Kirjoittaja Aihe: Ajatuksia tästä "scenestä"  (Luettu 24994 kertaa)

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #15 : 13.06.11 - klo:12:46 »
Tästä tekniikasta on kysytty jo sata kertaa mutta tarkoitan sillä esim kengän valmistustekniikkaa, tukikankaan kiinnitystä, ompeleiden tiheyttä, ymym. Jotka ei minua niinkään kiinnosta. Pääasia että homma rokkaa ja näyttää hyvälle :D Lahkeiden pituudet ym. on aika makuasioita, niihin minusta ei ole mitään oikeaa vastausta. Italiassa ihan eri kuin Englannissa, jne. Näistä toki voi ja kannattaa keskustella.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #16 : 13.06.11 - klo:12:51 »
Ensinnäkin, se on vaan niin, että katsomalla peiliin löytää parhaan lopputuloksen, sieltä löytyy jokaiselle jotakin. Toinen juttu on se, että on varmasti olemassa "sääntöjä" ja teknisiä juttuja jotka auttaa, jokainen toteuttakoon niitä sitten parhaan halunsa mukaan.

Toisekseen, kuvat kertoo tällaisissa jutuissa enemmän kuin sanat. Minusta olisi hienoa, jos ketjun aloittaja tai vaikkapa barcelona laittaisivat kuvia niistä pukeutujista, joita pitävät vaikkapa nyt sitten tyylikkäinä, hyvin pukeutuvina jne tai siitä tyylistä, jonka kokevat itselleen ominaisena. Tämän perään olen huudellut jo aiemmin (re. moderni pukeutuminen tai "wow-elämyksiä" tuottavat yhdistelmät), mutta kuviin asti ei ole koskaan päästy ja omasta mielestäni tällainen keskustelu avautuisi ja heräisi vielä paremmin eloon kuvamateriaalin kautta.

Ja kyllä, minäkin pystyn luettelemaan monia, jotka ovat tyylikkäämpiä ja paremmin pukeutuvia kuin jengi täällä ja näiltä kavereilta minä haen omaa inspiraatiotani. (Ja näistä kavereista löytyy kuvia niin omasta kirjoitushistoriastani kuin vaikkapa blogista). Siinä olen barcelonan kanssa samaa mieltä, että jokainen elää sen oman vaatekaappinsa kanssa ja vastaukset pitää löytää sieltä. Sen rakentamiseen voi laittaa aikaa, vaivaa ja rahaa halutessaan, mutta onhan se nyt selvää, ettei täällä kukaan odota, että kaikkien pitäisi olla valmiita laittamaan satoja euroja mittatilauskenkiin tai kymmeniä ja taas kymmeniä euroja kankaanpaloihin, joita sitten asetellaan takin rintataskuun. Mutta rahakaan ei ole este oman tyylin kehittämiselle, siitä pitävät kirpputorit, h&m, uniqlo, ebay ja muut vastaavat huolen.

En voi puhua kenenkään muun puolesta, mutta kyllä, pidän itseäni hyvin pukeutuvana. Saa kai sen sanoa ääneen, ilman, että samalla nostaisi itsensä muiden yläpuolelle ja ilman, että se tarkoittaa muiden pukeutumisen "halveksuntaa"? Tämä lähinnä sen takia, että vaatteet ja ulkonäkö on intohimo, joihin käytän aikaa ja jotka tuottavat mielihyvää. Jos joku ei jaksa tai ei kiinnosta panostaa, niin ei tällainen kaveri ole yhtään sen vähäpätöisempi tai mitään muutakaan, intressit on erilaisia. Koska tyyli ja kauneus sekä ulkonäkö on aina katsojan silmissä, en oleta, että kaikki täällä diggaavat oman tyylini perään tai pitävät siitä. En myöskään väitä, että se olisi se tyyli, jota kaikkien pitäisi harrastaa tai olevani aina oikeassa omissa valinnoissani. Mutta jos joku jossain saa siitä inspiraatiota, hyvä niin ja minä teen valintani sillä perusteella, mikä näyttää itselleni hyvältä.

