Kirjoittaja Aihe: Mitä juot/syöt nyt?  (Luettu 524865 kertaa)

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1230 : 22.06.13 - klo:12:04 »
Juhannusburgerit tuli tehtyä myös.


Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1231 : 22.06.13 - klo:12:24 »
Koita alex ensi kerralla hiukan karkeampaa jauhelihaa. Ja karamellisoi punasipulit etikassa ja sokerissa. Tuo kaupan jauheliha on hiukan ongelmallista kun liian hieno jauhatus ja liian pieni rasvapitoisuus. 

Pitäis vaan hankkia lihamylly ja sitten koskaan ei voi olla varma saako kaupan lihatiskiltä jotain tarkoitukseen sopivaa. Ei tolla kaupan jauhelihalla kuuhun mennä, mutta kyllä siitäkin vääntää maistuvan burgerin. Fakta kuitenkin on se, että todella hyvään pihviin pitäis käyttää todella hyvää jauhelihaa. Kaupasta ei saa todella hyvää jauhelihaa.

Tota sipulin karamellisointia pitää kyllä kokeilla.

Mitäs sämpylää Alexin hampurilaisissa on?

Ja onko Keikarin purilaiskokeilla antaa vinkkejä siitä että mitkä on hyviä hampurilaissämpylöitä? Saako kaupasta sellaisia ei-pullamaisia sämpylöit - vai pitääkö itse koittaa tehdä?

Kaupan pullalla et onnistu.

Oon käyttänyt tätä reseptiä pohjana. Harvemmin tota reseptiä tulee kuitenkin seurattua kovin tarkkaan ja yleensä vedän ihan fiilispohjalta. Kerralla tulee yleensä tehtyä todella iso taikina ja sitten ylijäävät pullat suoraan pakkaseen kun ovat jäähtyneet. Toi leipominen on kuitenkin aika vittumaista puuhaa ja vie aikaa, niin on ihan kiva asia, että pakkasesta saa tuoretta pullaa aina kun tekee mieli burgeria. Ei tarvi sortua kaupan viritelmiin.
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Ari

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 540
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1232 : 22.06.13 - klo:12:32 »
^ Ainakin Sellon Citymarketissa kyllä palvelu on aina ihan huikeeta - kandee joku hyvän lihatiskin omaava kauppa ettiä ja kysyä siellä: ainakin omalla kohdalla ihan ilman lisähintaa aina "työstävät" lihan. Eli jauhavat tai siistivät - tai mitä nyt vittumaisia askareita yleensä siihen kuuluukin.

Olettaisin että ne kauppojen lihamyllyt on sellaisia että saa säädetty karkeutta? Vahva mutu, tietysti.

Ja kiitokset sämpylävinkistä - pitää siis laittaa resepti talteen ja maanitella nainen leipomaan.

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1233 : 22.06.13 - klo:17:45 »
Olettaisin että ne kauppojen lihamyllyt on sellaisia että saa säädetty karkeutta? Vahva mutu, tietysti.
Eri matriiseja niihin on mitä vaihtamalla saa eri karkeutta. Itse jauhoin just kolmella eri karkeudella lammasta ja possua eri tarkoituksiin.

Aleksi, tsekkaa Tampereen kauppahallin laatuliha. Hain itse sielt just juhannusmakkaroihin possun leikkoa (jonka tosin jauhoin itse mutta olisi varmasti onnistunut sielläkin, tiskillä kun mylly oli). Tuli tehtyä loistavaa lammas vuohenjuusto makkaraa (+possu, rosmariini, aromisuola). Lisäksi tuli tehtyä epäonnustunut erä hevosmakkaraa.



edit: itsellä kakkosmyllynä Wildhog LRD-120 joka ajaa asiansa vaikka ei kummoinen olekkaan. 50e taisin metsästysliikkeessä maksaa siitä.
http://www.eranetti.fi/index.php?act=viewProd&productId=471

« Viimeksi muokattu: 22.06.13 - klo:18:16 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1234 : 22.06.13 - klo:23:34 »
Kauppahallissa oon käynytkin tsekkailemassa. Ongelma vaan on, että pitäis melkein lähteä kylmälaukun kanssa liikenteeseen, että liha pysyisi hyvänä.

Tänään lautasella ja lasissa:





« Viimeksi muokattu: 23.06.13 - klo:18:38 kirjoittanut Alex Entwistle »
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1235 : 24.06.13 - klo:08:10 »
Koita alex ensi kerralla hiukan karkeampaa jauhelihaa. Ja karamellisoi punasipulit etikassa ja sokerissa. Tuo kaupan jauheliha on hiukan ongelmallista kun liian hieno jauhatus ja liian pieni rasvapitoisuus. 

