Kirjoittaja Aihe: Ammunta  (Luettu 71593 kertaa)

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ammunta
« Vastaus #90 : 12.07.12 - klo:19:11 »
Lampaalta lähtee takki päältä paineilmalla tosi näppärästi. Putki vaan takajalasta nahan alle ja ilmaa sisään niin pitkään että sieraimet alkaa röplöttää.
Kahdelle kanille tuli tuossa äsken kokeiltua. Ainakin aikamoinen ilmapallo efekti, mutta ei osaa nyt ilman vertailua sanoa paljonko helpompaa nylkeminen oli. Pitää joku kerta kokeilla peräkanaan ilman paineilmaa ja sen kanssa. Aika helposti kuitenkin lähti joten uskoisin että se auttoi.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #91 : 13.07.12 - klo:18:02 »
Tämä on mielenkiintoista, ja itselle uutta. Toisaalta, koska mulla ei ole lyhyen aseen lupaa niin en saa ostaa moisia patruunoita enkä pitää niitä hallussa. Eihän tämä helpoksi ole tehty :) Tosin tuollanen piippukin on aseluvan vaativa osa, joten en tiedä mihin kategoriaan se edes menisi. Veikkaan että tuollainen haulikko jolla voi ampua pistoolin patruunaa menee jo kategoriaan muu ase jolloin saa olla hyvää pataa poliisin kanssa että sellaiseen saa luvan. Ja voi olla että pumppuhaulikkoon (eli nykyiseen haulikkooni) ei tuollaista piippua saa, taittuva piippuiseen tuollainen onkin paljon helpompi toteuttaa.

Haulikon patruunapesä-adapteri on luvanvarainen aseen osa mutta se ei muuta haulikkoasi kivääriksi saati lehmäpyssyksi. Adapteri menee samaan luokkaan kuin vaikka isommille itselataaville pistooleille tehdyt kaliperin muutossarjat joilla pistooli muutetaan ampumaan .22 LR:a.

Jos tuommoisen adapterin haluat niin homma menee siten että hankit kontaktin johonkin aseseppään joka on halukas sinulle tuommoisen sorvaamaan. Pyydät seppää kirjoittamaan adapterista kuvauksen jonka liität poliisille tekemääsi valmistuslupa-anomukseen. Kun saat poliisilta aseen osan valmistusluvan, tilaat palikan sepältä. Seppä pyöräyttää tämmöisen sorvissa puolessa tunnissa vaikka vanhaa konepistoolin piippua aihiona käyttäen. Sitten kun kalikka on valmis ja siihen on stanssattu tunnisteet (voit pyytää seppää stanssamaan siihen vaikka nimesi), käytät osan vallesmannilla asetarkastuksessa ja viikon-parin sisällä sinulla on aseen osan hallussapitolupa joka oikeuttaa sinut ostamaan tuohon sopivia patruunoita.

Tässä on vielä semmoinen hauskuus että pitkässä metsästysaseessa saa ampua reikäpääluoteja jotka lyhyessä aseessa ovat erva:a.

Pumpun kanssa "Reduzier patrone:n" käyttäminen voi olla turhan hankalaa koska adapteri otetaan joka laukauksen jälkeen pois patruunapesästä ja ammuttu hylsy työnnetään puikolla ulos ellei irtoa kopauttamalla. Taittuvapiippuisen kanssa homma menee luonnostaan mutta pumpun ja itselataavan kanssa adapterin näprääminen piippuun ja piipusta pois hylsynpoistoaukon kautta on aika haasteellista. Toisaalta, taittuvia baikaleita saa käytettynä muutamalla kympillä ja jos semmoisen ostaa pelkästään lopetusaseeksi niin senhän voi saman tien lyhentää lain sallimaan minimipituuteen.

"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ammunta
« Vastaus #92 : 13.07.12 - klo:20:20 »
Joo ei tuo pumpun kanssa oikein käy, ja tulee tuossa prosessissa osalle hintaa, kun poliisi varmistaa että mitään ei halvalla tehdä.

Tuo erva asia on muutenkin ihan typerä, se on vaan lisäbyrokratiaa ja rahan kiskontaa. Kivääreihin tosiaan reikäpäitä saa ilman erva lupia. Itsellä ei reikäpäitä ole mutta Hornadyn V-Max:ia löytyy itse ladattuna joka on ihan mielenkiintoinen voimakkaasti avautuva.

http://www.hornady.com/store/V-MAX-bullets/
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #93 : 13.07.12 - klo:20:58 »
Hornadyn luodeilla on olut hyvä hinta-laatusuhde, itse olen ladannut vuosien mittaan varmaan pakettiautollisen .223 patruunaa 68 gr BTHP:lla. Omissa kokeiluissa tuo luoti on pelittänyt ihan yhtä hyvin kuin 69 gr Sierran Match King. Kaapissa on vielä pari sataa 75 grainista Hornadya odottamassa että inspiraatio tuhannen jaardin patruunoitten tekemiseen nousee riittävälle tasolle. On muuten tuolle viis'puolimilliselle huima matka.

