Kirjoittaja Aihe: Räätälinvaateketju  (Luettu 396231 kertaa)

barcelona

  • Vieras
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #120 : 27.02.12 - klo:21:53 »
Olen samaa mieltä. Tonni käsin tehdystä räätälin takista ei ole paha hinta, jos katsotaan työn määrää. Eiköhän siihen mene ammattilaisiltakin muutama päivä, joten siitä materiaalit, muut kulut ja verot pois niin yhtäkkiä ei tekijälle montaa euroa jää tunnilta.

Kunardi

  • Kisälli
  • Viestejä: 20
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #121 : 27.02.12 - klo:23:01 »
Eikös perus hääkuvakin maksa muutaman satasen ja tuskin kuvaaja yli tuntia siinä turaa.

Olen samaa mieltä. Tonni käsin tehdystä räätälin takista ei ole paha hinta, jos katsotaan työn määrää. Eiköhän siihen mene ammattilaisiltakin muutama päivä, joten siitä materiaalit, muut kulut ja verot pois niin yhtäkkiä ei tekijälle montaa euroa jää tunnilta.

Harvemmin sitä tulee mietittyä paljon johonkin asiaan kuluu tekijältä aikaa. Hääkuvan kannalta voin sanoa että kalenterista on varattava n.5h perushääkuvaan palavereineen, kuvauksineen, käsittelyineen yms joten siitä voi alkaa laskea tuntiliksaa. Ja asiakas on paikalla tuosta noin puolet. Rakenteettomaan takkiin voisin kuvitella räätälillä menevän sen päivän-puoltoista aikaa, joten ei siinäkään mitään hullua tiliä tehdä kun materiaalikulut on kohtuulliset.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #122 : 28.02.12 - klo:02:29 »
Haluttaisi todella hankkia teetetty pellavairtari ensi kesän valoisiin suvi-iltoihin.

Jyväskylästä ei toista vaatturia löydy, ompelijoita useita. Huonoa ei viitsisi kuitenkaan teettää, joten millä eteenpäin? Onko jotain vinkkejä ompelijoiden arvioinnin suhteen, jotta voisi varmistua lopputuloksen olevan tasokas? Paikalla tietysti olisi hyvä käydä, mutta mitä kannattaa kysyä.

Paikallisen ompelijamestarin työnlaatua olen kuullut kehuttavan - tosin morsiuspukujen osalta. Valmistaa kuitenkin myös miesten juhlapukuja.

« Viimeksi muokattu: 28.02.12 - klo:18:51 kirjoittanut Lh »

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #123 : 28.02.12 - klo:19:00 »
Haluttaisi todella hankkia teetetty pellavairtari ensi kesän valoisiin suvi-iltoihin.

Jyväskylästä ei toista vaatturia löydy, ompelijoita useita. Huonoa ei viitsisi kuitenkaan teettää, joten millä eteenpäin? Onko jotain vinkkejä ompelijoiden arvioinnin suhteen, jotta voisi varmistua lopputuloksen olevan tasokas? Paikalla tietysti olisi hyvä käydä, mutta mitä kannattaa kysyä.

Paikallisen ompelijamestarin työnlaatua olen kuullut kehuttavan - tosin morsiuspukujen osalta. Valmistaa kuitenkin myös miesten juhlapukuja.

Hyvä lähtökohta on kysyä ompelijoilta, että onko heillä koulutus miesten pukujen tekemiseen ja kokemusta siitä.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Jälkiviisas

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3735
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #124 : 29.02.12 - klo:12:07 »
Kannattaa myös paljonko kangas maksaa ja kokeilla metsästää itse.
Internetin ihmemaailmasta kun voi löytyä edullisemmin joko jäännöspala tai muuten vain riittävä määrä halvemmalla.
Tämä viesti ei sisällä satunnaista huutelua tai ylläpidon kritisoimista.

ChuckBass

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3886
  • #menswear editor
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #125 : 29.02.12 - klo:13:22 »
Minä.

Dan-D

  • Vieras
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #126 : 29.02.12 - klo:13:34 »
eBayssä olen toisaalta myös nähnyt ilmeisesti halpoja kiinalaiskankaita eri laatuvalmistajien leimoilla.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #127 : 29.02.12 - klo:20:11 »
Kangasnäytteitä on tulossa läjäpäin.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #128 : 15.03.12 - klo:02:31 »
Paljonko yhteen takkiin tai yhteen pukuun yleensä menee kangasta? Olen 38R. Kiitän.

Tommi: Käytön jälkeen, oletko ollut tyytyväinen teettämääsi takkiin? Itsellä on ollut jo pitkään tarkoituksena koittaa joitain Tampereen vaattureita, ehkäpä Jukka Sundstedtia, jolla mielestäni on ihan hyvä hinta/laatu -suhde. Kertomasi 300+ euroa kuitenkin kuulostaa houkuttelevalta.

vapa

  • Auktoriteetti
  • ****
  • Viestejä: 884
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #129 : 15.03.12 - klo:03:11 »
Paljonko yhteen takkiin tai yhteen pukuun yleensä menee kangasta? Olen 38R. Kiitän.

Tommi: Käytön jälkeen, oletko ollut tyytyväinen teettämääsi takkiin? Itsellä on ollut jo pitkään tarkoituksena koittaa joitain Tampereen vaattureita, ehkäpä Jukka Sundstedtia, jolla mielestäni on ihan hyvä hinta/laatu -suhde. Kertomasi 300+ euroa kuitenkin kuulostaa houkuttelevalta.

