Kirjoittaja Aihe: Laihduttamisesta  (Luettu 18776 kertaa)

Zildjiar

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #15 : 27.09.11 - klo:18:03 »
Tosin oman (ja muutaman itseäni tässä asiassa huomattavasti valistuneemmankin) henkilön arvion mukaan 70% painonhallinnasta on ruokavaliota. Loput sitten liikunnan ja muiden asioiden määrittelemää. Ja tosissaan, kuten jo tuolla toisessa topicissa tullut kirjoittaneeksi, niin täälläkin päässä liikunta näyttelee suurta roolia ajanvietteenä.

Olen kohtalaisen epäileväinen sen suhteen, että vain 70% olisi kiinni ruokavaliosta. Katsoisin liikunnan osuudeksi maksimissaan 20%, valtaosalla vielä paljon, paljon vähemmän. Liikunnan "apu" on lähinnä siinä, että liikunnan aloittava tekee yleensä myös vähän laajemman elämäntaparemontin - korjaten ruokailuaan siinä samalla vahvasti.
Siinä lukikin "liikunnan ja muiden asioiden määrittelemää" ;)

Barbarossa

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2613
  • Beta as fuck!
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #16 : 27.09.11 - klo:18:17 »
^Minä käytän alkoholia. Kännissä kaatuu aina joustavasti.
Herrasmiesten laji! Treenaan ahkerasti.
There ain't no rest for the wicked...

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #17 : 27.09.11 - klo:20:00 »
No, esim. luiskahtaessa lonkan ja reisiluun suhde on hyvin usein jotain ihan muuta kuin mihin painojen parissa joutuu. Samoin myös esim. käden lihastoiminta takaviistoon suuntautuvassa täydessä ekstensiossa (joka on hyvin usein kaatumisissa eteen - tai pikemminkin taakse - tuleva juttu).

Ponnistuksista en edes puhu, en myöskään erilaisista vaativammista (i.e. vahvasti optimialueen ulkopuolella tapahtuvista) ponnistuksista. Nämäkin ovat yllättävän hyödyllisiä kaatumisissa, horjahduksissa ja vaikkapa kiinniotoissa.

Your point sir, I see it.

Lisäyksenä (ja aiempaan liittyen) se, että kun voimakas lihas toimii tuolla äärialueella siihen tottumattomana, tulee helposti aika mielenkiintoista jälkeä (erään kirurgin kommentti ystäväni kaatumisesta, jossa käsi kyllä otti pehmeästi vastaan...mutta lihas sitten repäisi nastasti itsensä toisestä päästä irti asentoaistin ja lihashermotuksen puuttumatta asiaan. Jos ei ole tottunut toimimaan noissa kulmissa, lihaskontrolli on lähinnä sarjaa on/off).
Kaikki villa tottelee rautaa.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #18 : 27.09.11 - klo:20:49 »
Siis samanlainen kaatuminen akrobaatilla ei olisi johtanut noin vakaviin vaurioihin? Vai tarkoitatko siis sitä että paremmalla kehonhallinnalla olisi kaatuessa ehtinyt vielä liikuttaa kättä parempaan asentoon tuon välttämiseksi?

Ihan siitä, että kroppa on toiminut siinä kehon voimantuoton epäoptimaalisella alueella ennenkin l. hallinta on muutakin kuin on/off.


Lainaus
Koen myös erittäin ihmeellisenä tuollaisen 'äärialueen treenaamisen', luulisi että sillä kerjää itselleen vain vakavampia vammoja vaikka ei kaatuisikaan.

Ei oikeastaan, käytännössä hallinnassa olevaa aluetta laajennetaan varovasti. Tätä myötä tulee sitten se, että keho ei revi itseään kappaleiksi, vaikka yllätyksiä tulisikin.
Kaikki villa tottelee rautaa.

JHL

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 188
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #19 : 27.09.11 - klo:21:31 »
Tosin oman (ja muutaman itseäni tässä asiassa huomattavasti valistuneemmankin) henkilön arvion mukaan 70% painonhallinnasta on ruokavaliota. Loput sitten liikunnan ja muiden asioiden määrittelemää. Ja tosissaan, kuten jo tuolla toisessa topicissa tullut kirjoittaneeksi, niin täälläkin päässä liikunta näyttelee suurta roolia ajanvietteenä.
Olen kohtalaisen epäileväinen sen suhteen, että vain 70% olisi kiinni ruokavaliosta. Katsoisin liikunnan osuudeksi maksimissaan 20%, valtaosalla vielä paljon, paljon vähemmän. Liikunnan "apu" on lähinnä siinä, että liikunnan aloittava tekee yleensä myös vähän laajemman elämäntaparemontin - korjaten ruokailuaan siinä samalla vahvasti.

