Kirjoittaja Aihe: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?  (Luettu 19446 kertaa)

jaggi

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« : 27.05.11 - klo:22:40 »
Mikä olisi sopiva väri paidalle sekä solmiolle jos puku on musta? Valkoinen ja musta tietenkin jäykemmissä tilaisuuksissa mutta entä kevyemmissä, esim.  perhejuhlissa, yo-juhlissa tahi kastetilaisuuksissa jne.?
Miten suhtautuisitte esim. kashmir-kuvioituun mustaan solmioon, jos paidan värin sovittaisi kuvion väriin? Entä taskuliinan väri? Aina valkoinen?
Kiitos vastauksistanne!


kapten GT

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2908
  • Stiff Upper Lip
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #1 : 27.05.11 - klo:23:28 »
Musta solmio hautajaisiin. Kashmirkuvioitu musta - en osaa näkemättä sanoa. Paita voi olla vaaleansininen tai -punainen tai raidallinen tai ruudullinen. Jolloin pohjaväri on useimmiten valkoinen. Paidan on syytä olla solmiota selvästi vaaleampi. Solmioon ja paitaan reilusti kontrastia - vaaleansininen paita ja punainen tai rykmenttiraitainen solmio voisi toimia. Taskuliinan ei tarvitse aina olla valkoinen. Ja jätä ne yhteispakkaukset, joissa on toisiinsa "sointuva" paita, solmio ja taskuliina sinne kauppaan.

Viimeiseksi. Pukeudu tilanteen mukaan ja niin, että tunnet kokonaisuuden itsellesi sopivaksi ja viihdyt siinä.
Sivistyneen ihmisen kvartaali on 25 vuotta

barcelona

  • Vieras
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #2 : 27.05.11 - klo:23:29 »
Kohta tulee vastauksia ettei mustalla puvulla mihinkään ikinä, muuta kuin hautajaisiin... Mutta mutta.. Itse pidän mustaa pukua oikein soveliaana useeankin paikkaan, silti en lähtisi siihen värillisiä paitoja sotkemaan. Valkoinen paita sopii parhaiten ja krakalla, rusetilla, taskuliinalla meininki kokonaisuuteen. Ehkä välttäisin tumman sinisiä sävyjä, ne ei ainakaan minun silmään sovi mustan kanssa. Minä laitan valkoisen taskuliinan ja todella neutraalin krakan mustan puvun kanssa mutta olenkin ääri tylsä värien käyttäjä. Tästä ei varmaan ollut paljon apua mutta koitan kannustaa myös mustan puvun käyttöön jos sellaisia tänne foorumille eksyy :D

Nti Tursti

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 657
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #3 : 28.05.11 - klo:00:06 »
Itse olen sitä mielipuolta, että parempi yksi (vaikka mustakin) puku joka istuu, kuin puolen tusinaa pukua, jotka eivät istu. Asenne ratkaisee, ihan aina ja kaikkialla. Mikään paidanväri, taskuliina, solmio tai solmuke eivät luo tyylikästä vaikutelmaa, jos se ei tunnu omalta. Toisaalta taas "hautajais"- asunkin saa näyttämään melko raflaavalta, kun pistää kehiin silmän pilkkeen. Mutta tämä siis taas tätä naisen logiikkaa ja näkökulmaa, josta jotkut tykkää, toiset ei. :)
It's better to be hated for what you are than to be loved for what you're not
— Marilyn Monroe

http://nyan.cat/?f=1

If you love two people at the same time, choose the second. Because if you really loved the first one, you wouldn't have fallen for the second.”
― Johnny Depp

JPK

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 301
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #4 : 28.05.11 - klo:08:17 »
Musta on hyvä puvun väri, siinä missä joku muukin. Itse suosin normaalisti ruskean skaalan värejä, mutta mustassa puvussa on jotain kiehtovaa tunnelmaa. Vai johtuuko siitä, että nyyinen musta pukuni on hyvä (istuva+laatu).

