^Omaan runkooni Barbourin mitoitus on vatsan kohdalta mallia teltta kun taas hartioista varsin ahdas, varsinkin jos alla on paksumpi villapaita. Enkä ole edes erityisen leveäharteinen. Toinen valituksen aihe itselleni on uusien mallien luokaton viimeistely. Takki oli täynnä irtonaisia ja leikattavia langanpätkiä sekä olen kaksi nappia joutunut jo ompelemaan kiinni uudestaan. Muutkin pitää varmaan vielä kiinnittää uudestaan. Muutoin olen varovaisen toiveikas kauniin ystävyyssuhteen kestämisestä.
Ostin tammikuun alussa Barbourin klassisen Beaufort-öljykangastakin, ja sitä on tullut pidettyä aika paljon vapaa-ajalla jo talvella. Ostin mukaan myös irtohupun ja akryyli-karvavuorin.
Itsekin huomasin, ettei takkien laatu nyt ei ole ihan niin hieno kuin on hehkutettu, esiinpistävät langanpäät käyvät silmään; muuten työ on kyllä huolellista ja näyttää kestävältä. Hienojen perinteiden kanssa on vähän arveluttavaa, että esim. lyhyen Beaufortin klassistakin klassisenpaa raskaampaa versiota Moorlandia on lakattu valmistamasta perinteisen vihreänä.
Mitoituksesta sanoisin, etteivät koot ole yhtä summittaisia kuin muilla valmistajilla (M, L, XL jne.) vaan numeroilla (40=suom 50, 42=suom 52, jne) ja vatsan väljä mitoitus on hyvin tarkasti ja huolellisesti harkittu, sillä turkisvuori sekä villapaita tai tweedtakki alla vievät tilaa ja selkätaskun käyttö vie samoin tilaa huomattavan paljon. Yhdestä kappaleesta valmistetut raglanhihat taas myötäilevät hartioita, mutta antavat tilaa myös pikkutakille. pidemmissä malleissa sen sijaan on erilaiset hihat, joten tweedtakki ei ehkä mahdu alle.
En tiedä, kannattaako takkiin ostaa erillistä vuoria, ainakaan ihan heti. Talvella siitä ei ole paljonkaan iloa, koska siinä ei ole hihoja. Takin yksi erittäin hyvä ominaisuus on tuulenpitävyys. tuulisella rannikolla se on omiaan, enkä tässä mielessä ole koskaan pitänyt näin ohutta ja lämmintä takkia. Mikään urheilutakki se ei ole; lämpimällä siinä tulee helposti hiki, mutta kylmällä säällä käytän sitä pyöräillessä.
Yksi asia, mitä ostajan kannattaa ehkä miettiä etukäteen, on haluaako öljykangas (sylkoil)- vai vahakangasversion (Roetzelin kirjassa). Näissä on vähän erilainen haju, joista vahakankaan haju on ehkä miellyttävämpi ja luonnonläheisempi. Itse olen käyttänyt molempia: ensin kirpputorilta ostettua eri valmistajan vahakangastakkia ja nyt Barbourin Classic Beaufort (sylkoil) -takkia.
Jos ei välttämättä halua Barbourin takkia, öljykangastakkeja löytyy kyllä halvemmallakin, ja osa niistä ei edes ulkonäöltään eroa paljoakaan Barbourista (ks. esim.
http://www.oxfordblue.fi/ ). Itse viihdyn todella hyvin öljykangastakissa ja siksi mielelläni nautin Barbourin hieman suuremmasta ylellisyydestä. Barbourin kestävyydessä on ehkä eroa muihin, mutta itselläni ei ole kokemusta vielä siitä.
tässä vielä pari linkkiä:
The Barbour Beaufort Jacket, men's stuff part one
http://johnpacheco.blogspot.com/2006/09 ... hings.htmlHow to Wax your Barbour Beaufort Jacket
http://johnpacheco.blogspot.com/2007/11 ... acket.html