Riippuu varmaan myös siitä, että millainen kuvio kankaassa on? Kuvioiden kohdistaminen kuitenkin vaatii varmaan vähän ekstra kangasta? Luulisin, että 3,5 metrillä saa puvun aikaan. Varmista nyt kuitenkin siltä kuka takin teettääkään ennen kuin ostat.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #130 : 15.03.12 - klo:08:10 »
Kiitos vastauksesta. Toki kysyn, kunhan mietiskelin jos satun löytämään sopivaa kangasta nyt Yhdysvalloista ennen kuin pääsen hoitamaan asiaa Suomeen. Hyvä huomio tuo kohdistaminen muuten, eipä tullut mieleen.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #131 : 15.03.12 - klo:09:11 »
Tommi: Käytön jälkeen, oletko ollut tyytyväinen teettämääsi takkiin? Itsellä on ollut jo pitkään tarkoituksena koittaa joitain Tampereen vaattureita, ehkäpä Jukka Sundstedtia, jolla mielestäni on ihan hyvä hinta/laatu -suhde. Kertomasi 300+ euroa kuitenkin kuulostaa houkuttelevalta.

Käytin teettämääni takkia viime kesänä paljon ja olen kyllä yhä tyytyväinen siihen. Silti tekisin jotain toisin, jos teettäisin takin nyt.

Takki tehtiin siis "ultrakevyestä", paidanohuesta pellavasta. En sinänsä kadu kangasvalintaani, sillä takki toimi tuollaisena hyvin helteilläkin, mutta paksumpi kangas toisi takkiin kuitenkin enemmän rakennetta. Lisäksi on muutamia yksityiskohtia, kuten kaulusloven korkeus ja takin helmojen leikkaus, jotka pyytäisin vaatturia toteuttamaan toisin. Näissä kaikissa on kuitenkin kyse pienistä viilauksista, joihin olisin voinut itse vaikuttaa, jos olisin älynnyt ottaa ne puheeksi. Vaatturia ei siis voi moittia, sillä hän teki työnsä ensiluokkaisesti.

Itse asiassa suunnittelen parhaillaan uuden kesätakin teettämistä. Kankaaksi olen ajatellut jälleen pellavaa, tällä kertaa varmaankin 350-400 gramman painoluokasta.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Uunottaja

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 1170
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #132 : 15.03.12 - klo:10:59 »
Tommi: Käytön jälkeen, oletko ollut tyytyväinen teettämääsi takkiin? Itsellä on ollut jo pitkään tarkoituksena koittaa joitain Tampereen vaattureita, ehkäpä Jukka Sundstedtia, jolla mielestäni on ihan hyvä hinta/laatu -suhde. Kertomasi 300+ euroa kuitenkin kuulostaa houkuttelevalta.

Käytin teettämääni takkia viime kesänä paljon ja olen kyllä yhä tyytyväinen siihen. Silti tekisin jotain toisin, jos teettäisin takin nyt.

Takki tehtiin siis "ultrakevyestä", paidanohuesta pellavasta. En sinänsä kadu kangasvalintaani, sillä takki toimi tuollaisena hyvin helteilläkin, mutta paksumpi kangas toisi takkiin kuitenkin enemmän rakennetta. Lisäksi on muutamia yksityiskohtia, kuten kaulusloven korkeus ja takin helmojen leikkaus, jotka pyytäisin vaatturia toteuttamaan toisin. Näissä kaikissa on kuitenkin kyse pienistä viilauksista, joihin olisin voinut itse vaikuttaa, jos olisin älynnyt ottaa ne puheeksi. Vaatturia ei siis voi moittia, sillä hän teki työnsä ensiluokkaisesti.

Itse asiassa suunnittelen parhaillaan uuden kesätakin teettämistä. Kankaaksi olen ajatellut jälleen pellavaa, tällä kertaa varmaankin 350-400 gramman painoluokasta.

Saanko udella, mistä olet kankaite yleisesti katsellut? Tässä ketjussa mainittu ebay-kauppa ei juurikaan säväyttänyt, ja itsellänikin saattaisi olla projektina pellavatakki.

Tommi

  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 3815
    • Profiili
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #133 : 15.03.12 - klo:12:43 »
^ Tähän asti satunnaisilta eBay-myyjiltä ja Tampereen kangaskaupoista. Selvitän kuitenkin parhaillaan pellavan tilaamista suoraan eräältä brittikutomolta.
Myydään valkoisia pellavaliinoja.

Lh

  • Yleisvalvoja
  • Legenda
  • *****
  • Viestejä: 2583
    • Profiili
    • Alpa
Vs: Bespoke-irtotakin suunnittelua
« Vastaus #134 : 15.03.12 - klo:14:14 »
http://www.huddersfieldcloth.com/

Tuonne rekisteröitymällä saa hyvää pellavaa metritavarana. Tällä hetkellä 9oz pellava taitaa olla 21£ metriltä (normaalisti 29). Kankaiden selaus vaatii rekisteröitymisen.

Tällä jannulla http://myworld.ebay.co.uk/stefan231186/?_trksid=p4340.l2559 on noitakin kankaita ajoittain valikoimissa. Yllämainittua pellavaa dark navy värissä 12£ metri. Pitäisi olla hepulla vielä jäljellä, vaikkei näy myynnissä. Khakia oli ainakin äskön 2,5m pala myynnissä. Kannattaa lähettää viestiä jos kangas kiinnostaa.

Ainakin saamani näytepala oli samaa tavaraa kuin huddersfieldin näyte. Tiheä, joustava kudos.
« Viimeksi muokattu: 15.03.12 - klo:14:22 kirjoittanut Lh »