Kirjoittaja Aihe: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?  (Luettu 28178 kertaa)

Arthur

  • Kisälli
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Moro! Ajattelinpa täräyttää tällaisen aiheen, kun tällä foorumilla varmaan samaiseen ongelmaan törmänneitä ihmisiä löytyy.

Eli olen hoikka 193 cm pitkä mies, ja kyllästynyt epätoivoiseen vaatteiden etsintään. Etenkin kauluspaitojen löytyminen on ollut ainakin tähän mennessä mahdotonta. Jos oikea pituus löytyy, niin varmaa on, että helmasta ovat melkoisia telttoja. Kenkiä ei löydy pitkään ja kapeaan yli 46 kokoiseen jalkaan, farkuista aina koko 33/36 loppu jne. Ompelijoiden palveluita on tullut käytettyä jonkin verran, mutta turhauttaa aina lisätä se 10-15 euron lisämaksu kaupan hintaan. Ylävartalon mallistani sen verran että Zaran superslimfit-kauluspaidat kokoa XL ovat lähellä oikeaa istuvuutta.

Olen 22 vuotias opiskelija ja en juurikaan mitään kovin hienostunutta tyyliä etsi. Lähinnä arjen ja vapaa-ajan pukeutuminen on tämän hetken työn alla. Esimerkkinä tästä projektista on, että koulussa ja siistimmissä arjen tilaisuuksissa olisi hienoa jos sen Peakin hupparin tilalla olisi joku järkevä neule.

Googlettamalla ihan hyviä neuvoja löytyy:

http://www.styleforum.net/t/134832/rules-for-the-tall-and-skinny-man
http://www.realmenrealstyle.com/clothes-tall-skinny-men/

 mutta niiden käytännön soveltaminen sitten Suomen ja etenkin kotikuntani Tampereen (jonka vaatetarjonta suoraan ahterista) olosuhteisiin on hankalampaa.

Kaikki vinkit tervetulleita, mutta erityisesti kaipaisin ajatuksia seuraavista:
 
-Nettikaupat. Oletteko löytäneet pitkää ja kapeaa tarjontaa nettikaupoista, jotka toimittavat tavaraa Suomeen?
-Hyvät kaupat Helsingissä. Zaran aiemmin mainitsinkin, mutta tuurista kiinni minkälainen tarjonta saapumishetkellä.
-Eurooppalaiset kaupungit, johon kannattaa matkustaa ostoksille. Löytyykö esim. Amsterdamista hyvän mallisia rytkyjä? Jos löytyy niin onko ehdottaa tiettyjä kauppoja, joihin kannattaa suunnata?

Kiitokset jo etukäteen!

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #1 : 19.02.12 - klo:19:25 »
Sinun pitää rohkaistua ja tehdä vierailu Turkuun.

www.herrainpukimo.fi

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #2 : 19.02.12 - klo:19:29 »
Sinua noin 6cm lyhyempänä ja samassa ongelmassa ennen rypeneenä sanon, että teetätä kauluspaitasi. Tänä päivänä saa MTM paidan niin halvalla, että stokkipaitojen ostaminen ei juuri kannata muuten kuin sesonginaikaisten kuosien vuoksi.

MTM paitoja kannattaa tsekata:

Modern Tailor (joudut syötämään itse mittasi tilauksen yhteydessä, jos et lähetä valmispaitaa Kiinaan)
Armstrong shirts
Schoffa
Herrainpukimo

Muitakin toki on, mutta perushintaista peruspaitaa ajatellessa nämä ovat hyviä.

Kengät:
Oletko selvittänyt yleisimmän lestisi? Oma jalkani on kengästä riippuen UK 11-13 ja koin ennen, että kenkiä ei löydy. Suomesta kivijalkalikkeistä ei hyviä löydykään. Jos tiedät edes suurin piirtein lestisi, niin käynti esim Schoffassa paitojen yhteydessä avartaa Loaken maailmaa. Juhlagalleriassa Tampereella voi myös sovitella Loakeja. Herrainpukimon pojjaat tulevat kyllä aina silloin tällöin Helsinkiin mittaamaan, mutta käynti Turussa paitojen ja Sandersin kenkien tiimoilta voi kanssa olla oihan hyvä idea.

Edullisia kenkiä löydät myös todellisen kokosi ja lestisi perusteella Herringiltä www.herringshoes.co.uk sekä Charles Tyrwhitiltä www.ctshirts.co.uk. Selvitä kuitenkin ensin mikä jalkasi koko oikeasti on ja mikä on lestisi. Säästyt kenkien suhteen oppirahoilta kun tilaat kerralla oikein.

