin esikaupunkeihin. Toisaalta myös Tony Scottin vallaton musiikkivideo Top Gun olisi ansainnut paikkansa Orionin kankaalla, tarjosihan se katsojille ensikosketuksen räjähtävään visuaalisuuteen joka tulisi alle kymmenessä vuodessa muuttamaan Amerikkalaisen valtavirtaelokuvan esteettisen näkemyksen (väitän että varsinaisesti Top Gun-estetiikka hioutui Bruckheimer/Simpson-tuotannoissa vasta 90-luvun puolella).
Ehkä Rennyn Jäätävä Polte - Born American olisi myös vielä mahtunut sarjaan, elokuvan taannoinen esitys elokuva-arkiston Kylmä sota-sarjassa on vieläkin huikeimpia Orion-kokemuksia koskaan. Kansa villiintyi Harlinin kylmän sodan visioista.Sylvester Stallone
ROCKY IV + Aki Kaurismäki: ROCK´Y VI
2.05.2012 keskiviikko 21:15
5.05.2012 lauantai 21:15
John Milius
PUNAINEN VAARA
9.05.2012 keskiviikko 21:00
12.05.2012 lauantai 21:00
Brian De Palma
SCARFACE – ARPINAAMA
16.05.2012 keskiviikko 20:10
19.05.2012 lauantai 20:10
Michael Mann
SUURKAUPUNGIN LAIT
23.05.2012 keskiviikko 20:45
26.05.2012 lauantai 20:45
William Friedkin
ELÄÄ JA KUOLLA L.A.:SSA
30.05.2012 keskiviikko 21:00
1.06.2012 perjantai 21:00
Abel Ferrara
ARMOTON KAUPUNKI
6.06.2012 keskiviikko 21:00
8.06.2012 perjantai 21:30
Michael Schultz
IDÄN LOHIKÄÄRME
24.06.2012 sunnuntai 20:15
Michael Cimino
LOHIKÄÄRMEEN VUOSI
1.07.2012 sunnuntai 20:30
3.07.2012 tiistai 20:00
Walter Hill
48 TUNTIA
5.07.2012 torstai 20:15
John McTiernan
DIE HARD – VAIN KUOLLEEN RUUMIINI YLI
12.07.2012 torstai 20:15
Steve Carver
YKSINÄINEN SUSI MCQUADE
17.07.2012 tiistai 20:00
James Cameron
TERMINATOR – TUHOAJA
24.07.2012 tiistai 20:15
2.08.2012 torstai 20:15
Newt Arnold
BLOODSPORT – VIIMEISEEN ASTI
31.07.2012 tiistai 20:00
Mark L. Lester
COMMANDO
8.08.2012 keskiviikko 21:00
11.08.2012 lauantai 21:15
Ted Kotcheff
TAISTELIJA
15.08.2012 keskiviikko 21:15
Cirio H. Santiago
KOSTAJA – FINAL MISSION
18.08.2012 lauantai 21:00
Ketjuun tervetullutta sekopäinen hehkutus muista kasariklassikoista (on toki selvää että vuosikymmeneen mahtuu paljon muitakin kuolemattomia elokuvia) ja yleinen tyylikkään elokuvan arvostus.