Eipäs nyt snobistella. Nuoren Allun safkat näytti varsin asiallislta. Söisin, etenkin jos olutta ja punkkua sais palan painikkeeksi.
get your kicks on route six six six

reinkarnaatio

  • Kisälli
  • Viestejä: 47
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1236 : 24.06.13 - klo:18:30 »
Koita alex ensi kerralla hiukan karkeampaa jauhelihaa. Ja karamellisoi punasipulit etikassa ja sokerissa. Tuo kaupan jauheliha on hiukan ongelmallista kun liian hieno jauhatus ja liian pieni rasvapitoisuus. 

Eipäs nyt snobistella. Nuoren Allun safkat näytti varsin asiallislta. Söisin, etenkin jos olutta ja punkkua sais palan painikkeeksi.

Juu, kyllä tuo varmasti hakkaa suurimman osan burgereista mitä ravitsemusliikkeistä löytää. Mutta ainahan tämänkin voi viedä sille kuuluisalle next-levelille ;)

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1237 : 25.06.13 - klo:08:08 »
^Toki näin.

Itse olin kovasti next level hifi food -miehiä vielä kymmenisen vuotta sitten. Lasten syntymän, työkiireiden ym. jatkuvien säätöjen myötä mulla on kovimmat ruokahifistelyt jääneet aavistuksen sivuosaan. Eli nenää en käytä sateisia lauantaiaamuja demi glacen keittoon jne. Aika ei yksinkertaisesti riitä, tai jos sitä on en jaksa ährätä köökissä koko ajan.

That said, en mä edelleenkään osta einesruokia tai muuta sontaa.
get your kicks on route six six six

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1238 : 25.06.13 - klo:10:05 »
Vähän sama eli ruoanlaitossa next leveliä on kiva kokeilla, mutta viehän se pirusti aikaa ja kun muutenkin vaihtaa aikaansa arkipäivisin rahaan, niin mieluiten sitten käyttää rahaa siihen, että ostaa muiden tekemää next level ruokaa. Itse keskittyy keittiössä perusasioihin ja simppeleihin juttuihin, ei tietenkään eineksiin tai vastaaviin, mutta just siihen kotiruokaan.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1239 : 25.06.13 - klo:10:36 »
Pääasia että keskittyy nautiskeluun tavalla tai toisella.

Jaguar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 346
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1240 : 25.06.13 - klo:12:28 »
Näin on. Itellä suurin osa ruuasta eli varmaan 95% on sitä nopeesti tehtyä perussafkaa joka täyttää vatsan, joskus on ihan hyvää. Mutta onhan se välillä, sopivana hetkenä (ei kiirettä jne) mukava näperellellä ite ja tehdä jotain seuraavan tason ruokaa. Onhan se tässäkin asiassa niin, että kun itse tekee niin siinä on hieman eri fiilis kuin siinä että syö ravintolassa (mitenkään ravintoloita väheksymättä!).

Wolf

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2005
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1241 : 25.06.13 - klo:12:42 »
Ja saa vielä ekstraa kun puoliso tai vieraat nauttii tarjotusta ruoasta.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1242 : 25.06.13 - klo:12:47 »
Toki ja korostaisin, että next level-kamalla tarkoitan just liemien keittelemistä, molekyyligastronomialla kikkailuja ja vastaavaa. Itselle perusruokaa on hampurilaispihvien, leipien ja vastaavien tekeminen itse, marinointi, tuoreiden (tai hyvin pakastettujen) aineisten käyttö sekä vastaava, siis perusruoanlaitto mahdollisimman alkutekijöistä. Pyreet, kastikeraidat ja kikkailut jätän kokeilun jälkeen ammattilaisille.

Minusta siis karkeampi jauheliha ja kunnolla karamellisoidut sipulit ovat sitä perusjuttua, next level vaatii jo pipettiä ja nestemäistä typpeä.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1243 : 25.06.13 - klo:13:42 »
Onneksi aina ei tarvitse mennä kemian puolelle saadakseen next level -makunautintoja...

Haettiin juhannuksena iskän kanssa järvestä kuhat ja eilen savusteltiin. Ruokajuomaksi hain testiin pari pulloa Happy Joe -omenasiideriä ja oli aika päräyttävää savukalan kanssa.

Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

domppa

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 473
    • Profiili
Vs: Mitä juot/syöt nyt?
« Vastaus #1244 : 25.06.13 - klo:15:15 »
Hyvä meininki ja hyvä maku on tärkeintä. Tietenkin ajan ja kiinnostuksen riittäessä kannattaa tehdä niin tarkasti ja huolella kun vain jaksaa. Mutta riippuu ihan henkilöstä kuinka paljon siitä saa irti. Jos hifistely menee pitkälle on vaarana olla liikaa kokin roolissa. Ruuasta nauttiminen saattaa tällöin jäädä sivuseikaksi kun miettii miten olisi voinut/voisi tehdä ensi kerralla paremmin.