Yksi syy laihdutuksen epäonnistumiseen on liian suuri elämänmuutos, viikon jälkeen alkaa jossain lipsua ja äkkiä ollaan lähtötilanteessa. Kuuleman mukaan pari-kolme viikkoa kun tekee asiaa siitä tulee rutiinia, eli mieluummin ensin vaikkapa kuukauden verran liikkuu säännöllisemmin ja vasta kun siitä on tullut tapa, lähtee muokkaamaan ruokavaliota.

Jokunen vuosi takaperin tammikuussa naureskelin salilla uutta kaveria, joka ilmiselvästi oli juuri aloittanut liikuntaharrastuksen. Uudenvuodenlupauksena aloitettu elämäntaparemontti oli täydellinen, koska molemmissa käsissä oli nikotiinilaastarit. Varmaan oli myös viinanjuonnin ja vieraat naiset lopettanut samaan syssyyn. No, eipä näkynyt kaveria enää parin viikon jälkeen...

Alex Entwistle

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2721
  • Hipsteri
    • Profiili
    • Something To Put On
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #20 : 27.09.11 - klo:21:43 »
Itse olin lihava lapsi ja viimekesänä kun elin murrosiän loppuvaihetta painoa olis sellaiset 105-106kg ja pituutta siis 185cm. Nyt olen onnistunut tiputtamaan painon vuodessa hyvin pienillä muutoksilla 91 kiloon, tästä muutoksesta olen sinällään ollut iloinen, mutta vielä on tekemistä jäljellä. Saapi nähdä mikä on tulos ensi kesänä, kun kaveri sai innostumaan salilla käymisestä ja nyt olen satunnaisia urheilulajea käynyt harrastamassa säännöllisen epäsäännöllisesti. Kunhan jostain löytäisi vielä motivaatiota lenkillä käymiseen..
Something To Put On

Mopon pitää antaa keulia kunnolla. -ivyman
Jollain saatanan donhuonolla on Trickersit. -ivyman
Barbour on muutenkin hipsterimerkki. -uros (good night, sweet prince)

Leiska

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 201
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #21 : 27.09.11 - klo:21:51 »
^Minä käytän alkoholia. Kännissä kaatuu aina joustavasti.
Herrasmiesten laji! Treenaan ahkerasti.
Toleranssi kehittyy siin samas ja pian tullee kalliiks ku tarvii enemmän vaan (en sitte tiedä onko hyvä asia) :D

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #22 : 27.09.11 - klo:21:53 »
Kunhan jostain löytäisi vielä motivaatiota lenkillä käymiseen..

http://en.wikipedia.org/wiki/What_I_Talk_About_When_I_Talk_About_Running

löytyy myös suomennettuna:
http://www.tammi.fi/kirjat/ISBN/9789513160357/alue/902,914/navi/Uutuudet/navi2/9006

Osta (/lainaa), lue, juokse. Aivan mahtava kirja. Tuosta saa toki enemmän irti jos on jo entuudestaan Murakamin fani mutta kehtaan suositella niillekin joille miehen tuotanto on aiemmin jäänyt tsekkaamatta.
« Viimeksi muokattu: 27.09.11 - klo:21:56 kirjoittanut BowtiePasta »
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #23 : 27.09.11 - klo:22:24 »
Pitäisikö lukea.. Olen aloittanut juoksemisen 10+ v tauon jälkeen.

Taidan olla justiinsa semmoinen elämäntaparemontin tekijä, jolle JHL ja muut kuntosalileijonat voivat naureskella.

Nikotiinilaastaria ei tosin ole: harrastan edelleen satunnaista tupakointia.