Potemkinin kulissit

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #3 : 19.02.12 - klo:21:32 »
Valmispaidoista Schoffan extra slim-fit kannattaa kokeilla. Mun 192,5cm varrelle on istunut ihan tyydyttävästi.
Travis Bickle was a man who stood up.

Jal

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 226
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #4 : 20.02.12 - klo:07:21 »
Eräs vanhempi topikki samasta aiheesta: http://www.keikari.com/foorumi/index.php?topic=1034.0

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #5 : 20.02.12 - klo:14:59 »
Valmispaidoista Schoffan extra slim-fit kannattaa kokeilla. Mun 192,5cm varrelle on istunut ihan tyydyttävästi.
Hihat eivät ole lyhyet?

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #6 : 20.02.12 - klo:17:18 »
190 pitkälle varmaan voisi olla juu. Itselleni Schoffan hihat ovat noin 2-3 cm liian pitkät ja pituutta 186,5.

RautaTyyli

  • Kisälli
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #7 : 20.02.12 - klo:20:26 »
Itse olen 198cm ja yläkroppa vahvasti atleettinen (V-muotoinen). Tämä tuottaa todella paljon ongelmia, ja itselläni ei valitettavasti ole yhtä hyvää kokemusta esim. Schoffan mittatilauspaidoista. Paidasta tuli loppujen lopuksi suhteellisen löysä, kun itse pitäisin enemmän hiukan tiukemmasta. Ymmärrän kyllä että paidan ei pitäisi kiristää kun istuu alas, ja tässä piileekin ongelma: selkä levenee paljon istuessa, jolloin paita "sopii".

Mitä hihoihin tulee, niin aina sama ongelma: puseroiden käsivarsia täytyy venytellä ja kauluspaitoja on turha etsiä hyllystä, eli siinä suhteen MTM paidat ovat parempia.

Itse olen ratkaissut ongelman siten, että treenaan vain vielä enemmän jotta slimmimmät XL-XXL-puserot alkavat istumaan paremmin. Näissäkin merkit ovat, kuten jo muutama mainittu, niin Zara, H&M, Sand, mitä nyt tulee mieleen. Kertokaa ihmeessä lisää jos jollain olisi enemmän tietoa, koska en mielestäni ole vielä ratkaissut kokonaan henk. ongelmaani kokojen suhteen.

error1

  • Kisälli
  • Viestejä: 12
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #8 : 20.02.12 - klo:22:22 »
Joskus aikoinaan tulin tänne kysymään neuvoa juuri samaisesta ongelmasta. Nyt voin auttaa sillä tunnen omaavani muutamia niksejä, jotka ovat auttaneet aikoinaan.

Farkut kannattaa ostaa kivijalkakaupasta. Itse suosin blendin 33-34/36 pitkiä, hinta n. 40€. Blendin pituus on noin puoli tuumaa pitempi normaaliin farkkuun, joten siinä saa kivasti pituutta lisää. Blendin farkkuja taitaa saada melkein jokaisesta kaupasta Suomessa. Tampereella esim koskarilta, sokos, esprit. Myös koskikeskuksessa on joku farkkujen tehtaan myymälä, kannattaa käydä kysymässä jos on kokoja tietylle mitalle. Saattaa silloin tällöin löytyä.

Kauluspaidat ostan nykyään www.moderntailor.com ista. Jos olet vähänkään pitempi ei kauluspaitoja vaan saa sopivina muuten kuin antamalla mitat. Siellä weekly sales kohdassa on silloin tällöin silmää miellyttäviä kuoseja. Hinta noin 50€ postikuluineen. Veli suosii tailor4less nettikauppaa ja muitakin hyviä varmasti on.

Neuleet ovat monesti hankala tilanne. Edullisia neuleita saa monesti Dressmanilla, joissa on silloin tällöin myös huomattavan pitkiä hihoja. Toinen vaihtoehto on siirtyä slipoverien ja liivien käyttäjäksi. Netistä on helppo tilata slipoverejä yms, sillä hihat eivät jää lyhyeksi ja ovat tällä hetkellä jopa hieman muodissa nuorten aikuisten keskuudessa.

Päällystakit ovat asia, joita en Suomesta ole voinut ostaa ikinä. Ainakin jos on pitänyt olla edes jossain määrin istuva. Suomessa ei myydä päällystakkeja long-mallisena. Kaikki kaupat ovat kyllä sanoneet, että ensi vuonna tulee, mutta ei ole koskaan tullut. Saksasta olen ainakin voinut ostaa pitkillä hihoilla varustettuja takkeja. Menen sisään katson uusia eu-mittakokoja 106 ja 108. Nämä ovat olleet itselleni hyviä. Tai sitten pyydän palvelua. Keväällä menen Hollantiin, joka pitäisi olla pitkien miesten vaatemekka... sitä odotellessa. Myös netistä on mahdollista ostaa takkeja, en ole itse uskaltanut mutta valikoimaa on paljon.