Musta puku 'pehmenee' mukavasti värillisellä paidalla. Musta on sinällään kiitollinen, että siihen sopivat melkein kaikki muut värit. Toki joillain paita+kraka seteillä kokonaisuudesta voi tulla huono. Kontrastikauluksilla mustaan saa aika mukavasti eloa. Itselläni on käytössä sini-valkoraitainen paita valkosilla kaksoiskalvosimilla ja kauluksella, punaisella krakalla homma toimii. Mutta jälleen kerran; kokeile rohkeasti ja katso mikä miellyttää omaa silmää.
Nemo propheta in patria

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #5 : 28.05.11 - klo:08:57 »
Esim. kastejuhla = Hennon vaaleanpunainen tai sininen (todella vaalea!) paita. Taskuliina valkoinen. Yksinkertainen solmio.

Juhlallisiin pönöttävämpiin tilaisuuksiin hopeanharmaa solmio, valkoinen paita, valkoinen taskuliina.



supera

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1084
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #6 : 28.05.11 - klo:09:08 »
Itse kiinnittäisin paitojen ja solmioiden lisäksi myös huomiota puvun rakenteeseen.

Jos käytössä malliltaan peruspuku, 100-villaa ja ehkä vielä hieman käyttöä nähnyt niin ei kokonaisuutta helposti kevennettä.
Itse harkitsisin tilaisuuden luonnetta ja muita vieraita jonka jälkeen rakentaisin kokonaisuuden.

Tämän kokonaisuuden rakentamiseen löytyy hyviä vinkkejä hakua käyttämällä.
Off. James 'Jimmy' McNulty: You know what they call a guy who pays that much attention to his clothes, don't you?

Det. William 'Bunk' Moreland: A grown-up.

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #7 : 28.05.11 - klo:10:04 »
Mustan puvun muodollisuutta laskevana elementtinä voisi minusta toimia vaikkapa vaaleansininen oxford-kudontainen kangas paidassa. Sukat voisivat olla väritykseltään samantyyppiset ja kengät mustat. Solmion on tosiaan syytä olla selvästi paitaa tummempi ja väreiltään sekä paidasta että puvusta poikkeava - musta solmio kuuluu mielestäni vain hautajaisiin, olkoot sen materiaali tai rakenne mikä tahansa. Taskuliinana toiminee solmion kanssa saman värimaailman jakava mutta siitä ulkonäöltään selvästi poikkeava tai valkoinen liina. Oma mielipiteeni taskuliinojen suhteen on, että valkoista lukuun ottamatta kaikista muista vaatekappaleista ja asusteista selvästi poikkeava liina toimii hyvin harvoin.
Suositellaan täysraittiutta.

jaggi

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #8 : 28.05.11 - klo:10:15 »
Kiitos vinkeistä, nuo rykmenttivärit ovat hienoja, mutta minusta hankalia sovitettavia oikein, varsinkin tottumattomalla silmällä.
Musta puku on varmasti monen mielestä tylsä valinta, ja nyt täällä foorumilla hieman seikkailleena voin todeta ettei se tumman harmaa olisikaan ollut kauhean väärä valinta edes ensi puvuksi.
Toisaalta ahdistuisin varmasti jos menisin esim. hautajaisiin harmaissa ja muilla olisi mustaa. Itseni päällä navy blue ei taasen miellytä.
Saisinko lisää rentoutta tuohon pukuun jättämällä kevyemmissä tilaisuuksissa liivin pois?
Ehkä hankin seuraavaksi harmaan rennomman puvun, katsotaan nyt osaanko pitää tuotakaan(En ole koskaan ollut kova pukujen käyttäjä).

Arska

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4718
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #9 : 28.05.11 - klo:10:20 »
Saisinko lisää rentoutta tuohon pukuun jättämällä kevyemmissä tilaisuuksissa liivin pois?

Minä jättäisin liivin pois.
Suositellaan täysraittiutta.