Minä en myöskään ymmärrä vertausta "keikarityyli" vs "h&m-pukeutuja". Tästäkin olisi hyvä saada kuvia, jotta tällainen perus "h&m-pukeutuja" pystyttäisiin ymmärtämään helpommin, mitä ajatuksella on haettu takaa. H&M tarjoaa kuitenkin niin monelaista tyyliä, farkuista ja shortseista pukuihin ja irtotakkeihin.
« Viimeksi muokattu: 14.06.11 - klo:09:25 kirjoittanut ChuckBass »

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #17 : 13.06.11 - klo:12:58 »
Joskus on tullut törmättyä tyyppeihin, jotka katsovat jengiä nenänvartta pitkin, koska luulevat sen oman pikkutakin ja taskuliinan tekevän itsestään automaattisesti jotenkin poikkeuksellisen taitavan pukeutujan.

Sukkelaa, mutta itse törmään tällaisiin "nenänvartta- pitkin- katselijoihin" ihan muissa ympyröissä. Enpä muista koskaan törmänneeni aidosti tyylikkääseen henkilöön, joka alentuisi moiseen. Enemmän niitä "halveksivia" katseita tulee tältä ns. tuulipukukansalta, jotka näyttävät paheksuvan henkilöitä, jotka haluavat panostaa ulkoiseen olemukseensa, omaksi ja kanssaihmisten iloksi.
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #18 : 13.06.11 - klo:13:02 »

Joskus on tullut törmättyä tyyppeihin, jotka katsovat jengiä nenänvartta pitkin, koska luulevat sen oman pikkutakin ja taskuliinan tekevän itsestään automaattisesti jotenkin poikkeuksellisen taitavan pukeutujan.

Ja todettakoon, että tällaiseen toimintaan en katso itselläni olevan koskaan mitään syytä saati tahtoa, enkä usko näin olevan kenenkään sellaisen henkilön osalta, jonka olen henkilökohtaisesti tältä foorumilta tavannut.

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #19 : 13.06.11 - klo:13:11 »
Tuossa alla nyt nopeasti yksi kuva leffamaailmasta, jossa en nyt tarkoita juuri näitä vaatteita (nämäkin toki hyvännäköistä) mutta yleisesti koko leffan pukeutumista. Minusta nämä asusteet on aika cooleja.
Tämä aihe saa aina osan foorumilaisen hiiltymään. Se etten pidä hirveän kiinnostavana tekniikka on minun mielipide, ja sanon sen vaan siksi että minulle sitä on liikaa. Kuten sanoin edellisessä viestissä että monia se kiinnostaa joten sitä ei ilmeisesti olekkaan liikaa. Toisekseen en ole kiinnostunut klassisesta pukeutumisesta siinä määrin kuin moni muu mutta haen täältä virikkeitä omaan tyyliini. Nämä kun on vain makuasioita ja minun makuni edustaa vain yhtä. Ymmärrän sen että jos joku asia on intohimo ja sitä kritisoidaan, saa se helposti tunteet pintaan. CB:lta olen saanut hyviä vinkkejä pukeutumiseeni tai ainakin aiheita joita olen miettinyt, kiitos niistä. Nämä väittelyt vaan ei oikein johda mihinkään, koska nämä kommentit edustavat vain yhden ihmisen tyyliä/ ajatuksia pukeutumisesta.

http://images.allmoviephoto.com/2001_Ocean%27s_Eleven/george_clooney_brad_pitt_matt_damon_elliot_gould_don_cheadle_ocean%27s_eleven_001.jpg

EDIT: muutin kuvan linkiksi, koska oli niin suuri /Jami
« Viimeksi muokattu: 13.06.11 - klo:13:22 kirjoittanut Jami »

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #20 : 13.06.11 - klo:13:12 »
Pahoitettelut kuva olikin turhan iso. Mutta googlatkaa muita leffaan liittyviä kuvia, niin siinä esimerkkejä mistä pidän :D

Jami

  • Ylläpitäjä
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3433
    • Profiili
    • Kuusikorpi.fi
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #21 : 13.06.11 - klo:13:20 »
Pahoitettelut kuva olikin turhan iso. Mutta googlatkaa muita leffaan liittyviä kuvia, niin siinä esimerkkejä mistä pidän :D
Kerrotko sen leffan nimen niin on helpompi googlata :) "Elokuva mitä Barcelona tarkoitti" ei tuottanut järkeviä kuvia :D

