Kirjoittaja Aihe: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun  (Luettu 7400 kertaa)

Chuha

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« : 15.05.09 - klo:06:28 »
Bon matin!

Haluaisin herättää keskustelua laadukkaista salkuista ja olkalaukuista. Olen jo jonkin aikaa etsinyt itselleni
formaalimpaa olkalaukkua, ensiksi harkitsin Mulberryä, mutta style forumia luettuani tulin toisiin aatoksiin.
Tässä http://http://www.styleforum.net/showthread.php?t=115841 yksi hyvistä asiaa käsittelevistä säikeistä
style forumilta. Salkkuakin olen miettinyt, mutta niiden sielunelämään en ole vielä tarkemmin tutustunut.
Asiaan vihkiytyneet, floor is yours.
Kirjoittaja on hedonistinen, häivähdyksen narsismia ja egoismia sisältävä tuleva Ekonomi.

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #1 : 15.05.09 - klo:12:21 »
Samaa aihetta on käsitelty myöskin toisessa ketjussa.

Itsehän olen sitä mieltä, että formaaleja olkalaukkuja ei ole, sikäli kun miesten pukeutumisesta puhutaan. Salkkuja olen tässä testannut monenmoisia viime aikoina, ja täytyy sanoa että käytännöllisyydessä voittaa kaksiosainen salkku kuten tämä.

Kuten toisesta ketjusta voinee huomata, monet vannovat Tumin nimeen - itse en pidä synteettisistä materiaaleista, ja kaikkein olennaisinta on se, että lady antoi ultimaatumin niiden ostamista vastaan.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #2 : 15.05.09 - klo:16:39 »
Mikä sitten on salkku ja mikä olkalaukku. Monet nahkasalkut on varustettu olkahihnalla.

Itse aiemmin tehdyn kovan etsimisen jälkeenkään löytänyt järkevällä hinnalla fiksua salkkua töihin. Synteettiset ovat tarpeettoman rumia ja funktionaalisesti fiksut nahkaiset maksavat reilusti yli 400e.

Tuos styleforumin ketju on näköjään uusi. Pitää tutustua noihin merkkeihin, josko sieltä löytyisi jotain.

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #3 : 15.05.09 - klo:16:57 »
Laatusalkkuja/laukkuja kannattaa myös metsästää eBaystä. Käytettynä voi löytää hyvinkin korkeatasoista tavaraa järkevään hintaan.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Ville

  • Satraappi
  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 9276
    • Profiili
    • http://www.keikari.com
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #4 : 15.05.09 - klo:18:31 »
^Äärimmäisen kaunis valinta, jaro. Juuri samanmallista kahden remmin salkkua/laukkua olen itselleni kaavaillut, mutta valitettavasti hinta on este. Ehkäpä jokin päivä.
Pukimo Raivio: miesten käytetyt vaatteet - laatua järkihinnalla.
/

Chuha

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #5 : 15.05.09 - klo:19:26 »
Hienoa että aihe herätti näinkin monta vastausta lyhyessä ajassa. Pidän enemmän Jaron toisesta vaihtoehdosta, juuri olkahihnan takia, hedonisti sisälläni pakottaa minut käytännöllisyyteen.
Kirjoittaja on hedonistinen, häivähdyksen narsismia ja egoismia sisältävä tuleva Ekonomi.

JMK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #6 : 16.05.09 - klo:18:00 »
Itse olen tällä hetkellä kallistumassa kokeilemaan CustomHiden replikaa m/1945 upseerinsalkusta, vaikka Filsonin laukkukin näyttää varsin mainiolta ja SageBrownin työnjälki ilahdutti. Neljäs vaihtoehto olisi edellisessä ketjussa esille nostamani Saddleback Leatherin salkku. SaddleBackissa on vain alkanut arveluttamaan laukun avaaminen ja sulkeminen, sekä se, että ilmeisesti pelkkä laukku painaa pari kiloa...

Erilaisia salkkumalleja viimeisten vuosien aikana testattuani, käyttömukavuusjärjestys on mennyt näin:

1) Kaksipuoleinen "Grosvenor"-malli, eli sellainen kuin tässä kuvassa. Riittävästi tilaa, voi kaapata mukaan tarvitsematta sulkea taskuja, ja ennen kaikkea, sen saa siististi auki vaikka laukku olisi hihnassa olalla tai muuten kannossa. Jos tälläinen löytyisi fiksun näköisenä, todennäköisesti ostaisin. Kokeilemani versio oli liian halvan näköinen ollakseen käytettävä, SageBrown on ehkä aavistuksen moderni omaan makuuni.

2) Perussalkku, eli esimerkiksi tämä. Ostaessa kannattaa varmistaa, että salkkuun todella mahtuu kaikki tarvittava. On etu, jos salkun soljessa on useampi reikä tai salkkua saa muuten tarpeen vaatiessa paisutettua. Harmittaa muuten tax-freessä. Ikävänä puolena voi olla esim. se, että salkku on hankala avata mikäli sitä kantaa olkahihnassa. Jos hihnalenkit ovat salkun sivuissa eivätkä salkun kannessa, siisti avaaminen ja sulkeminen helpottuu, mutta toisaalta laukun kansi saattaa kulua siitä mistä hihna hiertää sitä. Valintoja, valintoja...