Puvun takit olen muutamia kertoja ostanut ebaysta. Itselleni jenkkien 44XL (extra long) tai suomen 54XL ovat olleet sopivia. Jos sukulaisia, joilla vanhoja senttikoon pukuja niin kannattaa ottaa käyttöön. Itselläni pari faijan business pukua, jotka häneltä jääneet pieniksi.

Kengät ovat asia, joita en ole ostanut parempilaatuisina. Vanhat ecco-kengät ovat vielä ajaneet asiansa, mutta tarkoitus siirtyä kohtia laadukkaampia kenkiä. Englannin reissu pitäisi tehdä niin voisi sovitella kenkiä. Nettikaupat ovat hyvä vaihtoehto tässä.
« Viimeksi muokattu: 20.02.12 - klo:22:26 kirjoittanut error1 »

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #9 : 20.02.12 - klo:22:39 »
Koko pukeutuminen lähtee kengistä.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #10 : 21.02.12 - klo:16:46 »
Koko pukeutuminen lähtee kengistä.

+1. Hyvät kengät nostavat vaikka farkut & T-paidan casualin yläreunaan. Huonot kengät taas pudottavat parhaankin puvun tuon alle kokonaisuuden onnistuneisuudessa.
Kaikki villa tottelee rautaa.

Arthur

  • Kisälli
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #11 : 26.02.12 - klo:23:06 »
Kiitoksia erinomaisista neuvoista! Mielellään luen lisää näitä, jos vaan kerrottavaa löytyy.

Pari kysymystä tähän väliin:

Kävin ohimennen sovittelemassa mm. Blendin farkkuja Tampereella ja oikeaa kokoakin löytyi. Tarjolla oli kuitenkin vain regular lahkeella eli minun pitkillä koivilla näytti varsin pillifarkuilta. Yritän välttää näitä. Eli osaisiko joku sanoa Blendiltä tai muilta merkeiltä mallia, joka istuisi ylhäältä kuin muut farkut, mutta lahje alhaalta olisi perus suoran ja bootcutin väliltä? Näitä näkee ihmisillä joka päivä, mutta sitten kun marssii kauppaan, niin eipä tahdo löytyä.

Ja toinen kysymys. Ennen nettitilailurumbaa olisi tarkoitus vielä koittaa perinteistä menetelmää kenkien metsästykseen. Eli mikä tai mitkä ovat mielestänne Suomen parhaita kenkäkauppoja mahdollisimman laajoilla valikoimilla? Tai onko kenties tässä massa kauppaa, josta löytyisi runsaammin valikoimaa myös kapealle jalalle?

Elias

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 553
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #12 : 26.02.12 - klo:23:11 »
Eli mikä tai mitkä ovat mielestänne Suomen parhaita kenkäkauppoja mahdollisimman laajoilla valikoimilla? Tai onko kenties tässä massa kauppaa, josta löytyisi runsaammin valikoimaa myös kapealle jalalle?
Ei sellasta varmaankaan ole, mutta juhlagalleria päässee lähimmäksi. Kapeiden lestien valikoimasta en osaa sanoa.
Vaatekaapin tyhjennys
Sokeet johdattaa sokeita. Ne, jotka vetää edel on vain syvemmäl skutas.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #13 : 17.04.12 - klo:09:16 »
Kävin ohimennen sovittelemassa mm. Blendin farkkuja Tampereella ja oikeaa kokoakin löytyi. Tarjolla oli kuitenkin vain regular lahkeella eli minun pitkillä koivilla näytti varsin pillifarkuilta. Yritän välttää näitä. Eli osaisiko joku sanoa Blendiltä tai muilta merkeiltä mallia, joka istuisi ylhäältä kuin muut farkut, mutta lahje alhaalta olisi perus suoran ja bootcutin väliltä? Näitä näkee ihmisillä joka päivä, mutta sitten kun marssii kauppaan, niin eipä tahdo löytyä.

http://www.makeyourownjeans.com/


Konsultti

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 109
    • Profiili
Vs: Mistä pitkälle ja hoikalle miehelle vaatteita?
« Vastaus #14 : 17.04.12 - klo:10:11 »
^ onko kokemusta makeyourownjeansista? Hinta vaikuttaa houkuttelevalta.