Kirjoittaja Aihe: Tyylikäs lenkkeilyasu  (Luettu 14700 kertaa)

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #15 : 21.08.12 - klo:21:54 »
Mikä oikeastaan on trikoiden idea? Tuskin se ilmanvastus niin paljoa pienenee.

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #16 : 21.08.12 - klo:22:12 »
Niin moni on noita trikoita hehkuttanut että pystyn vähitellen hyväksymään ajatuksen sellaisissa vetämisestä. Ei ole kyllä mitään hajua, minkälaiset kannattaisi hommata ja mistä, mitä sietää maksaa jne. Tänään pienellä kauppakierroksella tarjonta oli enimmäkseen mustanpuoleista, mitä ei tietenkään voi sulattaa, eli vinkkejä vastaanotetaan siltäkin osin.

Entäs lenkkaripuoli? Tähän mennessä on tullut vedettyä joillain halvimmilla Puman pronaatiotukisämpylöillä, jotka ovat tulossa tiensä päähän.
Jotain pari kertaa viikossa tulee käytyä ja matkat on harvemmin yli 10 km, asfaltilla tai hiekalla vedetään.

Miksi mustat? Tässä on opettavainen esimerkki:



Ehkä jokin tumma sininen tai harmaa toimii myös.

Oletko ihan varma, että tarvitset tukia kengissäsi? Minun teoriani on, että tuet tekevät jalkateristä "laiskoja", estävät jalan pieniä lihaksia kehittymästä. Tosin mun polvet eivät kestä juoksemista; ota tämä suolahipun kera.

Netin syövereistä löytyy juoksufoorumi.fi, josta löytynee enemmän kokemusta lenkkeilykamoista.
--
-Mars-

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #17 : 21.08.12 - klo:22:13 »
Trikoihin totuttelua helpottaa, kun pukee niiden päälle vielä kevyet treenishortsit. Ei ole ihan niin vahvasti fiilis, että juoksee kalsareissaan.

Supersankarilook!! Olen itsekin vetänyt lenkkiä tälläisella setillä (silloin kun vielä lenkkeilin).
--
-Mars-

-Mars-

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 518
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #18 : 21.08.12 - klo:22:14 »
Mikä oikeastaan on trikoiden idea? Tuskin se ilmanvastus niin paljoa pienenee.

Läskit reidet eivät hierrä toisiaan vasten.
--
-Mars-

Erik

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 563
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #19 : 21.08.12 - klo:22:33 »
Oletko ihan varma, että tarvitset tukia kengissäsi? Minun teoriani on, että tuet tekevät jalkateristä "laiskoja", estävät jalan pieniä lihaksia kehittymästä. Tosin mun polvet eivät kestä juoksemista; ota tämä suolahipun kera.

En todellakaan, mielelläni testaisin muunlaisia. Aikanaan kun nuo nykyiset ostin, hieman hukassa ollut nuori myyjä suositteli tuellisia. Pronaatiotesti vaikutti melko epäpätevältä...

Mikä oikeastaan on trikoiden idea? Tuskin se ilmanvastus niin paljoa pienenee.

En ole jaksanut perehtyä juurikaan... Mutta ei ole syytä olla uskomattakaan kun muutamat hieman enemmän tosissaan juoksevat ovat väittäneet juoksufiiliksen olevan siinä määrin erilainen, ettei paluuta verskoihin ole.
Väittävät, että miesten bitch-maisen käytöksen, takakireyden, nipotuksen ja itkupotkuraivareiden takaa löytyy usein alhaiset testotasot.

oktopus

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #20 : 21.08.12 - klo:23:55 »
Täällä mennään Outlierin superfine merinovillaisella t-paidalla ja mustilla shortseilla. Gyakusout kiinnostaa, mutta ei ole vielä kärsinyt satsata.

Kenkinä New Balance Minimus. Ensimmäiset "barefoot" kengät olleet nyt maalis-huhtikuun vaihteesta asti ajossa. Olen äärimmäisen tyytyväinen.

Kevättalvella ja syksymmällä varmaan sitten taas käytössä tsekkiläisen Warmpeacen tuulta ja pääosin myös vettä pitävä takki. Kylmillä keleillä myös housut.

Mut niin: eritoten kenkiä voin suositella. Kampin 4Runnersissa kannattaa käydä tyyppaamassa jalkaan.

oktopus

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 171
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #21 : 21.08.12 - klo:23:57 »
Polvikivuista vielä: täysin tuettomat kengät ovat nimenomaan auttaneet siihen. Mulla on ollut aika vakiovaiva tuo "juoksijan polvi", jossa siis polven ulkosivulta löytyvä jänne hankaa muihin rakenteisiin ja kipeytyy.

Parry

  • Edistynyt
  • *
  • Viestejä: 96
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #22 : 22.08.12 - klo:00:05 »
Chuck Bass näyttää mallia tyylikkäästä lenkkeilyasusta:

boy

  • Kisälli
  • Viestejä: 38
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #23 : 22.08.12 - klo:07:14 »
Mikä oikeastaan on trikoiden idea? Tuskin se ilmanvastus niin paljoa pienenee.

