Kirjoittaja Aihe: Puvun housujen silitys  (Luettu 31181 kertaa)

P3tt3ri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Puvun housujen silitys
« : 16.11.11 - klo:13:13 »
Foorumilta löytynee päivittäin pukua käyttäviä ihmisiä suuri määrä - olisi mielenkiintoista kuulla miten hoidatte housujen prässejä. Oma suhtautuminen on ollut housujen pesettäminen max 20 käyttökerran jälkeen, jossa viimeisen viikon aikana prässit alkavat olla jo melko huonossa hapessa, eli itse en ole prässejä hoitanut mitenkään.

Luonnollisesti puvulle olisi melkolailla vähemmän kuluttavaa pestä harvakseltaan, tuuletuksella pääsee kuitenkin pitkälle. Mutta kun toisaalta prässittömillä housuillakaan ei voi esiintyä, tähän tarvitsisi jonkin ratkaisun. Silitättekö itse pukujenne housujen prässejä? Tähän liittyen erityisesti:
- Aina kuulee varoittelua, että vain puhtaita vaatteita tulisi silittää, huolettaako teitä mahd. huomaamattomien tahrojen polttaminen housuihin pysyvästi?
- Käytättekö millaista lämpötilaa, ilmeisesti ei ollenkaan höyryä?
- Käytättekö jotain kangasta housujen ja silitysraudan välissä?
- Kuinka usein hoidatte prässejänne?
- Onko ongelmana ollut, että housut alkavat kiiltää silityksen jäljiltä?
- Mitään tekniikkavinkkejä? Erityisesti kiinnostaa kikkailu aluskankaan kanssa, jotta lopputuloksena olisi vain yhdet terävät prässit

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen, tarkoituksena tosiaan aloittaa parempi huosujen huolenpito :)

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #1 : 16.11.11 - klo:14:01 »
Näissäkin sellainen höyrysilityskone olisi käsittääkseni paras. Eli sellainen tv shop tyylinen mutta toimiva.


Timati

  • Vieras
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #3 : 16.11.11 - klo:14:17 »
Pukua käytän töissä päivittäin. Kierrossa on tällä hetkellä neljä pukua (kaksi villakankaista, kahdessa housuissa sekoitekangasta. Pesetän pukuni enintään kerran puolessa vuodessa, aina käytön jälkeen joko tuuletus tai höyrytys suihkun jälkeen.

Prässit silitän itse noin viiden-kymmenen käyttökerran jälkeen. Ohuen kostutetun pellavaharsokankaan läpi, kakkosteholla extramiedolla höyryllä (hyvin raskastekoisella silitysraudalla). Kaikki puvut tummasävyisiä (sininen, harmaa, harmaa pow ja ruskea glen check) eikä kertaakaan miedolla silittäessä ole mahdollisia tahroja kiinni palanut. Itse monesti kostutan itse pukukangastakin hienoisesti. [sic!]

Paino siltysraudan kannalla, silittäen lahkeen molemmilta puolilta (flät fronteissa ei tarvitse aivan ylös asti silittääkään, koska oikenee jo käytössä muutenkin.) Jos kangas tai saumat alkavat kiiltää, hankaat liikaa. Aluskangas kyllä hakee muotonsa, jos prässää useammin kuin pesujen jälkeen.

TÄRKEINTÄ ON KUITENKIN ANTAA KANKAAN JÄÄHTYÄ OPERAATION JÄLKEEN. Vaikkapa asettamalla sängyn päälle tai  foldaamalla savile row tyyliin henkarille.
« Viimeksi muokattu: 16.11.11 - klo:14:21 kirjoittanut Tauno »

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9274
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #4 : 16.11.11 - klo:14:18 »
Olen yrittänyt silitellä housuja kostutetun liinan lävitse ihan tavallisella silitysraudalla, mutta lopputulos on aina kehno. Housuprässin hankin tässä jokin päivä, eikä tarvitse sitten murehtia.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Timati

  • Vieras
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #5 : 16.11.11 - klo:14:23 »
Olen yrittänyt silitellä housuja kostutetun liinan lävitse ihan tavallisella silitysraudalla, mutta lopputulos on aina kehno. Housuprässin hankin tässä jokin päivä, eikä tarvitse sitten murehtia.

Kokeileppa linkatun ohjeen mukaan, itsekään en kiiressä suurimman osan aikaa kangasta käytä. Prässääminen tekee työn, ei edestakaisin silittäminen!