EDIT: kuvan nimen perusteella kyseessä oli Oceans Eleven.
« Viimeksi muokattu: 13.06.11 - klo:13:23 kirjoittanut Jami »
Rakkaudella maalta: http://www.kuusikorpi.fi

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #22 : 13.06.11 - klo:13:26 »
Juuri näin Jami, nämä on makuasioita :D

Niin ja CB kysyit mitä tarkoitan sanalla WAU. Se on yleisesti käytetty termi muotoilussa jota täysin mahdoton sanallisesti kertoa mitä tarkoittaa. Jos olet seurannut keskustelua esim Guggenheim museoista niin siellä viljellään aika paljon WAU arkkitehtuuri sanaa. Ohessa kuva yhdestä WAU ilmiöstä. Kertokaapa mikä tässä saa sen aikaiseksi. Eli ei yksikään yksittäinen asia tai arkkitehtuurin lainalaisuudet tai mikään muukaan vaan kokonaisuus. Tähän tulee tietty nyt kommentteja että todella ruma jne. Mutta satun vaan tykkäämään uudesta ja rajojarikkovasta tyylistä. Toki pidän myös skandinaavisesta selkeälinjaisuudesta.


ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #23 : 13.06.11 - klo:13:36 »
Niin ja CB kysyit mitä tarkoitan sanalla WAU.

Lyhyesti selvennän vain, että tarkoitin siis kuvia sellaisista pukeutujista, jotka herättävät sinussa tällaisen wau-elämyksen. Elämyksen merkityksen avaamisesta en sen enempää olisi kaivannut, vaikka tuossa sen teitkin ja ymmärsin, että kyseessä on kokonaisuus. Eli siis sellaisia asukokonaisuuksia olisin vain kaivannut, mitkä näitä fiiliksiä saa aikaan, kuten jo aiemminkin.




barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #24 : 13.06.11 - klo:13:39 »
En seuraa kovin niin tarkasti julkaisuja jotta voisin tässä helposti löytää yhtä sellaista mutta katsoppa vaikka white collar sarjaa, siinä myös lähellä klassista pukeutumista olevaa materiaalia mutta kuitenkin siten miten itse siitä pidän.


Dan-D

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #25 : 13.06.11 - klo:13:53 »
Tuossa alla nyt nopeasti yksi kuva leffamaailmasta, jossa en nyt tarkoita juuri näitä vaatteita (nämäkin toki hyvännäköistä) mutta yleisesti koko leffan pukeutumista. Minusta nämä asusteet on aika cooleja.
Tämä aihe saa aina osan foorumilaisen hiiltymään. Se etten pidä hirveän kiinnostavana tekniikka on minun mielipide, ja sanon sen vaan siksi että minulle sitä on liikaa. Kuten sanoin edellisessä viestissä että monia se kiinnostaa joten sitä ei ilmeisesti olekkaan liikaa. Toisekseen en ole kiinnostunut klassisesta pukeutumisesta siinä määrin kuin moni muu mutta haen täältä virikkeitä omaan tyyliini. Nämä kun on vain makuasioita ja minun makuni edustaa vain yhtä. Ymmärrän sen että jos joku asia on intohimo ja sitä kritisoidaan, saa se helposti tunteet pintaan. CB:lta olen saanut hyviä vinkkejä pukeutumiseeni tai ainakin aiheita joita olen miettinyt, kiitos niistä. Nämä väittelyt vaan ei oikein johda mihinkään, koska nämä kommentit edustavat vain yhden ihmisen tyyliä/ ajatuksia pukeutumisesta.

http://images.allmoviephoto.com/2001_Ocean%27s_Eleven/george_clooney_brad_pitt_matt_damon_elliot_gould_don_cheadle_ocean%27s_eleven_001.jpg

EDIT: muutin kuvan linkiksi, koska oli niin suuri /Jami

Jos nyt en rankasti väärin muista, koko leffa on täynnä keskimääräistä paremman näköisiä kavereita yksivärisissä puvuissa (suhteellisen slimmeissä, kylläkin) ja yksivärisissä paidoissa, pari nappia auki.  Pukeutumisessa ei yhtään mitään ihmeellistä, vaan vähän paremman näköisiä kavereita.