Juoksu tuntuu paljon kevyemmältä kun löysät puntit eivät lepata jaloissa. Suosittelen trikoita lämpimästi. Haglöfsilla on tainnut ainakin joskus olla tarjolla tummanharmaita trikoita sinisillä yksityiskohdilla, jos se tuntuisi mustaa mieluisammalta. Kengissä suosin Asicsia.

Potemkinin kulissit

  • Flanööri
  • **
  • Viestejä: 166
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #24 : 22.08.12 - klo:08:49 »
Polvikivuista vielä: täysin tuettomat kengät ovat nimenomaan auttaneet siihen. Mulla on ollut aika vakiovaiva tuo "juoksijan polvi", jossa siis polven ulkosivulta löytyvä jänne hankaa muihin rakenteisiin ja kipeytyy.

Mulla on ilmeisesti sama vaiva. Tuota kenkä-asiaa en ole osannut edes ajatella. Kiitos vinkistä! Täytyy perehtyä asiaan.
Travis Bickle was a man who stood up.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #25 : 22.08.12 - klo:09:06 »
No ei noihin ihan noin yksiselitteistä ratkaisua ole. Jos pronaatiotukea tarvitsee oikeasti, ei sitä tuosta vaan kannata jättää pois olettaen, että toinen vaiva korjaantuu kun ihan hyvin voi vaan se toinenkin palata. Itse käytän ainoastaan mahdollisimman suurta vaimennusta kun vammani ovat puhtaasti iskurasitusta.

Jussi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 4166
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #26 : 22.08.12 - klo:11:13 »
No ei noihin ihan noin yksiselitteistä ratkaisua ole. Jos pronaatiotukea tarvitsee oikeasti, ei sitä tuosta vaan kannata jättää pois olettaen, että toinen vaiva korjaantuu kun ihan hyvin voi vaan se toinenkin palata. Itse käytän ainoastaan mahdollisimman suurta vaimennusta kun vammani ovat puhtaasti iskurasitusta.

Oikea "paljasjalkakenkä" eliminoi polvi-iskun huomattavasti tehokkaammin kuin mikään vaimennus. Kyse nyt kuitenkin on päkiäjuoksusta (jossa pohjelihas ja nilkan nivel toimivat yhteistyössä iskunvaimentimena) vs. kantarullauksesta l. loikkakävelystä (jossa kantaisku osuu luun välittämänä suoraan polveen, kengän kantapääpullan tarjotessa ainoan iskunvaimennuksen).

Tosin, toki on sanottava, että mikäli valittu ratkaisu toimii itselle - vaikka olisi vaimennuskenkälähtöinenkin - se lienee ihan A-OK.
Kaikki villa tottelee rautaa.

MrMan

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 636
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #27 : 22.08.12 - klo:11:27 »
^Pronaatiotuessahan ei ole kyse polvi-iskun vaimentamisesta vaan nilkan kierrosta.

Suuri osahan juoksee väärin. Rullaava juoksu on oikeastaan kaikille myrkkyä ennen pitkää, koska se väistämättä tarkoittaa eteenpäin loikkivaa askellusta, jossa isku kohdistuu polveen. Tällainen tyyli on myös voimia haaskaavaa, koska jokaisella askeleella kantapään osuessa maahan ja rullauksen alkaessa vauhti hidastuu, koska jalka on vartalon painopisteen edessä. Oikealla juoksutyylillä päkiä osuu ensimmäisenä maahan ja vasta sitten kantapää (jos ollenkaan). Tällöin jalka osuu ihanteellisesti painopisteen alle, eikä turhaa vauhdin hidastumista tapahdu.

Co-re

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3760
  • Insinööri
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #28 : 22.08.12 - klo:11:40 »
Tulin siihen johtopäätökseen, että minulle päkiäjuoksu olisi kuin täydellinen lajin vaihto. Loppujen lopuksi näitä kai useimmat meistä tekee pysyäkseen kunnossa eikä optimoidakseen etenemisensä.

Juokseeko ammattilaiset muuten päkiöillä ja millä matkoilla jos?
« Viimeksi muokattu: 22.08.12 - klo:11:42 kirjoittanut Co-re »

Ron Burgundy

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1030
    • Profiili
Vs: Tyylikäs lenkkeilyasu
« Vastaus #29 : 22.08.12 - klo:11:54 »
Itse olen lapsesta asti juossut päkiöillä. Pelkkä kantarullauksen kokeileminenkin tuntuu hirvittävältä, kun on tottunut nimenomaan tuohon pohkeiden vaimentavaan vaikutukseen. Luulen päkiäjuoksun olevan yksi syy sille, ettei vielä yli kolmekymppisenäkään ole ilmaantunut minkäänlaisia nilkka-, polvi- tai lonkkavaivoja.
« Viimeksi muokattu: 22.08.12 - klo:11:56 kirjoittanut Ron Burgundy »
Kaulahuivi on tarpeen aina kylmemmillä ilmoilla, kun kaula jää paljaaksi. -Ylellinen Elämä
Ihan nyt ystävällisesti sanon että unohda tän foorumin aivopesu ja astu pois siitä muotista mihin sut on näemmä hakattu. -konda