Kirjoittaja Aihe: Puusepän kalusteet  (Luettu 40019 kertaa)

sproily

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1944
  • Parantumaton retro-eksentrikko
    • Profiili
    • Flanööri-blogi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #30 : 08.01.12 - klo:12:55 »
Jos tuo mekeanismi on sama kuin meillä duunissa, niin eihän sen laadulla ole mitään merkitystä? Sen voi vaihtaa koska tahansa ilman mitään kohdistusongelmia tai isompaa vaivaa, joten luultavasti muovinen on erittäin hyvä ratkaisu. Ostaa sitten kasan uusia jos laukeavat alle 10 vuoden.

Juuri sellainen asenne, mitä en olisi kuvitellut tällä foorumilla tavattavan...

Eiköhän sitä jätettä ole luotu jo tarpeeksi.

Flanööri
Dress to impress yourself first. Then others, if you feel like it.

CyberDog

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 647
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #31 : 08.01.12 - klo:13:09 »

Pitkäikäisyydestäkin olen eri mieltä, mutta mielestäni oleellisempaa on se, että usein keittiön ei tarvitsekaan olla kovin pitkäikäinen. Kerrostaloasunnoissa asukkaiden vaihtuvuus on suurta, ja kun keittiöitä käytetään sisustuselementtinä ja suunnitellaan muodin mukaan, niin keittiöissä tyyli vanhentuu ennenkuin lastulevy pettää rakenteellisesti. Tässäkin ollaan siis valitettavasti menty kertakäyttökulttuurin suuntaan.

Omakotitaloissa tilanne voi tietysti olla vähän toinen, varsinkin jos tuntuu siltä että asuu siinä hautaan asti. Oletko Jami ajatellut, että tekisit keittiön teräskalusteista ja -tasoista, lattiat betonista ja lattiakaivolla? :) Voisi ajaa sillä traktorillakin.


Minä olen sitten taasen toista mieltä tuosta. Mielestäni keittiön ja kosteiden tilojen tulisi olla asunnossa ne pitkäikäisimmät osiot. Siis jos puhutaan talon "sisustukseen" kuuluvista osista. Ja mitä kertakäyttökulttuuriin tulee niin se on aivan järjettömän suuri kirosana.