Samaa voi sanoa tuosta viimeisestä kuvasta yllä^.  Jos liivi ja ketju unohdetaan, ihan (edit: jopa suhteellisen *tylsää* jos kohta hyvin tehtyä)perushuttua.  Itse kuvassa ei ole pukeutumisen kannalta mitään ihmeellistä tai WAU-tunnelmaa luovaa.  Kundi ihan mallin näköinen, siinä kaikki.

Odotin kovasti, että WAU- (tai WOW-)pukeutumisessa olisi jotain ihmeellistä, mutta tämähän on perushuttua hyvännäköisten kavereiden päällä.  Ihan samaa kamaa pidän joka päivä päälläni töissä.
« Viimeksi muokattu: 13.06.11 - klo:13:56 kirjoittanut Dan-D »

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #26 : 13.06.11 - klo:14:04 »
Nämä kuvat oli vain nopeat poiminnat kyseisistä leffoista/ sarjoista. Eli ei ehkä parhaimmat esimerkit. WAU esimerkkini oli tuo rakennuskuva, jota toivoisin myös vaatetukseen. Toisaalta sehän onkin juuri se asia että joku vaan näyttää hyvältä hyvinkin simppelissä vaatetuksessa vaikka päät leikattaisiin pois (ulkonäkö ei vaikuta ilmiöön). Liika yrittäminen ei vaan natsaa. Käytinkin tuossa jossain esimerkkinä että kun laitetaan saman väriset sukat, kraka ja taskuliina, yleensä se loistaa jo kilometrin päähän että nyt on yritetty ja kovasti. Mietitäänpä arkkitehtuurin tai huonekalumuotoilun kautta. Aika moni klassikko, palkittu, arvostettu jne. luomus ei ole ihan noin helpoilla kikoilla tehty. Toki poikkeuksia on myös vaatetuksessa. Ala asteellahan opetetaan väriympyrä ja kerrotaan mitkä sopii minkäkin kanssa yhteen mutta sitten kun katsotaan jotain taidetta niin huomataankin että miten noilla yhdistelmillä on saatu noin hieno teos vaikka eihän näiden värien pitänytkään sopia keskenään yhteen. Tällä en tarkoita sitä etteikö kannattaisi opetella perusasioita. Ne oppimalla on helpompi kehittää oma staili. Tämä keskustelu lähti nyt taas ihan irti alkuperäisestä kontekstista mutta menkööt :D

barcelona

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #27 : 13.06.11 - klo:14:09 »
Niin ja toki täällä on foorumilla on todella hyviä pukeutujia, joista ehdoton suosikkini Sproily. Vaikka hänen tyyli ei ole omaani, niin siitä huomaa varmuuden tehdä hommaa. Näyttää siltä kuin vaatteet olisi vaan napattu nopeasti päälle ja vahingossa tuli todella mielenkiintoinen kokonaisuus. Eli ei liian hiottua ja nuoltua.

i v y m a n

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 5960
  • button downs weejuns rain macs what else is there?
    • Profiili
    • A / SOPHISTICATED / HOOLIGAN
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #28 : 13.06.11 - klo:14:20 »
Yli 15 v muotoilu- ja suunnittelualan hommia tehneenä meikäläistä lähinnä naurattaa tämä WOW!-hössötys, olenhan lähinnä kuullut kyseistä termiä joko höyrypäisten proikkareiden / mainosjohtajien tai telkkarin sisustussuunnittelijoiden suusta, lähinnä (pöljemmän) asiakaspään höynäytyspuheena. Mainitun termin  kuuleminen / lukeminen aiheuttaa tässä osoitteessa joko naurunpyrskähdyksiä / ärsyynytnyttä ärinää, mielentilasta riippuen. Nyt on maanantaiksi yllättävän lungi fiilis joten olen lähinnä huvittunut.