Seitenkuuskakkosessa käytän pelkästään kymppigrammaista Lapuan Scenaria, ratapatruunoita menee isommissakin kivääreissä toista tuhatta vuodessa. metsästyspatruunoissa kulutus on sen verran vähäistä etten ole niitä ruvennut itse tulppaamaan. Näitten ratakuulienkin kanssa hifistellessä mopo keulii riittävän pahasti.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ammunta
« Vastaus #94 : 13.07.12 - klo:23:57 »
No tässä on kaverin kanssa jo haaveiltu .338 Lapua magnumista ratakäyttöön (ja pitkän matkan metsästykseen), siihen olisi tosin ihan kustannussyistäkin pakko ladata kaikki kudit itse.

Hän kävi just fin sniperissa (vai häyhäkö nyt oli, no jompi kumpi noista kisoista oli justiinsa).

En ole vielä kokeillut itse ladata yhtäkään patruunaa, asiaan on vaan tullut tutustuttua. Tarkoitus on kuitenkin koota välineitä kasaan ja perehtyä aiheeseen.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Re: Ammunta
« Vastaus #95 : 14.07.12 - klo:01:18 »
Horna tuntuu olevan se yksi käytetyimmistä 223:ta. Tai sitten vaan kohtalon ivaa, että se tulee aina esille. Mä vedän vaan stokki sebeillä ja magtecheilla.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #96 : 14.07.12 - klo:11:14 »
Kokeiles konda joskus Top Shottia. Se on S&B:n lataama patruuna mutta brändätty tilaajan tuotemerkille. Itsellä TS:n tulo markkinoille on vähentänyt kummasti tarvetta vääntää dillonin kampea. Omassa kiväärissä on sen verran jyrkkä rihlannousu että luodin pitää olla vähintään 64 gr mutta jostain kumman syystä nämä 55 gr TS:t toimivat ihan yhtä hyvin kuin itseladatutkin.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #97 : 14.07.12 - klo:12:22 »
Ahaa kiitos vinkistä. Tuo on kieltämättä mulle uusi. Ehdottomasti täytyy kokeilla.

.223:na 37 € / 100 kpl Asenurkassa. Ei toi ole paha, mutta saman hintainen Sebin 55g:n 140 kpl laatikon kanssa :)

Nää .40:t vaan maksaa ton 0,4 € laaki. Hitto tolla ei ole varaa ampua. Onneksi valtio ei vie asetta pois, vaikka sitä ei käyttäisikään.
« Viimeksi muokattu: 14.07.12 - klo:12:30 kirjoittanut konda »

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ammunta
« Vastaus #98 : 14.07.12 - klo:13:04 »
Nää .40:t vaan maksaa ton 0,4 € laaki. Hitto tolla ei ole varaa ampua. Onneksi valtio ei vie asetta pois, vaikka sitä ei käyttäisikään.
Itselataamalla pääsee halvempiin hintoihin, mutta onhan siinä vaivaa.

.338 Lapua Magnumin hinnat taitaa pyöriä melkein 5e laaki, joten itselataaminen on ainoa järkevä tapa. Toisaalta halpaahan se on vielä jos vertaa johonkin Afrikka kaliberin kivääreihin, esim: http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=patruunatkivaari&pageOffset=10&ID=3243
(ei sillä että teräasekeskus olisi järkevä paikka ostaa noita). Tuon hintasilla patruunoilla rupee tähtäimien kohdistus ahdistaan.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Tauno

  • Vieras
Vs: Ammunta
« Vastaus #99 : 14.07.12 - klo:14:07 »
Meillä ladataan kotona kaikki patruunat itse, yksi syy on juurikin tuo suurriistakivääri (nitro express). Mielettömät nuo hinnat...

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #100 : 14.07.12 - klo:14:16 »
Raunio on aika veikeä äijä. Sellainen moderni vauhdikas ja puhelias cowboy. Ei todellakaan mikään hiljainen ukko, kun Asenurkan äijä. Ei se Teräasekeskus aina huono vaihtoehto ole. Sieltä saa joskus ihan halvallakin jotain. Itse vaihdatin siellä 2-puoleisen safetyn USP:hen ja maksoi kait 15 euroa.

En lataa itse, koska ei ole tilaa, osaamista ja ammun sen verran vähän tällä hetkellä ja vielä vähemmän tolla nelikymppisellä. Jos menisi se 500 patruunaa viikossa, eli se vaadittava hyvän tason saamiseksi SRA:ssa, niin sitten.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #101 : 14.07.12 - klo:18:09 »
Meillä ladataan kotona kaikki patruunat itse, yksi syy on juurikin tuo suurriistakivääri (nitro express). Mielettömät nuo hinnat...

Onko teillä tuollainen? Kerro lisää.
Suositellaan täysraittiutta.

Tauno

  • Vieras
Vs: Ammunta
« Vastaus #102 : 14.07.12 - klo:19:34 »
Kerron huomenna ku oon vähemmän päissän.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Ammunta
« Vastaus #103 : 14.07.12 - klo:19:39 »
Toivottavasti teillä on vielä huomenna sellainen.
Suositellaan täysraittiutta.

Tauno

  • Vieras
Vs: Ammunta
« Vastaus #104 : 14.07.12 - klo:19:41 »
^Velipojalla, aseseppä, luultavasti.