Minä olen itseasiassa tuota puolivakavavissaan miettinyt. Laajemmaltikin.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #32 : 08.01.12 - klo:13:13 »
Kyseessä on juuri nuo Faktum-rungot. Lastulevyä käyttää about kaikki keittiötoimittajat, aina Bulthaupia myöten. En muista suorilta yhtäkään, jolla olisi mallistossaan massiivipuurunkoja valmiina, vaan ne on aina puuseppäkamaa.
Kyllä. Sen takia tämän topicin perustkin. Keskustelua kestävästä laadukkaasta tavarasta joka kuitenkin on kilailukykyistä hinnassa. Mielestäni sitä samaa mieltä tällä foorumilla muutenkin keskustelememme.
Ymmärrän kyllä tuon lastulevykammon. En haluaisi sohvaa tai kirjahyllyä lastulevystä, mutta keittiöön se mielestäni sopii. Keittiössä ne levyt on kuitenkin niin tasojen ja ovien suojassa, että on vaikea kuvitella tilannetta, jossa lastulevy pääsisi haukkaamaan vettä, jos pinnat on ehjiä. Ja toisaalta vaikea kuvitella tilannetta, jossa lastulevyä suojaava pinnoite menisi rikki. Riippuu toki käyttötottumuksista. Käytän keittiötäni paljon, mutta itselläni ei ole esim. lapsia eikä kotieläimiä.
Vettä olen nähnyt aika monen muunkin kuin oman keittiöni haukkaavan. Toki tämä on paljon kiinni muutenkin sen keittiön suunnittelusta. Yhden lastulevy runkoisen alakaapin olen halkaissut kun oli vähän raskaampi esine väliaikaisesti lähettyvillä ja koira pääsi tuppaan sen kumoon kylkeen. Tuollasesta alle 20mm lastulevystä menee helposti läpi esim vasaralla (eikä tarvitse nähdä edes vaivaa), vanerista et enää menekkään.
Lastulevyn etu on sen suoruus. Puisilla rungoilla ja ovilla on taipumusta taipua.
Vaneri on suorempi jos sille kohdistuu rasitusta. Lastulevy ja vaneri on käytännössä yhtä suoria mutta vaneri on helkutisti jäykempää tavaraa. Liimalevy tosiaan elää jonkun verran, mutta näihinkin puuseppä pystyy vaikuttamaan hyvinkin paljon. SItten on vielä vaihtoehtona rimalevy mitä käytetään mysö paljon (vaatii vaan käytännössä koivulistat vielä sietten ympärille). Eli siinä on liimalevy sisällä ja ohut vaneri molemmin puolin.
Pitkäikäisyydestäkin olen eri mieltä, mutta mielestäni oleellisempaa on se, että usein keittiön ei tarvitsekaan olla kovin pitkäikäinen.
Itse koitan välttää sitä kertakäyttökulttuuria. Jos teen jotain sijoitusasuntoa joka on pelkkää bisnestä niin asia on eri (silloinkin voi tosin olla kannattavaa sijoittaa siihen laadukkaaseen keittiöön jos et ole sitä heti myymässä pois).
Kerrostaloasunnoissa asukkaiden vaihtuvuus on suurta, ja kun keittiöitä käytetään sisustuselementtinä ja suunnitellaan muodin mukaan, niin keittiöissä tyyli vanhentuu ennenkuin lastulevy pettää rakenteellisesti. Tässäkin ollaan siis valitettavasti menty kertakäyttökulttuurin suuntaan.
Kerrostaloon todennäköisesti teettäisin joka hyvin simppelin keittiön joka ei vanhenisi tyyliltään. Tai sitten johonkin vanhaan taloon voisin teettää sen aikakauden keittiön, mutta siinä on se riski että jos itselleen ei tee niin kaikki ei tykkää.
Omakotitaloissa tilanne voi tietysti olla vähän toinen, varsinkin jos tuntuu siltä että asuu siinä hautaan asti. Oletko Jami ajatellut, että tekisit keittiön teräskalusteista ja -tasoista, lattiat betonista ja lattiakaivolla? :) Voisi ajaa sillä traktorillakin.
En ole ajatellut, betoni lattia rossipohja talossa on hieman haastava, sen lisäksi se olisi ruma :) Mutta tiskipöytää on ajateltu betonista, olen sellasia nähnyt pari. Mutta siinä on niin paljon haasteita että sellanen ehkä tehdään ulkokeittiöön. Keittiössä on myös lankkulattiat (tosin ne joudutaan tekeen kokonaan uudestaan). Kaapistot tulee oleen lattialla seisovat irtokaapistot, tyyliltään sinne 1920 luvulle omin maustein. Yläkaapeissa todennäköisesti hyödynnetään vanhoja pieni ruutuisia ikkunoita. Puuhella (uunilla) + kaasuliesi + pieni induktio liesi + sähköuuni. Peltisepän pitäisi tehdä iso kuparinen huuva (parilta kyselin hintaa ja yllätyin että ei nämähään ihan omaisuutta maksa, kupari tosin on tänäpäivänä kyllä kallista).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #33 : 08.01.12 - klo:13:26 »
Hyvä että kertakäyttökulttuurin vastustajia löytyy :)

Lastulevyssä on muuten yksi hyvä ominaisuus jotan uskon toisaalta monien arvostavan, se ei tosin ole niinkään lopputuloksessa nähtävissä. Eli se valmistetaan sahausjätteestä (joka toki voitaisiin käyttää myös johonkin muuhun, mutta tässä sille on selkeä käyttökohde) ja sen valmistamiseen kuluu paljon vähemmän energiaa kuin esim vanerin (muistaakseni 3-4x enemmän per tonni ja lastulevy on myös vaneria kevyempää muistaakseni).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Juha

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 593
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #34 : 08.01.12 - klo:15:29 »
Pitkäikäisyydestäkin olen eri mieltä, mutta mielestäni oleellisempaa on se, että usein keittiön ei tarvitsekaan olla kovin pitkäikäinen.