Veikkaan kyllä että tän juoksemisen parissa saattaa vierähtää enemmän kuin kuukausi - häritsevää kyllä, se on yllättävän siedettävää. Alan melkein jopa pitää siitä.
get your kicks on route six six six

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4717
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #24 : 27.09.11 - klo:22:33 »
Täytyy taas itsekin aktivoitua liikunnan saralla, vaikka painoa ei tarvitse tiputtaa grammaakaan ja kuntoni lienee hyväksi mutta ei erinomaiseksi luokiteltava. Kyllä liikunnallisesti laiska elämä vain rappeuttaa niin sielun kuin ruumiinkin.
Suositellaan täysraittiutta.

Iivana

  • Vieras
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #25 : 27.09.11 - klo:23:16 »
^Samaa mieltä, itse olen harrastanut liikuntaa säännöllisesti +25 vuotta. Siitä lähtien olen ollut hyvässä kunnossa niin henkisesti ja fyysisesti. Lapsuudessa ja nuoruudessa olin aina se laiha poika. Esim. Lukion toisella luokalla pituutta oli 183 cm ja painoa 56 kiloa... Nyt on pituutta 190 cm ja painoa noin 100 kg. Iso mies pojasta kuitenkin tuli kun Saksaan läksi.

vallaton

  • Eleganssin esitaistelija
  • ***
  • Viestejä: 399
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #26 : 28.09.11 - klo:09:31 »
Vaihtoehtoisena näkemyksenä kaiken säännöllisen voi heittää mäkeen ja kokeilla epäsäännöllistä ruokavalioa ja liikuntaa.

http://www.tiede.fi/artikkeli/1432/epasaannollinen_elama_tekisi_hyvaa

Dan-D

  • Vieras
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #27 : 28.09.11 - klo:09:33 »
Paljon mielenkiintoista keskustelua.  Itse tartuin tähän, näinkin pahasti myöhässä ja aiheen vierestä:

On, en kiellä, mutta verrataan nyt ihan oikeasti vaativiin, akrobaattisiin liikuntamuotoihin. Olen tehnyt aivan aitoa painonnostoa lajin voimaharjoitteluna + lisänä sitten soveltavampia painoharjoituksia ja pidän painonnostoa vaativana lajina - kun ollaan korkealla tasolla.

Painonnosto on vaativa laji, kun ollaan omiin voimiin nähden korkealla tasolla.  Kun ollaan absoluuttisesti korkealla tasolla, se on toki vielä vaativampaa, muttei harrastelijankaan suoritusten vaativuutta tule väheksyä.

Perinteisenä mittarina esimerkiksi hyvään rinnallevetotekniikkaan on pidetty sitä, että saa (syvältä) haettua rinnalle painon, joka on etukyykyssä kolmen toiston maksimi.  Mutta jotta tämä pitäisi alkuunkaan paikkaansa, kehon täytyy olla sikäli tasapainoinen, että tämä paino on sentään selvästi suurempi kuin raakana rinnalle vedettävä paino.  Ja ylöstyönnön osalta sopiva mittari hyvälle tekniikalle ja tasapainolle on yleensä se, että saa työnnettyä loppuun saakka painot, jotka saa rinnalle asti.

Tempaus puolestaan on luonnollisesti paljon vaativampi liike.  Jo se, että pystyy tekemään puhtaan, syvän tempauksen, on osoitus (tavallisen tallaajan kriteereillä) hyvästä koordinaatiosta ja liikkuvuudesta.  Painojen kannalta tekniikan on oltava kohdallaan, jos meinaa saada ylös sen 10-20 % työntörautoja vähemmän.  Ja jotta tämä olisi aidosti haastava urheilullinen suoritus, painojen pitäisi olla vähintään oman massan luokkaa.

Eli suunnilleen tämänsuuntaisilla kriteereillä ollaan sellaisella suhteellisella tasolla, jolla voidaan puhua aidosti vaativasta liikkeestä.  Pienemmillä (suhteellisilla) kuormilla liikkeet eivät ole sillä tavalla haastavia, että ne vaatisivat ihan kauheasti.  Esim. nyt joku satakiloinen kaveri tempaa yleensä jonkun 50 kiloa ylös ihan olemattomallakin tekniikalla. Vastaavasti 100 kiloa etukyykystä nostava kaveri ottaa 50 kiloa rinnallevetoa pohjista ihan leikiten, vaikka tekniikka olisi täysin olematonta.  Mutta jos satakiloinen kaveri tempaa sen satasen, tai 100 kilon etukyykkääjä ottaa (sanotaan) 90-95 kiloa rinnalle, tekniikan on oltava sellaisella tasolla, että liike on jo vaativa.  Mutta kummassakin leikkisässä esimerkissä ollaan todella kaukana mistään korkeasta tasosta.