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #10 : 28.05.11 - klo:12:03 »
IMHO mielikuvituksettoman yksivärinen kuvioton ja kuositon kangas missä värissä hyvänsä tekee mielestäni puvusta kuin puvusta tylsähkön ja elottoman. En nyt tarkoita että kuvioinnin pitäisi olla korostetun räikeä tyyliin "Spede" (kaikkihan muistavat Pertti Pasasen käyttämät voimakkaan ruudulliset takit), vaan hillitty kuviointi ja rouhea kuosi antavat puvulle mukavasti henkeä. Pienikuvioinen houndstooth, birdseye ja hillitty glen plaid elävöittävät pukua kummasti, lisäbonuksena arkielämään kuuluva pöly sun muu nöyhtä ei erotu yhtä hyvin kuin tasaisen yksiväriseltä kangaspinnalta.



Tuossa mielestäni hyvä esimerkki glen plaidista. Itse olen kovasti tykästynyt juuri tällaiseen pukutyyliin.



Tuossa Goldeneye-leffasta ripatussa kuvassa Bondilla on päällään nettitiedon mukaan Brionin birdseye -kuvioinen puku. Tämäntyyppinen pienikuvioinen puku näyttää kauempaa yksiväriseltä mutta kankaassa on kuitenkin mukavasti syvyyttä eikä vaikutelma ole sillä tapaa kaksiulotteisen lattea kuin yksivärisillä pukukankailla usein on.

Jos pitäisi pärjätä yhdellä puvulla niin itse päätyisin todennäköisesti joko musta-harmaa tai tumma-vaalea navy väriseen birdseyeen puvun kuosissa. Särmä valkoinen paita ja formaali solmio tekisivät siitä juhlallisen, värikäs paita ilman solmiota pari ylintä nappia auki taas rennomman.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis

werther

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 124
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #11 : 28.05.11 - klo:12:29 »
^Tuossa Bond-kuvassa näyttää ihan siltä kuin aseen lipas olisi päällystetty nahalla ja etupuolella vielä rouhea tikkaus. Cool.

Pchan

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2133
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #12 : 28.05.11 - klo:12:53 »
Tuossa Goldeneye-leffasta ripatussa kuvassa Bondilla on päällään nettitiedon mukaan Brionin birdseye -kuvioinen puku. Tämäntyyppinen pienikuvioinen puku näyttää kauempaa yksiväriseltä mutta kankaassa on kuitenkin mukavasti syvyyttä eikä vaikutelma ole sillä tapaa kaksiulotteisen lattea kuin yksivärisillä pukukankailla usein on.

Birdseyn pitää kuitenkin olla reilusti tavallista laadukkaampaa kangasta, koska omien havaintojeni mukaanse ei ikäänny kovin hyvin ja usein se on jo uutenakn nuhjuisen oloinen.

jaggi

  • Kisälli
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #13 : 28.05.11 - klo:12:59 »
Todellakin, kuvioitu/kuosillinen kangas olisi näyttänyt eloisammalta ja arvokkaammalta kuin täysin sileä, valitettavasti paikkakuntani liikkeissä tällaiset vaihtoehdot olivat harvassa, ja niissä malleissa joista olin kiinnostunut(hienostunut tekstuuri, ei selkeää kuviota tahi raitaa) ja mitkä vieläpä istuivat, karkasi hinta valitettavan ylös.
Lisäksi tottumattomana ostajana olin paljolti sen armoilla mitä myyjättäret kantoivat sovitettavaksi. Puku kuitenkin istuu omin silmin arvioituna hyvin, ja sehän on kaikkein tärkeintä, ainakin minulle.
Jo askel poispäin 99€ puvuista on pieni voitto! ;)

salaryman

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3740
    • Profiili
Vs: Mustalla puvulla kevyempiin juhliin?
« Vastaus #14 : 28.05.11 - klo:13:31 »
^Tuossa Bond-kuvassa näyttää ihan siltä kuin aseen lipas olisi päällystetty nahalla ja etupuolella vielä rouhea tikkaus. Cool.
Venäläiset käyttää noissa AKSU:issaan bakeliittilippaita joiden ulkonäkö varsinkin uutena naarmuttomana on kieltämättä vähän jalopuumainen tai nahkamainen.
"It's nice to be important but it's more important to be nice" John Cassis