Minä olen sitten taasen toista mieltä tuosta. Mielestäni keittiön ja kosteiden tilojen tulisi olla asunnossa ne pitkäikäisimmät osiot. Siis jos puhutaan talon "sisustukseen" kuuluvista osista. Ja mitä kertakäyttökulttuuriin tulee niin se on aivan järjettömän suuri kirosana.

Olen samaa mieltä siitä, että ideaalitapauksessa keittiön tulisi olla pitkäikäinen, mutta käytännössä, nykyarvojen vallitessa, ja sekä valmistajien että ostajien näkökulmasta, sen ei tarvitse olla. Tarkoitan sitä, että kertakäyttökulttuurin tunkeutuessa keittiöihinkin, harva ajattelee asennusvaiheessa keittiön ikää, kun parin vuoden päästä seuraava asukas kuitenkin remontoi sen mieleisekseen. Ajatellaan, että miksi investoida kalliimpiin puurunkoihin, jos ei itse olla enää parin vuoden päästä nauttimassa niiden hyödyistä. Sen takia lastulevy on sopiva materiaali — kestää seuraavaan remonttiin ja on halpaa.

Valitettava kehityssuuntahan tämä on. Suunnittelin oman keittiöni mahdollisimman ajattomaksi, ja uskon että se miellyttää ainakin omaa silmääni vielä kahdenkymmenenkin vuoden päästä, lastulevyineenkin.

Minä olen itseasiassa tuota puolivakavavissaan miettinyt. Laajemmaltikin.

Olen minäkin, mutta en voi, koska kerrostalo.
« Viimeksi muokattu: 08.01.12 - klo:15:42 kirjoittanut Juha »

Laoban

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 334
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #35 : 08.01.12 - klo:17:32 »
Ala on täysin tuntematon itselleni, mutta hattua täytyy nostaa alalla toimiville. Syksyllä selattuani paikallislehden verkkosivuja näin mainoksen paikallisesta puusepänliikkeestä..
Jotenkin nuo Uki-jakkarat jäi mieleen: http://www.jussisutela.fi/index.php?k=15568


konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #36 : 08.01.12 - klo:19:45 »
Ikeaan liittyen keittiöistä olen kuullut kyllä vain hyvää... en suostuisi missään nimessä itse kasaamaan, mutta ammattilaisen kasaamana toimivat.

atas

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 526
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #37 : 08.01.12 - klo:20:21 »
Seitsemän vuotta sitten kasasin edelliseen asuntoomme Ikean keittiön kaikkine koneineen ja laitteineen. Hinta oli huomattavasti edullisempi kuin osasimme ikinä odottaa ja laatu: seitsemän vuoden aikana, mikä on luonnollisesti keittiölle lyhyt ikä, mikään sarana ei lenkottanut, lastulevyt eivät irvistäneet, masssiivitasot pysyivät asiallisesti huollettuina kuin uusina. Uudet omistajat remontoivat keittiön haluamakseen ja sain ilokseni kuulla jonkun ostaneen hyvin palvelleen keittiön.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #38 : 21.01.12 - klo:23:07 »
Kävin tyhjentämässä päätä ja hakemassa muuta mietittävää eilen puusepän luona. Aloitettiin perusteista ja tehtiin koivuliimalevyä lankuista. Eli oikaisu sauhaus, sahaus rimoiksi, höyläys, liimaus. Terepeuttista ja oppi uuttakin, mitä nyt sähkökatkokset keskeytti välillä työt :)
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #39 : 22.01.12 - klo:23:48 »
Ajatellaan, että miksi investoida kalliimpiin puurunkoihin, jos ei itse olla enää parin vuoden päästä nauttimassa niiden hyödyistä. Sen takia lastulevy on sopiva materiaali — kestää seuraavaan remonttiin ja on halpaa.