Painonnostoliikkeet ovat kuitenkin hirvittävän yksipuolisia.  Jos verrataan esimerkiksi telinevoimisteluun, joka on todella aidosti haastava laji, voimistelijan täytyy osata kymmeniä itsessään paljon haastavampia ja teknisesti vaikeampia liikkeitä jo ihan aloittelijana.  Monipuolisuus ja haastavuus lajien välillä on toki ihan eri luokkaa.  Ihan perusliikkeet kuten kippi, voltit, flikit jne. ovat äärimmäisen paljon vaativampia, kuin esimerkiksi tempaus.  Sitten jos puhutaan aidosti haastavista liikkeistä, joiden osaamiseen täytyy olla jo kilpatasolla, haastavuuden määrä kasvaa tajuttomasti.  Yhtä kaikki tempaus erityisesti on hieno liike joka kuitenkin vaatii normipulliaista ajatellen todella monipuolista taitoa ja kehonhallintaa.

Njaa-a, olikohan tässä ylipitkässä kirjoituksessa joku pointtikin haudattuna alle?  Ehkä lähinnä olin sanotun kanssa pohjimmiltaan samaa mieltä?  =)

bowtiepasta

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2071
  • champion, undefeated
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #28 : 28.09.11 - klo:16:06 »
Pitäisikö lukea.. Olen aloittanut juoksemisen 10+ v tauon jälkeen.
Joo, kannattaa!

Ens vuonna sit ivykin tulee juoksemaan ruissalon ruisrääkin.
Suurinta kaikessa...Miehuudessa...On olla Jumalan rakastaja!

Parry

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Laihduttamisesta
« Vastaus #29 : 28.09.11 - klo:16:41 »
Paljon mielenkiintoista keskustelua.  Itse tartuin tähän, näinkin pahasti myöhässä ja aiheen vierestä:

Painonnostoliikkeet ovat kuitenkin hirvittävän yksipuolisia.  Jos verrataan esimerkiksi telinevoimisteluun, joka on todella aidosti haastava laji, voimistelijan täytyy osata kymmeniä itsessään paljon haastavampia ja teknisesti vaikeampia liikkeitä jo ihan aloittelijana.  Monipuolisuus ja haastavuus lajien välillä on toki ihan eri luokkaa.  Ihan perusliikkeet kuten kippi, voltit, flikit jne. ovat äärimmäisen paljon vaativampia, kuin esimerkiksi tempaus.  Sitten jos puhutaan aidosti haastavista liikkeistä, joiden osaamiseen täytyy olla jo kilpatasolla, haastavuuden määrä kasvaa tajuttomasti.  Yhtä kaikki tempaus erityisesti on hieno liike joka kuitenkin vaatii normipulliaista ajatellen todella monipuolista taitoa ja kehonhallintaa.
Miksi sitä painonnostoa pitää verrata telinevoimisteluun? Tai ainakaan sen taitovaatimuksia, onhan se nyt selvä, ettei ne ole samalla tasolla. Jokainen osaa tehdä jonkinnäköisen tempauksen, mutta harva osaa minkäännäköistä kippiä. Painonnostossa muut ominaisuudet korostuu taidon ohella enemmän, mitä telinevoimistelussa. Minä olen jonkun verran tehnyt molempia ja arvostan ne aikalailla yhtä korkealle. Molemmat ovat äärimmäisen monipuolisia lajeja, eikä painonnostosta saa yksipuolista millään, vaikka teknisesti se sitä vähän onkin. Ominaisuuksien puolesta ei. Molemmissa lajeissa fysiikkavaatimukset on niin kovia, että lajiharjoittelulla saavutetaan sellainen taso, että sillä tehdään kovia tuloksia monessa muussakin lajissa. Aika moni painonnostaja kipittää 100m alle 11s puolihuolimattomasti (pl. superraskas) ja tiedämpä yhden 225 korkeutta hypänneen telinevoimistelijan. Minä katson molemmat lajit kuuluvaksi siihen viiden lajin joukkoon, jossa on vaikeinta(epätodennäköisintä) menestyä maailmassa. En todellakaan allekirjoita "painonnostajalle tulee vaan isot lihakset joita se ei osaa käyttää" -aivopieruja.