3) Kaksilla kiristysremmeillä varustettu salkku kuten Filson. Ongelma näissä on se, että kiristysremmit jäävät usein sulkematta. Jos niitä ei käytä, pelkona on se, että kansi venyy ja alkaa nousemaan kulmista. CustomHideltä saa tuohon 1945-laukkuun valinnaisena myös kiristysremmit pikalukoilla - tämä on alkanut kallistamaan vaakaa siihen suuntaan. Pidän ulkonäöstä, ja myös lady pitää.

4) Malli Gladstone l. lääkärinlaukku. Näissä ei yleensä ole olkahihnaa, mikä tekee niistä hyvin ikäviä matkustaessa, mutta muuten konstruktio on erinomaisen toimiva. Olen yhtä tälläistä käyttänyt kuutisen vuotta ja se pelaa edelleen verrattomasti.

5) Olkalaukku eli messenger bag, esim. malli Marimekko ja muut vastaavat. Ihan kivoja mutta eivät mielestäni kuulu virallisempaan pukeutumiseen. Kahvattomat mallit, esim. Marimekko, ikäviä julkisissa kulkuvälineissä ja kaupoissa y.m. ahtaissa tiloissa. Tavaroiden putoamis- ja varastamisvaara mikäli käytössä esim. malli Marimekko ilman solkia tai vetoketjuja.

6) Attaseasalkku. Kova, vaikea käyttää, kolhii ihmisiä, epämukava kantaa olkahihnan varassa, tila loppuu yleensä kesken. Muuten hyvä. Suosittelisin kuitenkin lähinnä merkitsemättömien 20 euron seteleiden kuljettamiseen.

7) Portfolio/kansio, esim. tämä. Ruskeana kaikkein elegantein ratkaisu, jos tilaa ei tosiaan tarvitse. Tässä odottelen, että Apple tuuppaa jälleen ulos 12-tuumaisen tai pienemmän pikkumacin - sitten saisi tuon kauniin Filofaxin jälleen työkäyttöön...

Mitä tulee laatuun, olen tullut siihen tulokseen että nahkatavarat kestävät varsin hyvin vaikkeivat olisi sitä kaikkein tunnetuintakaan merkkiä. Esimerkiksi tuo oma, varsin järeää käyttöä nähnyt "merkitön" made in Italy-tohtorinlaukkuni on likimain uutta vastaavassa kunnossa yhtä naarmua lukuunottamatta. Kahdella eurolla kirpparilta ostamani, jossain kaakkois-Euroopan maassa tehty perus-nahkasalkku on sekin vielä aivan käytettävässä kunnossa ja käytettävän näköinen. Toki joku SAB on aivan riivatun nätti noihin verrattuna, mutten nyt pysty perustelemaan 1000 euron salkkuinvestointia...

Enemmän kiinnittäisinkin huomiota toimiviin yksityiskohtiin, kuten vaikkapa kantokahvan ja hihnan mukavuuteen, siihen, onko laukku avattavissa ja suljettavissa myös olkahihnasta roikkuessa, ja taskujen mitoitukseen. Sekä tietysti siihen, ovatko soljet ja muut vempeleet laatukamaa.
If I am occasionally a little overdressed, I make up for it by always being immensely overeducated.

Chuha

  • Kisälli
  • Viestejä: 28
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #7 : 17.05.09 - klo:12:49 »
Lainaus käyttäjältä: "JMK"

Enemmän kiinnittäisinkin huomiota toimiviin yksityiskohtiin, kuten vaikkapa kantokahvan ja hihnan mukavuuteen, siihen, onko laukku avattavissa ja suljettavissa myös olkahihnasta roikkuessa, ja taskujen mitoitukseen. Sekä tietysti siihen, ovatko soljet ja muut vempeleet laatukamaa.

Aivan, itsellänikin tämä on preferenssi numero yksi. Ongelmaksi on vain itselle muodostunut etten ole kolmen viikon aktiivisella ebayn haravoimisella löytänyt kohdetta jossa hinta, laatu ja käytännöllisyys kohtaisivat. Myönnettäköön budjettirajoitteen olevan aika kova tällä hetkellä, eli mieluiten alle 200€ pitäisi selvitä.
Kirjoittaja on hedonistinen, häivähdyksen narsismia ja egoismia sisältävä tuleva Ekonomi.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #8 : 17.05.09 - klo:16:29 »
Jos budjetti ei rajoittaisi, niin tämä John Lobbin salkku olisi valintani. Olkahihna ei näy kuvassa. Lobbin saa omakseen 3300 dollarilla.


finanssimies

  • Vieras
Re: Laadukkaat laukut työhön/opiskeluun
« Vastaus #9 : 17.05.09 - klo:16:42 »
Tämä olisi oma valintani. Mitähän tuollainen mahtaa maksaa ja kuka sellaisen toimittaisi Suomeen?



http://item.rakuten.co.jp/porco-rosso/herz-b-16/