Keittiön ilmeen voi vaihtaa uusimalla pelkästään ovet, tasot ja vetolaatikoiden julkisivut. Kestävät kaappirungot voivat olla myyntivaltit itsessään kun voi kertoa ostajakandidaatille että tuleva keittiöremppa on halpa tältä osin. Keittiön lay-outin vaihtaminen tuppaa olemaan käytännössä mahdotonta seiniä kaatamatta, varsinkin kerrostaloasunnossa, koska vesipisteiden, viemärin, kaapeloinnin ja liesituulettimen hormin paikkojen vaihtaminen tulee saavutettavaan hyötyyn nähden tolkuttoman kalliiksi.

Itselläkin suunnitelmissa modernisoida keittiön ilmettä vaihtamalla kaappien ovet. Rungot ovat terveet ja järjestys toimivaksi todistettu joten ei mitään tarvetta täydelliselle pura ja kokoa harjoitukselle.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #40 : 24.07.12 - klo:21:43 »
Uusimassa "Kauniit kodit" lehdessä on muuten sivulta 66 alkaen yksi Herran tekemä 50 luvun tyylinen keittiö. Itse lehti nyt on mitä on.

Sivuillekkin tullut jotain uusia kuvia: http://www.puuhuonenurminen.fi/Taavinharju/index.html
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #41 : 25.07.12 - klo:08:16 »
^Todella komea! Ei varmaan maksa mitään...
There ain't no rest for the wicked...

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #42 : 25.07.12 - klo:11:59 »
Uusimassa "Kauniit kodit" lehdessä on muuten sivulta 66 alkaen yksi Herran tekemä 50 luvun tyylinen keittiö. Itse lehti nyt on mitä on.

Sivuillekkin tullut jotain uusia kuvia: http://www.puuhuonenurminen.fi/Taavinharju/index.html

Hieno mutta yksityiskohdat saisivat minusta olla viimeistellymmät. Kivipöydästä plussaa.
Suositellaan täysraittiutta.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #43 : 25.07.12 - klo:16:33 »
^Todella komea! Ei varmaan maksa mitään...
Ei ne ilmasia tosiaan ole, mutta varsin kohtuullisia kuitenkin. Sanotaan että jos ottaa jonkun kalliimman valmiskeittiön (puustelli taitaa olla sellasia) niin hinnoissa ei ole isoja eroja. Toki kaikkeen vaikuttaa myös se kuinka ihmeellisiä asioita asiakas haluaa (tai puuseppä ehdottaa ja visio).
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

SloBo

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 731
    • Profiili
Vs: Puusepän kalusteet
« Vastaus #44 : 02.01.13 - klo:02:40 »
Onpas vanha aihe, mutta menkööt.

Muutama vuosi sitten etsin itselleni keittiöön pöytää. Kaupoista ei löytynyt hakemaani, joten etsin netistä puusepän (valkkasin muutamat sivujen ulkoasun perusteella), joilta kyselin tarjouksia mielikuvieni ihannepöydälle. Yllätys oli suuri, kun tarjottu hinta oli halvempi kuin kauppojen pyytämät hinnat "lähinnä vastaavista" tuotteista. Siinä vaiheessa totesin, että suomalainen kalustekauppa on aika pitkälti asiakkaan silmään urinoimista.

Kaiken kukkuraksi sain pöydän pikkaisen erikoisemmilla mitoilla, jotka sopivat paremmin tarpeisiini, ja tietenkin juuri sellaisena, mitä halusinkin. Toimitusaikakin oli nopea ja kuljetus sisältyi tietenkin hintaan.