Mitä tuohon(kin) Gehryyn tulee, rakennus on toki komea, mutta tyylikkään nykyarkkitehtuurin esimerkkinä se alkaa olla aikamoinen klisee. Onhan pytingissä - heh - WOW-faktoria, mutta ei se oikein toimi tyylikkään, hämmästysviboja herättävän pukeutumisen analogiana. Semminmkin kun rakennus ei - ulkoa - ole minimalistisen tyylikäs vaan huomiotaherättävän erottuva.

Ocean's 11, no joo.. Kiistämätön tosiasia on että herrat Clooney ja Pitt ovat komeita äijiä, ja osuessaan hyvien ohjaajien leffoihin myös Nyky-Hollywood-naamoiksi ihan kelvollisia näyttelijöitä, mutta ei äijien pukeutuminen mainitussa leffa(sarjassa) nyt niiiiin ihmeellistä ole. Lähinnä noilla pärstävärkeillä on enemmän merkitystä. TJEU



Ihan hyvää debattia btw
get your kicks on route six six six

Dan-D

  • Vieras
Vs: Ajatuksia tästä "scenestä"
« Vastaus #29 : 13.06.11 - klo:14:22 »
Nämä kuvat oli vain nopeat poiminnat kyseisistä leffoista/ sarjoista. Eli ei ehkä parhaimmat esimerkit. WAU esimerkkini oli tuo rakennuskuva, jota toivoisin myös vaatetukseen. Toisaalta sehän onkin juuri se asia että joku vaan näyttää hyvältä hyvinkin simppelissä vaatetuksessa vaikka päät leikattaisiin pois (ulkonäkö ei vaikuta ilmiöön). Liika yrittäminen ei vaan natsaa. Käytinkin tuossa jossain esimerkkinä että kun laitetaan saman väriset sukat, kraka ja taskuliina, yleensä se loistaa jo kilometrin päähän että nyt on yritetty ja kovasti. Mietitäänpä arkkitehtuurin tai huonekalumuotoilun kautta. Aika moni klassikko, palkittu, arvostettu jne. luomus ei ole ihan noin helpoilla kikoilla tehty. Toki poikkeuksia on myös vaatetuksessa. Ala asteellahan opetetaan väriympyrä ja kerrotaan mitkä sopii minkäkin kanssa yhteen mutta sitten kun katsotaan jotain taidetta niin huomataankin että miten noilla yhdistelmillä on saatu noin hieno teos vaikka eihän näiden värien pitänytkään sopia keskenään yhteen. Tällä en tarkoita sitä etteikö kannattaisi opetella perusasioita. Ne oppimalla on helpompi kehittää oma staili. Tämä keskustelu lähti nyt taas ihan irti alkuperäisestä kontekstista mutta menkööt :D

Ymmärränkin WOW-käsitteen arkkitehtuurin piirissä oikein hyvin.  Pukeutumisen parissa se on haastavampi juuri mainitsemistasi syistä.  Ihmisiä ja rakennuksia ei voi arvottaa samalla tavalla, sillä pukeutuminen on ihmisten välistä viestintää, mitä rakennukset eivät ole.  Kukaan ei voi leikilläänkään väittää, että Guggenheim näyttää sitlä, että homma on "nopeasti heitetty kasaan ja vahingossa tuli todella mielenkiintoinen kokonaisuus", vaan siinä nimenomaan on yritystä ja paljon.  Ihmisten pukeutumisesta puhuttaessa tätä pidetäänkin (osoittamallasi tavalla) yhtäkkiä huonolta asialta.  Oletusarvo on, että ihminen ei saisi käyttää liikaa vaivaa pukeutumiseensa, vaan sen pitäisi olla "luonnollista."

Itse olen hyvin pitkälle sitä mieltä, että yksinkertainen on kaunista.  Yksinkertainen (ei siis välttämättä yksivärinen!)puku, joka istuu oikeasti hyvin, yksinkertainen paita, ei liikaa muuta tilpehööriä, ja ollaan oikealla tiellä.  Mutta millä ihmeellä saat pukeutumisesta WOW-efektin, jos ei saa yrittää liikaa?