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #6 : 16.11.11 - klo:14:41 »
Olen yrittänyt silitellä housuja kostutetun liinan lävitse ihan tavallisella silitysraudalla, mutta lopputulos on aina kehno.

Sinituotteen silitysliina toimii paljon paremmin. Se on keinoaineinen verkko, joka ei vaadi kostuttamista.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #7 : 16.11.11 - klo:19:19 »
Silitän housut säännönmukaisesti raudalla, en housuprässillä, palauttaen muutakin muotoa kuin pelkän laskosmuodon. Toki tarvitsee perustiedot housujen tekemisestä ja muotoonsilityksestä, mutta sen hankkiminen ei hirveän kauaa ota. :)
Kaikki villa tottelee rautaa.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #8 : 16.11.11 - klo:19:39 »
Puku päällä päivittäin. Käytön jälkeen ripustan housut takin alle hengarille toisaalta tällä foorumilla esiteelyllä Savile Row -ripustuksella, satunnaisesti puku menee tässä konfiguraatiossa ulos tuulettumaan.

Ainakin omissa puvuissani prässit ovat tällä tekniikalla oikeastaan ikuiset, en ole kokenut tarpeelliseksi ryhtyä prässäyshommiin. Arkipukuja rotaatiossa yleensä kaksi, eli vuoropäivin eri puvut + perjantaisin traditionaalinen irtotakkikombo viikonlopun alun rituaalina. Eli kun puku saa rauhassa levätä ja housut on huolellisesti aseteltu ripustukseen, prässitkin havaintoni mukaan elpyvät.

 Just my 2 cents.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

tuc

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1521
    • Profiili
    • Herrainpukimo
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #9 : 17.11.11 - klo:12:00 »
Saatiin lahjaksi Herrainpukimolle Pressboy. http://www.apuhara.fi/ks_5_pressboy.htm

Ei ehkä joka kotiin järkevä hankinta, mutta meille oiva kun käyttöä on paljon. Saa tulla ensi viikosta alkaen kokeilemaan laitetta.
http://www.herrainpukimo.fi - Herrainpukimo, turkulainen vaatekauppa kaikille Suomen herrasmiehille.

konda

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 8975
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #10 : 17.11.11 - klo:14:05 »
^tulisi välitön ilman harkinta-aikaa avioero, jos raahaisi tuollaisen kotiin.

P3tt3ri

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 147
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #11 : 17.11.11 - klo:17:04 »
Saatiin lahjaksi Herrainpukimolle Pressboy. http://www.apuhara.fi/ks_5_pressboy.htm

Ei ehkä joka kotiin järkevä hankinta, mutta meille oiva kun käyttöä on paljon. Saa tulla ensi viikosta alkaen kokeilemaan laitetta.

Käyttääkö joku tällaista ja saa sillä mielestään hyvät prässit housuihin? Ostaisin in a heart beat, mutta mitä noita on hotelleissa maailmalla käyttänyt, niin aika kevyttä silottelua tuntunut tulevan, eikä varsinaisia teräviä prässejä. Toki täytyy tässäkin asiassa tunnustaa oma vanha mielipiteensä, jos toimiviakin laitteita löytyy.

kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #12 : 17.11.11 - klo:18:01 »
Minulla on Corbyn housuprässi, jonka ostin Stockan poistosta satasella (viimeinen kappale, jossa etulevy on harjattua metallia ja muut osat mustia). Olen siihen tyytyväinen, eikä ns. hellasäröä esiinny. Minulle riittää tuon tekemä prässi, paremman saa tietty jos tekee itse, mutta useimmiten ei ole aikaa.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

VT

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 257
    • Profiili
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #13 : 17.11.11 - klo:18:18 »
Housuprässi on mainio kapine prässien ylläpitoon kulmahousuja päivittäin käytettäessä. Kastuneiden housujen kadonneita prässejä en ole edes koettanut sillä kyhätä.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Puvun housujen silitys
« Vastaus #14 : 18.11.11 - klo:00:19 »
Itsellä on foorumiitilta ostettu Corbyn housuprässi, samojahan on usein hotellihuoneissa. Hyvä vehje, vaikeinta vaan on housujen asettaminen prässiin niin että prässit tulisi täysin samaan kohtaan kuin aikaisemmatkin.
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi